Gå til innhold

Svorskt liv

Furstina

Anbefalte innlegg

For et herlig hus! Gratulerer!

Jeg grøsser litt over trappa da, med ovn og vindu svevende noen meter over gulvet. Ser ut som om trappa er satt opp i ettertid pga den dårlige løsningen - har det vært to separate leiligheter før? Nysgjerrig, jeg.. :tunge1:

Tror det huset har stort potensiale, ikke minst for dere som har en liten røver på to bein. Og egen hage er jo bare råflott etter å ha bodd med balkong i mange år eller? :D

Gleder meg til å se bilder underveis og med ferdig resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:blomst: GRATULERER MED NYTT FLOTT HUS :blomst:

Lykke til med prosessen dere går inn i nå. Du må skrive masse om det i dagboka di, jeg elsker nemlig sånt!

:klem: kiri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för gratulationer Chiquita, jolie och Kiri

men... det blev inget hus :cry:

vi har sökt mäklaren sen klockan tio... och när han hör av sig klockan tre meddelar han att säljarna valt att sälja till bud nr 2 :veldigsur:

Det skilde i och för sig bara 10 000 men de valde det andra budet eftersom "familjen bodde i området" och de bodde i hyreslägenhet...

snopet.

väldigt snopet...

Så nu har vi avlyst fotograferingen av vår lägenhet som skulle ske i morgon lunch, vi har inte lika bråttom längre. Men ska träffa banken i alla fall - kan ju få kalkyl och lånelöfte från dem också...

Och nu ska vi leta igen... för nu är vi i gång.

Men så synd det är

Priset var visst väldigt bra för området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei. Så kjedelig!

Håper dere finner et mye bedre hus, så kan dere peke nese til de kjipe selgerne av det forrige huset!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi försöker intala oss att det var rätt sak som ändå hände...:trøste:

huset var ju gammalt och vi behövde renovera invändigt. Bygga badrum. Kanske dränera grunden. Värmepannan? Mäklaren rekommenderade att all el borde dras om för att klara av en modern barnfamiljs alla apparater.

men det var ju sååå fin. Och låg så bra. Och tydligen till ett bra pris.

Men nu ska vi ta krafttag i att hitta hus eller större lägenhet. :Nikke:

I går gjorde jag i ordning en översikt över löner och barnbidrag, nuvarande bokostnad, sparande och räkningar så vi har en riktigt bra bild av ekonomin.

:tommelsmil:

Jag har skrivit en lista på småsaker som ska snyggas till i vår lägenhet innan visning och försäljning:

* Tröskel till kök ska slipas och lackas

* baddrumströskel ska skuras och lackas

* Taklampa till hallen ska köpas

* Fönster ska tvättas

* Fästa Eluttaget vid köksbordet, det har lossnat från den porösa väggen och hänger bara i sladdarna...

* Spika fast förlängningssladden till micron

* Packa lite böcker och barnkläder i kartonger och flytta till mammas källare - för att få det att se mindre rörigt ut

* torka damm i vitrinskåpet så det är alldeles shiny och fint

* byta gardiner i sovrummet. Nu har vi mörka gardiner som vi drar för, kanske hänga upp något ljusare?

Och så ska vi få en lista av mäklaren som ska sälja över saker att fixa. Antagligen blir det att ta ner några tavlor för att få en vägg att se mindre plottrig ut, plus att ta bort alla foton på oss (hemmet ska ju se fint ut men tydligen inte visa vilka som bor i det), och gömma tvättkorgen. Ingen vill ha disk eller tvätt i sitt hem - och då ska inte det synas i det du köper heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh... borde kanske skriva nåt om mannens tankar...

han sa nåt om att det var otroligt surt att vi inte fick huset, men nu ska vi leta efter större boende. Kanske ett lite mer modernt hus eller ett radhus. I tiden ligger det också rätt säger han, ja att flytta tíll hus till våren för sen ska ju jag bli gravid igen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dumt da Furstina, gikk inn i dagboken din for å gratulere med huskjøpet.......

Vi har flere nesten-kjøp og slått på målstreken-budrunder, og vi har vært kjempeskuffet, men når vi ser på huset vi bor i og som vi kjøpte til slutt, er vi glad vi ventet. Så det neste huset dere finner er sikkert ENDA bedre!

Lykke til med husjakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Cilla. Ja det blir säkert bra när vi finner drömhuset. Bara så surt att faktiskt HA högsta budet och få besked om att vi "vunnit" av mäklaren och sen väljer säljaren en annan köpare... grrr.

Nåja.

Vi har varit duktiga i dag:

:Nikke: Jag har bokat om mötet på banken till nästa vecka, kan vara bra att ha fått en genomgång med dem i alla fall

:Nikke: Jag har sagt upp mitt American Expresskort (jag använder det inte längre och det kostar 525+200 = 725 kr i året - onödiga pengar)

:Nikke: Mannen har ringt till CSN för att betala tillbaka resten av sin studieskuld (8400 kr) i ett svep. Då slipper vi kvartalsräkning på 2000 kr i två år.

I morgon ska jag ringa till kommunen ang. förskole-/barnehage plats åt Malvin. VI har ansökt om plats från den 17 januari men jag vet att det är svårt att få plats i januari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj som tiden går!

Vi har SNÖ i Stockholm!

Natten till torsdagen kom den och den ligger kvar! Vi har några minusgrader och det är otroligt fint!

Tyvärr är Malvin lite snuvig och hostig så vi har inte fått komma oss ut och prova nya pulkan/akebrettet.

I torsdags var mannen och jag på teater med mitt jobb. Först var vi hemma hos en av företagets grundare på mat och vin (i deras urtjusiga våning på "rätt" adress)

Teatern var kul men lite ojämn. Det var egentligen inte en "teater" - mer som en komisk föreställning. Jonas Gardell med ståupp och musik.

Trevligt var det i alla fall. Mormor var barnvakt till Malvin - det hade gått jättebra.

I dag var vi och tittade på en lägenhet i en villa. Det är ett byggföretag som köpt en villa och håller på att renovera tre lägenheter i den. Den vi tittade på var väldigt fin och fräsch, en våning upp, 3 ½ rum med bra planlösning - men kanske lite dyrt. Den lär säkert gå för över 2 milj och har en månadsavgift för värme, trädgård, tvättstuga, och extra huslån) på 4400 kr.

Mannen och jag pratade lite om var vi egentligen vill bo - och hur... Vi trivs ju oerhört bra i vår nuvarande lägenhet men behöver nog ett rum till eller två. En liten tomt vore trevligt också men då hamnar vi ju långt ifrån butiker och tunnelbana - svårt svårt.

Vi kom i alla fall fram med en idé och dröm... :idesmil:

tänk om vi kunde köpa grannens lägenhet och slå ut en vägg? Granntjejen har pluggat utomlands i snart 3 år och kanske inte vill komma hem alls? lägenheten är uthyrd i andra hand.

Det är en 1½ rumslägenhet med balkong. Den kostar kanske 900 000... och vi skulle inte behöva sälja vår, inte behöva flytta. Vi kunde dessutom kunna sätta upp en vägg med tjock dörr - och hyra ut en mindre del av den - kanske 20 kvm kök, matrum, möblerbar hall och toalett? Kvar till oss blir då en sovalkov som får bli garderobsrum och gång mellan lägenheterna och vardagsrummet med balkong som då skulle bli mannens och mitt nya stora sovrum. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit at det ikke ble hus på dere da, men denne ideen virket da helt flott:

Vi kom i alla fall fram med en idé och dröm... :idesmil:

tänk om vi kunde köpa grannens lägenhet och slå ut en vägg? Granntjejen har pluggat utomlands i snart 3 år och kanske inte vill komma hem alls? lägenheten är uthyrd i andra hand.

Det är en 1½ rumslägenhet med balkong. Den kostar kanske 900 000... och vi skulle inte behöva sälja vår, inte behöva flytta. Vi kunde dessutom kunna sätta upp en vägg med tjock dörr - och hyra ut en mindre del av den - kanske 20 kvm kök, matrum, möblerbar hall och toalett? Kvar till oss blir då en sovalkov som får bli garderobsrum och gång mellan lägenheterna och vardagsrummet med balkong som då skulle bli mannens och mitt nya stora sovrum.

Det må da være verdt å sjekke ut mulighetene for dette. Mye billigere blir det jo også :Nikke:

Det ordner seg for snille piker, vet du - så får dere bare fortsette og jakte videre på bo-løsninger

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsningar Chiquita och Kipa

Jag trivs ju så oerhört bra i vår lägenhet. Nu är det otroligt mysigt med utsikt mot ett snöklätt skogsparti. Granar med tunga snöfyllda grenar. "trädgårdskänsla" som de skulle skriva i en annons. :ler:

Vi funderade också på att kanske skaffa sängskåp - då tar ju inte sängen så mycket golvyta på dagen... nå ja

jasså..mannen vil ha to tette..radhus og volvo eller.. :ler:  :wink:

:ler: njae, jo... flera barn - ja. Radhus - ja. Volvo - aldrig :ler:

Mannen är ju 36 och redan "gammal" med sliten rygg. Jag tror nog att om vi ska ha flera barn kan vi nog ta det inom ett år - för att inte dra ut på det fär länge - ge barnen möjlighet att leka med varandra och oss att inte bli avvanda från småbarn.

Radhus vill han gärna ha - ett nytt och modernt. Men han är ju mer för amerikanska bilar och lite anti-volvo.

Drar vi det vidare på temat "villa-volvo-vovve" så blir det ingen hund på oss. Mannen är hundallergiker och vi är båda eniga om att vi inte ska skaffa husdjur. Det kräver tid, plats och passning när vi ska åka bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har mailat till grannen och frågat om hon vill sälja till oss. Får se vad svaret blir.

Vi håller annars på att budge på en lägenhet.

3,5 rum i en villa inte långt härifrån.

1 trappa upp, lite sneda takdetaljer. Helt nyrenoverat. Trevlig planlösning. Egen terrass och gemensam tomt/hage.

Villan innehåller tre lägenheter som håller på att färdigställas. "Vår" är den första. Klar är också en 5-rummare i entréplan.

I morgon ska jag träffa banken och prata om deras syn på lån.

Vår lägenhet är jättefin just nu. Välstädad.

Den fotograferades i dag av mäklarfirman som ska sälja den - om vi ska sälja.

Det blir jättebra t5ror jag, med utsikt mot skogspartiet på baksidan. Otroligt fint med snötungda granar :nikke_

NU måste jag rusa hem från jobbet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fick precis SMS från mannen:

4 STEG!

:)

I går nere på bowlinghallen gick Malvin långa sträckor, fram och tillbaka. Det är bra att öva i korridoren där - långt att gå och inte mycket annat som avleder. Han tog nog ett steg eller två helt fritt också. Jag lockade med M's nycklar.

Nu har han alltså tagit 4 steg helt fritt!

Vår duktige kille :)

I dag är det troligtvis avslut på lägenheten vi budger på... ju mer vi tänker på det destom mer vill vi ha den! Hur långt ska vi gå?

VI svarade direkt på de andras senaste höjning med + 10 000 och fick sedan besked av mäklaren att de skulle återkomma i dag förmiddag... spännande... kan det vara ett bra tecken måntro?

måste bort till projektledaren och räkna lite.... fortsätter sen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går innan jag gick från jobbet fick jag för mig att ringa en annan mäklare - den mäklare som ska sälja de andra två lägenheterna i villan, och som ursprungligen sålde den lägenheten vi nu vill ha.

Jättetrevlig tjej som hade god insikt i huset och planerna. Jag vill ÄNNU mer ha lägenheten efter att ha pratat med henne. Hon har sålt fler sådana lägenheter i villor och lägger stor vikt på att få tag i rätt köpare, dvs en köpare som är aktiv, intresserad och villig att hjälpa till med trädgård och allt det praktiska. Gärna någon som har erfarenhet av styrelsearbete i bostadsrättsförenignar/borättslag (och det HAR jag...)

Dessutom fick jag reda på vad vår säljare köpte lägenheten för.

För bara 2 månader sen betalade han 2 325 000 kr för den! och vårt bud ligger just nu på 2 131 000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De andra har lagt sig... vi har högsta budet och nu ska vi bara få ett OK från säljaren.

Han sa i går att 2.1 milj var ett acceptabelt bud så vi borde få den... men men - inget är ju klart förän vi har skrivit kontrakt.

törs jag lägga ut en länk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack tack Koriander

det hjälpte säkert med kryssingen - för i morgon ska vi skriva kontrakt

:hoppe:

Åh så spännande det ska bli. Nu hoppas jag bara på ett riktigt bra pris på VÅR lägenhet så vi kan köpa lite nya möbler också!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heaven and hell...

om 1½ timme skriver vi kontrakt...

Å ena sidan vet jag att vi kommer trivas, jag vet att det var ett riktigt val och att det inte blir SÅ fasligt dyrt per månad, och att priset vi fick ge var bra.

Å andra sidan har vi inte fått sålt vår lägenhet ännu och vet inte hur mycket pengar vi får loss att lägga in kontant eller att köpa mer möbler för.

Tänk om jag inte har nåt uppdrag på jobbet och bara får min grundlön - då blir det tufft... eller om jag behöver söka nytt jobb... huuu

heaven and hell... glädje och ångest om vart annat, på samma gång.

Vi kastar oss handlöst ut i lägenhetstransaktionerna och hoppas vi landar lyckligt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...