karkl Skrevet 11. september 2012 #41 Skrevet 11. september 2012 Man leder også barna i stor grad gjennom å være forbilder for dem. Jeg ser ikke det store problemet i at datteren ikke får brus mens faren får. Det som er problemet er jo at han lærer henne at det er helt ok/normalt å drikke mye brus/brus til alle måltider. Dette er ikke å gi datteren en god start på livet, men å gi henne en rask vei inn i mulige helseplager.. Hvordan er far ellers da? Er han i god form og god helse bortsett fra denne brusdrikkingen? 1
Djungelvrål Skrevet 11. september 2012 #42 Skrevet 11. september 2012 Man trenger ikke legge seg med barnet, man går inn å roer barnet hvis det gråter eller er urolig. Har man som vane å legge seg med barn, spes. halvstore barn er det gjort. Da vil de ikke sove alene. 1
Gjest Skrevet 11. september 2012 #43 Skrevet 11. september 2012 Man blir ikke avhengig av cola, men er nok mange som bruker det til unnskyldning fordi de ikke eier viljestyrke. Jo, det er fullt mulig å bli avhengig av både cola og andre ting som smaker søtt. Hvorfor tror du det "flyter over" av overvektige mennesker i verden? Det er blant annet sukkeret det. 2
Lutetium 71 Skrevet 11. september 2012 #44 Skrevet 11. september 2012 (endret) Jeg begynte å tro jeg var den eneste her som tenkte i disse baner. Barn må da lære seg til at voksne kan gjøre ting som de selv ennå ikke får lov til. Kan ikke huske å ha tatt skade av at de voksne drakk kaffe mens vi barna ikke fikk lov. Har forøvrig aldri begynt å drikke kaffe i voksen alder heller. Anonym poster: 61d35dd1627b2796574093f76a511a8b "Fordelen" med cola, er at det faktisk ikke smaker så verst, for ett barn. Det er søtt og godt. Det er visst noe med at smaksløkene utvikler seg med alderen, og derfor er barn predisponert for å velge ting som smaker søtt. Kaffe smaker ikke så veldig godt for små barn, derfor vil de ofte takke nei, om de får tilbudet. Ja, og det er korrekt, hva vil du egentlig fram til? Koffein er psykoaktivt, derav et rusmiddel. Det er også avhengighetsskapende, forsøker man å stoppe får man abstinenser. Samme gjelder for teobromin, ett artig stoff som finnes i sjokolade. (Og som hunder kan dø av) Endret 11. september 2012 av Lutetium 71
Lutetium 71 Skrevet 11. september 2012 #45 Skrevet 11. september 2012 (endret) *doppelt* Endret 11. september 2012 av Lutetium 71
Gjest Filleproletiet Skrevet 11. september 2012 #46 Skrevet 11. september 2012 Jeg får et lettere sjokk nå! Jeg drikker kaffe hver dag. Er jeg virkelig en rusmisbruker da, mener du? Jeg må nok søke hjelp snarest før jeg blir helt ødelagt og hjernen smuldrer opp. Koffein kommer jo dårligere ut enn cannabis i endel undersøkelser, så ja, jeg vil være tilbøyelig til å kalle deg rusmisbruker! Personlig er jeg så banal at jeg elsker et glass cola til maten. Men jeg håper inderlig at jeg ikke er en ryggradløs liten drittunge den dagen jeg får barn, og ikke klarer å vente med den colaen til barnet ikke ser meg. Man skal da gå forran som et godt forbilde. Skavankene sine får man ha for seg selv. (Ser for mange hyggelige stunder på dass med et bra magasin og en flaske cola..) 12
Gjest Eurodice Skrevet 11. september 2012 #47 Skrevet 11. september 2012 Koffein kommer jo dårligere ut enn cannabis i endel undersøkelser, så ja, jeg vil være tilbøyelig til å kalle deg rusmisbruker! Personlig er jeg så banal at jeg elsker et glass cola til maten. Men jeg håper inderlig at jeg ikke er en ryggradløs liten drittunge den dagen jeg får barn, og ikke klarer å vente med den colaen til barnet ikke ser meg. Man skal da gå forran som et godt forbilde. Skavankene sine får man ha for seg selv. (Ser for mange hyggelige stunder på dass med et bra magasin og en flaske cola..)
xinnia Skrevet 12. september 2012 #48 Skrevet 12. september 2012 ER ikke mannen din en voksen person som kan bestemme over seg selv? Ble han plutselig avhengig av cola nå etter at dere fikk barn? Hvorfor i alle dager skal du plutselig nå forandre mannen?... Er det rart det blir skillsmisser og mye mine-dine og våre barn.. Skjerp dere damer... la menn være voksne menn og la de få bestemme selv!! Er de voksne nok til å bli pappa bør de da for søren meg være voksne nok til å få bestemme over sitt eget liv!!
Gjest Cevita Skrevet 12. september 2012 #49 Skrevet 12. september 2012 (endret) Problemet med mange menn er jo at de er så sta at den colaen skal de ha! Også går det noen år og tannlegeregningene begynner å strømme inn, og hvem er det da som må sitte å høre på klaging :gjeiper: så ja, de er kanskje voksne og skal bestemme selv så lenge det går bra, men jeg har ikke møtt mange menn som er like voksne når formen ikke er like bra.... :gjeiper: Endret 12. september 2012 av Siennna 2
Gjest gjest17 Skrevet 12. september 2012 #50 Skrevet 12. september 2012 Problemet med mange menn er jo at de er så sta at den colaen skal de ha! Også går det noen år og tannlegeregningene begynner å strømme inn, og hvem er det da som må sitte å høre på klaging :gjeiper: Det synes jeg var ett billig argument 1
Gjest Cevita Skrevet 12. september 2012 #51 Skrevet 12. september 2012 Det synes jeg var ett billig argument Det med at jeg må høre på klaging er jeg kanskje litt enig med deg i at er et billig argument :gjeiper: det med hva cola gjør med tenner er verken billig på den ene eller den andre måten 2
Gjest gjest17 Skrevet 12. september 2012 #52 Skrevet 12. september 2012 Det med at jeg må høre på klaging er jeg kanskje litt enig med deg i at er et billig argument :gjeiper: det med hva cola gjør med tenner er verken billig på den ene eller den andre måten Trodde det var derfor man drikker juice og brus med sugerør? :-)
Gjest gjest17 Skrevet 12. september 2012 #53 Skrevet 12. september 2012 Men enig med deg, det er noe dritt for tennene!
lillevill Skrevet 12. september 2012 #54 Skrevet 12. september 2012 Om han absolutt MÅ ha cola, hvorfor bruker han ikke en kopp, og ikke glass? Slik at det ikke går an å se hva slags drikke han har.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #55 Skrevet 12. september 2012 TS Tusen takk for mange svar! Som jeg skrev tidligere synes jeg det er litt vannskelig, nettop fordi mannen er voksen og må få bestemme selv, samtidig ser jeg på det å drikke cola forann barnet som nesten det samme som å spise sjokolade og si "nei du får ikke" til barnet... Ett annet aspekt i saken er at jeg er tidligere overvektig og slankeoperert, far er overvektig og i sykt dårlig form, men nekter å se det... Derfor er barnet vårt arvelig belastet for overvekt, og jeg er nok over snittet hysterisk for at hun skal legge til seg usunne uvaner alt for tidlig. Derfor vil jeg at hun skal lære seg å drikke vann til hverdags! Men føler liksom at det blir vannskelig når far drikker Cola, og jeg regner med at dette bare vil bli verre med tiden. Etterhvert vil hun jo også bli så stor at hun kan hente dette selv, og da kan veien til fedmeproblemer bli kort.... Han drikker myyye cola, og det får være hans valg, men han er dratt før barnet står opp så morgenbrusen ser hun ikke, at han drikker cola på jobb ser hun ikke, og ikke det han drikker etter at hun har lagt seg. Så han får i seg mer enn nok til at det burde gå an å drikke vann til middag.... Anonym poster: d457df333ef23f83988f24ab911764c1
Gjest Erm Skrevet 12. september 2012 #56 Skrevet 12. september 2012 Her tror jeg jeg hadde bekymret meg mer for mannens generelle allmenntilstand enn at jenta ser ham drikke cola til middagen. Hva sier legen hans? Kanskje han burde gått til en kostholdsveileder? Han kommer vel ikke til å bli så gammel med den fysikken der. 2
Anglofil Skrevet 12. september 2012 #57 Skrevet 12. september 2012 (endret) Jeg er oppvokst med en brusdrikkende mor, og jeg fikk kun brus lørdager og eventuelt bursdager (da snakker jeg om da jeg var i barneskolealder og oppover). Ja, jeg syntes brus var godt, men jeg lærte meg også at brus var for voksne og ikke noe jeg fikk lov til å drikke mye av. Det blir som røyk eller kaffe, forskjellen var selvsagt at jeg syntes brus var godt. MEN, det går fint an å lære barn grenser, jeg gjorde det ihvertfall ganske fint. Så jeg ser nok ikke helt din bekymring ts fordi man rett og slett må lære barnet at de ikke skal få brus. Og barn har godt av å lære at voksne kan gjøre en del ting barn ikke kan. Det er en del av det å vokse opp. Mvh Yvonne Endret 12. september 2012 av Yvonne
Deimos Skrevet 12. september 2012 #58 Skrevet 12. september 2012 Jeg synes det høres merkelig ut å drikke brus til middag. Brus er en typisk helge/avslappnings/festdrikk (for voksne gjerne i kombinasjon med alkohol), og ikke noe jeg ville drukket til middag. Jeg drikker heller en sjelden gang øl (eller vin) til middag, hvis det passer til matretten. Jeg kan ikke komme på noen matretter jeg synes passer spesielt til brus. Eneste gangene jeg drikker brus til et middagsmåltid må være ute på restaurant, da i fravær av andre gode alkoholfrie alternativer (da synes jeg også det er greit at unger får brus til middag, siden de voksne også drikker brus, men kun da.) Men hjemme drikker jeg aldri brus til middag. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #59 Skrevet 12. september 2012 Jeg synes det høres merkelig ut å drikke brus til middag. Brus er en typisk helge/avslappnings/festdrikk (for voksne gjerne i kombinasjon med alkohol), og ikke noe jeg ville drukket til middag. Jeg drikker heller en sjelden gang øl (eller vin) til middag, hvis det passer til matretten. Jeg kan ikke komme på noen matretter jeg synes passer spesielt til brus. Eneste gangene jeg drikker brus til et middagsmåltid må være ute på restaurant, da i fravær av andre gode alkoholfrie alternativer (da synes jeg også det er greit at unger får brus til middag, siden de voksne også drikker brus, men kun da.) Men hjemme drikker jeg aldri brus til middag. Det var da veldig til meg meg meg da! Her snakker vi om mannen til ts og han har tydeligvis ikke det samme forholdet til brus som deg deg deg . Anonym poster: 9dcfafd437f2d3a9de429682eef1a932 4
Deimos Skrevet 12. september 2012 #60 Skrevet 12. september 2012 Det var da veldig til meg meg meg da! Her snakker vi om mannen til ts og han har tydeligvis ikke det samme forholdet til brus som deg deg deg . Anonym poster: 9dcfafd437f2d3a9de429682eef1a932 Ja, ok. Jeg vet da det. Jeg delte mitt forhold til brus, som jeg regner som innenfor normalen. Jeg ser ikke på det som normalt og drikke brus til middag, utenom restaurantbesøk. Jeg mener dermed at mannen til trådstarter ikke har et normalt forhold til brus. Jeg har desverre ikke noen råd og komme til trådstarter utover det som allerede er nevnt, men det må da være lov å dele tankene min rundt tema for det, herr/fru/frøken AnonymBruker... 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå