Petra75 Skrevet 4. september 2012 #21 Skrevet 4. september 2012 Der regner du riktig Men jeg er fortsatt litt nysgjerrig - hvilke konsekvenser får det for barna hvis de gjør noe de ikke skal, og absolutt ikke hører etter?
Harlekin Skrevet 4. september 2012 #22 Skrevet 4. september 2012 (endret) Men jeg er fortsatt litt nysgjerrig - hvilke konsekvenser får det for barna hvis de gjør noe de ikke skal, og absolutt ikke hører etter? Logiske konsekvenser, etter min mening. Jeg kan f.eks. ta vekk en ting min datter herjer med, dersom hun ikke hører på hva jeg sier om at hun skal slutte med herjingen. Da blir det ofte hyl og skrik, men da har "straffen" og oppførselen en klar sammenheng. I stedet for time-out kan jeg ta henne ut av situasjonen, la henne være i fred hvis det er umulig å nå frem til henne og hun må roe seg ned i fred, men jeg er der fortsatt for henne om hun trenger meg. Å være imot f.eks. time-out og "tvang" på områder der det ikke er nødvendig med tvang, betyr ikke at jeg ikke oppdrar barnet mitt og at hun får gjøre fullstendig som hun vil! Endret 4. september 2012 av Harlekin 1
Gjest Marmot Skrevet 4. september 2012 #23 Skrevet 4. september 2012 Men jeg er fortsatt litt nysgjerrig - hvilke konsekvenser får det for barna hvis de gjør noe de ikke skal, og absolutt ikke hører etter? Det kommer helt anpå hva barna gjør. Om han tømmer ut melke sin, har han ikke mer melk i glasset sitt og får ikke mer melk heller. Om han kaster maten sin på gulvet, har han ikke mer mat og får ikke mer mat heller. Om han behandler lekene sine på en sånn måte at de går i stykker, er de enten blitt ødelagte, eller de må ryddes vekk til han klarer å behandle dem pent. Om han slår meg, vil jeg ikke være med ham mer og går vekk. 2
Gjest janne89 Skrevet 4. september 2012 #24 Skrevet 4. september 2012 Det kommer helt anpå hva barna gjør. Om han tømmer ut melke sin, har han ikke mer melk i glasset sitt og får ikke mer melk heller. Om han kaster maten sin på gulvet, har han ikke mer mat og får ikke mer mat heller. Om han behandler lekene sine på en sånn måte at de går i stykker, er de enten blitt ødelagte, eller de må ryddes vekk til han klarer å behandle dem pent. Om han slår meg, vil jeg ikke være med ham mer og går vekk. Bare et spørsmål. Hva gjør dere når trass alderen trer på og de for eksempel skal skru på komfyren hele tiden. Og du står med de og sier nei det er ikke lov. Du tar de vekk fra situasjonen og de løper tilbake og gjør det igjen. Og de ser på deg og gjør det forde. Det er jo en farlig ting. Hva ville dere ha gjort da? Ikke frekkt eller noe lurer bare på andre ting som funker enn timeout som vare det eneste da som funket.
Gjest Magdalene Skrevet 4. september 2012 #25 Skrevet 4. september 2012 Bare et spørsmål. Hva gjør dere når trass alderen trer på og de for eksempel skal skru på komfyren hele tiden. Og du står med de og sier nei det er ikke lov. Du tar de vekk fra situasjonen og de løper tilbake og gjør det igjen. Og de ser på deg og gjør det forde. Det er jo en farlig ting. Hva ville dere ha gjort da? Ikke frekkt eller noe lurer bare på andre ting som funker enn timeout som vare det eneste da som funket. Man tar de bort gang, på gang, på gang.. Nå har vi barnesikring på vår, så har ikle opplevd dette selv.
charactouy Skrevet 4. september 2012 #26 Skrevet 4. september 2012 Tar de bort gang, på gang, på gang, på gang. Evt tar av knappene på komfyren, stenger kjøkkendøra, setter inn grind for å slippe å føle seg som ei plagsom og masete kjeftesmelle Og når barnet da legger seg på rygg og hyler og dunker hodet i gulvet i protest mot å ikke få lov, så svarer man, mildt og rolig, at "mamma ser at du er sint for at du ikke får skru på komfyren, men det er farlig så du kan ikke". I alle fall i teorien
Gjest janne89 Skrevet 4. september 2012 #27 Skrevet 4. september 2012 Man tar de bort gang, på gang, på gang.. Nå har vi barnesikring på vår, så har ikle opplevd dette selv. Hva er da så galt med og sette de på timeout så de får tenke på hva de gjør. Så snakker du med de etterpå og spørr om de skal høre nå og og de ikke skal gjøre det igjen. Hvis de da svarer at de ikke skal gjøre det igjen så gi en god klem og gå og lek sammen etter det. Og det funker. 1 min perr år hadde vi som timeout regel.
Gjest Magdalene Skrevet 4. september 2012 #28 Skrevet 4. september 2012 Hva er da så galt med og sette de på timeout så de får tenke på hva de gjør. Så snakker du med de etterpå og spørr om de skal høre nå og og de ikke skal gjøre det igjen. Hvis de da svarer at de ikke skal gjøre det igjen så gi en god klem og gå og lek sammen etter det. Og det funker. 1 min perr år hadde vi som timeout regel. Jeg bare klarer ikke helt å se at det har noe for seg. Hva skal de tenke så veldig på liksom? 1
Gjest Marmot Skrevet 4. september 2012 #29 Skrevet 4. september 2012 Bare et spørsmål. Hva gjør dere når trass alderen trer på og de for eksempel skal skru på komfyren hele tiden. Og du står med de og sier nei det er ikke lov. Du tar de vekk fra situasjonen og de løper tilbake og gjør det igjen. Og de ser på deg og gjør det forde. Det er jo en farlig ting. Hva ville dere ha gjort da? Dette har vi nettopp vært igjennom. Jeg tok ham vekk, om igjen og om igjen og om igjen. "Det er farlig, det blir brann i huset vårt hvis du gjør sånn." Han vet hva brann er fordi det er brann på grillen når den er tent opp og det er også farlig. Han fikk veldig tydelig beskjed, det var 2-3 runder, så var det over. Hva er da så galt med og sette de på timeout så de får tenke på hva de gjør. Fordi jeg tror ikke han har noe behov for å tenke på det. Han vet, etter at jeg har sagt nei første gangen, at det ikke er lov, han trenger ikke tenker mer enn det. Når han velger å gjøre det likevel, er det fordi han ikke er fullt istand til å forstå konsekvensene. Jeg vil at det skal foregå i hodet hans som dette: "Jeg skal ikke leke med komfyren, fordi da blir det brann, og brann er skummelt." fremfor "Jeg skal ikke leke med komfyren når mamma ser meg, fordi da må jeg sitte i trappa i 2 minutter, og det er kjedelig." Time-out er en konsekvens som bare kan skje når man blir oppdaget i å gjøre noe galt. Det er helt ulogisk og poengløst. 5
Gjest janne89 Skrevet 4. september 2012 #30 Skrevet 4. september 2012 Jeg bare klarer ikke helt å se at det har noe for seg. Hva skal de tenke så veldig på liksom? Hva de gjør galt og hvorfor de må sitte der? Og nå trenger vi bare og gi en advarsel så hører hun. Seff de prøver seg men det gjør da alle barn:) Har ikke brukt timeout på et halvt år nå siden hun har skjønt det at hun ikke kan gjøre hva hun vill uten konsikvenser:)
Gjest Marmot Skrevet 4. september 2012 #31 Skrevet 4. september 2012 Hva de gjør galt og hvorfor de må sitte der? Dette blir litt naivt. Jeg husker time-out ble brukt da jeg gikk i barnehagen, og kan garantere deg at jeg tenkte på alt mulig annet enn hva jeg hadde gjort galt altså. Du kan ikke tvinge barn til å tenke. 3
Gjest Magdalene Skrevet 4. september 2012 #32 Skrevet 4. september 2012 Dette blir litt naivt. Jeg husker time-out ble brukt da jeg gikk i barnehagen, og kan garantere deg at jeg tenkte på alt mulig annet enn hva jeg hadde gjort galt altså. Du kan ikke tvinge barn til å tenke. Det husker jeg også, bare at da het det skammekroken... Tenkte ikke på hva jeg hadde gjort, men på hvor urettferdig det var at jeg ble stelt der.. 1
Harlekin Skrevet 4. september 2012 #33 Skrevet 4. september 2012 Hva de gjør galt og hvorfor de må sitte der? Og nå trenger vi bare og gi en advarsel så hører hun. Seff de prøver seg men det gjør da alle barn:) Har ikke brukt timeout på et halvt år nå siden hun har skjønt det at hun ikke kan gjøre hva hun vill uten konsikvenser:) En toåring forstår ikke hvorfor hun/han må sitte der, til det er de for unge. Så det er ikke noe vits for dem å "tenke over det", det gjør de ikke likevel. 2
Gjest janne89 Skrevet 4. september 2012 #34 Skrevet 4. september 2012 En toåring forstår ikke hvorfor hun/han må sitte der, til det er de for unge. Så det er ikke noe vits for dem å "tenke over det", det gjør de ikke likevel. En som er 3 år og eldre kan det. 1
Harlekin Skrevet 4. september 2012 #35 Skrevet 4. september 2012 En som er 3 år og eldre kan det. Tjah, det kan hende. Men det er andre virkemidler som er å foretrekke foran time-out, uansett alder, synes jeg, og jeg kommer ikke til å bruke det på mitt barn. Det er den gammeldagse skammekroken i ny, moderne form 2
