Gå til innhold

Hvorfor har Sigrid-saken fått så mye oppmerksomhet i forhold til andre forsvinnings- og drapssaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

...

Selvsagt hadde du det, hvem hadde ikke gjort det? Men hadde det ikke vært ekstra flott med "Hele Norge" i ryggen? Det er begrenset hva man klarer på egen hånd i slike saker. Hjelp fra enorme mengder med frivillige og medias enorme dekning er til uvurderlig hjelp, og å ikke innse at denne familien har vært veldig heldige som har fått nettopp dette, er ufattelig naivt.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/kidnappet-kvinne-ringte-politiet-fra-bagasjerommet-3129455.html Jeg må spørre om du er blind? Denne saken fikk også mye oppstyr i media. Hun hadde hele norge i ryggen hun også selv om hun neppe kom fra en rik familie. Det samme gjør alle saker som det er spor etter kidnapping og/eller drap.

Hva politiet gjør vet ikke du. Men de etterforsker drapssaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi pappa jobber på stortinget, mener jeg å ha hørt.

Nei, mor jobber i kunnskapsdepartementet.

Men jeg tror ikke det har så mye med saken å gjøre(selv om det selvfølgelig finner veien til media litt forterre om du har kontakter). Det har nok også mye å gjøre med hvordan det skjedde. I veldig mange forsvinningsaker så har den savnede forsvunnet frivillig, i denne saken handlet det om en ung jente som helt klart har forsvunnet ufrivillig.

Men det er selvfølgelig trist med de sakene som ikke får nok oppmerksomhet. Jo flere som vet om den savnede fortest mulig, jo større sjanse er det jo for at noen gjør observasjoner som kan hjelpe.

Vet det er en ganske stor gruppe på facebook som hjelper til å spre slike saker (tror den heter etterlysning-"et eller annet", prøv å søk den opp). Ved å bli med, og spre denne gruppen så kan jo alle (somhar facebook ihvertfall) gjøre noe for å hjelpe :)

Anonym poster: b02cc164a04c39003c4efa95c1cac6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/ny...et-3129455.html Jeg må spørre om du er blind? Denne saken fikk også mye oppstyr i media. Hun hadde hele norge i ryggen hun også selv om hun neppe kom fra en rik familie. Det samme gjør alle saker som det er spor etter kidnapping og/eller drap.

Hva politiet gjør vet ikke du. Men de etterforsker drapssaker.

Helt enig med deg.

Man ser det man vil se.

At til og med en så tragisk og vond sak som dette får fram sjalusien hos folk er vemmelig.

Anonym poster: e5e73391dc4e3ab97887f72f2fd51e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et soleklart tilfelle av "Missing White Woman Syndrome".

Det er mange hvite jenter som forsvinner uten samme oppmerksomhet. Din påstand forklarer altså ikke denne saken.

*Datter av velstående familie

Hvordan spiller dette inn?

*Mor jobber i departementet og har nær kontakt med regjeringen (Jens Stoltenberg ringte selv og kondolerte familien - Flott gjort, men hvor mange ganger gjør han slikt?)

Hvordan vet du at hun har nær kontakt med regjeringen?

Hva jobber hun med i departementet?

Det vil ALLTID være mer oppstyr når en vakker ung kvinne fra en velstående familie i Oslo forsvinner enn om en bondesønn fra kysten av Trøndelag forsvinner på samme vis.

Problemet ditt er at ingen bondesønn har forsvunnet på samme vis. Denne saken var veldig spesiell på grunn av omstendighetene (funn av mobil, osv.).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/kidnappet-kvinne-ringte-politiet-fra-bagasjerommet-3129455.html Jeg må spørre om du er blind? Denne saken fikk også mye oppstyr i media. Hun hadde hele norge i ryggen hun også selv om hun neppe kom fra en rik familie. Det samme gjør alle saker som det er spor etter kidnapping og/eller drap.

Hva politiet gjør vet ikke du. Men de etterforsker drapssaker.

Nja... Nå bar jo dette søsteren til en profilert NRKmann da...<br /><br /> Anonym poster: 44d784ce4f22ebd82636be8357977fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsvinner mange mennesker i Norge hvert år, og mange mennesker drepes. Likevel er det få saker som blir dekket i så stor grad som denne. Mange blir så vidt nevnt i media. Hva skyldes hysteriet?

Anonym poster: f33562a1c13da9481d9e7f50f989e636

Det skyldes at 22.juli rettsaken er over og media har ingenting å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Nå bar jo dette søsteren til en profilert NRKmann da...<br /><br /> Anonym poster: 44d784ce4f22ebd82636be8357977fd6

Nei, det var det da ikke. Broren jobber i NRK, men er langt fra profilert. Utrolig hvor mange som ikke bare kan godta at noen saker, av naturlige grunner, rører oss mer enn andre!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det i nyhetene om en kvinne på 77 år som er meldt savnet i Hedemark. Politi, Røde Kors og hundepatruljer har vært ute og lett i hele natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det i nyhetene om en kvinne på 77 år som er meldt savnet i Hedemark. Politi, Røde Kors og hundepatruljer har vært ute og lett i hele natt.

Klart de skriver om det, men dette er fort glemt. Om damen blir funnet eller ikke.

Var ikke så lenge siden en eldre mann forsvant herfra, men det ble ikke nevnt i nyhetene engang. For det er ikke så interessant. Unge jenter som forsvinner osm dugg for solen er jo spennende, kan forstå det.

Anonym poster: f56160dc21c23cda4cc0db1cfed299f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det var det da ikke. Broren jobber i NRK, men er langt fra profilert. Utrolig hvor mange som ikke bare kan godta at noen saker, av naturlige grunner, rører oss mer enn andre!

Hvis et nært familiemedlem jobber i mediene er det klart man får mediedekning!

Hvorfor så ufin i tonen?? Blir helt sjokkert!

Jeg synes ikke det gjør noe at de får mediedekning jeg, det er bare fint, og jeg synes det er latterlig at så mange reagerer negativt på at det er mye mediedekning i saken!

Jeg påpekte at det var søsteren til en NRKmann jeg, verken mer eller mindre!!

Det skal sies at jeg trodde broren var en annen og mer profiler mann....

Uansett, det var bare et svar på den spesifikke kommentaren ang hva slags familie hun kom fra!

Ro ned et par hakk så blir de hyggeligere å være herr inne!<br /><br /> Anonym poster: 44d784ce4f22ebd82636be8357977fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Nå bar jo dette søsteren til en profilert NRKmann da...<br /><br /> Anonym poster: 44d784ce4f22ebd82636be8357977fd6

Herregud, du er ikke sann. Grunnen til at hun fikk media sin oppmerksomhet, var at hun ble kidnappet og ringte fra bagasjerommet. Hvor mange ganger skal jeg forklare dere dette:

Media dekker det enten når det er det er stor mistanke om drap eller kidnapping

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Er helt enig med mange av dere her, det er direkte smakløst å mase om at Sigrid-saken fikk så mye oppmerksomhet i forhold til andre saker.

En del av dere trekker til og med frem at menn som har forsvunnet, ikke får samme oppmerksomhet. Vel: Menn som forsvinner, forsvinner nesten utelukkende fordi de er fulle, rusler langs kaia og MÅ hyre lyden av sildrende vann når de pisser, og så faller de uti. To, tre dager etterpå blir de funnet drivende i land dessverre, men uten tegn til vold.

I Sigrid-saken var det ingen grunn til at hun skulle være sen hjemme eller stukket av, og det var en rekke mystiske omstendigheter omkring saken, som hennes sko og sokk som lå igjen, samt mobilen, i tillegg til teksten som ble sendt som ble hevdet å ikke være fra henne. I tillegg meldte vitner seg raskt og hørte skrik, hadde observert biler som stod på tomgang i området, og en rekke ting tydet på at jenta hadde blitt kidnappet eller bortført.

At familien er velstående eller har kontakter, tror jeg har svært lite med saken å gjøre, da det raskt ble bekreftet at Sigrid var blitt utsatt for noe kriminellt, og derfor vakte stor medieinteresse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, du er ikke sann. Grunnen til at hun fikk media sin oppmerksomhet, var at hun ble kidnappet og ringte fra bagasjerommet. Hvor mange ganger skal jeg forklare dere dette:

Media dekker det enten når det er det er stor mistanke om drap eller kidnapping

Kan du ikke lese ?<br /><br /> Anonym poster: 44d784ce4f22ebd82636be8357977fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsvinner mange mennesker i Norge hvert år, og mange mennesker drepes. Likevel er det få saker som blir dekket i så stor grad som denne. Mange blir så vidt nevnt i media. Hva skyldes hysteriet?

Anonym poster: f33562a1c13da9481d9e7f50f989e636

Söt, ung jente i tillegg til at onkelen (?) hennes mistet et barn på Utöya.

Det er enkelte som får mye omtale, mens mange andre blir glemt bort. Se bare på USA som et eksempel. Er det ei jente som er hvit, gjerne litt blond og veldig söt så blir det satt igang enorme innsatser for å finne henne, mens om dattera til ei mexikansk hushjelp blir borte så er det knapt noen som hörer om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Söt, ung jente i tillegg til at onkelen (?) hennes mistet et barn på Utöya.

Det er enkelte som får mye omtale, mens mange andre blir glemt bort. Se bare på USA som et eksempel. Er det ei jente som er hvit, gjerne litt blond og veldig söt så blir det satt igang enorme innsatser for å finne henne, mens om dattera til ei mexikansk hushjelp blir borte så er det knapt noen som hörer om det

For å ha litt troverdighet og for å vise oss hva du mener så må du komme med eksempler på lignende saker i Norge som har fått lite oppmerksomhet.

Det er så typisk på Kvinneguiden at man slenger ut påstander - oftest helt uten hold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et soleklart tilfelle av "Missing White Woman Syndrome".

I dette tilfellet er det mange faktorer som spiller inn;

*Datter av velstående familie

*Mor jobber i departementet og har nær kontakt med regjeringen (Jens Stoltenberg ringte selv og kondolerte familien - Flott gjort, men hvor mange ganger gjør han slikt?)

*Vakker ung jente

En ufattelig trist sak, og selvsagt bra at hun ble funnet mtp at familien kan gå videre i livet med visshet. Familien får også særdeles mye "gratis" sorghjelp gjennom den omfattende mediadekningen. Det er åpenbart lettere å takle en slik tragedie når man har "hele Norge" i ryggen enn for de som opplever tilsvarende tragedier, men står helt alene i sorgen.

Synes man faktisk skal innse at dette er faktum, uten at det på noen måte er noen skandale. Dette er de faktiske forhold i dagens verden, og det må vi leve med, men det minste vi kan gjøre er å innrømme at det faktisk er forskjell på folk.

Det vil ALLTID være mer oppstyr når en vakker ung kvinne fra en velstående familie i Oslo forsvinner enn om en bondesønn fra kysten av Trøndelag forsvinner på samme vis.

Det er det som frustrerer meg, at folk ønsker å skape en illusjon av at det ikke er forskjell, når det nettopp er STOR forskjell.

Det jeg har fetet ut er vel noe du strengt tatt ikke kan si noe om? Ikke forstår jeg hvordan du kan mene det heller. Det blir da på ingen måte lettere å takle en datters død selv om hele Norge vet det!

Anonym poster: 4d269c1e0296f17498deb5de4ff97ca2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...