Furstina Skrevet 4. mars 2005 Forfatter #441 Del Skrevet 4. mars 2005 I dag på lunchen köpte jag äntligen en strykbräda! Så nu i helgen ska det strykas tvätt 8) Jag fick en stor och fin bräda - som jag bar igenom lunchrusningen på Drottninggatan i centrala Stockholm. Snart ska brädan och jag tränga oss hemåt genom kvällsrusningen på Centralen och tunnelbanan! Jag köpte också en fin barnslig badrumsmatta med en häst på?! I morse hade vi ekorrar utanför fönstret! Två stycken som jagade varandra genom träden. Malvin såg dem till slutt och pekade glatt "baahhh" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 9. mars 2005 Forfatter #442 Del Skrevet 9. mars 2005 Nu kom mensen :o Skrevet: Søn Feb 13, 2005 21:17 Natten till lördag kom mensen - så antingen har jag långa cykler helt plötsligt eller så hade jag fel på förra mensen med en vecka. Nå ja... 9 mars i dag... ja då stämmer kanske mina gamla cykler på 28 dagar? Hade jag tappat bort mig helt förra månaden? 9 januari?? 12 februari - 34 dagar?? 9 mars - 25 dagar? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #443 Del Skrevet 11. mars 2005 Uff vad dålig jag är på att uppdatera... Malvin blev OK i magen under helgen och var bra i måndags. På dagis i tisdags. När jag hämtade honom var han lite varm - FEBER på kvällen! Nu har han haft mer eller mindre mycket feber sen i tisdags kväll... stackars liten. I onsdags var mannen och jag på teater. En komisk monolog om hur kvinnan tänker. Riktigt kul. Tyvärr blev vi lite sura på varandra efteråt. Jag "beordrade" mannen att stå i kö för att hämta jackorna. Vi var båda eniga i att det hade varit bättre att sitta i teaterbaren en stund tillsmmans. Så blev vi lite sura på varandra för att vi inte pratade "rätt". Det gick dock över snabbt. I dag är jag lite ledsen för Lillen och Pokus. Så trist. Det skulle ju inte hända! Många tankar till Lillen och lillens man. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #444 Del Skrevet 21. mars 2005 jag har haft fullt upp i veckan som var... tisdag, onsdag, torsdag gick jag kurs på vårt kontor. Verksamhetsmodellering i RUP/UML. Det blev bestämt på måndagens frukostmöte att jag skulle haka på. Det var en kollega till mig som höll i kursen. Det var skönt att äntligen få tänka på lite annat än det jobb som jag gör på dagtid. I fredags åkte Malvin och jag tåg till Göteborg för att hälsa på pappa och hans kvinna. Mannen var hemma och hade killhelg med besök från Norge. Mannen och jag möttes på Centralen för att äta lite innan jag och Malvin skulle åka - då var pappa helt plötsligt där :o Han hade hållt kurs i Stockholm och skulle överraska med att åka samma tåg som oss! Vi hade supertrevligt i Göteborg. Malvin var otroligt mammig men fick ändå visat upp flera charmiga sidor. Lade beslag på tre tamponger som han roade sig med att bära runt på och stoppa ner i krukor och lådor Jag och Malvin träffade också en gammal bekant som flyttat "hem" till Göteborg igen - vi försökte gå på stan med barnvagnar men det var väldigt trångt. Mannen hade haft det trevligt hemma. Han och de två norrmännen hade varit ute och druckit öl på fredagen och var lite sega till lördagens vinylkväll - men det hade varit lyckat. Nu behöver jag lite kaffe innan jag kan börja fundera på veckans jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 29. mars 2005 #445 Del Skrevet 29. mars 2005 Hei Furstina! Hatt en bra påske? Jeg har vært hjemme i Norge og kost meg på fjellet, deilig med litt fri, men slit å begynne på jobb igjen i dag, er fortsatt i feriemodus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. mars 2005 Forfatter #446 Del Skrevet 29. mars 2005 Hej Litjmæ och alla andra. vi har haft en bra påsk. Mannen har jobbat lite extra (torsdag, fredag, lördag) och jag och Malvin har fått många dagar tillsammans bara vi två. Värdefullt! Malvin har varit ute massor i helgen. Sprungit omkring på terrassen och skrattat - kastat boll (över räcket också) och grävt med spade i snöresterna på tomten/hagen. Jag har lagat god mat varje dag. Jag är förvånad