Gå til innhold

Ultralyd - tips for at barnet skal bevege på seg?


MsPaddington

Anbefalte innlegg

Om ikke så lenge skal jeg på ultralyd, og vil gjerne at det skal være litt bevegelse i barnet så vi er litt mer sikre på å få vite kjønnet. Jeg VIL virkelig vite kjønnet, og kommer til å ta ny ultralyd hvis ikke barnet er sammarbeidsvillig. Hva slags tips har dere for hva som kan sette det igang? Vet at dette vel ikke er noen eksakt vitenskap, men kan jo ikke skade å prøve ut litt forskjellig ;)

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var på ultralyd med min venninne i fjor, kunne de ikke se kjønnet 1. gangen. Hun bestilte privat i uke 20 ca., og igjen kunne de ikke se det. Men da ga legen en ny time, som skulle være gratis, og ba venninna mi spise sjokolade og drikke cola rett før undersøkelsen. Skulle ikke gå mer enn 10-15 min fra hun spiste/drakk det til hun gikk inn. Og DA, så vi det tydelig!

Det må jo være en grunn til at legen sier at man skal gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk Cola en liten stund før du skal inn.

Mine reagerte også når jeg spiste druer, så det kan jo også prøves.

Men sover de så sover de, det har jeg også erfart. Når jeg skulle på 3D hadde jeg drukket nesten en 1/2 liter Cola. Men lillemor sov som en stein. Jeg var oppe å bevegde på meg, snudde meg på benken m.m, men hun sov uansett.

Anonym poster: 255f2a3d060dcc3e07aef68e2517210a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke brus, men prøver med litt sjokolade og kaffe. Satser på at det gjør samme nytten ;) Går det forresten an å vekke barnet inne i magen....? :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffein og sukker sa 3D-legen vi var til, men det funka ikke hos meg... vi måtte inn 3 ganger før vi lykkes, og guttungen min var først våken når han fikk kald nektarin. :)

Det kommer nok litt an på, men vi så fint kjønn selv om han sov, og har visst kjønn siden ordinær ultralyd i uke 18. Også hos 3D, når han sov som en stein, kunne legen likevel se kjønnet klart og fint, så det kan godt hende du får se kjønnet selv om babyen sover.

Beskjeden vi fikk, var at det å vekke babyen var vanskelig, for han sov ganske tungt. Mors sinnsstemning kan påvirke, dersom mor er veldig "plaget" eller stresset, så kan det å "plage" mor vekke babyen, men det var overhode ikke å anbefale ifølge legen. ;)

prøv med kaffe og sjokolade du, og evt en frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlegen på Rikshospitalet sa at det med sukker bare er en myte som jordmødrene burde slutte å si, det er like greit å drikke et glass vann... For meg har det fungert like godt å spise et eller annet eller drikke vann.

Det hjelper også å hoste.

Jordmødrene bruker også å dytte en del på magen, og det hjelper.

Under en CTG sov babyen min, og da tok jordmor en ting på magen i ett sekund som vibrerte kraftig, og da kom sparkene med en gang. Aner ikke hva hun la på magen, men det var tydeligvis vanlig å bruke hvis det tok tid med undersøkelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fikk man beskjed om å drikke cola, gå i trapper og kommer tilbake om 30min.. Men funka det - neida... Så neste gang prøvde vi ett annet klokkeslett - spiste frokost - gikk en lang tur og drakk en ekspresso like før timen (å jeg drikker ikke kaffe) men noe forskjell - neida.. Så jeg tror som andre skriver at sover h*n så sover´n.

Anonym poster: 424435706415687511a97cd37d76352d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Om det er ordinær ul er det vel best at barnet ligger litt i ro, slik at de får sjekket det de faktisk skal sjekke.

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke vite kjønnet på ordinær UL i uke 18, men legen var heller ikke veldig villig til å sjekke. Vi tok privat UL i uke 22, i hovedsak fordi samboer ikke hadde mulighet til å være med på den ordinære men da også for å vite kjønn, og da drakk jeg en halv 1/2 l med iskald solo først for å være sikker på at knøttet ville være aktiv :) Det var et "tips" jeg søkte meg frem til hvertfall. I mitt tilfelle var han svært aktiv under denne UL og jordmoren var ikke i tvil om at det var en gutt. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke :)

Vil bare legge til at det ikke var så ille å ikke få vite kjønn på den ordinære, selvom jeg var svært nysgjerrig fikk jeg jo vite at alt så bra ut med den lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ordinær ul er det vel best at barnet ligger litt i ro, slik at de får sjekket det de faktisk skal sjekke.

Haha, ja kanskje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...