Gå til innhold

Smak og IQ

Fremhevede innlegg

Skrevet

Henger smak og intelligens sammen? Jeg hører ofte folk sier at de som liker listepop eller rap er mindre intelligent, mens folk som liker opra, klassisk og til og med metal har jeg hørt folk ser på som mer intelligent. Samme gjelder filmer, liker man gamle filmer så hører jeg folk kalle dem intelligent, men er det hjernedød action og slik da sier folk at man er mindre intelligent hvis man liker det. Samme ser jeg med mat også.

Er det virkelig sånn? Det kan vel ikke være sånn alltid? Er man virkelig dum fordi man synes pommes fritesen på McDonald's er veldig god eller fordi man liker dagens popmusikk, eller foretrekker Van Damme-filmer fremfor Ringenes Herre (sistnevnte har jeg hørt folk se på som intelligent å like)? Hvorfor det?

Anonym poster: 2bdbc202dfe16069db878908dc49e41a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Listepop og rap er ofte ganske simpelt. Det er fengende med repetiv musikk. Opera, klassisk og metal derimot er ofte mer komplisert, og tilfredsstiller lyttere som vil ha mye variasjon og forskjellige ting i musikken de hører på. (selv om det også finnes veldig simpel metal!) Skal ikke si at de som hører på den siste gruppen med musikk nødvendigvis må være mer intelligente, men de stiller som regel høyere krav til musikken de hører på, og intelligente mennesker kjeder seg lett med simple ting. De ser ofte gjennom hva det er, og gjenkjenner drit. Jeg vil dog påstå at det finnes intelligente rap-fans f. eks., de er som regel opptatt av ting som kvalitets og undergrunns-rap, og bruker tid på å finne god rap. De finner ikke musikken sin på VG-lista for å si det sånn.

Folk som liker "trege" eller "gamle" filmer vs de som liker hjernedød action er som regel ganske forskjellige ja. Igjen, de stiller forskjellige krav til det de vil se. Jeg kjenner folk som mener at Battleship fra 2012 ville bli årets film. Hvorfor? Fordi han synes det var kult å se store krigsskip fyre kanonene sine. Dette er ikke et intelligent argument for at Battleship er årets film. Intelligente filmseere ser verdien i mer enn bare bildene man får av filmen, men ting som karakterer, dialog, budskap osv. Intelligente mennesker kan dog sette pris på en velregissert action-film. Det er mange intelligente filmfolk som er enige om at Die Hard er en god film.

Jeg synes det er litt vanskelig å se at mat har noe med intelligens å gjøre. Det finnes jo mange nerder som spiser dårlig mat som MacDonalds og Grandiosa. Mat har veldig mye med interesse å gjøre, enten det er fordi man er opptatt av kosthold, eller fordi man er en som setter pris på kvalitetsmat.

just my 2 cents

• Liker 9
Gjest Cosette
Skrevet

Det er naturligvis for enkelt å koble en preferanse for klassisk musikk, såkalt høylitteratur og arthouse-filmer direkte til intelligens; det er langt mer komplisert enn som så. Det er vanskelig å dissekere en preferanse nøyaktig; om den er tillært, kulturell og et resultat av eksponering, for eksempel. Eller om den i det hele tatt er virkelig genuin. Men at det finnes en form for sammenheng er det få som kan benekte, tror jeg.

Enkelte typer kultur krever mer av deltakeren enn andre. Populærkultur (også kalt mainstream) er populært nettopp fordi det er så tilgjengelig, det krever ikke noe mer enn ren deltakelse, det refererer ikke til noe utenfor den felles sfære som vi alle er en del av. Andre typer kultur krever mer; det krever at man tar referanser som går langt utenfor det som er felles. Men så er ikke det å ta referanser nødvendigvis et tegn på høy intelligens, heller; å være belest og utdannet er ikke det samme som å være usedvanlig skarp.

Hvorvidt man er skarp eller ikke kommer helst til syne gjennom hvilken dybdeforståelse man har. Mange av de bøkene som er vanskeligst å lese og minst tilgjengelige har begrenset konkret handling, og vil gjerne fremstå kjedelige for de uten tilstrekkelig evne til å se underliggende mønstre og mening. De som derimot er i besittelse av den nødvendige dybdeforståelsen vil, ihvertfall med litt trening, være i stand til å få langt mer ut av teksten. At alle mennesker er i stand til å forstå og gjenkjenne de ulike lagene i en roman som As I Lay Dying, stiller jeg meg tvilende til.

Som jeg skrev vil ikke det å ha lest komplekse bøker, sett komplekse filmer og hørt kompleks musikk automatisk indikere høy intelligens. Men at man finner flere intelligente mennesker blant en tilfeldig gruppe Fellini-entusiaster enn blant, tja, la oss si en gruppe Pretty Little Liars-entusiaster, drister jeg meg til å kalle høyst sannsynlig. Det er menneskelig å søke mental stimuli og utvikling, og vi oppnår dette på ulike nivåer etter hvor vi selv befinner oss intelligensmessig.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Henger smak og intelligens sammen? Jeg hører ofte folk sier at de som liker listepop eller rap er mindre intelligent, mens folk som liker opra, klassisk og til og med metal har jeg hørt folk ser på som mer intelligent. Samme gjelder filmer, liker man gamle filmer så hører jeg folk kalle dem intelligent, men er det hjernedød action og slik da sier folk at man er mindre intelligent hvis man liker det. Samme ser jeg med mat også.

Er det virkelig sånn? Det kan vel ikke være sånn alltid? Er man virkelig dum fordi man synes pommes fritesen på McDonald's er veldig god eller fordi man liker dagens popmusikk, eller foretrekker Van Damme-filmer fremfor Ringenes Herre (sistnevnte har jeg hørt folk se på som intelligent å like)? Hvorfor det?

Jeg tror det er en viss sammenheng, forklart slik som ovenfor (#2), men det er ikke ALLTID slik. Det kan godt eksistere sammenhenger selv om det finnes unntak.

Endret av Larsern
Skrevet

Det har nok mer med kulturell kapital å gjøre, som henger sammen med klasser. Du kan jo lese litt om pierre bordieus teorier for eksempel :)

Anonym poster: 8cee1185d14696edb8325c7268ae4fd7

Skrevet

Tror ikke det har noen sammenheng.

Hvorfor ikke?

Leste du forresten innlegg #2?

Skrevet

Jeg har en venninne som hører på listepop og på sanger som er mindre dype, men hun er temmelig smart for det.

Anonym poster: 4f4044ae10fe648861fa0f835b45b14d

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke?

Leste du forresten innlegg #2?

Jeg tror ikke hvilken musikk du liker har noe med IQen din å gjøre enkelt og greit.

Skrevet

Jeg tror ikke du kan gjøre en slik sammenligning, dog det finnes de som hevder at barn som vokser opp med klassisk musikk blir smartere..

Skrevet

Jeg tror ikke hvilken musikk du liker har noe med IQen din å gjøre enkelt og greit.

Du leste ikke innlegget, eller er du ikke interessert i å endre mening?

Skrevet

Du leste ikke innlegget, eller er du ikke interessert i å endre mening?

Jeg leste innlegget, men jeg endrer ikke mening. Jeg kjenner mange smarte mennesker som har helt ordinær smak i musikk og film.

Skrevet

Jeg leste innlegget, men jeg endrer ikke mening. Jeg kjenner mange smarte mennesker som har helt ordinær smak i musikk og film.

Åja, jeg visste ikke at du kjente mennesker som du synes er smarte og som liker ordinær musikk. Det forandrer hele saken.

• Liker 3
Skrevet

Åja, jeg visste ikke at du kjente mennesker som du synes er smarte og som liker ordinær musikk. Det forandrer hele saken.

Du er ikke veldig hyggelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her har vi en link: http://pub.nettavisen.no/nettavisen/ibergen/article945369.ece

Tror at folk som ikke sluker alt som blir servert dem fra de mest brukte mediene eller vennekretsen gjennomsnittlig er smartere fordi det krever et menneske som er litt oppegående å lete etter noe nytt på andre steder enn de mest opplagte eller at det eventuelt er slik at man har en personlighet som utvikler IQ mens man forsker, undersøker og lar seg inspirere.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror det kan være en viss sammenheng. Har faktisk lagt merke til at mindre intelligente mennesker ofte er veldig glad i dansebandmusikk. Enkel musikk, og enkle mennesker....

Anonym poster: 5a5d115f031c795926679c0ad31d5a42

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det kan være en viss sammenheng. Har faktisk lagt merke til at mindre intelligente mennesker ofte er veldig glad i dansebandmusikk. Enkel musikk, og enkle mennesker....

Hehe... Mannen min er lydmann og han mener det samme.. På den andre siden har de som spiller dansebandmusikk ofte et annet fokus enn mange andre musikere, dvs at de er mer opptatt av å skape glede for de andre enn mange andre musikere. Ofte er dansebandmusikere flinke musikere også, fordi de får spilt mer enn de fleste, men er ikke så opptatt av å briljere med tekniske ferdigheter på scenen.
Skrevet

Intelligente mennesker liker ofte intellektuelle utfordringer og gleder seg ved å oppdage nye ting. Det kan muligens gjenspeiles i musikksmaken deres. De "intelligente" musikkformene er gjerne temmelig komplekse, og kan by på en ny lytteopplevelse hver gang man hører dem.

Skrevet

Du er ikke veldig hyggelig.

;)

Skrevet

Hehe... Mannen min er lydmann og han mener det samme.. På den andre siden har de som spiller dansebandmusikk ofte et annet fokus enn mange andre musikere, dvs at de er mer opptatt av å skape glede for de andre enn mange andre musikere. Ofte er dansebandmusikere flinke musikere også, fordi de får spilt mer enn de fleste, men er ikke så opptatt av å briljere med tekniske ferdigheter på scenen.

De er ikke nødvendigvis dårige musikere, det er vel sant nok. Men dårlig fantasi må de ha, for både tekst og musikk går i den samme tralten hele veien. Og som de misbruker saxofonen! Sax er jo egentlig et flott instrument, med fin lyd. Men i danseband-sammenheng, blir jo dette instrumentet utsatt for karakterdrap, og nærmest voldtatt ...

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...