Gå til innhold

Hvor skal valpen være når jeg er bortreist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Diskusjonen for og imot bur kan dere gjerne ta i en annen tråd, da det ikke er det jeg spør om her i denne tråden:)

Det blir nok å lage en slik nettingdør, så han kan være på rommet når jeg ikke er hjemme.

Og til deg som ikke forstår deg på folk som har dyr når de er mye borte på jobb og reise vet jeg ikke helt hvem du sikter til. De fleste må jobbe fullt enten de vil eller ei, det betyr ikke at man er borte fra dyret mer enn høyst nødvendig, altså i arbeidstiden.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer den at den ikke skal tygge på ting???

Det kan ta en stund å få en hund til å skjønne det =P Jeg og familien har hatt en del hunder og alle er forskjellige! Schæferen jeg hadde til nå nylig brukte laaang tid (flere år) på å slutte å ødelegge dører, tygge på ting osv. men han gjorde det jo aldri når vi var hjemme. Mens andre ikke har vært interessert i å tygge på noenting omtrent...

Så om et bur kan hindre hunden i å tygge istykker ting for flere 1000 kr. og liker seg i buret kan den jo få stå der =)

Men helt klart: De hundene som IKKE trenger å stå i bur, skal IKKE stå i bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte opp bikkja til at hun ikke fikk lov til å bite på ledninger og ting før vi lot henne være alene hjemme. Vi var rett og slett sikre på at hun ikke ville gå bort til de "farlige" tingene i huset. Det er kanskje litt vanskelig nå, men det må jo gå an å kombinere dette med arbeidstider? Vi fikk også som regel en annen (oftest kjæresten til søss) til å komme innom i løpet av dagen for å sjekke at alt stod bra til (hadde litt andre arbeidstider enn oss "dødelige").

Ang hund i bur.

Buret har alltid vært "fristedet" til bikkja. Dit har hun gått, hver gang alltid, helt frivillig og lagt seg til å sove. Det er hennes plass, og bare hennes. Jeg har aldri en gang stukket hånden min inni der, eller tvingt henne dit på noen som helst slags måte (unntatt da hun var valp og jeg la henne der). Buret for henne er ikke "innesperret", det er fristed! Døren har vært både åpen og lukket. Begge deler har passet henne kjempefint. Bur ER positivt, men kan selvfølgelig bli brukt negativt - som alt annet her i verden. Jeg syns å være HELT imot bur er sneversynt, men selvfølgelig har alle forskjellige meninger. Spør du bikkja mi kommer hun til å svare at hun elsker buret sitt. Det er vel hundens oppfatning av buret som betyr mest.

Jeg blir skremt når folk mener at å sperre inne levende vesner i små bur er positivt. Forklar hva som er positivt med å være lukket og låst inne i et bur? Hvis hunden elsker å være der - hvorfor trenger man da en dør? Har du noen som helst kunnskap om hvordan hunder (og andre dyr) lever?

Hundens "forbannelse" er at den er så utrolig tilpassningsdyktig slik at vi kan lære den å tolerere å være innesperret i bur. Den kan godta det fordi den ikke har noe valg, men jeg begynner å se meg lei på folk som skal prøve å overbevise seg selv og andre om at noe som helst levende vesen skal elske/være glad i å være innelåst i et bur.

Ferdig prata! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt når folk mener at å sperre inne levende vesner i små bur er positivt. Forklar hva som er positivt med å være lukket og låst inne i et bur? Hvis hunden elsker å være der - hvorfor trenger man da en dør? Har du noen som helst kunnskap om hvordan hunder (og andre dyr) lever?

Hundens "forbannelse" er at den er så utrolig tilpassningsdyktig slik at vi kan lære den å tolerere å være innesperret i bur. Den kan godta det fordi den ikke har noe valg, men jeg begynner å se meg lei på folk som skal prøve å overbevise seg selv og andre om at noe som helst levende vesen skal elske/være glad i å være innelåst i et bur.

Ferdig prata! :-)

Ikke har noe valg? Hvem har snakket om dette? Jeg sier jo helt rett frem at bikkja mi går dit når hun vil - det er hennes fristed!! Akkruat som jeg har rommet mitt, det er mitt fristed og dit går jeg når jeg vil være alene. Det gjør bikkja også.