själv. Improviserat och supergott. Fläskfilé i gryta med grönpepparsås, Foliekokt lax med paprika, kyckling i form med bacon och krossade tomater, köttfärssås med zuccini och champinjoner... nam nam Så bakade jag kanelbullar i går. Hade en gammal barndomskompis över på fika. Jag är lite risig - är torr och tjock i halsen och lite öm i kroppen. Nej då - inte på väg att bli sjuk... Våra grannar under oss flyttade in på långfredagen. konstigt med grannar helt plötsligt. Vi bor ju på övervåningen i en gammal villa - med egen ingång och terrass. På entréplan är det en 5-rumslägenhet på 130 kvm som varit tom - tills nu då. Lägenheten i suterräng/källarplan är fortfarande under renovering och tom. Svigerfar ringde på påskafton (han fyllde år då... stolt Furstina kom i håg det!) Svigermor och svigerfar kommer på besök efter midsommar/st.hans :-) De en tur till Århus i Danmark på ett guldbröllopsfirande och sen tar de (om)vägen via Stockholm för att hälsa på oss... Jag längtar! Själva har vi semester i slutet av juli så det dröjer innan vi åker till Norge. Men då blir det nog tre hela veckor på plats! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. mars 2005 Forfatter #447 Del Skrevet 29. mars 2005 Tankar om påsken: som de flesta säkert redan känner till är både mannen och jag väldigt antireligiösa (ateister kanske man kan säga) och upptagna med att inte fira kyrkliga seder bara för att är vackra. Jag har dessutom lite svårt med en del förväntningar kring högtider och firande. Saker som bara "måste" vara på ett visst sätt för att det inte blir en riktig jul/påsk/midsommar utan det. Kanske är det min mammas förväntningar och önskningar som hjälper till här? En del av hennes önskningar och traditioner är nog mest en längtan efter en stor familj med pampigt firande enligt idyll-sagor - även om hon inte säger det ... men så är det inte. Nu i påsk har vi inte firat alls! Onsdagen är en vanlig dag i Sverige. På skärtorsdagen klär svenska barn ut sig till påskkärringar och går med sopkvast och kaffekanna från hus till hus. Knackar dörr, lämnar över ett handgjort påskkort och får godis i kaffekannan eller korgen. Fin gammal icke kyrklig tradition. Malvin är dock för liten för detta, och vi hade inget godis hemma så det blev inget firande i år. Jag köpte två buntar påskliljor för att få lite fin gul färg på köksbordet. Långfredagen var tidigare en tyng, mörk och trist dag i Sverige där inget fick ha öppet. Kristi lidande hedras i tysthet. I dag är det en "vanlig" ledig dag - kanske inte i kyrkorna men i de flesta hem. Jag lånade mammas tvättstuga och hade stortvätt. Påskafton, påskdagen Lördag och söndag i påskveckan. Här brukar alla gå på middagar hos släkten. Kyrkklockorna ringer stup i kvarten tycker jag... undrar lite för hur många? Mannen jobbade på lördagen och jag och Malvin var ute i solen och lekte. Åt vanlig middag hemma. Söndagen är väl ungefär likadan. Vi höll på lite hemma, sov middag alla tre mitt på dagen. Vanlig middag även i dag! På påskafton brukade påskäggen delas ut eller gömmas av påskharen när jag var liten. Nu tycker jag folk lämnar allt större påskägg överfyllda med godis oavsett dag... Var nere hos grannen som hade flera över fyllda stora skålar med godis framme + flera påskägg på köksbänken. Glad att mannen och jag är eniga i att begränsa både vårt eget och Malvins godisätande. Jag syndar lite ibland men det är knappt några mängder.[/color] På söndagskvällen blev vi i alla fall lite godissugna och gick iväg och köpte oss varsin liten påse 15-20 kronor var. Malvin blev alldeles till sig när vi gick in i godisbutiken och pekade och lät - det hängde uppblåsta badbolls-fotbollar i taket! godiset såg han inte ens... I går hade vi kaffebesök som avlöste varandra hela dagen. Kort sagt är jag glad för att - vi inte skulle äta någon krystad påskmiddag med sill, ägg och andra traditionstråkiga rätter. - jag fick massor med tid ensam med Malvin (mannen jobbade) - solen sken och vi var ute och lekte, matade fåglar och skottade undan den sista snön - vi INTE fick/tog emot eller gav några påskägg eller hade en massa godis hemma - jag hade fina fräscha gula blommor på bordet hela påskhelgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 30. mars 2005 Forfatter #448 Del Skrevet 30. mars 2005 Mannen frågade i går hur det går med mitt jobb - för han funderar på när vi ska göra nästa barn... så det inte blir så långt emellan och inte jag (eller han) för gamla! Vi använder kondom men kör utan precis före och efter mens - så helt säkert är det inte... I går träffade jag också C och R nere i bowlinghallen - båda med stora magar! De är ca i 30:e veckan båda två. Jag vill också kände jag då! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 31. mars 2005 Forfatter #449 Del Skrevet 31. mars 2005 Har varit duktig nu... har suttit i en timme i telefon med olika försäkringsbolag om våra motorcykelförsäkringar och bilförsäkring.. - så trist att vara tvungen att kolla varje år. Nu ställer vi på min motorcykel i morgon - så vi båda kan köra den till och från jobb. Mannens motorcykel får vara avställd tills vidare. Bilen är påställd och försäkrad. Vi ska köpa barnsadel till min vanliga cykel + cykelhjälm Ska köpa ny cykel till mannen. Hur jobbigt är det att flytta en barnsadel mellan två cyklar? Måste vi köpa två sadlar? hmmm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 3. april 2005 Forfatter #450 Del Skrevet 3. april 2005 Jag började skriva på ett inlägg i fredags på jobbet men hann aldrig klart! Min kaotiske fredag började med tidrapportering på tre olika sätt till olika mottagare. Precis när jag var klar kom de med driftproblem... problemen avlöste varandra under hela fredagen och jag hann egentligen aldrig börja med det jag hade tänkt att göra i fredags - än mindre skriva inlägg på KG jag hade tänkt berätta om all festplanering jag håller på med. I går hade vi tjejfest i bowlingklubben, vi var hemma hos mannen och mig. Jag lagade mat och ordnade sittplats för 20 personer! Det var första gången jag lagade åt så många! Det blev lyckat, grönsaksröra, getostsås och pasta - gott gott. Mycket jobb men kul! Sen håller jag på att planera mammas födelsedag. Hon fyller år (bara 57 men ändå) nästa lördag. På fredag kommer hennes kusin (de är som systrar) på besök och mamma vet ingenting! Mamma tror hon ska på enkel middag hemma hos oss på fredagen - det blir Teater/Konsert/Show som hennes båda kusiner bjuder på! På lördagen ska hon själv bjuda sina kamrater på middag men eftersom hon är arbetslös och har ont om pengar lät det som hon skulle ställa in. När hon får kusinbesök borde hon ju verkligen ordna något - så jag har fixat lite. Jag erbjöd mig att ge henne vin och öl i födelsedagspresent så hon kan bjuda folk. Mamma tackade tacksamt och ska nu bjuda in sina vänner. ¨ Härlig planering:kul: I dag har solen skinit och Malvin och jag har titta på fåglar vid fågelsjön i närhete - och grävt i stora sandlådan på lekplatsen. Det är nu en trött kille som snart ska i säng.... han somnade sent i går eftersom det var fest... ha en bra vecka allesammans! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnKristn Skrevet 4. april 2005 #451 Del Skrevet 4. april 2005 Hei Furstina Jeg syns det er så koselig å lese i dagboken din - kanskje spesielt fordi du er så ulik meg. (Jeg er av typen som elsker tradisjoner og høytider.) Syns du virker som en utrolig klok og flink mamma. Blir spennende og se om Malvin snart blir storebror. De beste ønsker til deg og familien din! Hilsen AnnKristn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 4. april 2005 Forfatter #452 Del Skrevet 4. april 2005 Tack AnnKristn vilka fina ord som gläder Jag tycker om att prata traditioner och vanor, både med folk som tycker som jag och folk som tycker annorlunda. Hade en intressant diskussion med en tjej i bowlingen i helgen om religion och barn. Hon är ortodox kristen och hennes man är katolik - de har bestämt sig för att barnen ska uppfostras till katoliker. Delvis för att katolska kyrkan har mer och bättre verksamhet i Stockholm