Gå til innhold

Etterkontroll av mor...


Julibaby

Anbefalte innlegg

Hadde helsesøster på hjemmebesøk noen uker etter fødsel. Hun spurte om jeg hadde bestilt meg etterkontroll etter fødsel hos fastlegen. Det hadde jeg ikke, så hun sa at om jeg ville kunne jeg få det hos jordmor på helsestasjonen i stedenfor. Takket ja til dette.

Var på det 6 uker etter fødselen, men hun gjorde ikke noen gynekologisk undersøkelse...vi bare snakket om fødselsopplevelsen, tok blodtrykk og hb. Sjenert som jeg er så spurte jeg ikke, men er ikke mye av poenget å sjekke om alt er som det skal være der nede?

Ble så usikker jeg nå...hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hørt om noe som heter etterkontroll, jeg. Da jeg fikk mine to første fikk jeg bare beskjed om å ta kontakt til sykehuset om noe gjør vondt der nede. For jeg hadde nemlig revnet litt og de ville følge med om alt var greit. Ellers har det bare vært helsesøster som kom hjem til meg og snakket med meg om opplevelsen og hvordan jeg hadde det etter fødselen, om jeg opplevde fødselsdepresjon, osv...

Hvis du føler du trenger gynokologisk undersøkelse, så ta kontakt med fastlegen og få henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde etterkontroll av underlivet var obligatorisk fir å sjekke at alt er greit, men man må jo bestille den selv. Jeg var hos en privatpraktiserende jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som er obligatorisk. Det er derimot vanlig med seksukerskontroll. Noe jeg ikke har hatt siden min andre fødsel fordi jeg ikke har funnet det nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde etterkontroll av underlivet var obligatorisk fir å sjekke at alt er greit, men man må jo bestille den selv. Jeg var hos en privatpraktiserende jordmor.

Ja var det jeg trodde også.. Bestilte selv hos jordmoren som helsesøsteren sa.. Hmm, kanskje jeg må bestille time hos fastlegen også da, men nå er det jo gått lenger enn 6 uker. Vil jo gjerne få sjekket om alt er i orden der, kjennes jo ikke helt ut som før fødselen liksom. Har ikke turt å ha sex enda (ikke hatt tid heller siden baby krever en av oss omtrent hele tiden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg var på seksukerskontroll hos jordmor og hun sa at det ikke var vanlig med noen undersøkelse. Hun sjekket meg ettersom jeg fremdeles hadde sting som satt og hun ville se om de måtte gjøre noe med dem på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lenger rutine å sjekke underlivet på 6-ukerskontrollen.

Anonym poster: 93645c2c0ae0aa73f870ee85a68cb5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skippet 6-ukerskontrollen et par ganger, men etter siste fødsel gjorde jeg noe jeg syntes var ganske lurt: ventet til det hadde gått 10-12 uker, bestilte time, og fikk satt inn spiralen samtidig ;)

Det kan de ikke gjøre så tidlig som seks uker etter fødsel, og dermed sparte jeg en ekstra tur til legen bare for det (og siden det regnes som "svangerskapsomsorg", var timen jammen gratis også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare snakket om fødselen på 6 ukerskontrolen. Legen min mente jeg kjente mitt eget underliv best og hvis alt kjentes bra ut var det greit. <br /><br /> Anonym poster: 5c17f0420aa5dc551c72061f59a3b1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...