Gå til innhold

Legelisten

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke fastlege (jeg tror ikke det er så fryktelig mange av de her inne), men snart ferdig medisinstudent med en over gjennomsnittlig interesse for allmennmedisin, og jeg har flere ganger forsøkt å gjøre meg opp en mening om denne siden - uten helt å klare det.

På en side synes jeg forsåvidt det er et positivt tiltak, men det er kun på grunn av min egeninteresse - jeg vil selvfølgelig ha den beste, flinkeste og mest empatiske fastlegen, og det vil helt sikkert du også, naboene dine, Kong Harald og frisøren din. Sånn sett er denne siden en liten gullgruve - hver og en kan gå inn på siden, søke opp topplistene i sitt nærområde og velge og vrake i fastleger (forutsatt at listen er åpen), samtidig som man snoker litt rundt på sin egen fastlege samt de man kjenner som jobber som fastlege.

På en annen side synes jeg denne siden er ekstremt problematisk, fordi tilbakemeldingene og rangeringene på siden er så til de grader subjektive.

Det er nærmest umulig å kvantifisere hvilken fastlege som er bedre enn de andre, fordi en stor del av en vellykket fastlegekonsultasjon baserer seg faktisk på personkjemi og god kommunikasjon, og hva er nå egentlig det?

Folk har ekstremt forskjellige preferanser når det gjelder disse to lite målbare parameterene, og det som er en fantastisk fastlege for meg fordi hun tar meg på alvor, er effektiv og lytter kan være en helt forferdelig fastlege for deg fordi hun ikke smilte nok og ikke småpratet så mye.

En fastlege med 1500 pasienter på listen har garantert mange pasienter som er middels til under middels fornøyde fordi de synes fastlegen sin virker mutt og alvorlig, og minst like mange pasienter som er jubelfornøyde fordi de synes fastlegen sin virker kunnskapsrik og trygg.

Med andre ord - det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg, og det er jo gammelt nytt.