Gå til innhold

Sju og et halvt års fengsel for to voldtekter


Martyr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig at 7,5 år er for lite, men det som er mer viktig er at vi får ham utvist etter endt soning. Dessverre er jeg ikke sikker på at det skjer. Samtidig hva har to norske jenter på 14 og 15 år på et assylmottak å gjøre?

Anonym poster: 1238ecc3966cc4bfc6dc361165b0079d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hån mot ofrene. Fatter ikke at man slipper unna med 7 år på hotell for to ødelagte liv. Skandaløst.

Er hjertens enig. Det er på tide at voldtekt sidestilles med drap begått ved tortur, og ingen som har begått voldtekt skulle slippe unna med mindre enn lovens strengeste straff, 21 års fengsel. En slik straffeskjerpelse ville muligens også anspore politiet til å jobbe mer seriøst med disse sakene, slik at ikke voldtektsmennene slipper unna straff, slik de fleste gjør nå. Det er grotesk at mange voldtektsmenn går fri selv der overgriperens identitet er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjertens enig. Det er på tide at voldtekt sidestilles med drap begått ved tortur, og ingen som har begått voldtekt skulle slippe unna med mindre enn lovens strengeste straff, 21 års fengsel. En slik straffeskjerpelse ville muligens også anspore politiet til å jobbe mer seriøst med disse sakene, slik at ikke voldtektsmennene slipper unna straff, slik de fleste gjør nå. Det er grotesk at mange voldtektsmenn går fri selv der overgriperens identitet er kjent.

Delvis enig, men ikke heilt. Voldtekt er et iherdelig stygt påfunn og uten tvil en langvarig skade på et uskyldig offer, og den bør absolutt straffes med lange fengselsår og avsly fra et felles samfunn. Dog synes jeg at veldig få enkelthandlinger bør kvalifisere til det man kvalifiseres for ved mord med eller uten tortur. Med mindre den øvrige fengselstraff forlenges, og man kan dømmes hardere i alle saker.

Forøvrig er jeg enig i at om man voldtar gjentatte ganger, selv etter å ha sonet hardt for sitt første forsøk, er det å kvalifisere til livsstid. Og om voldtekten er utført under ekstremt smertefulle omstendigheter over hva 'normalen' skulle tilsi, eller mot offere som er langt mer svekket fysisk eller psykisk enn hva som er vanlig for en gjennomsnittelig voksen person, så er det å kvalifisere for noe lik drap.

Dog, jeg skulle gjerne sett at straffen for voldtekt gikk opp til mange år fler enn det som er vanlig å gi i dag, men tross sin grusomhet, så er jeg usikker på grunnlaget bak å likestille enkelthandlinger med evig mord av mennesekliv. Husker jeg ikke feil så er strafferammen for voldtekt kvalifisert til 10 år i fengsel, mens den for 'ekstreme' voldtekter er kvalifisert til livsstid, men det er nå sjeldent domstolene gir såpass høy straff, dessverre.

Endret av yes2yes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dog, jeg skulle gjerne sett at straffen for voldtekt gikk opp til mange år fler enn det som er vanlig å gi i dag, men tross sin grusomhet, så er jeg usikker på grunnlaget bak å likestille enkelthandlinger med evig mord av mennesekliv. Husker jeg ikke feil så er strafferammen for voldtekt kvalifisert til 10 år i fengsel, mens den for 'ekstreme' voldtekter er kvalifisert til livsstid, men det er nå sjeldent domstolene gir såpass høy straff, dessverre.

Jeg er enig i at maksimumsstraffen i Norge er for lav. Dette medfører at mange forskjellige lovbrudd burde kvalifisere til 21 års fengsel, selv om noen av disse lovbruddene kan synes mer alvorlige enn andre. Uansett mener jeg at minimumsstraffen for voldtekt, inkludert uaktsom voldtekt, burde være 21 års fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle aldri tro at det og utøve straff og forlenge pinen til noen skulle fremstå som en glede.

Hva er det som er så gledelig med at mennesker får strengeste mulig straff? Er det for og gjøre mennesker til gode borgere? Er det fordi at man mener at menn som har fått strenge voldtektsstraffer er tryggere for kvinner når de slipper ut? Er det sånn at man få respekt for autoriteter når man blir straffet strengt?

Nå er det to venninner som hogget ihjel typen sin med øks da han lå og sov. Atten år vil aktor ha. Tror aktor at atten årsfengsel for disse jentene vil gjøre at andre får mindre lyst til og hogge kjæresten med øks mens han sover?

Når er det mennesker skal forstå at det er ingen sammenheng mellom hendelser man begår og den utmålte straff i ettertid. De menneskene som utmåler straffen var ikke en gang til stede da hendelsene ble begått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle aldri tro at det og utøve straff og forlenge pinen til noen skulle fremstå som en glede.

Hva er det som er så gledelig med at mennesker får strengeste mulig straff? Er det for og gjøre mennesker til gode borgere? Er det fordi at man mener at menn som har fått strenge voldtektsstraffer er tryggere for kvinner når de slipper ut? Er det sånn at man få respekt for autoriteter når man blir straffet strengt?

Nå er det to venninner som hogget ihjel typen sin med øks da han lå og sov. Atten år vil aktor ha. Tror aktor at atten årsfengsel for disse jentene vil gjøre at andre får mindre lyst til og hogge kjæresten med øks mens han sover?

Når er det mennesker skal forstå at det er ingen sammenheng mellom hendelser man begår og den utmålte straff i ettertid. De menneskene som utmåler straffen var ikke en gang til stede da hendelsene ble begått.

Straffen skal virke avskrekkende, og straffen skal sørge for at farlige personer ikke får gå fritt rundt i samfunnet.

Voldtektsmenn må ikke få bevege seg fritt ute før en er sikker på at de aldri vil gjenta sine avskylige handlinger.

Når det gjelder de to jentene, må en se på bakgrunnen for handlingen før en tar stilling til om de skal straffes og hvilken straff de fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de fleste går fri, eller får under 6 mndrs fengsel,

så er jeg igrunn overrasket over dommen.

På en positiv måte :)

Gratulerer med kunnskapsløsheten!

Anonym poster: 363a175367d2d40a49f7c373528ab654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtektsmenn må ikke få bevege seg fritt ute før en er sikker på at de aldri vil gjenta sine avskylige handlinger.

Gjest, visste du at i usa er det flere voldtekter i fengslene enn utenfor fengslene. Og da er din løsning og ha flere i fengsel, har jeg forstått deg rett?

Dersom du er så imot voldtekter, hvorfor gjør du ikke ditt for og forhindre overgrep? - Ikke drikk deg for full, ikke rav rundt alene på byen, ta følge med folk, ikke ert og lokk mennn hvis du ikke mener noe med det, dte er massevis av små grep man kan gjøre for og forhindre voldtekt, - og sette folk i fengsel er det minst gunstige av dem alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest, visste du at i usa er det flere voldtekter i fengslene enn utenfor fengslene. Og da er din løsning og ha flere i fengsel, har jeg forstått deg rett?

Dersom du er så imot voldtekter, hvorfor gjør du ikke ditt for og forhindre overgrep? - Ikke drikk deg for full, ikke rav rundt alene på byen, ta følge med folk, ikke ert og lokk mennn hvis du ikke mener noe med det, dte er massevis av små grep man kan gjøre for og forhindre voldtekt, - og sette folk i fengsel er det minst gunstige av dem alle.

Du argumenterer for å legge bånd på kvinners livsutfoldelse for å hindre voldtekt. Du må lære at voldtekt alltid er utelukkende voldtektsmannens skyld. Å påtvinge kvinner kyskhetsbelte eller analoger til dette slik du foreslår, er grovt kvinnediskriminerende. Voldtektsmennene er alene skyldige, og de må finne seg i å sone sin rettmessige straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kunnskapsløsheten!

Anonym poster: 363a175367d2d40a49f7c373528ab654

Mange voldtektssaker blir henlagt, og hvis gjennomsnittstiden for voldtekt i Norge er litt under to års fengsel,

så jo, da er det veldig mange som får lave straffer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig at 7,5 år er for lite, men det som er mer viktig er at vi får ham utvist etter endt soning. Dessverre er jeg ikke sikker på at det skjer. Samtidig hva har to norske jenter på 14 og 15 år på et assylmottak å gjøre?

Anonym poster: 1238ecc3966cc4bfc6dc361165b0079d

Vi har dessverre helt åpne asylmottak i Norge. Hvem som helst kan komme å gå som man hvil. Det kan tenkes at jentene skulle besøke noen.

Anonym poster: 2fd01e51fb872ce7ea3f38a89df1d400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffen skal virke avskrekkende, og straffen skal sørge for at farlige personer ikke får gå fritt rundt i samfunnet.

Altså at hvis loven dømmer to kvinne til 18 års fengsel så vil det forhindre nye kvinner i og drepe typen sin mens han sover med en øks?

Hva med lysten til og drepe en person som sover med øks da? Skal vi anta at mennesker får lyst til og drepe kjæresten sin når han sover med en øks hvis for eksempel disse to jentene her får fem år hver og ikke atten år?

Er det sånn og forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at hvis loven dømmer to kvinne til 18 års fengsel så vil det forhindre nye kvinner i og drepe typen sin mens han sover med en øks?

Hva med lysten til og drepe en person som sover med øks da? Skal vi anta at mennesker får lyst til og drepe kjæresten sin når han sover med en øks hvis for eksempel disse to jentene her får fem år hver og ikke atten år?

Er det sånn og forstå?

Høy straff kan øke terskelen for at andre dreper kjæresten sin eller andre, enten det er med øks eller på annen måte. Ellers er det jo mye aom taler for at dette drapet skjedde i selvforsvar, og at det derfor ikke skal idømmes straff her.

Forøvrig kan det du skriver, tolkes som at det kan være farlig å sove med en øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...