Gå til innhold

Ser du ned på folk som har kjedelig musikksmak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg ser ikke ned på mennesker som har enkel musikksmak. Derimot er jeg litt mer skeptisk til de som tror de er bedre enn andre fordi de har en veldig smal og definert musikksmak.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Men jeg er skeptisk til de som er skeptiske til de som ser ned på de som i følge de skeptiske har enkel musikksmak.

Og så er jeg skeptisk til de som kommer til å være skeptiske til det at jeg er skeptisk til de som er skeptiske til de som ser ned på de som har enkelt musikksmak.

Nå passer jeg vel godt inn her på Kg tenker jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Nei, det gjør jeg ikke. Mye fordi jeg har ganske enkel musikksmak selv, det kan jeg innrømme. Noen sanger treffer meg veldig og jeg kan omtren bli rørt til tårer av de, men som regel hører jeg på musikk for å bli underholdt. Derfor finner jeg også musikk jeg liker innenfor mange forskjellige kategorier.

Jeg ser heller ikke opp til folk som har annerledes og mer "dyp" musikksmak enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Error Sapiens

Jeg har drevet med musikk i 16 år, og har ikke endret musikksmak i løpet av disse årene, men heller fått en bredere forståelse for all slags musikk, og hvorfor folk liker den.

Ser man ned på noen som helst på grunn av musikksmaken, er man jo mer engasjert i å finne svakheter med andre enn å nyte musikken man selv liker. Dette høres ut som klassisk musikkpoliti. Musikkpoliti har som regel ikke bare musikkinteresse som område for hersketeknikk..

Å kalle listepop for "overfladisk" fordi de synger "i love you, i love you" er lite nyansert, og veldig snevert.

(Dette var ikke en direkte stikk mot deg TS, men mer en drøfting over noe som går igjen ganske ofte. )

Ramones, som absolutt ikke er mainstream, er et gammelt og banalt enkelt punkband som har sanger som "the kkk took my baby away" og "beat on the brat" Titlene på låtene er også nesten all tekst på låtene, samt at de fleste låtene er basert på 3 kords variasjoner, og refreng-vers-refreng oppbygning. Langt simplere enn de fleste poplåter som er skrevet. Men overfladisk fordi det er simpelt? NEI.

Er du musikkinteressert har man bred forståelse for musikk, og har derfor lite eller ingen grunn til å dømme folk pga. deres musikksmak. Man kan være kritisk og definere hva det er man selv ikke liker med deres musikksmak, men å dømme noen for musikksmaken eller definere personligheten deres pga. av den? Merkelig måte å oppleve andre mennesker på , tenker jeg da.

Jeg hører på alt fra den hardeste metallen til jazz som feks Dinah Washington - men jeg synes faktisk at "Umbrella" med Rihanna er den feteste poplåten som noen gang er skrevet.

Da dømmer jeg ikke andre for at de ikke er enige, eller skjønner hvorfor - men tenker mer at jeg er heldig som har så bred musikksmak.

Det som derimot skremmer meg er folk som sier: "Jeg hører ikke på musikk, det gir meg ingenting"

Det er ubegripelig.

Hvem er forøvrig i en posisjon til å definere at andres smak er kjedelig? Det er jo sin egen smak man egentlig snakker om da. ;)

Endret av Error Sapiens
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med musikk i 16 år, og har ikke endret musikksmak i løpet av disse årene, men heller fått en bredere forståelse for all slags musikk, og hvorfor folk liker den.

Ser man ned på noen som helst på grunn av musikksmaken, er man jo mer engasjert i å finne svakheter med andre enn å nyte musikken man selv liker. Dette høres ut som klassisk musikkpoliti. Musikkpoliti har som regel ikke bare musikkinteresse som område for hersketeknikk..

Å kalle listepop for "overfladisk" fordi de synger "i love you, i love you" er lite nyansert, og veldig snevert.

(Dette var ikke en direkte stikk mot deg TS, men mer en drøfting over noe som går igjen ganske ofte. )

Ramones, som absolutt ikke er mainstream, er et gammelt og banalt enkelt punkband som har sanger som "the kkk took my baby away" og "beat on the brat" Titlene på låtene er også nesten all tekst på låtene, samt at de fleste låtene er basert på 3 kords variasjoner, og refreng-vers-refreng oppbygning. Langt simplere enn de fleste poplåter som er skrevet. Men overfladisk fordi det er simpelt? NEI.

