AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #61 Skrevet 12. september 2012 Han bør kunne klare å trappe ned brusdrikkinga litt mener nå jeg. Han er et dårlig eksempel for ungen. Anonym poster: 507306df5627512af7677f7d14442fdf 1
tingeling Skrevet 12. september 2012 #62 Skrevet 12. september 2012 Du kan jo begynne med å regne ut hva brusdrikkingen og røykingen hans koster dere pr måned / år, og så forlange at du kan bruke samme sum på sko / vesker / etc til deg. Jeg hadde også statuert noen eksempler: laget yndlingsmaten til far, men kun til mor og barn. Så kan han sitte der m colaen sin. 4
Maryell Skrevet 12. september 2012 #63 Skrevet 12. september 2012 Når han greier å tylle i seg så mye brus ellers på dagen så kan han la være foran barnet. Mest fordi det handler om å gå foran som et godt eksempel. Dobbeltmoralisme har aldri fungert særlig bra. 2
Harlekin Skrevet 12. september 2012 #64 Skrevet 12. september 2012 Min mann drikker også helst brus (Cola Zero), og han er vant til å drikke dette når han skal drikke. Jeg har gang på gang bedt ham la være å drikke dette foran datteren vår, og han forstår, men så glemmer han seg. Brusdrikking er det vi har slitt mest med å holde til et minimum hos henne, for hun har fått smaken på det. Det siste halve året har heldigvis coladrikkingen blitt redusert, jeg serverer stort sett vann til middag, og datteren vår spør heldigvis sjelden etter brus lenger. Hun får i helgene om hun vil, det synes jeg er greit. Men dette har altså tatt tid! Min mann skjønner heldigvis hvor teit og smålig det er å nekte barnet noe som hun liker og selv sitte der og drikke det foran henne. Det er rett og slett dårlig gjort og utrolig ego! Det ville vært det samme og sitte der og spise snop og nekte barnet det. Håper han tar til vettet! 4
Gjest O___o Skrevet 13. september 2012 #65 Skrevet 13. september 2012 Tull. Mange opplever psykisk avhengighet når det gjelder sukkerholdige matvarer og drikke, samtidig så er koffein fysisk avhengighetsskapende. Er man avhengig av koffein og brått stopper så får man milde abstinenser. Disse "abstinensene" fra koffein kommer i form av LETT hodepine, og etter ca 48 timer er man helt fri for det "behovet" Samme som at nikotinen er ute etter tre døgn. Her er det mye som ligger på vilje / selvkontroll, eller mangel på sådan om du vil. 2
Lutetium 71 Skrevet 13. september 2012 #66 Skrevet 13. september 2012 Disse "abstinensene" fra koffein kommer i form av LETT hodepine, og etter ca 48 timer er man helt fri for det "behovet" Samme som at nikotinen er ute etter tre døgn. Her er det mye som ligger på vilje / selvkontroll, eller mangel på sådan om du vil. Den er ikke lett, nei. Ikke i mitt tilfelle, men så er jeg innbarka kaffedrikker da. Det hamrer og dunker ganske heftig inni der, om jeg ikke har fått kaffe på ett døgn ca. Men det er riktig at det gir seg. 2
Gjest O___o Skrevet 13. september 2012 #67 Skrevet 13. september 2012 I 1 1/2 liter Cola er det ca 650 kcal I 4 dl juice er det ca 200 (+/-) kcal I ett beger med yoghurt er det ca 150 kcal En voksen mann trenger ca 2500 kcal pr dag - og en kvinne ca 2000 ( avhengig av aktivitetsnivå, alder, forbrenning osv) Så er spørsmålet; Er dette matvarer man vil innføre i barnas daglige kost? Og er det omsorg å gi barna Cola - fordi man ikke klarer å si nei til barnet / klarer selv å avstå å drikke brus? Er egne uvaner - noe man ønsker å påføre egne barn? 1
Gjest O___o Skrevet 13. september 2012 #68 Skrevet 13. september 2012 Den er ikke lett, nei. Ikke i mitt tilfelle, men så er jeg innbarka kaffedrikker da. Det hamrer og dunker ganske heftig inni der, om jeg ikke har fått kaffe på ett døgn ca. Men det er riktig at det gir seg. Jeg lever og ånder for kaffe, og drikker selv helseskadelige mengder. Men kaffe og cola er ikke likestilt når det gjelder næringsinnhold, kcal/salt/sukkermengde. Og det de ferreste barn vil konsumere like store mengder kaffe - som cola, dersom de fikk tilbudet ( + de ferreste vil anse det som naturlig å tilby kaffe til et lite barn ) Men mye ligger i våre innlærte vaner og uvaner, uten at det nødvendigvis er knyttet opp i mot biologien
Lutetium 71 Skrevet 13. september 2012 #69 Skrevet 13. september 2012 Jeg lever og ånder for kaffe, og drikker selv helseskadelige mengder. Partners in crime! Men kaffe og cola er ikke likestilt når det gjelder næringsinnhold, kcal/salt/sukkermengde. Og det de ferreste barn vil konsumere like store mengder kaffe - som cola, dersom de fikk tilbudet Såklart er de ikke de samme, noe jeg også har vært innpå tidligere. Om eneste måten å få i seg koffein i heimen, er iform av kaffe, vil som regel barna holde seg borte fra stoffet. Kaffe har veldig dårlig barneapell.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2012 #70 Skrevet 14. september 2012 du kan la barnet ditt smake "cola". gi hun/han kald kaffe. Det smaker bæsj og ser ut som cola. da får hun ikke lyst på det lenger. problem solved!
Emlandiaa Skrevet 14. september 2012 #71 Skrevet 14. september 2012 Dere som sier at barn må lærer seg at noen ting bare er for voksene, tenker dere ikke på at barna en gang også blir voksen da? Synes dere virkelig det er greit å lære små barn at når de blir store kan de drikke brus hele døgnet rundt? og tenårigen som drar på butikken etter skoletid og kjøper cola for det er jo helt greit å drikke det til hverdags? Jeg syns brus er godt, men her det kun lørdag og i spesielle andledninger. 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #72 Skrevet 14. september 2012 Enig med Emlandiaa her. Man bør være gode rollemodeller. En ting er at barn må lære seg at noe er for voksne/større barn, andre ting er greit for små barn. En annen ting er hva barna ser og hva de lærer/tar med seg av det. Det er sjelden et problem at mor/far tar en øl eller et glass cola til lørdagskosen, da forklarer man bare at dette er mammas/pappas helgekos, barna har f.eks lørdagsgodt eller juice. Samtidig bør man lære ungene at som tørstedrikk drikker man vann. Og ingen voksne har heller spesielt vondt av å droppe litt av verken kaffe, cola eller godis/kaker i ukedagene heller, man kan få i seg nok når man er på jobb eller etter at ungene sover, om man absolutt må. Og dersom faren her ikke en gang klarer å droppe/utsette det ene (eller 3) glasset med cola til middag, for å gjøre en liten innsats ovenfor barnet, da har han store problemer altså.. Anonym poster: afa1005264d5c5956371c89b5b2c3bfc 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #73 Skrevet 14. september 2012 Kan legge til at jeg var selv "avhengig" av Cola Light før jeg fikk barn. Brus er jo godt, så jeg ser absolutt hvorfor man heller vil drikke brus enn vann, når man har valget. Men så fort ungen kom, så kuttet jeg ut, nettopp fordi jeg ville starte med gode vaner så tidlig som mulig. Godt for helsen, godt for familien, og ikke minst godt for lommeboka! Anonym poster: afa1005264d5c5956371c89b5b2c3bfc 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. september 2012 #74 Skrevet 14. september 2012 Vet ikke om du allerede har fått dette forslaget men du kan jo be han ta brusen over i en flaske e.l som ikke er gjennomsiktig? Slik at ikke barnet ser hva det er. Bra forslag. Stor kaffekopp
Anglofil Skrevet 15. september 2012 #75 Skrevet 15. september 2012 (endret) Dere som sier at barn må lærer seg at noen ting bare er for voksene, tenker dere ikke på at barna en gang også blir voksen da? Synes dere virkelig det er greit å lære små barn at når de blir store kan de drikke brus hele døgnet rundt? og tenårigen som drar på butikken etter skoletid og kjøper cola for det er jo helt greit å drikke det til hverdags? Jeg syns brus er godt, men her det kun lørdag og i spesielle andledninger. Er man over 18 år så må man få lov til å bestemme over sitt eget liv - jeg regner med at man da har lært seg å bli et selvstendig tenkende menneske som har evnen til å ta selvstendige valg. Nå ville jeg aldri gitt tenåringen min penger til lunsj i utgangspunktet, da lommepenger ikke er noe jeg ville gitt, lunsj kan man ta med seg hjemmefra. Med andre ord: å kjøpe mat i lunsjen ville vært vanskelig for deres del. Med mindre de fikk seg en jobb, men da ville jeg selvsagt pratet med tenåringen rundt dette med brusdrikking. OG, jeg ville selvsagt snakket åpent om hvorfor det ikke er greit for tenåringen å drikke brus - og at det ikke alltid er greit å følge de voksenes eksempel. Tenåringene har godt av å lære først som sist at verden er full av fristelser og man må faktisk lære seg at man ikke kan eller bør få alt. Ser ikke en forskjell mellom dette og alkohol eller røyk/snus, som også er forbeholdt voksne. Jeg har en røykende mor, og jeg hadde da ingen problemer med å forstå at det var galt for meg da jeg var tenåring. Jeg mener mine foreldre har vært fantastiske rollemodeller, til tross for at de drakk alkohol foran meg, at min mor røyket og mamma også til tider drakk brus. Jeg mener f.eks det er helt greit å vise barn at man kan nyte en øl uten at det fører til fyll og fordervelse. Mvh Yvonne Endret 15. september 2012 av Yvonne 2
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2012 #76 Skrevet 15. september 2012 Drikk brusen fra en kaffekopp og si det er kaffe til barnet da vel!! Er jo samme farge! Hi hi
Sulosi Skrevet 15. september 2012 #77 Skrevet 15. september 2012 Tråden er ryddet for trippelpost. Mvh Sulosi, mod.
Guybrush Skrevet 15. september 2012 #78 Skrevet 15. september 2012 Personlig klarer jeg ikke å la være å se noe ned på personer som ikke klarer å kutte ut dårlige uvaner som røyk i forbindelse med graviditet og rundt små barn eksempelvis. Så jeg har liten forståelse for din manns "avhengighet". Når det er sagt synes jeg uansett det er ufattelig dårlig gjennomtenkt å bare gjøre det åpenlyst på den måten. Om han absolutt MÅ gjøre det ville jo en løsning være glass som ikke er gjennomsiktige slik at barnet i det minste ikke visste hva det gikk glipp av..... 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #79 Skrevet 15. september 2012 Når du har måtte tatt slankeoperasjon fordi du spiste deg såpass stor + at faren er sykelig overvektig så har ungen allerede genene mot seg. Pluss på at hun observerer hvor mye Cola faren drikker hver dag, så er det oppskrift på fremtidig katastrofe. Anonym poster: 4de1b3bbddac596fe98473051ed3a9f7 4
pressplay Skrevet 15. september 2012 #80 Skrevet 15. september 2012 (endret) Enten må din datter få når far drikker eller så må de være cola-forbud rundt middagsbordet. Fortrinnsvis det siste. Når det er sagt så er det lettere sagt enn gjort å slutte med coladrikkingen. Når din man sier han må ha Cola så tror jeg på ham. Sukkeravhengigheten er reell. Man får en rastløshet og et veldig behov hvis man nekter seg drikken. Det kan også gå på humøret løst og han kan bli deprimert. Det jeg prøver å få fram er at han kanskje trenger hjelp til å slutte, det er ikke bare bare. Vanskelig for dem som ikke har opplevd avhengighet å forstå og helsemyndighetene anerkjenner det som en avhengighet. Har selv prøvd å slutte, men det er ikke lett. Hilsen Cocaholiker. Endret 15. september 2012 av pressplay
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå