Gå til innhold

Frank Aarebrot om folk med downs.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes dere om Aarebrot sitt utsagn som lyder: "Mentalt sett, har jo allerede åtteåringer stemmerett, når de med downs kan det."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aarebrot har jo helt rett. Er det galt og slemt å påpeke det?

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hva synes dere om Aarebrot sitt utsagn som lyder: "Mentalt sett, har jo allerede åtteåringer stemmerett, når de med downs kan det."

Ja en attenåring med downs er ikke mentalt 18 år.
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at selve utsagnet, ja. Men vi må huske på at alle er ikke like tilbakestående, noen er faktisk veldig oppegående. De som er det, er alltid glade og positive, og noen har stor peiling på politikk. Synes ikke at man skal ta alle som en.

Skrevet

Hei.

Jeg er delvis enig. Selve utsagnet er nok korrekt - mange med downs er mentalt på nivå med barn. Men måten han sier det på vekker litt avsmak hos meg. Han kunne kanskje omformulert det, så det ikke ble så "hardt".

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er enig i at selve utsagnet, ja. Men vi må huske på at alle er ikke like tilbakestående, noen er faktisk veldig oppegående. De som er det, er alltid glade og positive, og noen har stor peiling på politikk. Synes ikke at man skal ta alle som en.

Sier du at alle som har Downs syndrom alltid er glade og positive? Så de er helt like? Det er ikke mitt inntrykk i hvert fall. De er da også forskjellige fra hverandre.

• Liker 6
Gjest BettyBoop
Skrevet

det fins barn som er engasjert i politikk også.

• Liker 2
Skrevet

Men såkalte "normale" mennesker vet da vel at folk med Down Syndrom er som folk flest? Dvs like forskjellige fra hverandre som vi andre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sier du at alle som har Downs syndrom alltid er glade og positive? Så de er helt like? Det er ikke mitt inntrykk i hvert fall. De er da også forskjellige fra hverandre.

Nå mente jeg de fleste av de som er oppegående, som er litt lenger fremme enn de hardest rammede. De aller fleste av de er smarte, glade, positive og engasjerte. Jeg har pratet med mange. Virker ikke som om du kjenner så godt til denne gruppen.

Endret av Reza08
Gjest BettyBoop
Skrevet

Men såkalte "normale" mennesker vet da vel at folk med Down Syndrom er som folk flest? Dvs like forskjellige fra hverandre som vi andre.

jo men de er likevel ikke voksne i hodet uansett hvor forskjellige de er.
  • Liker 1
Skrevet

det fins barn som er engasjert i politikk også.

Ja, jeg vet det, men du trenger ikke utelukke alle i denne gruppen her likevel.

Skrevet

jo men de er likevel ikke voksne i hodet uansett hvor forskjellige de er.

Mnja, er ikke sikker....

Jeg har en mann med Downs i familien og han er ikke dum, men han er wiret på en annen måte enn oss andre.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Mnja, er ikke sikker....

Jeg har en mann med Downs i familien og han er ikke dum, men han er wiret på en annen måte enn oss andre.

man er ikke dum selv om man er barnlig.
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja, jeg vet det, men du trenger ikke utelukke alle i denne gruppen her likevel.

har ikke utelukka de. Har ikke sagt de er dumme.
Skrevet

De aller fleste med Downs er mye mindre oppegående enn de du ser på Tangerudbakken.

Anonym poster: b853e0c2d46bdaf462013c36e2e89e4d

• Liker 2
Skrevet

man er ikke dum selv om man er barnlig.

Han er ikke barnslig heller, bare annerledes wiret. Han får til det meste som jeg og du får til utenom det her med abstraksjon av tid og penger.
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes dette utsagnet er litt sleivete, og viser at han ikke helt vet hvordan mangfoldet innad i gruppen er. Dessuten er det flere ulike forskjeller på et barn og en voksen med en form for kognitiv eller psykisk funksjonshemming eller utviklingshemming eller lignende. En voksen med Downs har f.eks. et helt annet erfaringsgrunnlag og livssituasjon enn et barn, selv om disse skulle befinne seg på samme utviklingsnivå/"alder" kognitivt sett. Barn og "voksne med utviklingshemming" er to ulike grupper, og har antageligvis ulike interesser.

Og så må man jo ta høyde for at dette utsagnet er tatt helt ut av sammenheng.

Edit: Fant en link http://www.vg.no/nyh...hp?artid=152854

Endret av Søgni
  • Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Han er ikke barnslig heller, bare annerledes wiret. Han får til det meste som jeg og du får til utenom det her med abstraksjon av tid og penger.

Hva mener du med annerledes wiret?
Skrevet

Da har han vel ikke så store forutsetninger for å forstå politikk siden politikk er fordeling av penger.

Anonym poster: b853e0c2d46bdaf462013c36e2e89e4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...