Er du musikkinteressert har man bred forståelse for musikk, og har derfor lite eller ingen grunn til å dømme folk pga. deres musikksmak. Man kan være kritisk og definere hva det er man selv ikke liker med deres musikksmak, men å dømme noen for musikksmaken eller definere personligheten deres pga. av den? Merkelig måte å oppleve andre mennesker på , tenker jeg da.

Jeg hører på alt fra den hardeste metallen til jazz som feks Dinah Washington - men jeg synes faktisk at "Umbrella" med Rihanna er den feteste poplåten som noen gang er skrevet.

Da dømmer jeg ikke andre for at de ikke er enige, eller skjønner hvorfor - men tenker mer at jeg er heldig som har så bred musikksmak.

Det som derimot skremmer meg er folk som sier: "Jeg hører ikke på musikk, det gir meg ingenting"

Det er ubegripelig.

Hvem er forøvrig i en posisjon til å definere at andres smak er kjedelig? Det er jo sin egen smak man egentlig snakker om da. ;)

Skriver under denne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt :sjenert: Nå kan jeg riktignok høre på alt fra trance, house og dubstep, til rock og metal. Men folk som hører på klassisk eller danseband har jeg ikke helt forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt :sjenert: Nå kan jeg riktignok høre på alt fra trance, house og dubstep, til rock og metal. Men folk som hører på klassisk eller danseband har jeg ikke helt forståelse for.

Det burde være en lov mot å nevne klassisk og danseband i samme setning.:overrasket:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt :sjenert: Nå kan jeg riktignok høre på alt fra trance, house og dubstep, til rock og metal. Men folk som hører på klassisk eller danseband har jeg ikke helt forståelse for.

Gammel klassisk var datidens rockere, imo!

Anonym poster: d999b29a69b983c1bb7155ca0380b0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mandalas

Jeg er sånn person med kjedelig/ intetsigende musikksmak. Jeg føler at jeg har levd i en verden avstengt fra musikk i ca 6 års tid nå, men er på vei oppover. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal finne bra musikk, så jeg stjeler rett og slett fra de som deler musikksmaken sin på Facebook. Å, som jeg skjemmes over å skrive dette. Jeg velger selvsagt ut de personene som jeg syns har god smak. For jeg vet hva jeg liker når jeg hører det, men jeg kan nesten ikke navnet på noen grupper, så der stopper det.. Så enn så lenge, når noen spør hva slags musikk jeg liker, så er det dessverre "det meste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som har denne kjedelige musikksmaken synes neppe at musikken er kjedelig, så det blir jo kjempevanskelig å vite hva "kjedelig" er- de fleste liker jo forskjellig musikk ;)

Men noe som er virkelig kjedelig er når folk svarer "Jeg liker litt av alt, kan ikke nevne spesielle band/artister jeg liker heller". Da blir det typen "Men HVA hører du på da? Hva hørte du på sist?" - og når man da ikke får et skikkelig svar sitter man igjen og tenker at personen kanskje er flau over egen musikksmak eller bare hører på radioen uten å interessere seg for hva h*n faktisk hører på.

Men det er ikke noe jeg henger meg opp i, prøver bare å snakke om andre ting isåfall :P Og jeg kan jo virkelig ikke utelate at jeg kan være slik selv til tider, pga avanserte band-navn og ofte at jeg liker en låt her og en låt der fra diverse artister ;)

Endret av minibelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser generelt sett ikke ned på folk (jeg er tross alt ikke kjempehøy), og folk må få like den musikken de vil, men jeg kan si såpass mye som at jeg har mindre til felles med folk som er generelt lite interessert i musikk, da det er en av mine hovedinteresser. Som regel er det noe av det første jeg spør om når jeg blir kjent med nye folk også, og jeg blir ofte dratt mot folk som har lik musikksmak som meg selv, på samme måte som jeg dras mot folk som deler mitt politiske syn, har andre interesser felles med meg, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Får Hipster-vibber av slike folk som TS. Og de ser jeg på som enkle mennesker egentlig. Folk som tror musikken man hører på gjenspeiler ALT i livet ellers, og hører man på psychedelic 60's musikk, eller musikk ingen andre har hørt om, da er man smart og reflektert da, rene Einstein å regne! :jepp:

Hører på alt fra klassisk til Rammstein og Bryan Adams, men vil ikke si jeg er en mindre interessant eller intelligent person pga det, og de menneskene jeg har møtt som dømmer andre basert på musikken de hører på, snubler som regel i de oversiza brillene uten styrke og stjernesjerfet på vei ut døra, så intet tap! :)

Anonym poster: a64ff7de21a73de0b76d5b7d57e6091f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver veldig hardt å la være fordi jeg vet det ikke er noe sympatisk eller snilt, men det er umulig fordi jeg innerst inne vet at sånne mennesker er tilbakestående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Prøver veldig hardt å la være fordi jeg vet det ikke er noe sympatisk eller snilt, men det er umulig fordi jeg innerst inne vet at sånne mennesker er tilbakestående.

Bare fordi jeg er nysgjerrig, hva slags musikk må man høre på, for ikke å være tilbakestående?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi jeg er nysgjerrig, hva slags musikk må man høre på, for ikke å være tilbakestående?

Det er lettere å nevne hva man ikke må høre på. Det dreier seg ikke om sjanger eller noe sånn heller, det går mer på enkelttilfeller, ting en lytter burde ha gjennomskuet, ting som ikke låter ekte, ting som er pretensiøst. Maroon Five, for eksempel. Hvis du liker Maroon Five, er du mest sannsynlig tilbakestående i mine øyne. Sorry, det er ikke vondt ment, men vi vil mest sannsynlig ikke ha noen som helst glede av hverandre i så tilfelle. Samme med Plumbo, det hjelper ikke at du kanskje liker dem på en "ironisk måte" en gang, du skal ville spy av det omtrent.

Alt jeg sier er at jeg skjønner hva TS snakker om og jeg skjønner også den dårlige samvittigheten rundt det at man i det hele tatt føler det på den måten.

Endret av Krakonosj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maria_Marihøne

Det er lettere å nevne hva man ikke må høre på. Det dreier seg ikke om sjanger eller noe sånn heller, det går mer på enkelttilfeller, ting en lytter burde ha gjennomskuet, ting som ikke låter ekte, ting som er pretensiøst. Maroon Five, for eksempel. Hvis du liker Maroon Five, er du mest sannsynlig tilbakestående i mine øyne. Sorry, det er ikke vondt ment, men vi vil mest sannsynlig ikke ha noen som helst glede av hverandre i så tilfelle. Samme med Plumbo, det hjelper ikke at du kanskje liker dem på en "ironisk måte" en gang, du skal ville spy av det omtrent.

Alt jeg sier er at jeg skjønner hva TS snakker om og jeg skjønner også den dårlige samvittigheten rundt det at man i det hele tatt føler det på den måten.

Nå er verken Plumbo eller Maroon 5 band jeg "hører på" i den forstand at jeg kjøper CD'er eller har de fast på spillelista mi. Men jeg innrømmer gjerne at jeg ikke slår av radioen i avsky om verken Moves like jagger eller Møkkamann spilles.

Men nå har ikke jeg påstått at jeg har veldig sofistikert smak i musikk heller da. Når jeg hører en sang så er det slik at jeg enten liker det eller ikke liker det, uavhengig av sjanger eller hvem som lager musikken. Noe fenger, noe gjør det ikke.

Så får jeg heller bare være tilbakestående i noens øyne da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får jeg heller bare være tilbakestående i noens øyne da ;)

Jeg vet det er en idiotisk måte å tenke på, men takk for den dårlige samvittigheten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg vet det er en idiotisk måte å tenke på, men takk for den dårlige samvittigheten :-)

Bare hyggeig :) Hvis du har fordommer mot de som liker actionfilmer og romantiske komedier så kan jeg gi deg litt dårlig samvittghet for det også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggeig :) Hvis du har fordommer mot de som liker actionfilmer og romantiske komedier så kan jeg gi deg litt dårlig samvittghet for det også :fnise:

Actionfilmer: Ja.

Romantiske komedier: Nei, det blir en damegreie. Som mensen. Kan ikke bli sur fordi dere får mensen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...