Gå til innhold

Kvinnemagasiner vs mannemagasiner

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har inntrykk av at de typiske kvinnebladene gjerne tiltrekker seg de "tradisjonelle" kvinnene og (no pun intended) kanskje de som ikke har all verdens av utdannelse eller av kunnskapsintensive jobber. Hvertfall slik jeg ser det blant bekjente. Kvinner som er mer karriereorienterte og/eller beleste merker jeg bryr seg mindre om disse kvinnemagasinene.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg synes mannemagasiner er minst like dumme som kvinnemagasiner. Eneste forskjellen er at stoffet i mannebladene er "nytt" for en del kvinner, og dermed føler en at en får påfyll av noe "spennende og viktig". Jeg blir flau inn til margen av språkbruken og hvor klisjé begge typer magasiner er, spesielt mannebladene, som prøver å være tøffe og fordomsfrie.

Jeg kjøpte Costume i dag, jeg skummer igjennom intervjuer og diverse, det viktigste er klærne.

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Har lagt merke til at det generelt er en stor forskjell på holdningen i kvinnemagasiner og i mannemagasiner. De fleste magasiner jeg har lest for kvinner i min aldersgruppe (20-40) handler om hvordan man skal bli tynnest mulig, hvordan man skal se best mulig ut, hvordan man skal få folk til å like en og hvordan man skal tilfredsstille mannens seksuelle behov. Merker jeg blir helt stressa av å lese blader som bare skal få en til å føle seg feitest, styggest og mest ubrukelig.

Når jeg ser i mannens "manneblader" (F.eks FHM og Vi Menn) er det en HELT annen holdning. Noen få sider med mote/utseende, resten er fylt med underholdning og interessant stoff.

Hvorfor finnes det ikke slike magasiner for kvinner? Jeg ønsker meg et blad som har et positivt fokus, og ikke blader som skal fortelle deg hvordan du må forandre deg for å passe inn her i verden...

Anonym poster: dfc0425fa53db08555b913988b757032

Synes ikke akuratt at Vi menn og FHM er spesielt interessante. Litt biler, noen nakne kvinnfolk, noen populærvitenskpelige artikler og en og annen historie om et columbiansk narkotika-kartell.. Samme leksa hver gang. FHM er ENDA værre. Bare masse dårlige klisjer om at menn liker fotball og øl. Selv har jeg kun disse bladene på utedassen på hytta. Mangler jeg papir tørker jeg meg gjerne i rævva med dem for å si det sånn.

Men jo, kvinneblader er ENDA mer sterotypiske og fornedrende. Men kvinner kjøper jo bladene, så vær så god :)

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Jeg synes mannemagasiner er minst like dumme som kvinnemagasiner. Eneste forskjellen er at stoffet i mannebladene er "nytt" for en del kvinner, og dermed føler en at en får påfyll av noe "spennende og viktig". Jeg blir flau inn til margen av språkbruken og hvor klisjé begge typer magasiner er, spesielt mannebladene, som prøver å være tøffe og fordomsfrie.

Jeg kjøpte Costume i dag, jeg skummer igjennom intervjuer og diverse, det viktigste er klærne.

Ja, artiklene om f.eks vitenskap i Vi menn er jo like fordummende som endel artikler i blader som illustrert vitenskap, av typen; "Snart har vi heis til månen!" eller " Snart skal vi bo på mars!". Ingenting som har noe særlig med virkeligheten å gjøre, antakeligvis fordi virkeligheten ikke er like spektakulær med første øyekast.

Skrevet

De typiske damebladene er fordummende.

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg leser tegneserier og bestemorblader som Familien jeg. Tegneseier for underholdning, og bestemorbladene for strikkeoppskrifter :tommelopp:

Sluttet å kjøpe dameblader da jeg ble for stor for Vi og gutta, og Topp, og jeg kan ikke si at jeg savner dem.

Skrevet

Amen!

