Gå til innhold

Jente sparket uprovosert lærer i skrittet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da hadde jeg tenkt over om jeg kanskje hadde oppført meg dårlig og respektløst mot han. Når folk oppfører seg respektløst så blir man irritert akkurat som læreren.

Anonym poster: b11b6df1b325f49a4e901c1554616f99

Sånn jeg forstod det ut ifra videosnutten så dreide det seg om ei jente som ikke var sånn kjemeflink i engelsk (kanskje hun ikke hadde gjort leksene?), men å ta henne opp til tavla og prøve å drite henne ut slik og begynne å kjefte og smelle slik er IKKE bra. Og om man ikke takler at unger ikke har gjort leksene sine eller har oppført seg respektløs (hvis hun i det hele tatt hadde det) og må ty til slike metoder så burde man aldri vært lærer i utgangspunktet.

At en elev er respektløs ovenfor læreren er ikke god nok grunn til å oppføre seg som en drittsekk. Som lærer bør man motivere elevene sine, ikke knuse selvtillit og mestringsfølelse.

Endret av mammamora90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uprovosert var det nå i alle fall ikke. Ungen kunne spart seg det sparket, men nå snakker vi faktisk om et barn, og skriftelige klager og verbale forhandlinger er sjeldent noe som er å finne i deres hverdag. Barn kan man lære opp, men man kan ikke bedømme dem etter samme standard som man ville forventet at en voksen person skulle ha fulgt.

Forøvrig ser jeg ut i fra klippet ikke noe mer enn en mann som tydelig roper så glasset skurrer og pirker ungen i hodet, og slik synes jeg ikke er å berømme på noe sett, og da spesielt om vedkommende som blir ropt og pirket på ikke har gjort noe galt i mot reglementet. Ikke noe å le av som komedie, med heller ikke noe særlig å skyldbelegge en unge for. Blir man ropt og pirket på er det ikke alltid man tenker etikk og høflighet først, og da speiselt i sine barneår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det 50 år siden lærere i den norske skolen fikk lov til å oppføre seg sånn! Han fortjente mer enn et spark!! Og ja, jeg er lærer ;)<br /><br /> Anonym poster: 73bb877636da7689c36d13ba9adb5f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forstod det ut ifra videosnutten så dreide det seg om ei jente som ikke hadde gjort engelskleksene, og sikkert ikke var så veldig flink i faget fra før av, men å ta henne opp til tavla og prøve å drite henne ut slik og begynne å kjefte og smelle slik er IKKE bra. Og om man ikke takler at unger ikke har gjort leksene sine eller har oppført seg respektløs (hvis hun i det hele tatt hadde det) og må ty til slike metoder så burde man aldri vært lærer i utgangspunktet.

At en elev er respektløs ovenfor læreren er ikke god nok grunn til å oppføre seg som en drittsekk. Som lærer bør man motivere elevene sine, ikke knuse selvtillit og mestringsfølelse.

Samme her,uansett så bør det ikke handle om "hvem som begynte først" når det gjelder en voksen og et barn..Blir for dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gorgonzola

Heldigvis er det 50 år siden lærere i den norske skolen fikk lov til å oppføre seg sånn! Han fortjente mer enn et spark!! Og ja, jeg er lærer ;)<br /><br /> Anonym poster: 73bb877636da7689c36d13ba9adb5f9a

Okei? Hva da? Pepperspray? Tvangspuling i toer'n? Knust kneskål? Nakkeskudd?

Tell us!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter norsk standard oppførte læreren seg ikke bra, men forsvarer det bruk av vold? Og er vi sikre på at samme standard for oppførsel gjelder i det russiske skoleverket som i det norske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor Nille

Sånn jeg forstod det ut ifra videosnutten så dreide det seg om ei jente som ikke hadde gjort engelskleksene, og sikkert ikke var så veldig flink i faget fra før av, men å ta henne opp til tavla og prøve å drite henne ut slik og begynne å kjefte og smelle slik er IKKE bra. Og om man ikke takler at unger ikke har gjort leksene sine eller har oppført seg respektløs (hvis hun i det hele tatt hadde det) og må ty til slike metoder så burde man aldri vært lærer i utgangspunktet.

At en elev er respektløs ovenfor læreren er ikke god nok grunn til å oppføre seg som en drittsekk. Som lærer bør man motivere elevene sine, ikke knuse selvtillit og mestringsfølelse.

Slik oppførsel hadde mine lærere overfor alle elevene fra 1. til 9. klasse. Og jeg er ikke olding, men 39 år gammel. Vi sparket ikke lærerne for det. At lærerne var dårlige, og stort sett prøvde å verve oss i SV/SU er hevet er tvil. Faktisk delte de ut SVs partiprogram ved enkelte anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter norsk standard oppførte læreren seg ikke bra, men forsvarer det bruk av vold? Og er vi sikre på at samme standard for oppførsel gjelder i det russiske skoleverket som i det norske?

Det kan godt være at de har en annen standad på hva som er akseptabelt oppførsel av lærerne i Russland, men det betyr ikke nødvendigvis at barn i den alderen der takler å bli ydmyket og skreket til på den måten noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er vi sikre på at samme standard for oppførsel gjelder i det russiske skoleverket som i det norske?

Akkurat dette lurer jeg også på.

Om noen har sett Simpsons-episoden hvor Lisa tar feil buss og havner i Springfields Russian District, kan det virke som russere er mer aggressive i kroppsspråket enn hva vi er i Norge. Morsom scene forresten, det kan godt være det er noe i den.

Anonym poster: 70e2ee57376020da3556f4cd07be381b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat dette lurer jeg også på.

Om noen har sett Simpsons-episoden hvor Lisa tar feil buss og havner i Springfields Russian District, kan det virke som russere er mer aggressive i kroppsspråket enn hva vi er i Norge. Morsom scene forresten, det kan godt være det er noe i den.

Anonym poster: 70e2ee57376020da3556f4cd07be381b

Har ikke sett den, men har hatt litt med russere å gjøre i arbeidslivet og har fått høre ting som tyder på at det er langt større "klasseforskjeller" i arbeidslivet der enn her, dermed finner jeg det sannsynlig at det samme gjelder i skoleverket og at russiske elever må finne seg i mer fra sine lærere enn det som er tilfellet i Norge. (I Norge går vel trenden motsatt vei, -lærerne må finne seg i for mye fra elevene?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zerox_ztoleranz

http://www.dagbladet.no/2012/09/06/nyheter/lerer/skole/utdanning/skolepolitikk/23286043/

Tragisk. Folk gjør narr av en voksen mann som blir sparket ned av en liten jente. Læreren forsøker å gjøre jobben sin, noe som ikke er enkelt med elever som ikke eier respekt for lærere og andre voksne. Så sparker jenta fyren mitt i skrittet, helt uten videre!

Kjempeartig, hø hø. Nei, bare tragisk.

Anonym poster: b11b6df1b325f49a4e901c1554616f99

I helvete heller, så fortjent som det kan få blitt. Henter de russiske lærere fra spesialskoler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik oppførsel hadde mine lærere overfor alle elevene fra 1. til 9. klasse. Og jeg er ikke olding, men 39 år gammel. Vi sparket ikke lærerne for det. At lærerne var dårlige, og stort sett prøvde å verve oss i SV/SU er hevet er tvil. Faktisk delte de ut SVs partiprogram ved enkelte anledninger.

Ja, de oppførte seg sikkert slik fordi de stemte SV.. At synet på hva som er akseptabel oppførsel av lærere har endret seg i løpet av årenes løp har ikke noe med saken å gjøre.

At dere ikke sparket lærerne deres hvis de var like aggressive og prøvde å ydmyke dere foran klassen på den måten betyr egentlig ikke mer enn at dere klarte å holde hodet kaldt. Men man ser bare denne korte snutten, og for alt vi vet så stod hun der kanskje lenger enn det man kunne se (må jo ha vært en grunn til at noen begynte å filme), eller at hun hadde holdt ut slik oppførsel tidligere fra samme lærer, men at denne gangen rant det over?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Kan ikke fri meg fra at det så ut til å være på sin plass med et aldri så lite lyskespark der, gitt. Læreren oppførte seg som en gedigen kødd. Han holdt jenta ved tavla og ydmyket henne grundig foran klassen, og på slutten, akkurat før hun sparket og sprang, så så det nesten ut til at han var i ferd med å bli aggressiv selv.

Enig i at det der ikke var et uprovosert spark sånn som han sto og skrek til henne og direkte mobba henne foran alle i klasserommet. Stakkasr jente. Skjønner at hun reagerte slik hun gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor Nille

Ja, de oppførte seg sikkert slik fordi de stemte SV.. At synet på hva som er akseptabel oppførsel av lærere har endret seg i løpet av årenes løp har ikke noe med saken å gjøre.

At dere ikke sparket lærerne deres hvis de var like aggressive og prøvde å ydmyke dere foran klassen på den måten betyr egentlig ikke mer enn at dere klarte å holde hodet kaldt. Men man ser bare denne korte snutten, og for alt vi vet så stod hun der kanskje lenger enn det man kunne se (må jo ha vært en grunn til at noen begynte å filme), eller at hun hadde holdt ut slik oppførsel tidligere fra samme lærer, men at denne gangen rant det over?

De var ikke aggresive. De dret oss ut foran alle de andre, de som jobbet raskere enn de andre måtte strikke... de som ikke var gode i engelsk fikk høre at de snakket xxxxxxxxengelsk. ( vil ikke røpe stedsnavn her ). Og som sagt, de anså klasserommet på ungdomsskolen som SVs lokale vervekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei? Hva da? Pepperspray? Tvangspuling i toer'n? Knust kneskål? Nakkeskudd?

Tell us!

Neida, vold er aldri svaret, men å bli sparket (som i å miste jobben, pun unintended) synes jeg er meget rimelig. Det er IKKE måten å lære noen noe som helst bortsett fra frykt, usikkerhet og prestasjonsangst.<br /><br /> Anonym poster: 73bb877636da7689c36d13ba9adb5f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja, de oppførte seg sikkert slik fordi de stemte SV.. At synet på hva som er akseptabel oppførsel av lærere har endret seg i løpet av årenes løp har ikke noe med saken å gjøre.

At dere ikke sparket lærerne deres hvis de var like aggressive og prøvde å ydmyke dere foran klassen på den måten betyr egentlig ikke mer enn at dere klarte å holde hodet kaldt. Men man ser bare denne korte snutten, og for alt vi vet så stod hun der kanskje lenger enn det man kunne se (må jo ha vært en grunn til at noen begynte å filme), eller at hun hadde holdt ut slik oppførsel tidligere fra samme lærer, men at denne gangen rant det over?

Slik jeg så det så det nesten ut som jentungen var på gråten..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...