Gå til innhold

Svorskt liv


Furstina

Anbefalte innlegg

Tack Litjmä.

Det är så nu, det ÄR otroligt tungt.

Ofta löser det sig och blir väldigt bra. Jag har ju försökt få utveckling och få göra nya utmanande saker men har varit "fast" att debitera för att företaget ska gå runt... men det räckte inte. Nytt jobb blir förhoppningsvis nya förutsättningar

Nu är det strambudget som gäller eftersom vi inte vet vad för lön som gäller framöver. Inga onödiga kosnader. Ingen shopping.

Och jobbsökande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Litjmæ

Som sagt, jag håller tummarna för dig! Om du fick välja ditt drömjobb, vad skulle det bli då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mie :vinke:

Jobb ja... drömmjobbet är nog att jobba med systemutveckling, analys och kravställande ungefär som i dag - men lite mer strukturerat och framför allt i tryggare form OCH få möjlighet till vidareutveckling, kurser, seminarier etc.

Det har hänt lite mer sen sist... :evil:

Tydligen är det inte helt "lagligt" att göra ett uppköp på det sättet som sker nu.

Om köparen tar över verksamheten (såsom vi fått beskrivet) kan inte vi sägas upp i gamla företaget utan all personal måste följa med för att bli varslad på nya stället - och då gäller våra turordningsregler med anställningtid gentemt nya företagets anställda.

Det verkar som om huvudägarna och VD försöker undvika en konkurs till alla medel - det ser ju inte bra ut om de har en sån i meritförteckningen.Sen kanske det finns en möjlighet att om vi som är kvar (som har 100% uppdrag hos kund) fortsätter att jobba och debitera så finns det kanske pengar kvar i bolaget efter vi lämnat (om vi blir uppsagda eller säger upp oss själva)

Jag är inte lika deppig nu, mer stridslysten... och jag har börjat inse att på något sätt så ordnar det sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... i söndags fick jag i väg några ansökningar på två intressanta jobb. Jag har rätt profil men ja. vi får se vad det blir av det hela.

I dag har jag kontaktat ett mycket intressant konsultföretag. "stort" men inte gigantiskt och verkar vara i teknisk framkant. De söker folk och även om min CV inte är en fullträff till just de tjänster de utannonserar just nu. Jag berättade om "situationen" vi har åå mitt företag nu och han bad mig skicka in en CV där mitt företag är anonymiserat och lite text för att läsa så skulle han höra av sig för en träff.

Annars är förhandlingar mellan fackförbund och mitt företag. Facket överväger visst att ansöka om skadestånd eftersom de skulle ha kallats till förhandlingar INNAN affären genomfördes. Nu kan jag/vi hoppas att vi köps ut med ett antal månadlöner :sjarmor:

Det ska visst bli förhandlingar på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til med jobbsøking.

Det er slitsomt, synes jeg, men akkurat nå gleder jeg meg faktisk til jeg skal ta tak i den delen av livet mitt igjen. Finne drømmejobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Klips,

det går faktiskt framåt. I morgon ska jag på TVÅ intervjuer - en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Båda på konslutföretag.

den 20:e ska jag på intervju ang. en fast tjänst som produktutvecklare på ett svenskt internationellt teknikföretag.

jag har några kontakter kvar att ringa också - undrar när jag ska hinna det...

och på fredag ska jag träffa ansvarig konsultinköpare här hos kunden för att prata om fortsatt engagemang här...

I värsta fall får jag registrera en enskild firma och dra in pengarna för egen del - men då ligger syskonplanerna illa till...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... och på måndag har jag ytterligare en :o

Det går undan, många intervjuer och möten på kort tid och jag måste bestämma mig för vad jag vill. Lite skrämmande är det allt :-?

Vi firade föresten nationaldagen - ja den Svenska - i måndags. Vi gick ner på "ängarna" här i närheten där kommunen ordnat stort firande. Det var MASSOR med folk på plats, artister som uppträdde, hoppborgar, lotterier och mat.

Fast svenskarna är lite blyga över nationaldagen så det var inte så mycket flaggor som det borde. Men festligt ändå

Nu är det landskamp på TV: Sverige - Norge i fotboll. På Råsunda stadion, bara 1 km härifrån... och vi är inte där!!! Mannen och jag som pratat om att gå på landskamp så många gånger.... jaja så är det att vara trötta småbarnsföäldrar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tack, det går undan...

de fackliga förhandlingarna går trögt. Min chef är visst envis och ser inte att de skulle ha gjort något fel. Hävdar hela tiden att det inte finns några pengar i bolaget till att kompensera oss för att de lägger ner verksamheten.

Eftersom jag har uppdrag och "går med vinst" vill de inte släppa mig ens en enda dag tidigare... :evil:

Så nu håller facket på att trixa. Kanske kan de få till en lösning där min kund säger upp uppdraget och skriver kontrakt med det nya bolaget jag börjar jobba på. Då kan jag få lön från två ställen samtidigt... hehe :bukke:

Jag har fått ett konkret erbjudande. Det är ett svenskt bolag med ca 550 anställda varav 200 i Stockholm. Det kändes rätt och vi var överens om hur man ska jobba och kring lön och andra förmåner.

Så var jag på intervju hos det bolag som köpt delar av mitt nuvarande. Det kändes jättefel. det kändes som ett litet oseriöst mygelföretag trots att de är 75 personer och rätt så stora - och det kändes inte som om de egentligen ville ha mig.

Så var jag på en intervju i dag. Ett fransktägt bolag med 1200 anställda runt världen. ca 40 i stockholm.

Jag fick göra en personlighetstest och det stämde rätt så bra med hur jag är. vi pratade om lön och de kan ge mig vad jag vill ha (samma som bolag 1 ovan). De ringde för en halvtimme sen och vill gå vidare. De vill att jag äter lunch med en av deras konsulter :-)

det löser sig...

.. jag har visst kompetens, utbildning och erfarenhet som är efterfrågad

:kul:

mannen har fått diskbråck och ligger till sängs :-(

Mormor är jättesnäll och ställde upp med att både lämna och hämta på dagis i dag.

Nu ska jag köra en timmes hårt jobb innan det är dags att hämta lillprinsen hos mormor (och få gratismiddag :sjarmor: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Hei Furstina!

Så flott at du er etterspurt! Håper du finner noe du vil trives skikkelig godt med - jeg krysser fingrene for det med dobbel lønn ;)

Hvordan er det med Malvin om dagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej hej

Jo Malvin är en riktigt liten aktiv pojke. I söndags hade jag världens jobb att aktivera honom. OM han inte får den uppmärksamheten han vill ha - till exempel om jag diskar eller lagar mat. Ja då klagar han, klättrar på mig eller köksbordet, eller sätter på spisen, kanske tömmer lådor i köket etc.

Jag är glad att jag har mannen vanliga dagar och inte är alenemor... tänker ibland på Jinx och hon klarar av TVÅ i den åldern + två barn till. Jinx är en riktig hjältinna!

Nu är Malvin lite snuvig och i natt var han vaken och desperat ledsen i flera timmar. Kanske var det jobbigt med snoret, kanske drömde han massor. Tröttsamt är det i alla fall att inte kunna trösta tillräckligt.

I kväll kommer morfar över!

Han kommer sent och ska sova över i två nätter, skoj för Malvin. Trevkluigt flör oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

_________________

Jag är jätteglad! I dag har jag lärt mig ett nytt fantastiskt härligt norskt ord!

Rompetroll!

Mannen och sonen såg ett stort stim med rompetroll på väg till förskolan/barnehagen.

Rompetroll = Grodyngel på svenska

Frosk är förövrigt också ett kul ord :ler:

_________________

I går kom Morfar över. Malvin sov när han kom och gjorde stooora ögon i morse :o

mo-fa!

Morfar hade med sig en liten fin kanin till Malvin. "Tack tack" sa Malvin och kramade kaninen.

I dag skiner solen. Jag är på bra humör och har megamycket att göra på jobbet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu sitter jag på Gardermoen med laptopen i knät, uppkopplad på trådlöst nätverk. Fantastiskt vad man kan göra i dag :kul:

Jag har haft en härligt skön helg på seminarie i Norge och nu längtar jag hem.

Jag längtar efter en kram, en puss och en "mamm-maamm" från lillkillen. Och efter en stor härlig kram i mannens starka famn.

När jag pratade med mannen i går sa han att det var bra att jag var borta så vi fick längta lite efter varandra. Och så är det nog. Bra att få perspektiv på tillvaron och känslorna och att få göra något helt själv i bland.

nu är det bara 25 minuter till avgång och 1½ timme tills jag får kramas igen!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom og smuglest litt, Furstina! :P

Det høres ut som om du har spennende dager! Det virker jo også som om det skal ordne seg for deg mht. jobb. Så bra! Du har nok en kompetanse som er ettertraktet på arbeidsmarkedet!

Litt avstand til den man er glad i er godt noen ganger, for selv om man vet om hvor heldig man er som har den andre, så blir det ekstra tydelig med en dag eller tre borte fra hverandre! Vi har snart 21 års bryllupsdag, men setter pris på hverandre hver eneste dag! Det er godt å ha det sånn! :wink:

Ønsker deg en fin, ny uke med mange gode klemmer! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hej jenter!

:vinke:

det är spännande dagar nu. I går var det så spännande att inget hände :ler:

Jag har fått veta att de som inte är med i facket har sagts upp. Vi tre som är med i facket vet fortfarande ingenting :roll:

I morse kom ett mail där chefen meddelar att det är "obligatorisk närvaro" på måndag för att städa ur lokalerna och förbereda för möblerna ska hämtas.

Fast det stod ingen tid. Är det dagtid eller kvällstid? :roll:

Det spelar ingen roll för jag tänker "skolka"!

Jag kommer hämta mina papper, böcker och saker i helgen i lugn och ro.

När jag kom till Arlanda i söndags såg jag först inte man och son som stod där och väntade :oops:

men så fick jag syn på dem. Så stor min lillkille är!

Han tittade med stora förvånade ögon på mig när han såg mig - som om han inte var beredd på att jag skulle dyka upp bland allt folk.

Så fick jag både en kram och puss (av båda mina pojkar :) )

I kväll ska jag ta en öl med mina kollegor som också blivit "rotlösa".

Kanske blir det två öl?

Kanske en drink också?

eller två?

--- om jag inte är allt för trött och somnar redan under middagen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om en dryg timme kommer svigermor och svigerfar på besök! :hoppe:

De har varit i Danmark tillsammans med ett annat par och nu är de på väg i bil till oss. VI glädjer oss massor. :)

Vi sågs senast i julas, Malvin har ju växt jättemycket sen dess. Det ska bli kul för både dem och honom att träffas igen.

Senast de var här då var Malvin bara 5-6 veckor gammal och de har inte sett vårt nya hem. Det ska bli spännande att visa lägenheten och tomten/hagen.

Har pratat med chefen några gånger i dag - och i går. Det är en pressad och upprörd man vid det här laget och vi kommer inte till någon lösning angående min uppsägning.

Jag har också listat ut att jag inte kommer ha mail- eller access till foldrar på kontoret efter helgen - men det visste visst inte chefen om :evil:

Jag är nästan klar med nytt företag men allt tar tid - särskilt när det finns ett dagligt jobb att utföra!

- back to work

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Har vært innom her for første gang og skumlest litt. Håper det ordner seg for deg! Sånne jobbting kan ta utrolig mye energi - håper du ikke blir deppa av det selv om det er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...