Gå til innhold

Alene rett etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her å er litt oppgitt og lei meg.

Mannen min begynnte i ny jobb i sommer, men den går desverre via ett vikarbyrå....

I dag fikk han beskjed om at han kun får fri 1 dag i forbindelse med fødsel!

Han har ikke opptjent noe ferie og vi har ikke råd til noe ubetalt fri.

For det første er det jo ikke sikkert fødselen er over på 1 dag i det hele tatt, og jeg synes det er kjipt for både han, meg og babyen om han da må rett på jobb dagen etter fødsel. i stedet for å få litt tid til å bli kjent med barnet

Dessuten aner jeg ikke helt hvordan jeg da skal takle å komme hjem med ny baby og hente/levere 2 åringen i bhg og alt annent helt alene alerede fra dag 1.

Husker fra sist hvor glad jeg var for at han hadde ferie rett etter fødselen og kunne være hjemme med oss i 4 uker, det trengte jeg virkelig.

Er det "lov" å bruke en egenmelding for sånt? så vi kunne få i hvertfall 2-3 dager på å "komme oss" etter fødselen???

Anonym poster: a289ea03ea1784e114f5ee9c62c8a5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel i utgangspunktet bruke egenmelding på hva du vil. Det er ingen som kan komme å bestemme at du ikke er så dårlig at du ikke kan bli hjemme. Men trodde betalt 2 uker fødselspermisjon var noe alle nå hadde krav på? Da har jeg nok misforstått alt hvertfall.

Anonym poster: 95c69614c7647210e83780bc8f9f8b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du andre familiemedlemmer som kan trå til, feks moren din eller svigermor?

Hvor lenge er det til fødselen, kan dere klare å legge til side penger sånn at han kan ta seg ubetalt fri?

Anonym poster: 9a9b661061291c9879de790a37ac4be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Han kan vel levere og hente i bhg?

Ellers så er ikke dette noe man bruker egenmelding på.

Kanskje dere kan ta dere råd til et par dager ulønnet perm?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer det du må.

Du har valget mellom å la faren ta med eldstemann til barnehagen og ev. hente ham. Du kan ha den eldste hjemme noen dager. Mannen kan ta et par dager ulønnet permisjon. Det burde dere klare sånn økonomisk. Jeg skjønner at det er vanskelig for mannen og da økonomien. Har selv jobbet som vikar og vet hvor dårligere stilt man er når man lønnes på timer og ikke på månedsbasis samt få rettigheter.

Jeg har selv kommet hjem etter fødsel (keisersnitt) og var alene med en 3-åring.. Barnefaren overnattet den første natten. Jeg må innrømme at jeg gråt neste morgen for jeg følte meg så utrolig alene. Allikevel så fikk jeg det til med å levere/hente i barnehagen og alt ellers. Nå var jeg heldig og hadde barnehagen i nærheten samt at jeg tillot meg å levere så sent jeg kunne, dvs kl. 10 i min barnehage. Man klarer utrolig mye når man må selv om det ikke er ideelt.

Anonym poster: b014288f2981fece202307e1440fa101

Anonym poster: b014288f2981fece202307e1440fa101

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel i utgangspunktet bruke egenmelding på hva du vil. Det er ingen som kan komme å bestemme at du ikke er så dårlig at du ikke kan bli hjemme. Men trodde betalt 2 uker fødselspermisjon var noe alle nå hadde krav på? Da har jeg nok misforstått alt hvertfall.

Anonym poster: 95c69614c7647210e83780bc8f9f8b54

Fedre har krav på 2 veker permisjon etter fødsel, men det er arbeidsgjevar som bestemmer om det skal vere lønna eller ulønna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Det er bare 5 uker til termin, og vi har lite penger å sette til side for tiden...

Han kan til nød enten hente eller levere, men da blir det akkurat i det bhg åpner eller stenger, og han må jobbe inn tiden etterpå.

Skulle virkelig ønske de snart innførte 2 uker perm med lønn for alle, og ikke bare noen heldige.

Jeg tror faktisk fedrene også har behov for å bli kjent med babyen og få litt ro etter en slik omveltning i livet...

Sukk, jaja må jo bare finne meg i det, og man klarer jo det man MÅ alene, men synes det er trist:(

TS foresten

Anonym poster: a289ea03ea1784e114f5ee9c62c8a5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg trodde man hadde rett til omsorgspermisjon med lønn i en uke.

Nei far har rett til to uker omsorgspermisjon, men om det er med eller uten lønn spørs på hvor han jobber.

Anonym poster: 7fefbdc49ce25a82f4ed39e361f9e70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om arbeidsgiver har "rimelig grunn" til å tro at man tar ut egenmeldinger uten at det skyldes sykdom, kan man faktisk bli fratatt retten til å bruke flere egenmeldinger i en periode, f.eks. et halvt år framover.

