Gjest BettyBoop Skrevet 6. september 2012 #41 Skrevet 6. september 2012 Men det gjelder dem ikke alle. Men ingen av de er voksne i hodet uansett hvor mye du vrir og vender på det. Jeg sier ikke at de ikke skal få stemme. Er mange idioter uten psykiske utviklingshemminger, im just saying.
Gjest "gjest" Skrevet 6. september 2012 #42 Skrevet 6. september 2012 Men ingen av de er voksne i hodet uansett hvor mye du vrir og vender på det. Jeg sier ikke at de ikke skal få stemme. Er mange idioter uten psykiske utviklingshemminger, im just saying. Det der blir for unyansert for meg ja. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 6. september 2012 #43 Skrevet 6. september 2012 Det der blir for unyansert for meg ja. hva mener du. Jeg mener man ikke kan ta fra stemmeretten til noen som ikke er blitt umyndiggjort.. Selv demente gamle damer kan stemme fordi de ikke er blitt umyndiggjort.
Gjest BettyBoop Skrevet 6. september 2012 #45 Skrevet 6. september 2012 Da er vi enige. men jeg mener fortsatt at folk med downs er barn hele livet
Gjest "gjest" Skrevet 6. september 2012 #46 Skrevet 6. september 2012 Det gjelder ikke alle, mener jeg.
Gjest BettyBoop Skrevet 6. september 2012 #47 Skrevet 6. september 2012 Det gjelder ikke alle, mener jeg. gjelder alle jeg har møtt. men når det er sagt så har jeg ikke møtt så mange.. men det er en psykisk utviklingsghemming og de er ikke som andre, og det du sa om at de ser ting annerledes er en kvalitet som jeg syns får dem til å virke som at de ser ting gjennom et barns øyne. Ikke at det trenger å være negativt.
Gjest "gjest" Skrevet 6. september 2012 #48 Skrevet 6. september 2012 Barnlig er ikke det samme som å være barnslig da.
Gjest BettyBoop Skrevet 6. september 2012 #49 Skrevet 6. september 2012 Barnlig er ikke det samme som å være barnslig da. jeg sa aldri barnslig, lenger opp skrev jeg at de var barnlige uten s
Gjest "gjest" Skrevet 6. september 2012 #50 Skrevet 6. september 2012 Jeg har ansett meg som ferdig med diskusjonen lenge, lenge.
Gjest BettyBoop Skrevet 6. september 2012 #51 Skrevet 6. september 2012 Jeg har ansett meg som ferdig med diskusjonen lenge, lenge. ok then
fruBeist Skrevet 8. september 2012 #52 Skrevet 8. september 2012 men jeg mener fortsatt at folk med downs er barn hele livet Du generaliserer godt her må jeg si. Noen mennesker med Downs er nok mentalt barn hele livet. Men det er og mange som klarer seg helt fint, med egen bolig, jobb og menneskelige voksne relasjoner. Du kan jo e.eks google Marte Wexelsen Goksøyr. Hun er en 30 år gammel dame som tilfeldigvis er født med en kromosomfeil, Downs. Hun har et høyt ønske om å bli skuespiller, men ingen gir henne muligheten fordi altfor mange mennesker har samme holdning som deg. Hun har og skrevet og gitt ut bok, "Jeg vil leve" Har ikke lest den selv enda, men min kone har, og hun anbefaler den sterkt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #53 Skrevet 8. september 2012 Hvor mange mennesker med downs har vanlige jobber som ikke innebærer værnede bedrifter. Anonym poster: c11676d60bc335ad34dc5fa5c8a4feac
Guybrush Skrevet 8. september 2012 #54 Skrevet 8. september 2012 I forhold til utsagnet må man kanskje se hva som likker bak at vi skal ha en 18-årsgrense for å kunne stemme. Om kravet er at man skal ta veloverveide såkalte "voksne" vurderinger uten å bli lett påvirket av de rundt oss er det klart hva man bør gjøre. Hvis derimot tanken er at vi skal ha et så bredt spekter i de stemmeberettigede uten noen vurdering annet enn alder vil det være noe annet. Nå er uansett antallet personer som har downs en såpass liten gruppe at jeg klarer ikke å se hvor negativt det kan være at de har stemmerett.
Gjest BettyBoop Skrevet 18. september 2012 #55 Skrevet 18. september 2012 Du generaliserer godt her må jeg si. Noen mennesker med Downs er nok mentalt barn hele livet. Men det er og mange som klarer seg helt fint, med egen bolig, jobb og menneskelige voksne relasjoner. Du kan jo e.eks google Marte Wexelsen Goksøyr. Hun er en 30 år gammel dame som tilfeldigvis er født med en kromosomfeil, Downs. Hun har et høyt ønske om å bli skuespiller, men ingen gir henne muligheten fordi altfor mange mennesker har samme holdning som deg. Hun har og skrevet og gitt ut bok, "Jeg vil leve" Har ikke lest den selv enda, men min kone har, og hun anbefaler den sterkt. selv om de klarer seg selv så har de en annen måte å se verden og ting på, ganske likt som barn. F eks de i tangerudbakken, de klarer seg fint selv men de er veldig barnlige i måten å være på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå