Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013

Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Gjest Tekola

Salami! Lukten og synet av verdens vakreste baby! :rodmer:

Jeg tror det blir fint å være mamma, jeg :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir nok ganske så fint, ja! :klem:

Det er jo nå moroa virkelig begynner!

Salami er en slager, ser jeg. Nå har jo jeg syndet bra mye når det gjelder norskprodusert pålegg, men jeg ser fram til å kunne ta for meg av de mer sære lokalproduserte skinketypene i Spania snart... :sikle:

Åhoff.. jeg er sååå hormonell. Føler noen dager at jeg er på nippet til å gå inn i en depresjon.

Huff, føler med deg. Det er ikke noe gøy med hormoner på bærtur!

Men hold ut, hold ut. Det er jo faktisk ikke mange ukene igjen... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami! Lukten og synet av verdens vakreste baby! :rodmer:

Jeg tror det blir fint å være mamma, jeg :rodmer:

:strix:

Gratulerer så mykje, Tekola! Nyt vidunderet ditt! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg omsider skribla ned ei fødselshistorie. Den ligg i dagboka mi, for dei som måtte vera interesserte: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=702443&st=480#entry12667623

Men eg må advara. Eg har ikkje akkurat lært å fatta meg i korthet. (Korleis er det egentlig mulig at ein styrtfødsel kan beskrivast over 2,5 Word-sider?? :daane::tunge1: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Dagens lille absurditet:

Du vet du nettopp har født når du har lyst til å henge ut balkongflagget for å feire at du har produsert...

.... en bæsj! :hoho: #Kaktus_i_rompa

Ha en god dag alle sammen, og fort dere å få ut noen skjønninger ;)

I dag fant jeg ut hva du mente, og om ikke annet så flagger jeg mentalt for meg selv :nigo:

Nå er herr Tekola ute og henter pappa! Er så spent på hvordan den store, barske mannen håndterer møtet med sitt første barnebarn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nokre timar i sofaen i løpet av ein dag. Men eg merker at det er mindre sofatid enn med storebror. Men det er ikkje fordi krabaten krever mat sjeldnare enn storebroren - heller motsatt. Nei, nå er multitasking blitt nødvendig. Amming skjer mens me kjører tog og bil på golvet, mens storebror badar, gåande rundt i huset for å henta ting, ved minst halvparten av alle måltider osv. Her om dagen amma eg òg mens eg pakka ut matvarene me nettopp hadde handla. :fnise: Til tider hadde det vore praktisk å kunna amma mens eg bytta bleie, men det er kanskje greit at eg ikkje får det til? :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg gjøre noe jeg virkelig aldri trodde jeg skulle gjøre: Skrive innlegg på Kg direkte fra fødestua! Og bare så det er sagt, det er i større grad et uttrykk for ekstrem kjedsomhet, heller enn bunnløs pr-kåthet.

Historien starter nemlig fredag 10.mai, en dag jeg i utgangspunktet ante fred og ingen fare, og hadde slått meg greit til ro mef at det neppe ble noe action før ks 14 mai. Det hadde nemlig blitt satt opp som en utvei om pjokken ikke kom før, da han da ble antatt å bli i største laget for setefødsel.

Uansett, fredag var en dag som alle andre, og hadde sålangt blitt brukt på å vagge fra butikk til butikk i jakten på noe anstndig å ha på seg i et selskap vi skulle i på kvelden, På vei ut fra den siste butikkn (hvor jeg hadde kapitulert og insett at jeg ikke kom til å finne noe) kjente jeg til min forbauselse at jeg tisset på meg litt... Ikke mye, og i mitt litt stressa hode, avskrev jeg det som en av mange sjarmerende ting man skal oppleve som gravid. Jeg tenkte ikke mer over det før det samme skjedde i grønnsaksavdelingen på Rema...Og da var det ikke litt lenger. Jeg tenkte det var greit å forlate åstedet før det ble dam på gulvet, så jeg heiv meg i bilen og kjørte hjem. Nå er det egentlig sånn at ved vannavgang og seteleie skal man legge seg rett ned, men i mitt litt stressa hode var det å ligge blant bananer og bringebær på Rema, ikke et alternativ.

Vel hjemme ringte jeg den kommende pappaen ("Vannet gått? Kødder du"), Føden ("Vi sender ambulanse" oii...) samt en veldig stresset bestemor for å hente storesøster som selvfølgelig hadde fri fra skolen i dag. Så bar det til føden, og der har jeg vært siden. Rier er nemlig noe tøys som kroppen min overhodet ikke har til intensjon å lage på egenhånd, og med risiko for navlesnorfremfall ble de første 27 timene tilbragt i streng sengeleie. Og om noen lurer, det føles uendelig lenge, og lykken var stor når jeg endelig fikk reise meg opp.

Uansett, etter 30 timer har det enelig begynt å skje noe. Dvs, ingen rier, men jeg er satt på modning. Første pille hadde ingen effekt, men vi girvikke opp, og satser på at nr to om en times tid er mer effektiv. Vi er i allefall i gang med noe, og har godtbhåp om at pjokken endelig finner det for godt å ville ut snart!

Det var dagens oppdatering fra meg, ogsp håper jeg det står bra til med resten!

(Beklager skrivefeil, jeg og padden er ikke så gode venner...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så spennande, Eliza. :hoppe: (Og etter over eit døgn utan å få lov til å reisa seg, føles vel det meste spennande ut? :fnise: )

Lykke til!

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Oi, oi, oi! Spennende! :hoppe:

Jeg hang på KG imens jeg stod og vugget på prekestolen på fødestua jeg! Leste bare, da, ville ikke skrive så mye :ler:

Navlestumpen datt av i går :blink:

Jeg ble helt "ÅNEIJEGHARØDELAGTHENNE" :ler:

Koppmatingen har tatt seg opp litt. Så lenge jeg skjønner fort nok at hun er sulten så får vi det til nesten uten søl nå! Skal bli spennende å se hvor veien går videre etter en tur ned til barselhotellet etterpå.

Og så har vi kjøpt og montert (eller, altså, jeg sutret meg til at Herr Tekola dro og kjøpte, og så monterte han frivillig) Stokke Bounce'n Sleep! Bare vugga foreløpig, men den er så fin! Står til lufting nå, og så tar vi den vel i bruk i løpet av dagen. Kjekt å kunne reise seg fra sofaen uten at S blir beveget på og våkner :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spennende, Eliza!

Ikke akkurat sengeliggebiten, det måtte jeg igjennom selv og det er forfeeerdelig kjedelig, men nå skjer det vel noe snart. Du får ha lykke til!

Navlestumpen datt av i går :blink:

Jeg ble helt "ÅNEIJEGHARØDELAGTHENNE" :ler:

:ler:

Smule mistet også navlestumpen i går. Deilig å slippe nedbrett på bleia og føle at man må være forsiktig hele tiden.

Ellers går det jo strålende her, venter bare på at det skal gjøre litt mindre vondt i puppene. Hadde gigantblemme med påfølgende skorpe på høyrepuppen, men det er borte nå. Nå er det bare sårt... på den annen side har Smule begynt å fylle ut ekstrahuden på beina, så det er tydelig at melka går til en god sak! :ler:

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får heilt hetta av den navlestumpen. *grøsse* Heldigvis er det mannen som har fått æren av å stella akkurat når stumpen har falt av begge gongene, så eg har blitt skåna for akkurat det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny definisjon av det engelske uttrykket "a waste": å få en sovebaby som gjerne sover til både sju, åtte og til og med halv ni... og allikevel måtte stå opp i otta for å få gjengen av gårde... :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er det ikkje typisk, Mafalda. Eg hadde òg tenkt på at det kunne bli eit problem, men hadde tydeligvis ikkje tenkt å bekymra meg. Dvs krabaten søv ganske godt, men berre så lenge han får bruka puppen som hodepute. Så snart eg forsvinn ut frå senga, vaknar han etter berre nokre minutt. Egentid er eit ukjent begrep, gitt. *gleder meg* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går starta me friskt med det som alltid er like populært - tran. Eg har trua på at det er ein del bedre enn D-vitamindråpar, særlig sidan me ikkje er så flinke til å eta fisk, men me får sjå kor lenge me held ut, i og med at krabaten absolutt kan kallas gulpebaby. *tranflekkar all over the place* :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig kort oppdatering fra meg:

Etter 67 timer på føden, hvorav 27 til sengs, 24 i modning og 12 i faktisk fødsel, hadde vi kommet så langt at pressingen skulle begynne. Da forsvant alt av rier som dugg for solen, og lot seg ikke lokke frem igjen til tross for alskens drypp og andre råd. Dermed kom pjokken (heretter kalt lille knirke) til verden med keisersnitt.

Lille knirke er naturlig vis det vakreste barnet som finnes, og det er ufattelig godt at han endelig er her :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tekola

Oi! Gratulerer som mamma!

Synes vi er flinke til å variere fødslene her inne! :ler:

Jeg er så usikker på om jeg bør pumpe eller legge henne til brystet. Det går jo i koppmating med mm og mme nå, men kan det kanskje være like lurt å tilby begge puppene først og så heller spe på med mme? Vil jo så gjerne amme, selv om melka bruker litt tid ut.

Godt helsesøster kommer innom på torsdag. Vesla har i det minste gått opp nesten 200 gram siden fredag, så nå får hun i seg nok mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein baby får visst meir ut av brystet enn ei pumpe, så eg hadde amma og deretter supplert med mme viss eg var deg, Tekola. Og eventuelt pumpa etter amming og latt mannen mata, viss ho ikkje er så flink til å suga. Men å øva seg mest mulig på amming er nok lurt viss du har som mål å fullamma etter kvart. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...