Gå til innhold

Noen andre som har vært borte i det samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis barnet blir tatt ut av rommet når det ikke vil sove, kan det føre til at barnet fortsetter med dette fordi det trossalt er mer spennende i stua enn soverommet. Andre barn kan blir mer forvirret om det stadig blir tatt ut av soverommet etter leggetid...

Det blir jo absolutt ikke det samme som å fjerne barnet fra en situasjon på dagtid...

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Stua trenger nødvendigvis ikke være mer spennende. Det går ann å slå av tv'en og bare ha litt dunkel belysning der.

Anonym poster: 898de90c781d5e04bd7a74d6aee32fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stua trenger nødvendigvis ikke være mer spennende. Det går ann å slå av tv'en og bare ha litt dunkel belysning der.

Anonym poster: 898de90c781d5e04bd7a74d6aee32fbe

Det meste er mer spennende enn soverommet når ett barn ikke vil sove ;)

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet blir tatt ut av rommet når det ikke vil sove, kan det føre til at barnet fortsetter med dette fordi det trossalt er mer spennende i stua enn soverommet. Andre barn kan blir mer forvirret om det stadig blir tatt ut av soverommet etter leggetid...

Det blir jo absolutt ikke det samme som å fjerne barnet fra en situasjon på dagtid...

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Jeg vil påstå det er feil.

En liten baby skjønner ikke forskjellen likevell. De tenker heller ikke som en voksen at der er morsommere å være på et rommet i forhold til et annet. De lever for det meste på innstinkt, sove - spise - annen stimuli.

Hvis et større barn holder seg våken utover kvelder og netter, må man se på helheten. For mye søvn på dagen? Får barnet nok stimuli, aktivitet og frisk luft? Er det overstimulert? Mørkredd? Sykdom / andre plager... Osv osv

Man må slutte å tilegne babyer egenskaper de ikke har. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå det er feil.

En liten baby skjønner ikke forskjellen likevell. De tenker heller ikke som en voksen at der er morsommere å være på et rommet i forhold til et annet. De lever for det meste på innstinkt, sove - spise - annen stimuli.

Hvis et større barn holder seg våken utover kvelder og netter, må man se på helheten. For mye søvn på dagen? Får barnet nok stimuli, aktivitet og frisk luft? Er det overstimulert? Mørkredd? Sykdom / andre plager... Osv osv

Man må slutte å tilegne babyer egenskaper de ikke har. :)

Når babyen er 10 mnd forstår den forskjellen jo...

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå det er feil.

En liten baby skjønner ikke forskjellen likevell. De tenker heller ikke som en voksen at der er morsommere å være på et rommet i forhold til et annet. De lever for det meste på innstinkt, sove - spise - annen stimuli.

Hvis et større barn holder seg våken utover kvelder og netter, må man se på helheten. For mye søvn på dagen? Får barnet nok stimuli, aktivitet og frisk luft? Er det overstimulert? Mørkredd? Sykdom / andre plager... Osv osv

Man må slutte å tilegne babyer egenskaper de ikke har. :)

Eller slutte å undervurdere hva de faktisk skjønner og ikke ;)

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme svarere:

Mener dere at dere har barn på 10 mnd som bevisst holder seg våken fordi det er morsommere å være på stua??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyme svarere:

Mener dere at dere har barn på 10 mnd som bevisst holder seg våken fordi det er morsommere å være på stua??

Jeg mener at en baby på 10 mnd forstår såpass at den vet hva den skal gjøre for å få det som den vil ja.

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en baby på 10 mnd forstår såpass at den vet hva den skal gjøre for å få det som den vil ja.

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Da har vi veldig forskjellig synspunkt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske at datra mi var sånn en periode da tennene stod på som verst. Vi var også å sjekket ørene, der var alt bra.

Forresten Enny. Da datteren din hadde det på samme vis. Kom smertene i bølger? Kunne hun være i godt humør for så å "rykke" i smerter? For så å bli i bedre humør igjen?

Hilsen TS

Anonym poster: 898de90c781d5e04bd7a74d6aee32fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten Enny. Da datteren din hadde det på samme vis. Kom smertene i bølger? Kunne hun være i godt humør for så å "rykke" i smerter? For så å bli i bedre humør igjen?

Hilsen TS

Anonym poster: 898de90c781d5e04bd7a74d6aee32fbe

Hun er bare to, men jeg har visst glemt en del allerede. ;)

Hun var veldig plaget med tenner, men kan ikke huske at hun rykket i. Kanskje dere bør ta en ekstra tur til legen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare to, men jeg har visst glemt en del allerede. ;)

Hun var veldig plaget med tenner, men kan ikke huske at hun rykket i. Kanskje dere bør ta en ekstra tur til legen? :)

Litt klomsete forklart av meg. Det er ikke direkte ryktninger, men slik at hun tar seg til munnen, for så å grøsse litt på en måte også begynne å gråte. Da dette går over er hun i bedre humør igjen :)

Anonym poster: 898de90c781d5e04bd7a74d6aee32fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en baby på 10 mnd forstår såpass at den vet hva den skal gjøre for å få det som den vil ja.

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Det er godt mulig hun vet det. Men jeg tenker at hun ikke med viten og vilje våkner for å skape ugang, men fordi hun trenger nærhet. Og jeg syns nærhet er viktig å gi!

Anonym poster: 898de90c781d5e04bd7a74d6aee32fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig hun vet det. Men jeg tenker at hun ikke med viten og vilje våkner for å skape ugang, men fordi hun trenger nærhet. Og jeg syns nærhet er viktig å gi!

Anonym poster: 898de90c781d5e04bd7a74d6aee32fbe

Ja det er jeg helt enig i. Men min erfaring er at det er best å gi babyen det den trenger uten å ta den ut av rommet så lenge det er mulig.

Anonym poster: 233f52a313b7520f46842960a149f469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente har slitt veldig med tennene. Og nå når jeg selv har fått 4 visdomstenner på kort tid, så har jeg all verdens sympati med henne! Det å ligge helt flatt er vondt, å ligge på kjeven er vondt, snu seg i senga og dunke borti armen er vondt, spise gjør vondt, og det dunker og er helt jævlig i blant.. Jeg som voksen kan stå opp og drikke noe kaldt (det lindrer hos meg) og evt ta en smertestillende, det kan ikke lillejenta. Hun skjønner heller ikke at det kommer til å gå over, og at hun bare må "holde ut" en liten stund.

Så derfor har jeg gjort det samme med henne når hun våkner med tannvondt. Prøver først å roe i senga, siden det kan være noe annet. Gi smokken, trøste osv. Om det ikke gir seg, så hører jeg det gjerne på gråten hennes, det går fra "mamma kom og trøst" til "mamma, jeg har vondt, fiks det NÅ"-gråt, om du skjønner. Da prøver vi først å ta henne opp, kose og roe, og legge henne. Funker ikke det, så får hun bli med ut i stua og får en flaske kaldt vann. Skrur av tv og lys, slik at hun bare får sitte og kose seg med flasken. Etter en liten stund roer hun seg såpass at hun enten sovner på fanget, eller jeg kan legge henne i sengen. På de verste dagene har hun fått smertestillende før hun legger seg. Da har hun gjerne gnagd, siklet og grått sårt gjennom hele dagen, vil ikke at hun skal måtte ha mer vondt enn hun må.

I periodene mellom tennene så har hun ikke problemer med verken å legge seg eller å sove, så at man "lager bortskjemte barn" i denne alderen tror jeg rett og slett ikke på, når man gjør det slik. Jeg tror helelr man får tryggere barn, ettersom de skjønner at noen kommer når de trenger det! Og jeg er ikke i mot smertestillende heller (i små doser selvsagt). Hvorfor skal de små tvinges til å "holde ut", når det ikke er så mye som skal til for å lindre?

Anonym poster: 0f320871eb461665b15fea0ff7f93584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...