fruBeist Skrevet 2. september 2012 #21 Skrevet 2. september 2012 Ja en attenåring med downs er ikke mentalt 18 år. Det finnes friske 18 åringer som ikke er helt mentalt på høyden og. 3
Gjest BettyBoop Skrevet 2. september 2012 #22 Skrevet 2. september 2012 Det finnes friske 18 åringer som ikke er helt mentalt på høyden og. jojo men det er en annen diskusjon
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2012 #23 Skrevet 2. september 2012 Nå mente jeg de fleste av de som er oppegående, som er litt lenger fremme enn de hardest rammede. De aller fleste av de er smarte, glade, positive og engasjerte. Jeg har pratet med mange. Virker ikke som om du kjenner så godt til denne gruppen. Jeg gjør det jo, og det er en grov generalisering å si at alle er så blide. Det er variasjoner innen gruppen, om hver enkelt har gode og dårlige dager.
chikako Skrevet 2. september 2012 #24 Skrevet 2. september 2012 Jeg kjenner mange som jeg mener ikke burde hatt stemmerett, ingen av dem har downs. 3
Gjest Katten. Skrevet 2. september 2012 #25 Skrevet 2. september 2012 Jeg vil heller at redusere idiotenes rett til å stemme, enn bare de med en diagnose. 2
Gjest "gjest" Skrevet 2. september 2012 #26 Skrevet 2. september 2012 Hva mener du med annerledes wiret? Han tolker ting helt annerledes enn oss andre. Da har han vel ikke så store forutsetninger for å forstå politikk siden politikk er fordeling av penger. Anonym poster: b853e0c2d46bdaf462013c36e2e89e4d Han forstår makt(mis)bruk godt. 1
Krakonosj Skrevet 2. september 2012 #27 Skrevet 2. september 2012 (endret) Jeg synes dette utsagnet er litt sleivete, og viser at han ikke helt vet hvordan mangfoldet innad i gruppen er. Dessuten er det flere ulike forskjeller på et barn og en voksen med en form for kognitiv eller psykisk funksjonshemming eller utviklingshemming eller lignende. En voksen med Downs har f.eks. et helt annet erfaringsgrunnlag enn et barn, selv om disse skulle befinne seg på samme utviklingsnivå/"alder" kognitivt sett. Og så må man jo ta høyde for at dette utsagnet er tatt helt ut av sammenheng. Nå vet ikke jeg hvordan reglene er, men det virker ihvertfall logisk på meg at det er hvor vidt man er myndig som bør avgjøre om en også får lov til å stemme. Dersom umyndige/umyndiggjorte personer får lov til å stemme, betyr det i praksis bare flere stemmer til deres myndighetspersoner. Og sånn kan vi jo ikke ha det. Det er vel derfor unger ikke kan stemme; Fordi det i praksis betyr flere stemmer til deres foreldre. Slik bør det vel være med Down's Syndrom også? Er man høyt fungerende og myndig, så bør man få lov til å stemme. Men dersom man er umyndiggjort, så skal man så klart heller ikke få lov til å stemme. Og det gjelder ikke bare folk med Down's Syndrom, det gjelder alle andre som er umyndiggjort også (som f.eks. noen eldre). Endret 2. september 2012 av Krakonosj 1
Sophie-Ann Skrevet 3. september 2012 #28 Skrevet 3. september 2012 Tråden er ryddet for personhets og avsporinger Sophie-Ann, mod
Gjest BettyBoop Skrevet 3. september 2012 #29 Skrevet 3. september 2012 Han tolker ting helt annerledes enn oss andre. Han forstår makt(mis)bruk godt. Å tolke ting annerledes enn andre er jo ofte sånn barn gjør
Gjest "gjest" Skrevet 3. september 2012 #30 Skrevet 3. september 2012 Å tolke ting annerledes enn andre er jo ofte sånn barn gjør Det blir ikke helt på samme måten nei, siden et voksent menneske med Downs faktisk har livserfaring.
Gjest BettyBoop Skrevet 3. september 2012 #31 Skrevet 3. september 2012 Det blir ikke helt på samme måten nei, siden et voksent menneske med Downs faktisk har livserfaring. kommer an på hva vedkommende faktisk har opplevd i livet..
Gjest "gjest" Skrevet 4. september 2012 #32 Skrevet 4. september 2012 kommer an på hva vedkommende faktisk har opplevd i livet.. Så vi skal gi åtteåringer som har opplevd mye i livet stemmerett?
Gjest BettyBoop Skrevet 4. september 2012 #33 Skrevet 4. september 2012 Så vi skal gi åtteåringer som har opplevd mye i livet stemmerett? nå er stemmerettsalderen 18...
Gjest BM2 Skrevet 4. september 2012 #34 Skrevet 4. september 2012 Jeg vil heller at redusere idiotenes rett til å stemme, enn bare de med en diagnose. 21 år som myndighetsalder? Ja takk!
Gjest BettyBoop Skrevet 4. september 2012 #35 Skrevet 4. september 2012 21 år som myndighetsalder? Ja takk! ja det var jo det før... Men skjønner ikke hvorfor akkurat 21. Hvorfor ikke 20?
Gjest "gjest" Skrevet 4. september 2012 #36 Skrevet 4. september 2012 nå er stemmerettsalderen 18... Mitt poeng.
Gjest Katten. Skrevet 5. september 2012 #37 Skrevet 5. september 2012 21 år som myndighetsalder? Ja takk! Nei. Intensive psykologiske tester før man får ta noen viktige valg i det hele tatt. Scorer du for lavt får du ikke gjøre en pøkk shit.
Larsern Skrevet 5. september 2012 #38 Skrevet 5. september 2012 Litt vanskelig problemstilling egentlig. Jeg tviler sterkt på at de med downs evner å sette seg inn i politikken, skille mellom valgflesk og faktiske intensjoner osv, men slik er det jo også med mentalt friske folk.
Gjest BettyBoop Skrevet 5. september 2012 #39 Skrevet 5. september 2012 Mitt poeng. er jo ikke det egentlig med tanke på at en med downs aldri blir mer enn 6 i hodet.
Gjest "gjest" Skrevet 5. september 2012 #40 Skrevet 5. september 2012 er jo ikke det egentlig med tanke på at en med downs aldri blir mer enn 6 i hodet. Men det gjelder dem ikke alle. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå