Gå til innhold

Brille eler briller?


Gjest imli

Anbefalte innlegg

På alle brillereklamene for tida, seier/skriv dei "en brille" og ikkje "briller". Eg har alltid sagt at eg brukar briller, ikkje at eg brukar brille?

Kva meiner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker brillA (trønderdialekt har ofte a endinger der andre har e)

Men ellers så vil jeg si at det heter briller.

Anonym poster: 232af7f68b184af756b1f35539690ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nytt. Før het det briller, men Språkrådet har forandret det så det nå heter en brille. Det er jo en brille, selv om det er to brilleglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optikere og andre som jobber i brillebutikker bruker konsekvent entall. Jeg og de fleste andre som ikke jobber med briller bruker flertall. Hvor er brillene mine? Har du kjøpt deg nye solbriller? De bruker flertall på engelsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest i alle fal det høyrest rart ut i eintal. Høyrest ut som ein slik dei brukte i gamle dagar, sånn med berre eit glass som dei holdt opp til auget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chillpill

Hmm, dette lærte vi visst noe om på skolen. Det har noe med å gjøre at det er to stykker av noe som til sammen former en enhet. Du har to brilleglass, det er derfor man sier "brillene". Likeledes er det to buksebein, så man sier "buksene mine" - men man kan jo også si "buksen (buksa)". Det er det samme på engelsk: a pair of scissors/pants". Og på engelsk heter det jo "my pants are..." og ikke "is", selv om det strengt tatt er kun én gjenstand man tenker på. Men de nøyaktige reglene og hva dette heter i grammatikkverdenen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stjerner og planeter

eg seier: eg har kjøpt meg nye briller (pluralis)

men eg sei og: eg har kjøpt meg ny bukse (singularis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...