än den grekisk-ortodoxa. Hon grälar lite med sin mamma om valen. Mamman ser gärna att barnen blir ortodoxa... det är intressant att prata om sådana val och frågeställningar. Särskilt som jag vet att hon respekerar mina val och vi kan prata om livstankar. I dag ska mamma och jag fixa lite i trädgården. Malvin lär väl hjälpa till också Vi ska riva upp lite vissna blad och kvistar och kanske klippa lite på några rosor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 7. april 2005 Forfatter #453 Del Skrevet 7. april 2005 Det blir mest rapporter över vad som skett nu förtiden - jag hinner knappt tänka så mycket framåt, än mindre skriva om det. Det är synd. I går fyllde mannen år Jag köpte en flaska Baileys åt honom, och en flaska vin. Han blev superglad - det var precis vad han ville ha När Malvin somnat öppnade vi vinet, Gran Sangre de Torres, en Brie-ost, skivade upp lite päron och åt med salta kex. Supermysigt och jättelänge sen. :klem2: I dag ska vi på uppföljningssamtal på förskolan. Malvin har gått på förskola i 2½ månad nu och jag tycker det går bra - får se vad de tycker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 8. april 2005 Forfatter #454 Del Skrevet 8. april 2005 I dag har jag SEMESTER - men är inne på jobbet än sväng ändå :-? Har lite att göra och ska inte hämta mammas kusin I-L förän vid 12-tiden. Jag är stolt - har inte råkat försäga mig. Mamma anar ingenting och det ska bli kul att se hennes förvånade min! I går fick jag ett mail från... hmmm, låt kalla det MFX eller nåt... en myndighet/förvaltning där jag sökt jobb. Fristen för ansökan gick ut 6 mars och jag började ge upp. De hade fått in 140 ansökningar och valt att gå vidare med ett fåtal - bland annat mig - och nu vill de ha in arbetsprover! Spännande. Uppföljningssamtalet på förskolan var bra. Vi fick läsa dagboken över inskolningen som personalen skrivit - fick veta lite om hur Malvin beter sig på förskolan och fick fråga lite. - Malvin är näst yngst men en av de större "småttingarna" - Inskolningen gick verkligen smärtsamt. Han har jättekul, tycker om att leka med bollar och att gräva på gården. Gråter väldigt lite. - Han "trycker undan" de andra barnen för att komma fram förbi dem, eller till dem. Ibland vill han åt en leksak, ibland vill han nog kramas. Även 4-åringarna försöker han flytta på - de vet inte alltid hur de ska göra - Han äter mycket och otroligt fort! Skeden i ena handen och gräver med handen i tallriken för att hinna ösa in så mycket mat som möjligt. Äter ofta dubbla eller tredubbla potioner. Äter allt men väntar med grönsakerna till sist (eller struntar i dem). Varje dag prickar de av de barn som kommit på veckolistan, och bockar av dem när de hämtas. Vi ska fylla i veckans tider på det schemat så de tydligt ser vem som blir hämtad när. I dag är det fredag - då är de ute direkt på morgonen. Sen har de sångstund tillsammans med en annan avdelning och på eftermiddagen ska småttingarna pyssla inne. Rita, måla och så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 8. april 2005 #455 Del Skrevet 8. april 2005 Så spennende med mulig ny jobb! Lykke til i utvelgelsesprosessen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 14. april 2005 Forfatter #456 Del Skrevet 14. april 2005 Tack för lyckönskningar Bizzy jag samlade ihop lite gammal kod som arbetsprover i söndags och mailade i väg med beskrivningar och förklaringar i måndags. I dag fick jag mail från dem där de frågade var arbetsproverna var! :o De hade visst inte kommit fram, jag skickade om men utan lycka och fick till slut skicka från kundens mailadress :oops: Nå ja, I eftermiddags var jag inne på kontoret och grattade chefen som fyller 40 i dag. Drack champagne och åt tårta. Fick lite info om kunder, affärer och samgående (uppköp) på samma gång. Väl hemma käns det tungt, trötsamt, orkeslöst och trist. Mest pga jobbet. Jag har inte fullt att göra hos kunden, känner mig lite "överflödig" och onödig med gamla kunskaper och press hemifrån kontoret att debitera. jag har blivit lovad att få vara