Det at du ser på et bur som noe forferdelig, betyr ikek at jeg jeg gjør det. Bikkja ser ikke på det som noe forferdelig. Jeg gjør ikke det. Det er hennes "rom", fristed. (og jada, hun har en fell på stuen også som bare er hennes. Fortell meg hvorfor hun velger buret...?)

Jeg syns det er sneversynt å KUN se buret på noe negativt. Det er innesperret og stengt. Hvis du tenker på ulvehi, feks. Hvordan ser de ut da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke buret i seg selv, det er det å stenge de inne som er problemet. Hundene mine har også bur, hannhunden har ikke vært der inne en gang, mens tispa sover der hver eneste natt - UTEN DØR.

Når man skaffer seg hund, følger det med et ansvar, og det innebærer blant annet å lære de å være alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke har noe valg? Hvem har snakket om dette? Jeg sier jo helt rett frem at bikkja mi går dit når hun vil - det er hennes fristed!! Akkruat som jeg har rommet mitt, det er mitt fristed og dit går jeg når jeg vil være alene. Det gjør bikkja også.

Det at du ser på et bur som noe forferdelig, betyr ikek at jeg jeg gjør det. Bikkja ser ikke på det som noe forferdelig. Jeg gjør ikke det. Det er hennes "rom", fristed. (og jada, hun har en fell på stuen også som bare er hennes. Fortell meg hvorfor hun velger buret...?)

Jeg syns det er sneversynt å KUN se buret på noe negativt. Det er innesperret og stengt. Hvis du tenker på ulvehi, feks. Hvordan ser de ut da?

Et ulvehi har ikke dør som blir lukket og låst på utsiden. Enkelt og greit.

For ordens skyld: jeg snakker selvfølgelig om bur som lukkes. Bur som ikke lukkes er ikke bur, men en åpen liggeplass på lik linje som å legge seg under et bord eller under trappen. Å diskutere burbruk med åpen dør er jo ikke noe vits. Et bur er pr definisjon et sted man blir stengt inne i.

Det at hunden din ikke ser på det som noe forferdelig? Hva vet du om det? Som sagt så er hunder så utrolig tilpasningsdyktige at de kan læres det meste. De aksepterer det - for de har jo ikke noe valg når enkelte absolutt skal stenge de inne i bur. Å legge seg i buret uten protester betyr IKKE det samme som at man liker det. Resignasjon er det vel heller.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ryddet rommet, plugget igjen barnesikringer i stikkontaktene. Det er en ledning som ligger på gulvet, som må være der, den må jeg gjøre et eller annet med. Han begynner å gi seg med å gnage på ledninger nå, men han klør fortsatt litt i tennene.

Tenkte å henge opp persienner foran vinduet så det ikke blir for varmt om sola står rett på.

Har lagt en madrass på gulvet, over ledningen, og en overmadrass på den andre siden av rommet.

Mangler stort sett bare å få ordna den nettingdøra, nå.

Han har allerede vist stor interesse for rommet, han bærer lekene sine inn dit, sitter på madrassen, og koser seg.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ryddet rommet, plugget igjen barnesikringer i stikkontaktene. Det er en ledning som ligger på gulvet, som må være der, den må jeg gjøre et eller annet med. Han begynner å gi seg med å gnage på ledninger nå, men han klør fortsatt litt i tennene.

Tenkte å henge opp persienner foran vinduet så det ikke blir for varmt om sola står rett på.

Har lagt en madrass på gulvet, over ledningen, og en overmadrass på den andre siden av rommet.

Mangler stort sett bare å få ordna den nettingdøra, nå.

Han har allerede vist stor interesse for rommet, han bærer lekene sine inn dit, sitter på madrassen, og koser seg.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Så flott at det ser ut til at han kan like å få sitt eget "gutterom"! :-). Håper det går greit å få ordnet en nettingdør.

Angående den ledningen så kan du jo forsøke å smøre på sterk sennep eller evt spraye på sterk eddik. Jeg har hatt en spruteflaske med blanding av eddik og vann som jeg har sprayet på eksempelvis strietapeter, bordbein og andre interessante saker for valpetenner. Dette er ikke farlig, men smaker ikke særlig godt så valpene som har bitt har lært å holde seg unna der jeg sprayet. Husk også å legge mange alternativer til hva han kan tygge på som er lov og ting å kose seg med som for eksempel en Kong med leverpostei inne i osv. Ting som kan være tidsfordriv. Noen hunder blir roligere av å ha på radioen lavt i bakgrunnen også.

Lykke til - håper det ordner seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabasco på ledningen, da skal jeg love deg han aldri rører den igjen ;) Min var aldri en stor ledningsbiter, de var jo ikke noe spennende, de bare lå der! Men pc-ledningn å fysj, den skulle drepes! Så smurte den inn med tabasco en gang, han tok et jafs, brukte det neste minuttet på å virkelig vise at denne smakte dritt, drakk vann og rørte aldri ledningen igjen :)

Jeg brukte bare kompostgrindene fra ikea der han ikke skulle gå (inn på kjøkkenet til tider), katta hoppa over, men han var heldigvis smart til å holde seg unna om bikkja ble for ivrig. Har hittil ikke opplevd at katta har skada bikkja mi, til tross for at han blitt mer hardhendt når han er blitt eldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en slags valpebinge til hunden vår da hun var valp. Kjøpte to sett med sånn kompostbingevegger på plantasjen, så det ble som en åttekant. Inni der hadde hun senga si, kosebamsen (kosebamse hun hadde med fra kennelen) og vannskål. God plass å gå rundt i. Nå er hun stor dame og går fritt når vi ikke er hjemme. Men mistenker at hun ligger i gangen og sover hele tiden......(hun har erklært yttergangen som sin soveplass, klin inni ytterdøra).

Men høres supert ut med eget rom, da er du iallefall helt trygg for han:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er stor eller liten hund, så vil de tygge på ting når de er valp.

Vi har stor hund,og i ubevoktet øyeblikk,så har det skjed ødeleggelser i valpetiden.

Når den ble så gammel,og ble vent til å være alene,så stengte vi av stue og kjøkken. Hun hadde tilgang til gang,vaskerom.

Jeg er i mot at hunder skal være i bur i hjemmet.

Anonym poster: bbc66056a9d14d7fa0e9fe1dd855d5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke gnagd over en ledning på flere uker, men jeg har ikke lyst til å ta sjansen på at det går bra...Det er ikke noe morsomt å være på jobb og gå å bekymre seg for om hunden skader seg.

Kattene har aldri gjort han noe annet enn å sette han vennlig, men bestemt på plass når han blir vel innpåsliten, så det kan godt hende det holder å stenge med en kompostgrind. Hopper de inn til han på rommet, hopper de sikkert bare fort ut igjen om han blir for slitsom. Vil jeg jo tro, da, men de kan jo lett ta livet av han hvis de skulle føle for det. Kan egentlig ikke forestille meg det så rolige som de er, men så var det å tenke hvisattedersom, da...Den valpelisensen går vel ut på et tidspunkt...

Han har masse tyggeleker, tøyleker å riste, kong og litt av hvert å underholde seg med mens mor er borte, han er flink til å leke selv.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har ikke gnagd over en ledning på flere uker, men jeg har ikke lyst til å ta sjansen på at det går bra...Det er ikke noe morsomt å være på jobb og gå å bekymre seg for om hunden skader seg.

Kattene har aldri gjort han noe annet enn å sette han vennlig, men bestemt på plass når han blir vel innpåsliten, så det kan godt hende det holder å stenge med en kompostgrind. Hopper de inn til han på rommet, hopper de sikkert bare fort ut igjen om han blir for slitsom. Vil jeg jo tro, da, men de kan jo lett ta livet av han hvis de skulle føle for det. Kan egentlig ikke forestille meg det så rolige som de er, men så var det å tenke hvisattedersom, da...Den valpelisensen går vel ut på et tidspunkt...

Han har masse tyggeleker, tøyleker å riste, kong og litt av hvert å underholde seg med mens mor er borte, han er flink til å leke selv.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Bikkja mi har bikkja 1 1/2 år! Han har valpelisens enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...