Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så hvis det var noen andre enn Sigrid ville du tenkt "takk Gud, det var bare en annen 16 år gammel jente"??

Så ville jeg ha synts at det var tragisk og blitt redd for at de samme sto bak det som var skjedd med Sigrid men fortsatt å håpe at det fortsatt var noe annet som var skjedd i hennes tilfelle.

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvis det var noen andre enn Sigrid ville du tenkt "takk Gud, det var bare en annen 16 år gammel jente"??

Anonym poster: 868db133fc7b3efebd8073351a7175a2

Enig med du. Synes ab 575f bør forsikre seg vel om å svare politisk korrekt på lik linje som at h*n mener andre bør gjøre det av hensyn til siktede i saken (og fred på jord eller noe slikt).

Skrevet

Er det åtte eller nihundretusen det koster og ha en fange i fengsel i ett år?

Årsaken til at maksstraffen er tjueen år er at du gjerne ville hatt en sjanse til dersom du gjorde noe galt? Eller tenker du at loven er der for alle andres skyld, og ikke din skyld?

Spar meg for den nedlatende tonen, jeg er ingen barn.. Man kan få livstid, med prøveløslatelse etter et visst antall år. Jeg syns også det er viktig å behandle de skyldige hvis de blir funnet utilregnelige.

Jeg forstår dog om det er økonomiske grunner til den lave strafferammen. Selvom vi kan debattere hvorvidt vår sikkerhet skal begrenses av penger.

Skrevet

Spar meg for den nedlatende tonen, jeg er ingen barn.. Man kan få livstid, med prøveløslatelse etter et visst antall år. Jeg syns også det er viktig å behandle de skyldige hvis de blir funnet utilregnelige.

Jeg forstår dog om det er økonomiske grunner til den lave strafferammen. Selvom vi kan debattere hvorvidt vår sikkerhet skal begrenses av penger.

Det burde vel gå opp i opp om man holder en person innesperret på livstid, kontra å slippe vedkommende ut for tidlig og bruke uendelige ressurser på gjentakende kriminalsaker?

(dette var ikke noe angrep mot deg, men en tanke rundt hvor mye penger og ressurser som går med på å løse slike saker)

Skrevet

Det burde vel gå opp i opp om man holder en person innesperret på livstid, kontra å slippe vedkommende ut for tidlig og bruke uendelige ressurser på gjentakende kriminalsaker?

(dette var ikke noe angrep mot deg, men en tanke rundt hvor mye penger og ressurser som går med på å løse slike saker)

Jeg spekulerer;

Med dagens straffer får de 10 år, f.eks. Min tanke er at med livstid, kan man da få mulighet til å løslates etter f.eks 30 år. Helt tilfeldige tall. Er det ikke bedre å bruke ressurser i 30 år og være trygge vs å bruke ressurser i 10 år? Og med vi mener jeg ikke oss voksne, men våre barn...

Skrevet

Mitt inntrykk er at folk alt har dømt de som er siktet og ønsker alt vondt og fryktelig de kan finne på (feks. "håper de får verst mulig straff det er mulig å gi").

Dette er ikke en sivilisasjon verdig.

Mulig det ikke er sivilisasjonen verdig, men det er en helt vanlig tanke som dukker opp i svært manges hoder etter en slik nyhet som den vi har fått i dag. Jeg for min del håper de skyldige blir voldtatt av godt voksne menn når de kommer i fengsel sånn at de får kjenne litt på hvordan det er å føle hjelpeløshet slik Sigrid. familien hennes og vennene hennes har følt.

Hva mener du er rett straff for en slik forbrytelse? Bo i et av Norges 3 stjerners hoteller AKA fengsel, og få komme ut etter noen år for så å frarøve flere livet?

• Liker 3
Skrevet

Kom nettopp hjem til denne nyheten :sukk: Sender alle mine tanker til familie og venner til Sigrid...

Det er som en annen nevnte, siden man så mange bilder av henne, en ung og frisk jente som plutselig forsvant så blir man litt knyttet til saken.

Jeg tenkte det innerst inne at det sikkert var henne, men da de ikke kunne si noe om det var kvinne eller mann i går kveld fikk man et lite håp.

I tillegg fikk det meg til å lure på hva de hadde gjort mot det stakkars mennesket..

Håper virkelig de skyldige blir tatt. (nå vet jo vi faktisk ikke hva politiet har av bevis mot disse to mennene).

Skrevet

Så ville jeg ha synts at det var tragisk og blitt redd for at de samme sto bak det som var skjedd med Sigrid men fortsatt å håpe at det fortsatt var noe annet som var skjedd i hennes tilfelle.

Men det du sier er "heller en annen enn Sigrid", altså at Sigrids liv er verdt mer enn andre menneskers. For all del, dette er en helt forferdelig sak, men jeg ser virkelig ikke hvordan det er verre at dette liket er Sigrids kropp enn hvem som helst andre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spekulerer;

Med dagens straffer får de 10 år, f.eks. Min tanke er at med livstid, kan man da få mulighet til å løslates etter f.eks 30 år. Helt tilfeldige tall. Er det ikke bedre å bruke ressurser i 30 år og være trygge vs å bruke ressurser i 10 år? Og med vi mener jeg ikke oss voksne, men våre barn...

Du tenker på penger, ikke mennesker.

Det fungerer ikke. Vi må tenke på mennesker, ikke penger.

Mennesker som gjør ondt har lært seg ondt. Å gjøre slike mennesker ondt lærer dem ikke godt. Det bekrefter bare det de alt vet: at de er hatet og at samfunnet er kaldt.

Skal en forandre slike mennesker må en lære de omtanke, kjærlighet, å bry seg. Inn til den dag vi vet hvordan en gjør det så vil vi alltid leve i et usikkert samfunn med onde mennesker som kan gjøre ondt.

Men ondskap vet jeg er i hvert fall ikke noen løsning.

Skrevet

Men det du sier er "heller en annen enn Sigrid", altså at Sigrids liv er verdt mer enn andre menneskers. For all del, dette er en helt forferdelig sak, men jeg ser virkelig ikke hvordan det er verre at dette liket er Sigrids kropp enn hvem som helst andre.

Herregud da...for min del er jeg delvis enig med denne ABen. Det er mest fordi man har fått et "forhold" til Sigrid, med en gang man får bilder. Private bilder av en tilsynelatende frisk og rask jente, som kunne ha vært lillesøsteren din eller nabojenta så blir ting mer personlige enn hvis det kun hadde vært en anonym jente som forsvant.

Det er dermed ikke å si at den ene er verdt mer enn den andre. Da begge jentene er og ville ha vært uerstattelige for familiene, men til syvende og sist håper man at den man "kjenner" overlever. Menneskelig natur.

Anonym poster: 36c610915d597e1d75ee1eaddef9daa9

• Liker 3
Skrevet

Er det lov å linke til FB profilen til den siktede 38 åringen?

Skrevet

Du tenker på penger, ikke mennesker.

Det fungerer ikke. Vi må tenke på mennesker, ikke penger.

Mennesker som gjør ondt har lært seg ondt. Å gjøre slike mennesker ondt lærer dem ikke godt. Det bekrefter bare det de alt vet: at de er hatet og at samfunnet er kaldt.

Skal en forandre slike mennesker må en lære de omtanke, kjærlighet, å bry seg. Inn til den dag vi vet hvordan en gjør det så vil vi alltid leve i et usikkert samfunn med onde mennesker som kan gjøre ondt.

Men ondskap vet jeg er i hvert fall ikke noen løsning.

Helt enig om at mennesker lærer seg ondskap. Og mine innlegg handler ikke om å gjøre dem ondt. Det handler om å beskytte et samfunn. Jeg er for å ivareta menneskerettigheter og at ingen straff skal gå utover de grunnleggende rettighetene.

Men jeg setter spm ved nettopp dette med penger vs mennesker. Men du og jeg fokuserer på forskjellige mennesker. Jeg fokuserer på tryggheten til uskyldige, mens du fokuserer på behandling av skyldige. Er det riktig å ha en max straff på 21 år fordi det blir dyrt? Når max straff betyr at det er den tiden uskyldige blir beskyttet.

Skrevet

Gråter du akkurat nå? For akkurat nå omkom et barn av sult. Ville du gråt om det var ditt eget barn? Hvorfor gråter du ikke nå da? Er ditt barn mer verdt enn noen annen sitt barn?

Det handler ikke om at et menneske er mer verdt enn et annet. Det handler om at mange av oss har fått et eller annet forhold til jenta gjennom media. En fremmed person jeg ikke kjenner er trist når omkommer. En person jeg kjenner som omkommer gjør meg vondt, for det er en person jeg har et nærmere forhold til.

Gråter du nå? For akkurat nå omkom enda et barn av sult.

Dette er grunnen til ordtaket, "et mord er en tragedie, en million er statistikk". Et mord er noe vi kan forholde oss til, noe som er personlig. En million blir ikke noe personlig. Men alle mennesker har samme verdi for det om.

• Liker 7
Skrevet

er det noen som vet hva som var forklaringen på den tegningen...sigrid is not coming back ....som var postet her, den som han på oslo s? Skikkelig avsporing, bare syns det var så syk tilfeldighet..og til det andre, ja det er billig antirasistisk poeng og kose seg den tredje gangen av ti det er etnisk norske(fritt valgt talleksempel) og ja...det blir mye nærere med masse bilder i media etc. Og btw....hva er greia med at så mange ble raportert å ha blitt fulgt etter samme helg, er det smitteeffekt?

Skrevet

Gråter du akkurat nå? For akkurat nå omkom et barn av sult. Ville du gråt om det var ditt eget barn? Hvorfor gråter du ikke nå da? Er ditt barn mer verdt enn noen annen sitt barn?

Det handler ikke om at et menneske er mer verdt enn et annet. Det handler om at mange av oss har fått et eller annet forhold til jenta gjennom media. En fremmed person jeg ikke kjenner er trist når omkommer. En person jeg kjenner som omkommer gjør meg vondt, for det er en person jeg har et nærmere forhold til.

Gråter du nå? For akkurat nå omkom enda et barn av sult.

Dette er grunnen til ordtaket, "et mord er en tragedie, en million er statistikk". Et mord er noe vi kan forholde oss til, noe som er personlig. En million blir ikke noe personlig. Men alle mennesker har samme verdi for det om.

Men så er spørsmålet: hvorfor i alle dager har denne forsvinningssaken fått så stor mediedekning, når over 400 andre mennesker i Norge er savnet?

• Liker 2
Skrevet

Jeg fokuserer på tryggheten til uskyldige, mens du fokuserer på behandling av skyldige.

Altså, seriøst og ikke på noen måte sarkastisk eller spydig ment: unnskyld hvis du oppfattet meg slik. Men takk for at du sier i fra om det.

Det jeg forsøker å si er at ingen "uskyldige" kan føle seg trygge så lenge vi har et samfunn hvor hat eksisterer. Ikke alle hatefulle mennesker gjør ondt. Men et menneske som bryr seg, som har lært seg å elske selv de mest foraktede mennesker, gjør ikke andre vondt. Hvordan kan man stjele fra et menneske av omtanke og kjærlighet for det mennesket? Eller slå noen av omtanke? Skal de "uskyldige" ha noen som helst form for trygghet så må de "uskyldige" lære seg å bry seg om.

Samfunnet er nemlig ikke bygget opp av "skyldige" og "uskyldige" menneskr. Samfunnet er bygget opp av mennesker. Mennesker med hat har lettere for å gjøre ondt enn mennesker som er fulle av omtanke for andre, som bryr seg. Skal vi vernes mot de som gjør ondt så må vi ønske dem godt.

Fengsel er en god straff. Men fengsel alene... Det lærer ikke noe positivt. Vi har et godt tilbud med jobb i fengselet. Vi har tilbud der vi prøver å hjelpe mennesker "ut" av fengselet, det vil si, ut av det miljø de har levd i som har ført dem dit der de er, i stoffavhengighet, i avhengighet av å stjele fra andre for å få råd til det de tar. På den måten lærer vi de som gjør galt at vi bryr oss. På den måten verner vi oss også mot de som har lært seg å være bitre og onde.

• Liker 1
Skrevet

Men så er spørsmålet: hvorfor i alle dager har denne forsvinningssaken fått så stor mediedekning, når over 400 andre mennesker i Norge er savnet?

Det er jeg minst like nysgjerrig på som du er. Men jeg er stygt redd vi aldri vil få svar på det.

Skrevet

Synes det er upassende å komme med sånne spørsmål i denne tråden. Hvorfor må alt problematiseres? De samme spørsmålene kom opp i forrige tråd også. Det er jo bare bra at det har vært så stort fokus på denne saken. Det som var spesielt med denne saken var jo at det åpenbart hadde skjedd noe kriminelt. Dessuten har det vært like stort fokus på en rekke andre lignende saker.

• Liker 1
Skrevet

Er det lov å linke til FB profilen til den siktede 38 åringen?

Antageligvis ikke? Det vil nok bli slettet så fort mod'ene har våknet igjen :)

Skrevet

Antageligvis ikke? Det vil nok bli slettet så fort mod'ene har våknet igjen :)

Hvis noen har linken, vil jeg gjerne ta en kikk på den før den eventuelt blir slettet iallfall.

Hvorfor er det ulovlig å legge ut link til folk sin fb-profil egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...