med som dokumentatör på andra uppdrag vi gör - för att få arbeta mer i linje med det vi gör... men så blir det visst inte - är lite orolig för vad som händer när vi går samman med det andra företaget... inget är riktigt klart än men de är överens om ATT det ska bli. Och så kommer vi troligen att byta kontor vid sammangåendet. Nu har vi kontor 10 minuters gångväg hemifrån, sen blir det mitt i stan... på gott och ont. Mamma var över med en försenad julklapp till Malvin En Briotax på hjul i snöre - en sån där man drar efter sig. Uppskattad leksag av både mig och Malvin! Hon hade beställt den i början på december men den var visst slut... muntrar upp mig med att lyssna på barnvisor med Malvin i knät... Imse vimse spindel klättrar upp för trån', ner faller regnet spolar spindeln bort, upp stiger solen torkar bort allt regn, imse vimse spindel klättrar upp för trån' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 15. april 2005 Forfatter #457 Del Skrevet 15. april 2005 Deppig i går, trött i dag... varning för rörigt inlägg Fick inte sova i fred i natt - först ville mannen när jag skulle sova, sen var Malvin vaken lite mitt i natten, sen ville mannen, och så blev jag väckt tre-fyra gånger under min "sovmorgon" mellan sex och sju. I morgon ska vi på IKEA igen. Har en beställning på en uro som ska skickas till en viss dam i Norge och vi ska passa på att titta på utemöbler till terassen. hade också en jobbig morgon med otroligt aktiv Malvin, fick inte duscha i fred - det slutade med att vi duschade båda två och han sprutade med duschhandtaget över väggar och mig. mycket kul fick också "hjälp" att äta frukost. I går ville han INTE äta mat, pekade på mig och ville ha bröst, grät och protesterade. Det hela slutade med att jag gick från bordet och mannan fick mata utan mig i syn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 15. april 2005 Forfatter #458 Del Skrevet 15. april 2005 Jag ska på anställningsintervu på onsdag... scary :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 17. april 2005 #459 Del Skrevet 17. april 2005 Innom med en stor klem og for å si at jeg ikke har glemt deg i det hele tatt!! Lykke til på onsdag!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 18. april 2005 Forfatter #460 Del Skrevet 18. april 2005 Tack Kipa det hade varit kul att träffas men det kommer säkert fler chanser - så länge får vi höra av oss så här :-) I lördags var vi på IKEA och shoppade. Skulle lämna tillbaka några lampor jag köpt och reklamera några tallrikar (spruckna men fortfarande hela) - och köpa en Uro till en norsk jente som snällt beställt den till sin lille gutt Det blev lite mer... :oops: ... blir det inte alltid mer? Vi fick tag i en skänk (en bänk till vardagsrummet att förvara finproslin i och ställa vinylspelare på), en liten rispapperlampa till sovrummet och en likadan stor till vardagsrummet, och blommor/buskar till terrassen... Malvin jagade runt i fejkrummen - tänker på Klips när jag tänker på fejkrum, vet inte varför Han lekte titt-ut och drog i lådor, klättrade på stolar och hade jättekul. Vi fick lugna ner honom emellanåt och stoppa ner honom i kundvagnen. I dag är det måndag och massor händer denna vecka: måndag: inget särskilt egentligen, kanske en tur till SATS? tisdag: Möte på jobbet 16-19, utbildning och förberedelse för onsdagens seminarie: halvledig, förskolan är stängd. Malvin ska till barnavårdscentralen för att vägas och mätas på förmiddagen. Kl 13 ska jag på anställningsintervju Seminarie för 70 personer på kontoret, "alla" ska vara med och hjälpa till och mingla med kunder. Hur klarar jag det efter intervjun? Kan jag fokusera? torsdag: ? fredag: ? lördag-söndag: Mannen och jag ska på finlandskryssning med min bowlingklubb. Vi blir 25 personer som åker - tyvärr var det många som hoppade av i sista stund, det var beräknat med 40 pers men det blir nog kul ändå Vi blir borta i 24 timmar och vår första natt utan Malvin :-? Mormor ska vara barnvakt och sova över hos oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg