Gå til innhold

Regler for og/å, ja, jeg sliter!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på videregående var jeg utrolig flink i å skrive norsk. Nå har det gått et par år, og uten terping har jeg mistet et par ting. Det jeg legger spesielt merke til er at jeg sliter litt med og/å-reglene. Dette er noe jeg selv irriterer meg over når andre gjør feil, men det er ikke alltid jeg legger merke til det i det hele tatt. Akkurat nå forundret jeg meg over denne her: "....de har og rette seg etter" eller "...de har å rette seg etter." Tenkte intuitivt at det er to verb her; "å ha" og "å rette". Men likevel, jeg merker jeg blir utrolig usikker!

Noen som er flinke på å forklare?

Anonym poster: 933f53bac75f4b2ec91452cb01acabab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å er infinitivsmerke, det skal bare brukes hvis verbet etter står i infinitiv.

Anonym poster: 6f966648e430a8fd818539bd653c9b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå forundret jeg meg over denne her: "....de har og rette seg etter" eller "...de har å rette seg etter." Tenkte intuitivt at det er to verb her; "å ha" og "å rette". Men likevel, jeg merker jeg blir utrolig usikker!

"De har å rette seg etter" er riktig her.

Anonym poster: 13214ec719f52cebe4f33a20190bef7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å skrive. <- Én ting.

Det er lett å skrive og lese. <- To ting.

Anonym poster: 5849c4f13a8e18ef44dafa6d0aff4fde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har Å rette seg etter" er riktig.

"Og" binder sammen setninger, og "å" settes foran verb. Unntaket er hvis det er to verb. "Han liker Å skrive OG lese". "Og" skal settes foran lese fordi han liker både å skrive OG lese (to verb). Æsj, jeg er dårlig til å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har Å rette seg etter" er riktig.

"Og" binder sammen setninger, og "å" settes foran verb. Unntaket er hvis det er to verb. "Han liker Å skrive OG lese". "Og" skal settes foran lese fordi han liker både å skrive OG lese (to verb). Æsj, jeg er dårlig til å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener.

Det er ingen regel som sier at det skal være og mellom to verb (infinitiver). Et eksempel på at det ikke fungerer som en regel, er setninger som Jeg skal prøve å komme. Men ja, det oppsummeres vel greit ellers i denne tråden. Mange liker å oversette til engelsk, forresten. Der å = to, og og = and. Det kan være en grei metode å bruke der man er usikker.

Endret av Drue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen regel som sier at det skal være og mellom to verb (infinitiver). Et eksempel på at det ikke fungerer som en regel er setninger som Jeg skal prøve å komme. Men ja, det oppsummeres vel greit ellers i denne tråden. Mange liker å oversette til engelsk, forresten. Der å = to, og og = and. Det kan være en grei metode å bruke der man er usikker.

Stemmer det! Er dårlig på hva reglene sier, jeg bare skriver det sånn som det skal være, jeg. Men det med å oversette til engelsk var veldig lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har Å rette seg etter" er riktig.

"Og" binder sammen setninger, og "å" settes foran verb. Unntaket er hvis det er to verb. "Han liker Å skrive OG lese". "Og" skal settes foran lese fordi han liker både å skrive OG lese (to verb). Æsj, jeg er dårlig til å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener.

Kunne like godt skrevet "han liker å lese og å skrive". Så det er vel ikke noen regel at man ikke skal ha å foran lese, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne like godt skrevet "han liker å lese og å skrive". Så det er vel ikke noen regel at man ikke skal ha å foran lese, også.

Man kan skrive "å" hvis man har en "og" foran ja, men man kan ikke skrive "han liker å lese å skrive", så man må ha en "og" der uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skrive "å" hvis man har en "og" foran ja, men man kan ikke skrive "han liker å lese å skrive", så man må ha en "og" der uansett.

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er ingen regel som sier at det skal være og mellom to verb (infinitiver). Et eksempel på at det ikke fungerer som en regel, er setninger som Jeg skal prøve å komme. Men ja, det oppsummeres vel greit ellers i denne tråden. Mange liker å oversette til engelsk, forresten. Der å = to, og og = and. Det kan være en grei metode å bruke der man er usikker.

Nå er det ikke alle som er stø i engelsk heller, da. Det er mange eksempler her på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å er infinitivsmerke, det skal bare brukes hvis verbet etter står i infinitiv.

Anonym poster: 6f966648e430a8fd818539bd653c9b60

"Å" heter faktisk ikke lenger infinitivsmerke. Nå heter det subjunksjon. Norsk referansegrammatikk (NRG) fra 1997 endra på dette. Ellers brukes "å" som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ingen regel som sier at det skal være og mellom to verb (infinitiver). Et eksempel på at det ikke fungerer som en regel, er setninger som Jeg skal prøve å komme. Men ja, det oppsummeres vel greit ellers i denne tråden. Mange liker å oversette til engelsk, forresten. Der å = to, og og = and. Det kan være en grei metode å bruke der man er usikker.

Riktig. Det kan være å foran verb nummer to hvis du kan bøye kun det ene verbet, og setningen fortsatt gir mening.

Eks: "Jeg kunne tenke meg å prøve å danse." - "Jeg prøvde å danse."

"Jeg liker å sitte og lese." - "Jeg satt og lese." - Gir ikke mening, ergo må det være og foran "leser".

Lurt å tenke på engelsk forresten.

Endret av Viella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen regel som sier at det skal være og mellom to verb (infinitiver). Et eksempel på at det ikke fungerer som en regel, er setninger som Jeg skal prøve å komme. Men ja, det oppsummeres vel greit ellers i denne tråden. Mange liker å oversette til engelsk, forresten. Der å = to, og og = and. Det kan være en grei metode å bruke der man er usikker.

... skal prøve å komme blir vel litt på siden av det som diskuteres, da "skal prøve" er en sammensatt form, bestående av verbet "å prøve" og hjelpeverbet "skal". I dette tilfellet har du to forskjellige former av verb, og knytter de da ikke sammen med "og".

Edit: Satt inn manglende ord...

Endret av andy capp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... skal prøve å komme blir vel litt på siden av det som diskuteres, da "skal prøve" er en sammensatt form, bestående av verbet "å prøve" og hjelpeverbet "skal". I dette tilfellet har du to forskjellige former av verb, og knytter de da sammen med "og".

I hvilket tilfelle mener du det skal det være "og"? "prøve og komme"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilket tilfelle mener du det skal det være "og"? "prøve og komme"?

Beklager, gikk litt fort i svingene her. Det skulle stå at de IKKE skal bindes sammen med "og". Eksemplet ditt er riktig skrevet, men det er ikke to infinitiver da "skal prøve" er en sammensatt form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

... skal prøve å komme blir vel litt på siden av det som diskuteres, da "skal prøve" er en sammensatt form, bestående av verbet "å prøve" og hjelpeverbet "skal". I dette tilfellet har du to forskjellige former av verb, og knytter de da ikke sammen med "og".

Edit: Satt inn manglende ord...

Ja. Jeg skjønner hva du mener, men det er fortsatt et eksempel på to infinitte verb som skilles med å, og ikke "og". Jeg kunne kanskje ha kommet med et eksempel med en infinitivkonstruksjon istedet, som f.eks. den handler om å lære å tilgi, men poenget mitt var uansett å motbevise brukeren som hevda at man alltid hadde "og" mellom verb, noe som altså ikke stemmer. Heller ikke mellom infinitte verb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...