Gå til innhold

Svorskt liv

Furstina

Anbefalte innlegg

Gjest Litjmæ

Så spennende med dagisinskolning da Furstina! Blir sikkert masse nytt å lære for Malvin det da, kanskje han kan lære de andre barne å spise erter også :ler::tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag tror att barnen kommer lära mycket av varandra... att äta (eller att inte äta) ärtor, att äta sand, tända lampor, prata mm...

I kväll precis när maten var klar ringde rektorn för förskolan. Hon är rektor för tre-fyra förskolor i området, kanske en skola också?

Hon ville be om ursäkt för att det hade blivit så fel i dag. Hon hade försökt få tag på våra telefonnummer från administrationen på kommunen så hon kunde flytta fram starten tills dess personalen är på plats på måndag.

Det kändes jättebra. :Nikke:

Hon kommer träffa barnen och föräldrarna på fredag och prata mer detaljer med oss. Jag tror vi pratade i 10 minuter och jag fick verkligen en bra känsla. Hon vet att vi inte önskat att hamna just på denna förskola eftersom vi bor en bit bort, och att vi blivit "placerade" här men hon hoppas vi ska trivas.

Personalen som börjar på måndag är visst jättebra, de kommer från en förskola i en annan del av kommunen och hon kände att hon haft tur som fått tag i dessa två personer!

Nu ska jag på styrelsemöte i huset (borättslaget) - det blir mitt sista möte innan flytten och jag har bakat två kakor.

En ambrosiakaka (med melisglasyr och torkad apelsin ovanpå) och en toscakaka (med mandelglasyr)... :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, sedan onsdag... jag ska skärpa mig Jinx ;)

Malvin har varit på dagis - ehum FÖRSKOLA ska det heta nuförtiden - både torsdag och fredag. Inte mycket nytt där. Det nya kommer i morgon måndag när den riktiga personalen börjar.

I dag har vi varit på dubbelt 1 års kalas. Två av barnen i föräldragruppen/barselgruppen hade kalas för hela gruppen. Trevligt trevligt men jag var tvungen att gå redan efter en timme - skulle spela bowling. Mannen och malvin var kvar en timme till och fikade och lekte.

Hemma är det KAOS. Vi har börjat bära ner saker från vinden för att få översikt och för att rensa lite.

Vi har rensat riktigt bra tidigare och det är egentligen inte så mycket att kasta.

På vinden har vi haft två hyllor - en bokhylla och en finhylla - som vi plockat undan eftersom de inte fick plats. De blir perfekta nu!

Och en liten TV som kanske ska stå i köket ovanpå kylskåpet.

Malvin leker bland lådor och möbler. Han tror nog vi bygger hinderbana åt honom :ler:

I veckan som kommer ska jag jobba eftermiddagar bara och vara på förskolan på förmiddagen... Känns bra.

:vinke:

och när vi flyttar har vi bara marksänd tv (SVT1, SVT2, TV4 och finsk tv!) - och än värre ingen fast internet! Tillbaka till modemförbannelsen i några månader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Var det noe spennende på förskolan i dag da?

Slitsomt å "bo i kasser", men det er jo greit når dere vet at dere går til noe bedre liksom :-D

Huff, SVT1,2 och TV4 og modem i noen måneder hørtes ikke så gøy ut... Men gode grunner til å gjøre andre ting enn å se på tv og sitte på dataen er kanskje ikke heller alltid så dumt, skulle kanskje trengt det jeg :oops: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var rätt personal där.

Det blir nog bra men tyvärr känns det som det går otroligt långsamt framåt. Delvis beroende på att vi faktiskt var där i tre dagar förra veckan.

Nu ska vi vara där i EN timme tis, ons och torsdag - för att barn och personal ska lära känna varandra i lugnt tempo.

Annars är det mest flyttbestyr nu.

I dag har jag:

- flyttat hemförsäkringen

- ringt P vi köper av, han kommer snart förbi med en uppsättning nycklar så vi kan komma in och mäta redan i kväll! Han hade också sparkat lite på de som är ansvariga för renoveringen så att tvättstugan är klar till på fredag. bra bra

Förhoppningsvis betyder lite TV och Internet att vi kommer komma i ordning snabbt. Kvällar och helger ska ägnas åt upppackning och fixande. Gardiner, möbler, tavlor, hyllor, kartongtömning, ordna i kök och garderober, fixa med korgar och ordning i badrum

Det ska bli så fint! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Förskolan i dag:

Jättebra! Jag hann knappt få av Malvin kläderna innan han skulle rusa in för att leka... och när vi skulle gå hem vinkade han till mig. Han var inte alls intresserad av att få på kläderna och gå ut efter bara en timme! :ler:

I går var vi uppe i nya lägenheten och mätte :D

Åhh så fin den är!

Alla rum är större än jag minns! Fast det blir väl annorlunda när möblerna kommer på plats.

Malvin sprang om kring och stötte ut hårda vokaler och konsonanter så det ekade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara snabbt inom och ger "rapport"

Flytten:

* har beställt flytt av telefon - de måste dit och mäta eftersom ingen jag pratat med vet vad för telefonnr det har varit i lägenheten tidigare

* har packat allt utom

- matvaror

- badrum

- datorer

- en liten uppsättning kläder till mannen och mig

- Malvins kläder

* lån och bindningstider är bestämda

* Jag har tvättat ur garderoberna som är tomma och de tomma köksskåpen

* det är visning på lägenheten under vår nya på söndag (en 5-rums lgh på 129 kvm), har pratat med mäklaren och lovat att inte borra just då :ler:

* har pratat med han som är ansvarig för renovering av huset och ska träffa honom på lördag

* har köpt trappgrind

* har köpt ny tripp-trapp-stol till Malvin

Inskolningen på förskolan

* går bra

* de leker själva, mannen har varit redo i personalrummet men inte behövts

* i dag åt barnen lunch där - det hade gått bra

* i morgon ska mormor hämta eftersom vi ska på banken.

Planering för flytten:

* Fredag 11:30 - teckna lånen

* Fredag 12:00 - betala resten av pengarna och få alla nycklar

* Fredag em - köra tavlor och riktigt ömtåliga saker. Montera trappgrinden! och sätta upp några taklampor

* Fredag - middag hos mamma

* lördag morgon - demontera sängarna och packa det sista (kläder, sängkläder och badrum)

* lördag fm - köra skräp till tippen

* lördag 14:00 - börja flytta

* söndag 15:00 - spela bowling (jaja... "måste ju")

* söndag 18:00 - bjuda flytthjälpen på middag på restaurang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur svårt är det att fokusera på jobbet nu på morgonen?

...kan BARA tänka på flytten, kontraktskrivning, Malvin, IKEA, Mio möbler, inredning och allt

*suck*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Åh, jeg skjønner deg kjempegodt jeg! Vi har kanskje-kanskje en mulighet til å få flytte fra vår 2:a til en 3:a på mye bedre område nå, gjett om det er sommerfugler i magen!!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har også kjøpt leilighet! Men får ikke flytte før i desember! Ett helt år å ha sommerfugler :-?

:ler:

Lykke til med flytting og hele pakken :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Att vänta till i december!!! Oj Madley... det skulle jag aldrig klara av :S

Hoppas ni får lägenheten Litjmæ det låter jättehärligt.

Vi var på banken i dag, skrev på en oändlig mängd papper men tillslut - nu är den VÅR!

Vi körde några tavlor och blommorna till lägenheten. Körde en tur till IKEA och shoppade lite småsaker - de stora ska vi ta i veckan?

Köpte matta till vardagsrum, servis, toaborste, make-up spegel till badrum, badrumsmatta mm´

Malvin har haft det bra på förskolan. Åt två potioner med mat - det var kyckling i dag :D

Mormor hämtade honom och passade under eftermiddagen. Han hade varit såååå underbar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bursdagshilsen

Godt at Malvin trives i barnehagen :Nikke:

Får de et varmt måltid hver dag der ??

Ikea åpent på søndag ? :o :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bursdagshilsen

Det var så lite så vännen! :blomst_opp:

Godt at Malvin trives i barnehagen :Nikke:

Får de et varmt måltid hver dag der ??

Det är Sverige det här ;)

Varm mat till lunch varje dag :Nikke:

både i förskola/dagis/barnehage och på vanlig skola.

Och vi betalar max 1260 för alltsammans!

Det är Sverige det här ;)

ALLT är öppet på söndagar :Nikke:

Flytten gick jättesmidigt!

På 2½ timme var allt flyttat och köket uppackat!

Med nya norska dunkuddar och täcken sov vi skönt i sängen efter en lång dag. Malvin har haft jättekul i nya lägenheten. öppna lådor, möbler, väskor och kläder lite om vart annat - och eget rum med plats för leksakerna.

Vi åkte en tur till IKEA i fredags. Köpte porslin och småsaker för 2000 kr.

I söndags orkade vi inte åka dit, ska ta en tur i dag kanske? Jag vill åka innan folk får lön (den 25:e) för att undvika mesta stressen.

Vi behöver:

* 3-sits soffa

* Ny klädsel till 2-sits soffan

* köksbord och stolar (kanske köpa på MIO möbler)

* Vardagsrumsbord

* skötbord/stellebord (kanske väggmonterat)

* inredning till garderob i hallen

* inredning till städskåp i hallen

* inredning till klädkammare

* hyllor till köket för micro och kokböcker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag ska jag bara jobba halvdag (så därför surfar jag på KG? :-? )

Vi har visst kabelTV! När vi kopplade in min lilla gamla TV för att kolla visade det sig att vi har samma kanaler som förut - trots att vi fått reda på att det inte var kabel!

Vi har SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal5, EuroSport, Discovery Mix, MTV, ZTV, TV4+ och Finsk TV.

senast 13:00 gå från jobbet

13:30 Hämta Malvin i barnehagen

sen ska jag tvätta fönster och flyttstäda i gamla lägenheten. Mannen och Malvin ska hem till nya lägenheten och vänta på teletekniker så vi kan få telefonen flyttad.

Så här kommer våra dagar att bli framöver:

:D Jag går upp vid 6 och ska vara på jobbet ca 7:30

:D Malvin vaknar mellan 6 och 7

:D Mannen lämnar Malvin i barnehagen kl 9:00

:D Sen går mannen till jobbet (börjar 9:48 måndagar, tisdagar och var annan onsdag - sen är han ledig de övriga dagarna!)

:D Jag hämtar Malvin strax efter 15 när mannen jobbar (han slutar 18:42 annars hämtar han honom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack jolie. Det känns jättehärligt i nya huset! :D

Jag går omkring och bara myyyyser

- trots att köksbänken är full med småsaker, avloppet i köket måste rensas (antagligen fullt med byggdamm), vardagsrummet och extrarummet är fullt med kartonger, dammsugare och skurmopp är kvar i gamla lägenheten etc

I går var det visning på våningen under oss.

En 5-rumslägenhet på 129 kvm. Stor och riktigt stilig men jag tycker det känns lite slösigt med så stort vardagsrum och en matsal. Köket är inte lika fint som vårt. De har en stor terrass i söderläge under vårt sovrumsfönster och extrarumsfönster.

Jag mötte två bekanta par på visningen. "kända" profiler i stadsdelen som har varit starkt engagerade i idrottsföreningen. De är båda i ca 60 års åldern och letar sig tillbaka till denna delen av stan. De blev kära i lägenheten och ny får vi se hur budgivningen går.

Undrar vilka vi får som grannar... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack jolie. Det känns jättehärligt i nya huset! :D

Jag går omkring och bara myyyyser

- trots att köksbänken är full med småsaker, avloppet i köket måste rensas (antagligen fullt med byggdamm), vardagsrummet och extrarummet är fullt med kartonger, dammsugare och skurmopp är kvar i gamla lägenheten etc

Gratulerer med nytt hus! (Jeg har fortsatt gjesterommet fullt med kartonger - og vi flyttet inn for 4 år siden) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...