Gå til innhold

Hemorider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jadda.

Er nå i uke 32 og har hatt en vond og ekkel følelse i endetarmen de siste dagene. Tenkte jeg kanskje bare hadde "sår rumpe", men etter en litt grundigre undersøkelse i dag så fant jeg en liten "hard ert" ved åpningen. Denne er ganske vond når jeg tar på den. Da selvfølgelig også når jeg må på toalettet...

Beklager detaljene altså ;)

Jeg har googlet litt om dette, og folk anbefaler som regel masse vann, fiberrik mat og eventuelt noe for å unngå hard mage.

Jeg har hatt veldig treg mage siden jeg ble gravid, og det er ikke alle dager jeg klarer å gå på toalettet for nr 2.

Har dere noen erfaringer med dette?

Gode tips?

Er det noe vits i å oppsøke lege når det er 8 uker igjen til fødsel? Mange mener jo at det vil forsvinne en stund etter fødsel, mens andre kan slite med det lenge etter?

Anonym poster: af1cecd83def87ad33e3acfa824acd73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en krem du kan smøre på. Eller, det finnes flere kremer, men bare en kan gravide bruke. Hør med apoteket.

Ellers anbefales det å rett og slett dytte den inn. Det kan du gjøre når du dusjer eller har tatt et bad, da er den gjerne litt mykere pga det varme vannet.

Ellers har nok fiber og de der tipsene lite å si i denne sammenhengen. De kommer av at trykket øker på det området, så vidt som jeg har skjønt.

Og jada, i de fleste tilfellene forsvinner de i dagene etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har treg mage selvom du gjør alt riktig iforholdt til mat og drikke anbefaler jeg duphalac. Det gjør avføringen bløtere så du slipper å slite med hard mage. Helt ufarlig. Det er absolutt ikke bra å måtte presse mye på toalettet hverken iforhold til hemoriden eller bekkebunnsmuskulaturen.

Anonym poster: 41996c4379afb9f31ded67f94df4f3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøle den ned kan også hjelpe - det lindrer i alle fall der og da.

Et gammelt kjerringråd er å putte inn en bitte liten bit rå potet og la den ligge over natten.

Å dytte den inn etter å ha presset lønner seg absolutt, da hemorroiden får bedre ro innenfor ringen enn utenfor og dermed vil leges raskere - eller i alle fall ikke forverres like raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Får ta meg en tur på apoteket over helga for å få tak i noe salve.

Har også funnet tips om isbit for avkjøling på nettet.

Fylte opp en engangshanske med vann og knytet en knute på fingrene. Leste at det dermed ble "riktig form" på å få plassert den.

Dog kan jeg ikke helt se for meg å stikke noe "oppi dær" i grunn.....

Den får ligge inntil utenpå :)

Rumpa er til for å gå på do, ikke for å få ting oppi :fnise:

Iallefall hos meg...

Anonym poster: af1cecd83def87ad33e3acfa824acd73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest janne89

Gå til legen din. Ikke for og skremme men min mor hadde det samme men hun hadde endetarmskreft:S Så gå til legen for sikkerhetens skyld. Er sikkert hemorider men bare for og være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheriproct er helt genialt.

Skal ikke brukes under graviditet/amming annet enn i samråd med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...