Synes ikke akuratt at Vi menn og FHM er spesielt interessante. Litt biler, noen nakne kvinnfolk, noen populærvitenskpelige artikler og en og annen historie om et columbiansk narkotika-kartell.. Samme leksa hver gang. FHM er ENDA værre. Bare masse dårlige klisjer om at menn liker fotball og øl. Selv har jeg kun disse bladene på utedassen på hytta. Mangler jeg papir tørker jeg meg gjerne i rævva med dem for å si det sånn.

Men jo, kvinneblader er ENDA mer sterotypiske og fornedrende. Men kvinner kjøper jo bladene, så vær så god :)

Amen! (Er du singel? :sjenert:)

Ubegripelig for meg at manneblader skal hylles her bare fordi dameblader er søppel. Damebladene sier noe om hvordan du skal se ut for å være bra nok - og manneblader gjør IKKE det, ved å gjøre oss til objekter kun for dekorative, seksuelle hensikter - forteller oss at du må være 18-25 med stram rumpe for å ha noe å tilby? Herregud :roll: menn er tragiske! Utrolig at dere tror dere er så originale fordi dere forkaster damesøppel når mannesøppel er minst like ille. FHM og Mann og liknende er til å grine av, om typen min hadde lest sånt ville jeg vært alvorlig avtent.

Artikler kan jeg derimot være enig i kan være mer interessant noen få ganger, men mye av det samme går igjen hvis du har lest mange nok Vi Menn også...

Forbrukermakt er en illusjon. Den jevne forbruker er ikke bevisst nok i det hele tatt.

Anonym poster: 153b81360c77b68bdd2bb99c5d2cbb78

Skrevet

"dameblader" er for meg bare piss.Er et sykt overfokus på Spis deg tynn,pul han sån. Gå ned i vekt slik.

Idiotiske blader !

Skrevet

Aftenposten Innsikt er i hvert fall rimelig kjønnsnøytralt, liker det bladet jeg....

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Amen!

Amen! (Er du singel? :sjenert:)

Ubegripelig for meg at manneblader skal hylles her bare fordi dameblader er søppel. Damebladene sier noe om hvordan du skal se ut for å være bra nok - og manneblader gjør IKKE det, ved å gjøre oss til objekter kun for dekorative, seksuelle hensikter - forteller oss at du må være 18-25 med stram rumpe for å ha noe å tilby? Herregud :roll: menn er tragiske! Utrolig at dere tror dere er så originale fordi dere forkaster damesøppel når mannesøppel er minst like ille. FHM og Mann og liknende er til å grine av, om typen min hadde lest sånt ville jeg vært alvorlig avtent.

Artikler kan jeg derimot være enig i kan være mer interessant noen få ganger, men mye av det samme går igjen hvis du har lest mange nok Vi Menn også...

Forbrukermakt er en illusjon. Den jevne forbruker er ikke bevisst nok i det hele tatt.

Enig! :) Nei, jeg er selvfølgelig en av disse kjekke, greie karene som har blitt opptatt. Du skulle vært litt mer på da jeg var singel (fra 0-26 år) ;)

Skrevet

Jeg husker når Woman kom til Norge. Da var det kvinners svar på FHM, lite mote og fjas, med mange spennende reportasjer. Nå er hvert eneste dameblad identisk, så jeg kjøper kun FHM og Pondus, samt Vi Menn iblant.

• Liker 1
Gjest Cuntzilla
Skrevet (endret)

Som feminist skyr jeg selvsagt både manne- og kvinnemagasiner som pesten, samtidig som jeg er umåtelig fascinert av fenomenet.

Jeg var en ivrig leser av kvinneblader som fjortis, men det tar ikke så veldig lang tid før man har lest alle artiklene flere ganger, da disse magasinene er en evig repetisjon av hverandre og seg selv. Til og med de lange portrettintervjuene av en tilfeldig uinteressant kjendis er prikklike. Etter å ha lest sommerens uunngåelige hårfjerningsguide for ørtende gang hoppet jeg over til mannebladene heller. Primært FHM. Og det var fryktelig morsomt og befriende å lese om biler, bæsjehistorier og gangstere/voldsmenn/innsatte/andre kriminelle. En liten stund.

