Furstina Skrevet 26. november 2004 Forfatter #301 Del Skrevet 26. november 2004 Nu har vi skrivit kontrakt Det var en jättetrevlig kille som sålde lägenheten, han hade tyvärr (tur för oss) köpt eftersom han skulle separera från sin sambo - de bor just nu i hus bara några hundra meter bort... men så fick hon för sig att hon vill ha mer än hälften av huset och kallade in jurister så han kunde inte sälja huset - utan var tvungen att göra sig av med drömlägenheten... som nu blir vår. Han sa att han gillade oss som köpare, mannen hade Clash-tröja på sig vilket råkade vara killens favoritband (han är föresten VD för ett framgångsrikt musikproducentföretag och punktrummis från början) och att jag hade rötter i området och att vi bodde i närheten Nåja. Det blir bra det här, genom mäklaren håller vi på att kolla olika banker och vilka räntor och lånevillkor vi kan få. Det känns bra Ännu bättre känns att VÅR lägenhet ligger ute på nätet för visning! Visning ska vara nästa söndag. Kolla här? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 26. november 2004 #302 Del Skrevet 26. november 2004 GRATULERER FURSTINA DETTE FORTJENER DERE! LYKKE TIL MED FLYTTING OG INNREDNING. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 27. november 2004 Forfatter #303 Del Skrevet 27. november 2004 Takk kiri Vi glädjer oss massor. I går kväll låg vi och pratade om inredning och flytt. Nya soffor, ny TV, internet?, köksbord, stor säng till Malvin, fondvägg, bokhylla mm I dag ska jeg bake norske kakemenn til mannen og Malvin Jeg fikk en oppskrift her på kvinneguiden før to år siden av Engel Tusen takk Engel... På söndag eftermiddag har jag bjudit över lite folk på glögg, lussebullar (det bakar jag i morgon bitti) och pepparkakor. Mannen vill gärna ha kakemenn också - det är ju också lite kul att bjuda på något som är "annorlunda" Malvin sitter lugn i min famn, tittar på skärmen och äter ett äpple och lyssnar på Accept med mig- jag skriver med en hand... men det går ju också Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 27. november 2004 #304 Del Skrevet 27. november 2004 For en nyyydelig avatar!!!! :hjerter2: Og gratulerer så masse!! :blomst_opp: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 27. november 2004 #305 Del Skrevet 27. november 2004 Gratulerer med leilighet!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 28. november 2004 Forfatter #306 Del Skrevet 28. november 2004 Tack så mycket Kipa och Chiquita :bukke: I dag är jag lite "trött", vi hade fest i bowlingklubben i går och jag var hemma efter tolv. Några öl blev det visst också. Men KUL det hade jag Malvin vaknade klockan sex... och mannen fick gå upp - jag fick sova lite till ja i alla fall till klocka nsju, då kröp Malvin in i sovrummet och hittade sin mamma i sängen - stor förtjustning... och lika stor förtvivlan när mannen bar ut honom. Efter 20 minuters gnällande fick han komma in till mig och kramas. Min sovmorgon var över. Nu har jag ätit frukost och ska gå och handla mjölk - ska baka lussebullar i dag. det kommer över lite folk på lussebullar, glögg och kakemenn senare i eftermiddag. Mannen har gått i säng igen Och ja: Malvin tog visst NIO steg i går enligt mannen. Han var lockad av fjärrkontrollen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 28. november 2004 Forfatter #307 Del Skrevet 28. november 2004 Phew... DET var intensiva 3 timmar! Det har varit folk och barn här i 3 timmar! Malvin har varit i full gång, ätit lussebulle, lekt, kramats, gått lite, flirtat och bara varit härlig. Jag är helt slut. 16 vuxna och 4 barn (inkl oss) Jag har dessutom bakat två omgångar lussebullar (den första blev lite "tung och mjölig", den andra blev riktigt bra) och så bakade jag en mjuk pepparkaka. Men det var kul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 1. desember 2004 Forfatter #308 Del Skrevet 1. desember 2004 Mannen har koll på mina perioder... fick precis ett mess från mannen där han undrar när nästa tantebesök borde komma; snart? Jag har ingen koll, det hade jag inte heller innan vi började som pröva bli gravida... Mensen har blivit något av en höjdpunkt i familjen Gs liv..det betyder början på en kort period utan sex' date= men därefter exploderar de två vuxna i en flera dagar lång kärleksakt då preventivmedel ej behöves. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #309 Del Skrevet 1. desember 2004 For en søt mann du har Tenke seg til hvordan det er her i huset med to perioder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 2. desember 2004 #310 Del Skrevet 2. desember 2004 Gratulerer med leilighet Furstina :blomst_opp: Bildene av den var selvsagt borte nå .. Så flink Malvin er til å gå Herlig herlig Ønsker dere en flott førjulstid !!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 3. desember 2004 Forfatter #311 Del Skrevet 3. desember 2004 Tack tack Jinx Malvin går rätt så mycket nu. I går var vi på banken, först till vår egen för att fixa lån till handpenningen på 10%, sen till bostadsrättsföreningens bank för att ordna med de lånen. På den ena banken gick Malvin massor, ett äpple i händerna och han stultar på. Jätteduktig Vi får lägga ut några egna bilder på nya huset och lägenheten när vi flyttar in. Jag fick föresten ett mail från svigermor... Jeg antar at dere prater om den nye leiligheten hele tiden og drømmer om farger og gardiner og etterhvert møblering og annet. Det er deilig og morsomt. Vi tenker gi dere en innflyttingsgave, et møbel eller noe annet dere ønsker, men det kan vi snakke om i julen eventuelt, - eller etterpå. :hoppe: Så glad jag blev Vi har fått besked (muntligen) om dagis-/barnehageplats. Tyvärr är det fullt där vi helst vill men vi kommer att få plats. Antagligen på en nystartad avdelning på ett dagis 20 minuters promenad bort. Men vi kan stå kvar i kön dit vi vill (tvärs över gatan från nya lägenheten). Malvin ska börja i januari, men inte gå hela dagar. Mannen kommer jobba deltid, antagligen tre dagar i veckan. Resten kan han få ersättning av föräldrapengen eftersom vi sparat på de dagar vi får. Det händer mycket nu... - visning på vår lägenhet på söndag - Malvin och jag ska åka bort till vänninna L över helgen - jul i Norge - dagis i januari - flytt i januari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 3. desember 2004 #312 Del Skrevet 3. desember 2004 God og snill svigermor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 3. desember 2004 #313 Del Skrevet 3. desember 2004 Så herlig med ny leilighet, og så fin deres gamle leilighet var! .. Herlig med Malvin som begynner å gå, han er så søøøt! En stakkar må passe på eggstokkene når man ser bilder av den der sjarmøren, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #314 Del Skrevet 5. desember 2004 Tack Jinx - jag har snäll svigermor och svigerfar ja. Synd att vi träffas så sällan. De är föresten inte bara snälla, de är trevliga också Tack lmari. Vår lille charmör och jag har varit ute och rest. Tur att vänninna L redan är gravid annars vore hon nog i riskzonen ja Vi har varit i Mariestad i helgen. Tåg + tåg + buss + taxi ner och taxi + tåg + tåg hem Mycket resande och mycket att uppleva för en liten vaken Malvin. jag skulle först ha släpat på bilbarnstolen på tåg och buss men så kom vi (eller mannen egentligen) på att taxi kanske hade stolar så vi ringde och kollade. Malvin är ganska tung ibland. Jag tog ingen vagn med mig på resan - det var faktiskt skönt att slippa baxa av och på den på tågen, och paraplyvagnen hade inte gått att köra med snö och is... så jag bar honom. Han var nöjd och mina armar är 10 cm längre Malvin har klappat Pelle på mulen. Pelle är en gammal travhäst som är otroligt snäll och som delar stall med Rosita på Ls gård. Hästarna var otroligt spännande, Malvin hade ögon stora som tefat... Näe, nu ska jag umgås lite med mannen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 6. desember 2004 Forfatter #315 Del Skrevet 6. desember 2004 Visningen i går gick inte så bra som vi hoppats Det kom sex intressenter (par eller singlar), * två avböjde direkt - det var dålig planlösning eller för mycket jobb att göra :o * En var intresserad av utgångspriset men lade inget bud * En lade bud på utgångspriset * Ett par killar? har inte hört av sig trots att mäklaren lämnat meddelande * En kille var intresserad men har inte gått att få tag i... Mäklaren tycker vi ska acceptera utgångsbudet på 1 095 000 - det är ca 100 000 under vårt tänkta lägsta pris. Jag bad henne jaga den sista killen och försöka förhandla upp priset med den köpare som lagt budet - även om det finns en risk att hon ger upp. Jag blir lite ledsen när de säger att det är för mycket att göra i lägenheten. Vi som har nyrenoverat! Alla verkade lockade av att det är trägolv under plastmattan och tycker därmed att det blir för mycket jobb. De vill också ha vita eller äggskalsfärgade väggar som är "inne" nu. Det är ingen som "uppskattar" våra färger eller det slit vi har haft med takrenoveringen! Vi vill ha lite mer. Åtminstone 1 800 000 (tidigare lästa tänkbara var 1.2 milj). Den är värd så mycket. Och andra mäklare säger att mellan 1.2 och 1.3 är rimligt... Törs vi vänta över jul och nyår och ha visning i mitten av janurari??? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 6. desember 2004 #316 Del Skrevet 6. desember 2004 Håper dette går deres vei, Furstina! jeg er bare innom for å spørre deg om noe...har dere noe sjoko- gram eller noe liknende i Sverige- altså at man kan sende konfekt ol til noen via nettet...Lukas gudfar fyller år på fredag og vi ville gjerne oppvakte han litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 7. desember 2004 Forfatter #317 Del Skrevet 7. desember 2004 Åh så kul att söka Chokladogram har jag aldrig skickat men är med ens sugen på att göra det! Chokladogram : http://www.chokladogram.se/ Jag skickar ett PM till dig också Kipa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 7. desember 2004 #318 Del Skrevet 7. desember 2004 Hei Furstina! En svorsk til her Jeg er norsk som du ser da, fast har bott i Sverige tillsammans med min svenska sambo i några år nu. Skulle egentligen gärna flytta "hem" till Norge, men mannen trivs här och har lite kvar på utbildningen fortfarande. Hur är det med din mann - saknar han Norge? Vad tycker han är fördelar och nackdelar med de båda länderna? Och vad med dig? Nu blev det mycket frågor, förlåt mig :oops: Ellers synes jeg sønnen din er virkelig kjempesøt! Ønsker deg også lykke til med leiligheten. Håper dere får det du ønsker for den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 7. desember 2004 #319 Del Skrevet 7. desember 2004 Tusen takk for pm, nå blir det sjokolade i posten fra Lukas!! det var to bra sider du linka til også, sparer dem i mine favoritter til senere bruk! Ha en fin dag! Klem fra Lukas og Kine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 7. desember 2004 Forfatter #320 Del Skrevet 7. desember 2004 Ja visst var det bra sidor, Kipa? Jag hittade en till som sagt var ]http://www.chokladbutiken.se/hem.htm Hej Litjmæ Tack för hälsning. Det gör inget alls att du kommer med många frågor. Det är ju bara att låta bli att svara om jag tycker det blir för mycket Mannen saknar inte norge - han har bott så många år i Sverige nu att det har blivti "normen". När vi träffades bodde han i Oslo efter 11 år i Sverige och Norge var helt plötsligt konstigt och annorlunda. Han tycker "allt är mycket bättre i Sverige" Jag skulle gärna testa på att bo lite i Norge också men det vill inte mannen. Jag tror nog att han saknar familjen mest, det har nog kommit nu när han inser att föräldrarna börjar bli äldre och kanske inte har så många år kvar. Det är inte så stor skillnad, det är kanske mest de små skillnaderna som gör att det kan vara irriterande - åt ena eller andra hållet Fördelar med sverige: * öppettider; - Butiker är öppna på kvällar och helger - Telia svarar nästan dygnet runt, Telenor stängde 1630 * Bilar är billigare * Vin är billigare * Mat är billigare * "Klarare regler" ang parkering och bilar (kan bero på att hans bil blev "oförklarligt" bortforslad i Oslo och att han inte fattade hur fordonsskatten fungerade innan straffavgift kom ) * Bättre mat. Av någon anledning äter vi hälsosammare i Sverige än i Norge, kan också bero på att det är under semestern vi är i norge och att det blir mycket kakor och annat, typ paprikachips som vi inte äter normalt * Bättre villkor för barnledighet (flexiblare) och dagis (billigare) * Folk röker mindre (och han har slutat nu... men är lockad av Petteröes) Nackdelar med Sverige: * Lunchen. Svenskar SKA ha en timmes paus mitt i arbetsdagen för att äta "middag" - oförklarligt för en norrman * Priser på hus och lägenheter i storstan (kanske samma nackdel Sthlm-Oslo) Fördelar Norge: * Naturen; berg, fjell, fjordar, fiske i salt hav * Familjen * Cubus * Rökfritt på restauranger och caféer! * Bättre lön (hade annat jobb också) och kortare arbetstider och dagar Nackdelar Norge: * Matalternativ läng vägarna. Dyrt, fettrikt och dåligt * Öppettiderna. Är man van att handla när man vill är det jobbigt under påskhelgen... * Telenor * Trafiken; delvis sämre vägar eller bra väg och avgift (+ dyra fortkörningsböter ) Det finns säkert en drös med skäl till... ... ett han har nämnt är att det skulle kännas som ett nederlag att flytta hem till Kristiansund igen. Utan framtidsutsikt på nåt sätt. "Vad ska vi göra där?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg