Gå til innhold

Jenter som ikke bruker BH

Fremhevede innlegg

Skrevet

Først da Det ble solgt BH for små barn,

Var jeg helt og fult motstander av det.

Jeg mente at det man ville prakke på komplekser på små barn som de absolutt ikke burde ha.

I ettertid har jeg sett at noen barn synes det å ha badetopp er veldig stas

" for da er man stor jente ", " ligner på storesøster / mamma " osv.

Jeg tror at barna opplever "lek perspektivet" mens foreldrene opplever mer det "politiske perspektivet"

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det heller er bekymringsfullt når man får kjøpt bikini-topper, der noen ligner på polstrede bh'er, til jenter så unge som ett år. Det er seksualisering, samt å sette småbarn inn i en voksenrolle. Jeg reagerer ikke på en jente i badetruse i stedet for bikini eller badedrakt, i alle fall.

• Liker 6
Skrevet

Hva synes du om jenter som ikke har fått pupper går uten bh i svømmehallen, på stranda eller leker ute toppløs om sommeren akkurat som guttene gjør?

Ja takk til en verden der kvinner kan gå med bare bryst uten at det skal seksualiseres ihjel.

• Liker 5
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg synes det heller er bekymringsfullt når man får kjøpt bikini-topper, der noen ligner på polstrede bh'er, til jenter så unge som ett år. Det er seksualisering, samt å sette småbarn inn i en voksenrolle. Jeg reagerer ikke på en jente i badetruse i stedet for bikini eller badedrakt, i alle fall.

Helt enig. Bikinoverdeler og bh'er har ingenting å gjøre på en babye eller små jenter,

Ellers syns jeg jenter kan få gå uten overdel hvert fall på stranda, så lenge hun sev er komfortabel med det. Jeg hadde hvert fall verken tvunget henne til å gå uten eller med. Det er noe hun må føle på selv, hvor lenge hun sysn det er ok.

• Liker 3
Skrevet

jeg synes at burde være slik at å gå uten overdel var det mest naturlige i verden for små jenter, men datteren min har alltid overdel.. man vet aldri hva slags personer som befinner seg ved f eks en badestrand, og jeg er ikke villig til å ta sjansen på at en gammel gris sitter og nistirrer og tenker ekle tanker om datteren min.

En slik pedofil person driter i om jentungen din er påkledd eller naken. Han tenker sine perverse tanker mens han tilfredsstiller seg selv uansett. det eneste du oppnår er et samfunn uten naturlig og avslappet tilnærming til kropp. Ergo, du forsterker det seksuelle.

• Liker 7
Skrevet

Nei, det er ikke slik at man bare har å rette seg etter alle samfunnets normer uansett hvor lite hensiktsmessige de måtte være. Det å stille spørsmål ved kultur og forhåpentligvis klare å tenke logisk og selvstendig heller enn å blindt følge strømmen er en svært viktig del av det å være et tenkende, reflekterende menneske.

Edit: kommafeil

Cosette, kan vi gifte oss? Platonisk om nødvendig, men i kraft av tanken i alle fall!

Ditt innlegg her burde vært en tråd alene. Jeg savner å leve i et samfunn der en ikke er fornøyd med å shoppe Gucci-vesker, drikke latte og ellers ha oppussing og ferie som de viktigse diskusjonene.

• Liker 4
Skrevet

For det første: Slutt å legg ord i munnen på meg og påstå ting som ikke er sant. I min familie har man faktisk et ganske avslappet forhold til nakenhet, og jeg er f.eks vant til både mamma og min bestemor gå uten bikinioverdel på stranda. Ergo er det ikke nødvendigvis en norm jeg følger, for egentlig er det mest naturlig for vår familie å gå uten bikinoverdel.

For det andre: Å gå uten bikinioverdel er for meg veldig unaturlig. Selv om jeg er vokst opp i den familien jeg er. Da jeg var liten så måtte jeg be om bikinioverdel, fordi det føltes fullstendig feil å gå uten på stranda. Jeg viste meg heller ikke naken for mine foreldre etter at jeg var 7-8 år. Mye fordi en del av oss føler dette med kropp ganske sterkt. For meg handler det først og fremst at dette er privat, ikke at det er normen i samfunnet.

For det tredje: Hva andre måtte gjøre er helt opp til dem. Men spørsmålet er hva jeg synes og da mener jeg, utifra de forutsetninger og erfaringer jeg har, at det er mest naturlig at man begynner med bikinioverdel etter at man har kommet i puberteten og fått bryster.

Så jeg spør igjen: hvorfor går du med badebukse? Eller går du naken? For det samme gjelder jo her. Før du retter skyts mot meg bør du vel kanskje også se på deg selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å se hvorfor du ønsker å delta i diskusjonen om du ikke klarer å distansere deg såpass personlig at du klarer å unngå å bli sint og aggressiv i tonen. Her får man forsøke å holde seg nede på landjorden heller enn å bli personlig fornærmet.

Det er jo ikke slik at de eneste kulturelle normene man påvirkes av er de man pådyttes av familie og nærmeste omgangskrets. Man pådyttes også normer på et høyere plan. Hele vårt vestlige samfunn er gjennomsyret av en motstand mot generell nakenhet (samtidig som seksualisert nakenhet eksponeres stadig mer). Årsakene til dette er mange, men de er kulturelle (vår kristne arv er kanskje den viktigste), ikke naturlige.

Det er jo ingenting iboende i mennesket som tilsier at toppløshet og nakenhet er noe mer privat enn noe annet, eller at vi burde skjule visse kroppsdeler selv når det ikke er til noen praktisk nytte. Tvert imot er dette noe som svinger ekstremt med ulike kulturer og ulike tidsaldre. Det finnes jo ingen biologisk, genetisk ulikhet mellom oss nordmenn og afrikanske stammer som tilsier at det skulle føles mer traumatisk for oss å være toppløse enn det skulle føles for dem. Det finnes ikke noe eget i mennesket som gjør at toppløshet føles galt. Ser man på menneskets historie under ett har det å bade uten klær på, også i selskap av andre, vært standarden heller enn unntaket.

Hva jeg gjør på stranden er jo uinteressant, spørsmålet bør jo være hvorfor jeg gjør det. Det er ikke bestandig jeg soler meg eller bader toppløs på vanlige strender, men det er ikke fordi nakenheten min er for privat til å vises frem, det er fordi det å skulle gå imot alle normer man opplever som negative er både energikrevende og sosialt risikabelt. For ikke å snakke om at man kan bli bøtelagt eller bli gjenstand for andre sanksjoner.

• Liker 6
Skrevet

Cosette, kan vi gifte oss? Platonisk om nødvendig, men i kraft av tanken i alle fall!

Ditt innlegg her burde vært en tråd alene. Jeg savner å leve i et samfunn der en ikke er fornøyd med å shoppe Gucci-vesker, drikke latte og ellers ha oppussing og ferie som de viktigse diskusjonene.

Ok, da :)

Veldig enig i det du skriver om pedofile, forresten.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å se hvorfor du ønsker å delta i diskusjonen om du ikke klarer å distansere deg såpass personlig at du klarer å unngå å bli sint og aggressiv i tonen. Her får man forsøke å holde seg nede på landjorden heller enn å bli personlig fornærmet.

Jeg har ingen problemer med å diskutere problemstillingen, men du kommer med påstander som ikke er sanne. Du tar det som utgangspunkt at jeg uten egentlig å tenke som et selvstendig menneske, faktisk føler og tenker slik jeg gjør. For mitt grunnlag er i grunn ikke det som for mange er normen i vårt samfunn. Det er jo mitt poeng.

Jeg har ikke blitt fornærmet, ikke har jeg tatt det særlig personlig, men jeg foretrekker å faktisk diskutere på riktig grunnlag uten dine antagelser. Du skriver på en belærende måte, som om du sitter der med fasiten, og at den bare kan overføres til meg, bare fordi det ser ut som jeg lever etter normen i samfunnet. MEN, det er faktisk de av oss som har et meget innsiktsfullt forhold til kropp og nakenhet.

Det er jo ikke slik at de eneste kulturelle normene man påvirkes av er de man pådyttes av familie og nærmeste omgangskrets. Man pådyttes også normer på et høyere plan. Hele vårt vestlige samfunn er gjennomsyret av en motstand mot generell nakenhet (samtidig som seksualisert nakenhet eksponeres stadig mer). Årsakene til dette er mange, men de er kulturelle (vår kristne arv er kanskje den viktigste), ikke naturlige.

Klart jeg er klar over det, men jeg har aldri rent personlig følt dette. Jeg har egentlig et ganske avslappet forhold til nakenhet i min private sfære, men for meg har ikke dette med normer å gjøre - det har med følelser å gjøre. Jeg er oppvokst i en familie hvor det var naturlig å være med både bestefedre, bestemødre, mødre og fedre naken i badsstua. Min oppvekst er ikke særlig påvirket av det som nødvendigvis har vært normen for mange.

Og personlig synes jeg det er helt sykt å seksualsiere barn, eller nakenhet i seg selv. Det har jeg faktisk aldri vært uenig i. Ergo hadde jeg støttet mitt fremtidige barn hvis det ville bade uten bikinioverdel, hvis det ble et spørsmål. Fordi jeg faktisk klarer å se på to sider samtidig. Men spørsmålet her er hva man selv mener, hva man selv finner naturlig. Og for meg er det ikke naturlig å gå uten bikinioverdel hvis man har utviklet bryster.

Det er jo ingenting iboende i mennesket som tilsier at toppløshet og nakenhet er noe mer privat enn noe annet, eller at vi burde skjule visse kroppsdeler selv når det ikke er til noen praktisk nytte. Tvert imot er dette noe som svinger ekstremt med ulike kulturer og ulike tidsaldre. Det finnes jo ingen biologisk, genetisk ulikhet mellom oss nordmenn og afrikanske stammer som tilsier at det skulle føles mer traumatisk for oss å være toppløse enn det skulle føles for dem. Det finnes ikke noe eget i mennesket som gjør at toppløshet føles galt. Ser man på menneskets historie under ett har det å bade uten klær på, også i selskap av andre, vært standarden heller enn unntaket.

Vel, nå er vi faktisk mennesker, og ikke maskiner. Med det å være mennesker følger nødvendigvis følelser. Det er ikke nødvendigvis noe som kan forklares, det bare er sånn. Rent objektivt har du vel rett, og jeg kan være enig i at vi er skapt nakne. Men jeg føler nå det jeg føler, uavhengig av min oppvekst som var preget av at vi hadde et avslappet forhold til nakenhet.

Hva jeg gjør på stranden er jo uinteressant, spørsmålet bør jo være hvorfor jeg gjør det. Det er ikke bestandig jeg soler meg eller bader toppløs på vanlige strender, men det er ikke fordi nakenheten min er for privat til å vises frem, det er fordi det å skulle gå imot alle normer man opplever som negative er både energikrevende og sosialt risikabelt. For ikke å snakke om at man kan bli bøtelagt eller bli gjenstand for andre sanksjoner.

Jo, det er faktisk svært interessant hva du gjør på stranden, fordi du er veldig flink til å peke finger mot oss som i dine øyne følger normen. Men gjør du ikke det selv når du velger å ikke ta av deg badebuksa? For i følge deg er det ingenting iboende i mennesket som tilsier at toppløshet eller nakenhet er mer privat enn noe annet. Så da er jo spørsmålet: er det mer greit å bruke badebukse enn bikini? Og hvorfor?

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Skrevet

Jo, det er faktisk svært interessant hva du gjør på stranden, fordi du er veldig flink til å peke finger mot oss som i dine øyne følger normen. Men gjør du ikke det selv når du velger å ikke ta av deg badebuksa? For i følge deg er det ingenting iboende i mennesket som tilsier at toppløshet eller nakenhet er mer privat enn noe annet. Så da er jo spørsmålet: er det mer greit å bruke badebukse enn bikini? Og hvorfor?

Nei, her misforstår du. Jeg peker ikke fingeren på de som føler det vanskelig å gå utenfor det sosialt aksepterte.

For å illustrere med et eksempel: romantisk kontakt mellom to av det samme kjønn er fremdeles regnet for å være uakseptabelt i deler av vår vestlige verden, eksempelvis i rurale områder i det sørlige USA. En norm som naturligvis er helt meningsløs; hva to samtykkende individer gjør av seksuelle handlinger må jo selvsagt være opp til dem, ingen andre. Men det er jo ikke dermed sagt at fingeren bør pekes på de homofile som ikke tør utfordre disse eksisterende normene ved å leve ut sin legning. Man kan jo ikke forvente at noen skal tørre å risikere hele sin sosiale omgangskrets, og kanskje også jobben sin. Det er kun et fåtall som er sterke nok til å stå rakrygget for sine prinsipper på det viset. Fingeren bør jo pekes på de som aktivt gjør det så vanskelig for homofile å leve ut sin legning ved å spre homofiendtlige holdninger videre.

Jeg har ikke noe problem med å forstå at foreldre synes det er vanskelig å gå imot strømmen hva angår bekledning av sine barn. Sosialt press er kanskje den sterkeste kraften som finnes. Men jeg reagerer negativt på de som faktisk aktivt viderefører holdningen til nakenhet som noe unaturlig ved å kalle det, nettopp, unaturlig (og nei, jeg sier ikke at dette gjelder deg spesifikt. Dette er på generelt grunnlag).

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg må si meg enig med Yvonne her. Jeg hadde nok ikke følt meg komfortabel uten bikinitopp da var i den alderen jeg utviklet bryster/rett før utvikling av bryster. Hvem gjør egentlig det? :klo: Når man kommer til en viss alder blir de fleste barn ganske sjenerte, og vil holde de "private" delene av kroppen for seg selv. Helt ærlig så hadde jeg snudd meg en ekstra gang om jeg så ei jente på 9-10 år uten bikinitopp på stranda. Jeg sier ikke at det er unaturlig, men jeg synes det er sært og merkelig.

Endret av Lista
  • Liker 3
Skrevet

Mitt innlegg i debatten er forøvrig basert på følgende teori

Skrevet

Jeg må si meg enig med Yvonne her. Jeg hadde nok ikke følt meg komfortabel uten bikinitopp da var i den alderen jeg utviklet bryster/rett før utvikling av bryster. Hvem gjør egentlig det? :klo: Når man kommer til en viss alder blir de fleste barn ganske sjenerte, og vil holde de "private" delene av kroppen for seg selv. Helt ærlig så hadde jeg snudd meg en ekstra gang om jeg så ei jente på 9-10 år uten bikinitopp på stranda. Jeg sier ikke at det er unaturlig, men jeg synes det er sært og merkelig.

De gangene jeg ser jenter i alderen 9 til 13 uten bh på stranda føler jeg ikke noe for å snu meg en gang ekstra. Om de er 39 derimot :lur:

Men seriøst. Det JEG lurer på, er om du (og Yvonne) aksepterer at ANDRE går uten bikinitopp, uansett alder.

• Liker 3
Skrevet

det kalles normer, noe samfunnet er helt anhengig av for å fungere optimalt.

Nei det kalles bryster noe jeg trenger for å fungere optimalt :)

Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig at små barn går uten overdeler, men jeg reagerer ikke hvis de gjør det heller. Mange småjenter synes det er stas å ha topp sånn som "voksne damer" har. Jeg reagerer heller ikke om jeg ser toppløse damer ellers heller egentlig, selv om jeg ikke går toppløs selv. Er ganske vant til å se det.

• Liker 3
Skrevet

De gangene jeg ser jenter i alderen 9 til 13 uten bh på stranda føler jeg ikke noe for å snu meg en gang ekstra. Om de er 39 derimot :lur:

Men seriøst. Det JEG lurer på, er om du (og Yvonne) aksepterer at ANDRE går uten bikinitopp, uansett alder.

Ja, jeg aksepterer det, men liker jeg det? Nei. Det vil si: jeg har ikke ønske om å se andres pupper eller private deler. Så ærlig skal jeg være. MEN, hvis jeg er på stranda og en eller annen dame drar frem puppene så er det ikke verre enn at jeg snur meg vekk.

• Liker 2
Skrevet

Altså for meg som voksen mann uten barn så bryr ikke jeg meg om barna springer rundt nakne, hadde jeg vært far med døttre selv så hadde jeg sikkert tenkt annerledes men for meg er bare barn, barn, søte og bråkete. Men om du har barn selv så blir du vel mer oppmerksom på hvordan ting tar seg ut og hvordan folk oppfatter situasjoner.

Jeg var født i 78 og på den tiden var vi alle nakne små kjærlighetsbarn, det fantes ikke spor av skam og nakenhet var naturlig, jeg vet verden er annerledes nå men mener at jenter i hvertfall frem til skolealder ikke burde trenge noen form for bikini overdel. Men om det plager deg som forelder så fikser du det enkelt ved å kjøpe en badedrakt til barnet, blir litt mer klur når jentungen må på do.

• Liker 3
Skrevet

Det kan umulig være 13-åringer som går uten bikinitopp på stranda.

Ja, så klart aksepterer jeg det. Det er ikke slik at jeg reagerer på at voksne kvinner soler seg uten bikinitopp, for da blir det på en helt annen måte. Det er vanskelig å forklare. Jeg synes bare det er sært at unge jenter som har begynt å få bryster ikke bruker bikinitopp, fordi man som regel ikke er så høy i hatten når kroppen begynner å forandre seg, og man synes gjerne det er litt flaut.

Skrevet

Nei det kalles bryster noe jeg trenger for å fungere optimalt :)

du trenger "brystene" til 11-12-13 år gamle jenter for å fungere optimalt ?

Skrevet

du trenger "brystene" til 11-12-13 år gamle jenter for å fungere optimalt ?

Nå legger du ord i min munn

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...