Begge type blader er like stereotypiske, klisjeaktige og idiotiske. Jeg synes manneblader er hakket verre, de henvender seg stadig til leseren som om han er en lavpanna tulling som bare bryr seg om pupper og øl. Det er så mange "hø hø"-vitser at jeg skammer meg på mannsrollens vegne. De fremstiller også kvinner som brødhoder.

Damebladene henvender seg i det minste til en leser som er ambisiøs. Men nå er ofte de ambisjonene å få perfekte øyenbryn og å bli likt av menn, da.

Nei, jeg holder meg til nisjemagasiner. Rene motemagasiner synes jeg f. eks. er greit, for jeg er interessert i klær. De henvender seg jo til kvinner (og en og annen homofil stylist) i det at det er mest kvinneklær i dem, men de er klinisk fri for oppskrifter på hvordan man skal få og tilfredsstille en mann og hva man kan finne på en venninnekveld (som er å lage hjemme-spa, ta med gamle klær og ha byttekveld, samt å ha jentefilm-marathon).

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skulle gjerne sluppet å bli bombardert med nakne damer uansett hvor jeg snur meg. Manneblader, kvinneblader, aviser, reklame i blader, i det offentlige, på tv... Nakne damer brukes til reklame for kremer, vaskegreier, næringsmidler, alt mellom himmel og jord - og når avisene skal skrive om hva som helst så finner de en måte å bruke kvinnekropp på. Oppslag om sommerværet (bilder av nakne unge jenter), bilde av drittvær (bilder av lettkledde unge jenter med paraplyer), oppslag om "nå drar alle til Syden (bilde av bikinikledde jenter i Syden), oppslag om "kvinner er dårligere sjåfører enn menn" (bilder av pene damer i en bil), oppslag om jenter gjør det bedre/dårligere på skolen (bilder av unge jenter på skolen), oppslag om amming og brystkreft - herlig, her kan de med god samvittghet slå til med en naken pupp!

Det er HELT ekstremt, som kvinne er det fornedrende. I tillegg er man helt hjelpeløs mot det. Nitrist. Overtramp på daglig basis.

Skrevet

Jeg syns man kunne bruke mer bilder av gamle mennesker, faktisk. Utgamle eksemplarer med masse rynker. Mer interessante ansikter finnes ikke.

Gjest Strengfrøken
Skrevet

Jeg synes de fleste kvinneblader er drepende kjedelige. Gi meg heller Vi Menn. Der står det faktisk en del interessante artikler.

Skrevet

Readers Digest er genialt! Kjent som Det Beste i Norge.

Kjønnsnøytralt, variert, intelligent og kløktig! :heiajente:

Gjest sardintroll
Skrevet

Er ikke noen fan av sminke og dilldall, så kvinneblader faller gjennom hos meg. Låner og leser broderns FHM blader innimellom. Mye underholdende lesning. :)

Skrevet

Jeg husker når Woman kom til Norge. Da var det kvinners svar på FHM, lite mote og fjas, med mange spennende reportasjer. Nå er hvert eneste dameblad identisk, så jeg kjøper kun FHM og Pondus, samt Vi Menn iblant.

Helt enig i at Woman en gang var et friskt pust i magasinverdenen, men det ble ganske raskt fullt av fjas om "hvor fantastiske vi alle er og hvor mye vi skal elske oss selv" og cupcakes og shabby chic.

Jeg har prøvd å lese Stella, som ihvertfall i følge de fleste leserinnleggene er "et av få blad som ikke antar at leseren er mindre begavet". Selv synes jeg Stella er litt for masete, påtatt karrierefokusert (på en overfladisk klysete måte uten noe faglig dybde), men kan funke en gang i blant.

Jeg leser gjerne Vi Menn når jeg kommer over det, og abbonnerer på Time Magazine som jeg liker ganske godt :)

Skrevet

Eneste mannebladene jeg leser er Pondus og Illustrert Vitenskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...