Man har krav på 12 dagers ulønnet permisjon. Noen har en tariffavtale, kontrakt eller IA-avtale som gir bedre vilkår. Hvordan disse tingene fungerer når man er ansatt gjennom vikarbyrå, vet jeg ikke..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han bruker "tilfeldigvis" tar ut en egenmelding samtidig som han blir far, så skjønner vel alle på jobben/vikarbyrået at det er misbruk av egenmelding.

Dessverre så har man ikke krav på lønnet permisjon i forbindelse med fødsel, så min mann tok ut ferien sin da. Om mannen din ikke brukte ferien sin i sommer, så har han kanskje feriepenger som kan dekke opp for manglende lønn noen dager? Jeg hadde uansett tatt meg råd til det og spart inn på andre måter. Man blir ikke foreldre så mange ganger i livet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke noe opparbeidet ferie, hadde ikke ferie i sommer heller! Hadde han hatt det hadde vi spart opp ferien!

Jeg ser liksom ingen muligheter, for vi har virkelig ikke råd til noen ubetalte dager.

Er mest redd for at fødselen kan bli lang og at 1 dag faktisk ikke er nok. Hvis barnet ikke blir født før på natten og han MÅ på jobb på morgenen pga kjip arbeidsgiver...

Han får kansje gå til fastlegen da, og få en liten sykemelding pga stress og søvnproblemer, for det sliter han jo med i utganspunktet, og det blir neppe bedre rett etter en fødsel!

Hater å "utnytte systemet" men av og til får man jo ikke noe valg....

Anonym poster: a289ea03ea1784e114f5ee9c62c8a5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle må begynne å skjønne at gratispenger for ikke å jobbe ikke trylles utifra intet. For hver eneste person som tar seg fri uten at man er sjuk og derfor ikke klarer å jobbe er det noen andre som må ta disse timene - faktisk 3 personer. Enkelt fortalt - skulle mannen din fått lønn for å gå hjemme når han faktisk har et eget personlig valg, så måtte 3 andre mennesker jobbet fullt for å dekke inn lønna hans.

Dere har vel hatt 8-9 månedere dere kunne planlagt litt og lagt tilsides penger så dere har hatt økonomi til at han kunne være der og ta seg fri et par dager. Beklager om jeg høres ekstremt sur ut nå - men velferdssystemte i norge holder på å knekke og da kan vi ikke klage over luksusgoder bare fordi vi ikke har vært smarte nok til å tenke fremover.

Selg playstation maskina, vips har dere 1 dag ekstra. Parker bilen og sykle til jobb en måned, vips har dere dekket inn en dag til i sparte bensinutgifter.

Om han nå plutselig blir "sjuk" kan jeg garantere at han ikke blir populær i den nye jobben sin, da tror jeg han bør begynne å se etter noe annet rimelig kjapt - skulle tro dere hadde litt bedre prioriteringer når økonomien tydeligvis baserer seg fra dag til dag?

Og nei, man er ikke "kjip arbeidsgiver" hvis man trenger at de ansatte er der når man betaler dem lønn. Det er heller den ansatte som er kjip om man driter i å møte opp og forventer å få betalt.

Be moren din om å komme og hjelpe deg i denne perioden da? Er ikke det ganske vanlig?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har ikke noe opparbeidet ferie, hadde ikke ferie i sommer heller! Hadde han hatt det hadde vi spart opp ferien!

Jeg ser liksom ingen muligheter, for vi har virkelig ikke råd til noen ubetalte dager.

Er mest redd for at fødselen kan bli lang og at 1 dag faktisk ikke er nok. Hvis barnet ikke blir født før på natten og han MÅ på jobb på morgenen pga kjip arbeidsgiver...

Han får kansje gå til fastlegen da, og få en liten sykemelding pga stress og søvnproblemer, for det sliter han jo med i utganspunktet, og det blir neppe bedre rett etter en fødsel!

Hater å "utnytte systemet" men av og til får man jo ikke noe valg....

Anonym poster: a289ea03ea1784e114f5ee9c62c8a5c9

Jo, man har faktisk et valg! Dere har hatt ni måneder på dere til å spare opp penger slik at han kan ta seg noen dager fri rundt fødsel.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle må begynne å skjønne at gratispenger for ikke å jobbe ikke trylles utifra intet. For hver eneste person som tar seg fri uten at man er sjuk og derfor ikke klarer å jobbe er det noen andre som må ta disse timene - faktisk 3 personer. Enkelt fortalt - skulle mannen din fått lønn for å gå hjemme når han faktisk har et eget personlig valg, så måtte 3 andre mennesker jobbet fullt for å dekke inn lønna hans.

Dere har vel hatt 8-9 månedere dere kunne planlagt litt og lagt tilsides penger så dere har hatt økonomi til at han kunne være der og ta seg fri et par dager. Beklager om jeg høres ekstremt sur ut nå - men velferdssystemte i norge holder på å knekke og da kan vi ikke klage over luksusgoder bare fordi vi ikke har vært smarte nok til å tenke fremover.

Selg playstation maskina, vips har dere 1 dag ekstra. Parker bilen og sykle til jobb en måned, vips har dere dekket inn en dag til i sparte bensinutgifter.

Om han nå plutselig blir "sjuk" kan jeg garantere at han ikke blir populær i den nye jobben sin, da tror jeg han bør begynne å se etter noe annet rimelig kjapt - skulle tro dere hadde litt bedre prioriteringer når økonomien tydeligvis baserer seg fra dag til dag?

Og nei, man er ikke "kjip arbeidsgiver" hvis man trenger at de ansatte er der når man betaler dem lønn. Det er heller den ansatte som er kjip om man driter i å møte opp og forventer å få betalt.

Be moren din om å komme og hjelpe deg i denne perioden da? Er ikke det ganske vanlig?

Vi lever i 2012, hvor mange bestemødre er det som ikke jobber selv idag? Det er vel noen år siden kvinnegenerasjonen var hjemmeværende.

Anonym poster: 7fefbdc49ce25a82f4ed39e361f9e70f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i 2012, hvor mange bestemødre er det som ikke jobber selv idag? Det er vel noen år siden kvinnegenerasjonen var hjemmeværende.

Anonym poster: 7fefbdc49ce25a82f4ed39e361f9e70f

Det er bedre å forvente hjelp fra besteforeldre enn at arbeidsgiver skal betale for kallaset - som var mitt poeng. Og jeg ser nå i hytt og gevær at vennepar får bestmor/besteforeldre som tar vare på huset og avlaster i denne perioden. Tilsynelatende mer vanlig enn ikke.

Stråmannsargumentasjonen din kan du ellers spare deg for - å tolke mitt utsagn som kvinnediskriminerende og at jeg forventer at kvinnfolk skal holde seg hjemme er så på bærtur som du kan få det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bedre å forvente hjelp fra besteforeldre enn at arbeidsgiver skal betale for kallaset - som var mitt poeng. Og jeg ser nå i hytt og gevær at vennepar får bestmor/besteforeldre som tar vare på huset og avlaster i denne perioden. Tilsynelatende mer vanlig enn ikke.

Stråmannsargumentasjonen din kan du ellers spare deg for - å tolke mitt utsagn som kvinnediskriminerende og at jeg forventer at kvinnfolk skal holde seg hjemme er så på bærtur som du kan få det.

Du er klar over at veldig mange faktisk får omsorgspermisjon med lønn etter fødselen? Jeg tror det er mer vanlig enn at bestemødre slipper alt de har i hendene og kommer for å hjelpe.

Anonym poster: 7fefbdc49ce25a82f4ed39e361f9e70f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at veldig mange faktisk får omsorgspermisjon med lønn etter fødselen? Jeg tror det er mer vanlig enn at bestemødre slipper alt de har i hendene og kommer for å hjelpe.

Anonym poster: 7fefbdc49ce25a82f4ed39e361f9e70f

Hvis du er ansatt i offentlig sektor så ja, men nå er det faktisk slik at de fleste av oss jobber privat. Og iallefall når man ser på kjønn, som kjent er de fleste i offentlig sektor kvinner - med enorm margin. Så nei, der tar du nok skammelig feil.

Dessuten er de fleste mødre i 50-60 åra oppegående nok til at de evt planlegger slikt 7-8 måneder i forveien om de har lyst til å være der og dulle med sitt barnebarn fra starten av. Jeg snakker ikke om pliktløp, jeg snakker om omsorgsglede og lysten til å være tilstede.

Endret av Guybrush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ansatt i offentlig sektor så ja, men nå er det faktisk slik at de fleste av oss jobber privat. Og iallefall når man ser på kjønn, som kjent er de fleste i offentlig sektor kvinner - med enorm margin. Så nei, der tar du nok skammelig feil.

Dessuten er de fleste mødre i 50-60 åra oppegående nok til at de evt planlegger slikt 7-8 måneder i forveien om de har lyst til å være der og dulle med sitt barnebarn fra starten av. Jeg snakker ikke om pliktløp, jeg snakker om omsorgsglede og lysten til å være tilstede.

Min mann har hatt flere jobber utenom offentlig sektor, men han har alltid fått lønn etter mine fødsler. Fler og fler bedrifter får denne fordelen. Så det er nok ikke så sjeldent som du tror heller ;)

Anonym poster: 7fefbdc49ce25a82f4ed39e361f9e70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...