Jens Skrevet 4. september 2012 #36 Skrevet 4. september 2012 Hos oss brukes timeout som ett sted der den som forstyrrer resten av familien/gjester med hyl/skrik og trass blir puttet så resten kan få spise i fred og ro f.eks. De fleste barn får innimellom raptuser, ofte ved matbordet, og da syns jeg det er helt på sin plass og sette dette barnet bort til det har roet seg, så ikke alle får ødelagt måltidet av dette barnet. Funker fin fint hos oss:-) Kall det gjerne en liten hente seg inn plass. Hos oss er dette ofte på trappen i gangen uttenfor kjokkenet. Så lukker vi døren og da skal jeg love det raskt blir stille der ute. Barna våre er 4 og 7. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #37 Skrevet 4. september 2012 Jo, det gjør jeg. Enkelte ting må man bare gjøre, f.eks. pusse tennene, holde henne fast så hun ikke løper ut i veien, altså der det er fare for liv og helse. Og jeg hadde selvfølgelig ikke stått og sett på at datteren min ble underernært/feilernært fordi hun bare ville spise pølser og ikke noe annet. Men da hadde jeg tatt kontakt med lege og søkt hjelp. Tvang hadde vært aller siste utvei. Nei, vet du hva, det må du ikke finne på å gjøre! Barnet kan jo få angst av det og få et dårlig forholdt til tannpussing. Nei, jeg syns ikke man skal tvinge barn til å pusse tenner, tenke hvis noen tvinger deg til å pusse tenner, hvordan tror du det hadde vært? Anonym poster: 52bf23d751fe304f0d6371bbb4912496 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #38 Skrevet 4. september 2012 Dette har vi nettopp vært igjennom. Jeg tok ham vekk, om igjen og om igjen og om igjen. "Det er farlig, det blir brann i huset vårt hvis du gjør sånn." Han vet hva brann er fordi det er brann på grillen når den er tent opp og det er også farlig. Han fikk veldig tydelig beskjed, det var 2-3 runder, så var det over. Fordi jeg tror ikke han har noe behov for å tenke på det. Han vet, etter at jeg har sagt nei første gangen, at det ikke er lov, han trenger ikke tenker mer enn det. Når han velger å gjøre det likevel, er det fordi han ikke er fullt istand til å forstå konsekvensene. Jeg vil at det skal foregå i hodet hans som dette: "Jeg skal ikke leke med komfyren, fordi da blir det brann, og brann er skummelt." fremfor "Jeg skal ikke leke med komfyren når mamma ser meg, fordi da må jeg sitte i trappa i 2 minutter, og det er kjedelig." Time-out er en konsekvens som bare kan skje når man blir oppdaget i å gjøre noe galt. Det er helt ulogisk og poengløst. Tror du at barn som får timeout ikke får vite at det de gjør og gjorde var galt? Det er nettopp derfor de får timeout. De får beskjed om at det f.eks er farlig å leke med komfyren, at det kan bli brann av slikt. Har man gitt beskjed om det flere ganger, blir det til slutt timeout slik at barnet får tid til å tenke på det han har gjort. Anonym poster: 52bf23d751fe304f0d6371bbb4912496
Gjest gjest Skrevet 4. september 2012 #39 Skrevet 4. september 2012 Bare et spørsmål. Hva gjør dere når trass alderen trer på og de for eksempel skal skru på komfyren hele tiden. Og du står med de og sier nei det er ikke lov. Du tar de vekk fra situasjonen og de løper tilbake og gjør det igjen. Og de ser på deg og gjør det forde. Det er jo en farlig ting. Hva ville dere ha gjort da? Ikke frekkt eller noe lurer bare på andre ting som funker enn timeout som vare det eneste da som funket. Da hadde jeg tatt dem bort fra situasjonen. Har ett barn som har gjort det 1 gang. Da var han bra liten og jeg forklarte at det var farlig og hva som kunne skje. Aldri vært et problem igjen. Jeg tenker at om barnet ditt gjør dette gang på gang på gang kan jo ikke time-out funke uansett;)
Gjest hanne Skrevet 4. september 2012 #40 Skrevet 4. september 2012 Time-out er ingenting annet enn skammekrok. Det er ingen logisk konsekvens, og det er det barna trenger. Etter 2-3 skjer det mye: språkutvkilingen skyter fart og "hvorfor" er det store spørsmålet. De er opptatt av logikk og hvordan ting henger sammen, og da syns jeg det er helt letterlig at en ikke benytter denne tankegangen når en oppdrar barna. Om en rører komfyren kan en brenne seg, det kan bli brann osv. Det er konsekvensen. Straffen er at en må sitte i trappa, og straff bør ikke være en del av oppdragelsen. La ovnen stå på neste gang og vis barnet at platen blir rød. Det har jeg gjort og det skjedde aldri igjen. Istedet sa barnet ifra den gangen jeg glemte slå av når jeg hadde satt meg til bordet. Da var barnet nesten 3 år;) Barnet lærte uten å skremme, uten å frarøve "frihet" og uten å utøve makt over barnet. Tenker at de som tyr til slike oppdragermetoder har tapt. Idag fins det så mye kunnskap tilgjengelig- og det bare et tastetrykk unna. En smule ressurssvak med andre ord når en ikke klarer utvikle seg, men henger fast ved det en selv opplevde og ikke ser at verden går fremover. At barna blir opdratt annerledes betyr heller ikke at de blir bortskjemte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå