Gå til innhold

Fra vår vidunderlige nye krenkelsesfrie verden: tegneserietegner arrestert i India


Cuckold

Anbefalte innlegg

978x.jpg

http://www.dagbladet.no/2012/09/10/nyheter/utenriks/india/korrupsjon/tegneserieskaper/23338652/

Artig at denne saken får førsteoppslag i Dagbladet, det finnes nok av krenkelser av ytringsfriheten i islamdominerte land og som knapt nevnes. Likevel er det i det minste positivt at man reagerer i dette tilfellet, dette er et uttrykk for den virkelighet vi får i en verden der man hevder mennesker har rett til å skånes for bilder eller skriftlige uttrykk som kan oppfattes krenkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kom egentlig den meningen at man har rett til å ikke krenkes i sine følelser ,uansett hvilkne meninger og følelser en har ,til å dominere ?

Det er jo helt ulogisk og ikke mulig å måle .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Hvordan kom egentlig den meningen at man har rett til å ikke krenkes i sine følelser ,uansett hvilkne meninger og følelser en har ,til å dominere ?

Det er jo helt ulogisk og ikke mulig å måle .

Enig. Det finnes ingen lov om at man ikke kan krenke andres følelser. Dersom det gjør det, så er det i hvert fall en verden jeg ikke vil være en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom egentlig den meningen at man har rett til å ikke krenkes i sine følelser ,uansett hvilkne meninger og følelser en har ,til å dominere ?

Det er jo helt ulogisk og ikke mulig å måle .

Ja det er ulogisk, og for at det skal fungere vil man måtte gjøre forskjell på folk, man må innføre et skille mellom en A-klasse, mennesker som skal ha rett til å slippe å høre eller se det som provoserer dem, og en B-klasse som ikke vil ha denne retten. For om absolutt alle skulle ha denne retten ville jo alle ytringer kunne rammes, for det finnes i prinsippet ingen grenser for hva ulike mennesker kan oppfatte som krenkende.

I den sammenheng er det verdt å gå litt tilbake i historien og se på hvordan vi fikk formuleringene i FNs menneskerettighetserklæring som tilkjenner stater rett og plikt til å frata folk rett til å ytre seg hvis ytringene kan oppfattes som hatefulle og krenkende mot grupper. Når FNs menneskerettserklæring skulle utformes var det en dragkamp mellom vestlige liberale demokratier og totalitære regimer med Stalins Sovjetunionen i føringen. Stalin var en av seierherrene etter 2.verdenskrig, og Sovjetunionen satt derfor med betydelig innflytelse i FN.

Sett fra de totalitære regimers side var mange av menneskerettighetene fra den franske revolusjon altfor opptatt av "borgelige verdier", verdier som går på enkeltmenneskets verdighet og frihet, det pågikk en kraftig dragkamp om fomuleringer, og begge sider måtte gi og ta for å komme frem til et sett formuleringer alle kunne stille seg bak. Så selv om Storbritannia, USA, de skandinaviske land og de øvrige vestlige demokratier argumenterte for at rasistiske og/eller hatefulle ytringer heller burde møtes med motytringer og argumenter i et fritt samfunn, var dette et av de områder der Stalin vant frem og fikk satt sitt stempel på menneskerettighetserklæringen. Jeg er personlig mer på linje med det de vestlige demokratier den gang argumenterte for, og synes det er trist at mange i Vesten i dag har et svakere ytringsfrihetsideal enn det besteforeldregenerasjonen stod for rett etter 2.verdenskrig.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Cuckold.

Jeg tror og jeg heller ønsker å forholde meg til de opprinnelige verdiene, uten stalins stempel på dem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se kommentarer der:

Dagbladet, i likhet med den eneste andre ikke-indiske kilden til denne saken jeg fant (The Guardian), har forenklet bildet litt. Han ble anmeldt av ett medlem av det Indiske republikanske partiet (ingenting å gjøre med det amerikanske). Han troppet frivillig opp i retten, nektet å stille kausjon og ble dermed varetektsfengslet fordi indisk lov ikke åpner for noe annet så lenge politiet ikke har henlagt saken, en prosess som tar litt tid.

Indiske statlige myndigheter har, i motsetning til det Dagbladet vil ha det til, uttrykt sympati for Trivedi og sagt at de ønsker en avklaring på saken snarest mulig. Så det er ikke så enkelt som at de på toppen ikke likte det de så. Det sagt har India enorme problemer med ytringsfrihet og korrupsjon.

http://www.hindustantimes.com/India-news/NewDelhi/Cartoonist-Aseem-Trivedi-refuses-to-take-bail-sent-to-judicial-custody-till-Sept-24/Article1-927390.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant Cuckold.

Jeg tror og jeg heller ønsker å forholde meg til de opprinnelige verdiene, uten stalins stempel på dem .

Ja, jeg er heller ikke glad i hullene i ytringsfriheten, og erfaringen i årene som har gått er jo at hullene blir forsøkt utvidet og brukes som brekkstang for stadig nye innskrenkninger. Utviklingen de senere år i FNs menneskerettsråd har vært skremmende, denne organisasjonen har vært dominert av en rekke svært udemokratiske regimer og har innført prinsippet om at man ikke må "sverte religion" eller "krenke religiøse følelser":

http://www.rorg.no/Artikler/2191.html

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er heller ikke glad i hullene i ytringsfriheten, og erfaringen i årene som har gått er jo at hullene blir forsøkt utvidet og brukes som brekkstang for stadig nye innskrenkninger. Utviklingen de senere år i FNs menneskerettsråd har vært skremmende, denne organisasjonen har vært dominert av en rekke svært udemokratiske regimer og har innført prinsippet om at man ikke må "sverte religion" eller "krenke religiøse følelser":

http://www.rorg.no/Artikler/2191.html

En god grunn til at FN ikke kan oppfattes som en autoritet på ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se kommentarer der:

Dagbladet, i likhet med den eneste andre ikke-indiske kilden til denne saken jeg fant (The Guardian), har forenklet bildet litt. Han ble anmeldt av ett medlem av det Indiske republikanske partiet (ingenting å gjøre med det amerikanske). Han troppet frivillig opp i retten, nektet å stille kausjon og ble dermed varetektsfengslet fordi indisk lov ikke åpner for noe annet så lenge politiet ikke har henlagt saken, en prosess som tar litt tid.

Indiske statlige myndigheter har, i motsetning til det Dagbladet vil ha det til, uttrykt sympati for Trivedi og sagt at de ønsker en avklaring på saken snarest mulig. Så det er ikke så enkelt som at de på toppen ikke likte det de så. Det sagt har India enorme problemer med ytringsfrihet og korrupsjon.

http://www.hindustan...le1-927390.aspx

Så han har på sett og vis fengslet seg selv? Good call! Det setter liksom saken på spissen, og det er den vel verdt. Korrupsjon er et megaproblem i India, og har vært det i alle år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis denne indiske mannen hadde startet en ekstremblogg i Norge, da hadde han blitt fenglset selv om den nye straffeloven som også rammer slike nettytringer ikke trer i kraft før 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...