AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Hei, Det går dessverre mot mørkere tider allerede. Og for noen er denne tiden ekstra mørk. Jeg har de siste årene vært svært nedfor om vinterstid. Jeg har tidligere slitt med depresjon, men nå ser det ut til å komme mest i den mørkeste tiden. Har alltid følt meg mye bedre når det går mot lysere tider. Så, hvordan kan man unngå dette? Hvordan kan man la vær å grue seg? En gang i tiden elsket jeg høst og lukten av den. Mørke kvelder var bare koselige.. Men som oftest har jeg hatt en å dele dem med. Det har jeg ikke hatt de siste årene. Jeg syntes vinteren rett og slett kan føles svært ensom Noen bra tips? Anonym poster: 769295367491076477a9edaf70c75509 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Masse trening og pittelitt solarium.. Forsøk å være så mye sosial du kan med venner og familie. Anonym poster: 9cb73c12c90706fbcfe77bd73da9d5c8 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #3 Skrevet 25. august 2012 Lysterapilampe. Koster noen kroner, men er verdt det. Anonym poster: 1e60bffabbd8c8feef5de5dce41b00a4 2
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 Naturlig dagslys. Prøv å gå en tur på dagtid, i lunsjen f.eks. Trening. Forsøk å gjøre innekveldene så koselige som mulig. Det er lov å tenne stearinlys og koke kakao selv om man er alene.
Perelandra Skrevet 25. august 2012 #5 Skrevet 25. august 2012 Lysterapilampe. Koster noen kroner, men er verdt det. Anonym poster: 1e60bffabbd8c8feef5de5dce41b00a4 Jeg har en slik lampe: http://www.philips.n.../hf3319_01/prd/
Rumle Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 Synes dere det fungerer med lysterapi? Når begynner dere med det .. og hvor lenge sitter dere foran den hver dag?
Hjernesurr Skrevet 25. august 2012 #7 Skrevet 25. august 2012 Jeg har en slik lampe: http://www.philips.n.../hf3319_01/prd/ Jeg og! Kjøpte den i fjor, men den ble lite brukt, så er vanskelig å si om den har effekt. Man må bruke den over tid før man merker forskjell. I år tenkte jeg å bruke den masse, så tok min første lysbehandling i dag. Skal prøve å få brukt den mase utover.
absinthia Skrevet 25. august 2012 #8 Skrevet 25. august 2012 Jeg var mye bedre av mørketidsproblemene mine da jeg jobbet i veksthus, der det er lysrør som etterligner dagslys og ikke minst at man da har litt følelse av at det er vår( fordi ting vokser og gror). Så jeg vil tipse deg om å feks. -få deg et skikkelig plantelys og dyrke ett eller annet i en krok i huset - få deg sånn lysterapilampe - få deg deltidsjobb i et veksthus De andre tingene jeg kunne ha sagt er allerede nevnt i tråden her. 2
2shy Skrevet 25. august 2012 #10 Skrevet 25. august 2012 Unngå mat/drikke med aspartam og vær måteholden med sukker og junk. Spis godt med grønt, inntak av d-vtamin/omega 3, og mosjoner regelmessig.
Ryvre Skrevet 25. august 2012 #11 Skrevet 25. august 2012 Få så mye naturlig dagslys som mulig Jeg pleier å "hente frem" alt som gjør meg glad som jeg bruker tid på om kvelden; finne frem gode bøker, spille brettspill, tenne stearinlys og røkelse, baker, lager gode middager osv Om sommeren så går ofte tiden til å være ute/på stranda, raske og lette middager, festivaler og slikt så da blir det ikke så mye tid til innekos Gjerne gå en tur i skikkelig høstvær eller base i snøen om vinteren Da er det så mye bedre om kvelden når man kryper oppi kosebuksa og alpesokkene 3
Gjest gnækvåg Skrevet 25. august 2012 #12 Skrevet 25. august 2012 Unngå mat/drikke med aspartam og vær måteholden med sukker og junk. Spis godt med grønt, inntak av d-vtamin/omega 3, og mosjoner regelmessig. dette + kos hvis du har kjæreste
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #13 Skrevet 25. august 2012 Masse trening og pittelitt solarium.. Forsøk å være så mye sosial du kan med venner og familie. Anonym poster: 9cb73c12c90706fbcfe77bd73da9d5c8 Unngå mat/drikke med aspartam og vær måteholden med sukker og junk. Spis godt med grønt, inntak av d-vtamin/omega 3, og mosjoner regelmessig. Disse tipsene skal jeg personlig følge, fordi jeg vet at det fungerer. - ikke TS Anonym poster: 500921a1753e73537b425fa508821b5d
Avalon Skrevet 25. august 2012 #14 Skrevet 25. august 2012 For meg så fungerer omega 3 som bare juling 1
Rumle Skrevet 25. august 2012 #15 Skrevet 25. august 2012 Jeg var mye bedre av mørketidsproblemene mine da jeg jobbet i veksthus, der det er lysrør som etterligner dagslys og ikke minst at man da har litt følelse av at det er vår( fordi ting vokser og gror). Så jeg vil tipse deg om å feks. -få deg et skikkelig plantelys og dyrke ett eller annet i en krok i huset - få deg sånn lysterapilampe - få deg deltidsjobb i et veksthus De andre tingene jeg kunne ha sagt er allerede nevnt i tråden her. Ahhh fantastisk! Enda en grunn til å anskaffe seg drivhus!!!!!!!!!!!!! 1
belle_ Skrevet 25. august 2012 #16 Skrevet 25. august 2012 Ta deg en tur til varmere strøk, med meg Haha, uff sliter med det samme selv, har mest lyst til å legge meg ned å grine ved tanken på at det snart er vinter igjen.
absinthia Skrevet 25. august 2012 #17 Skrevet 25. august 2012 Ahhh fantastisk! Enda en grunn til å anskaffe seg drivhus!!!!!!!!!!!!! Ja, skaff deg et og bruk masse tid der på vinteren. Er nok lurt med et bittelite et på 5-10 kvadrat da, så det ikke går en hel formue i oppvarming på vinteren. Her i huset skal vi lage oss vinterhage, da vi må ha så mye lys som mulig om vinteren for ikke å bli tiltaksløse, slappe og halvdeprimerte- ikke så lett å være på 68-69 grader nord da!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #18 Skrevet 26. august 2012 TS her. Takk for svar Lysterapilampe kjøpte jeg i fjor faktisk, men pga pakken var tom måtte jeg få et tilgode kort. Har aldri fått kjøpt meg ny. Men skal prøve det i år! Går på tran, og trener så ofte jeg kan. Skal også til syden om noen uker. Så får håpe det holde på lykken en stund. Jeg har ingen kjæreste nei, derfor det ofte kan bli ensomt. Men skal prøve å alle tips, og se på høsten som en koselig tid likevel. Anonym poster: 769295367491076477a9edaf70c75509
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #19 Skrevet 26. august 2012 Mange vil synes dette er en klisje uten virkning, men mitt beste tips er å tenke positivt. Jeg er ikke en sånn typisk happyhappy person som alltid ser lyst på livet, men jeg har faktisk klart å få bukt med mine mørketidsproblemer (eller generelt vinterproblemer, jeg er ikke spesielt begeistret for snø og kulde) ved å tenke positivt. Det har tatt tid da, men det funket for meg. Jeg har sluttet å klage på været, sluttet å klage på mørket, sluttet å klage på tretthet osv. Istedet framhever jeg det positive ved mørketida/vinteren: Nordlys, stjerneklare kvelder, kosekvelder med stearinlys (gjerne alene), deilig å pakke seg inn i pledd og ullsokker, gleder meg til adventstid og jul osv. Og når vi kommer til januar gleder jeg meg til mørketida er over (bor i nord), til stadig lysere dager, til sola begynner å varme, til snøen begynner å smelte osv. Hver nye dag er et nytt løfte om vår. Den første høsten/vinteren var det veldig falskt, for jeg hadde mest lyst til å klage og "sørge" over tapet av lys, varme og sommer. Men den andre vinteren funket det ganske greit og den tredje vinteren hadde jeg det helt supert. Så nå er jeg ikke lenger bekymret for kommende høst/vinter. Jeg tenner lys på kveldene, finner fram håndarbeid/hobbyer som skal bli julegaver og planlegger filmkvelder, bokkvelder, spillekvelder, skravlekvelder med venner osv. Og jeg planlegger turer ut i skog og mark for å ta bilder med vakre høstfarger. Lykke til! Anonym poster: 103a702e0c1283b0c1d6c9334db58b58 2
Rumle Skrevet 27. august 2012 #20 Skrevet 27. august 2012 Ja, skaff deg et og bruk masse tid der på vinteren. Er nok lurt med et bittelite et på 5-10 kvadrat da, så det ikke går en hel formue i oppvarming på vinteren. Her i huset skal vi lage oss vinterhage, da vi må ha så mye lys som mulig om vinteren for ikke å bli tiltaksløse, slappe og halvdeprimerte- ikke så lett å være på 68-69 grader nord da! Går nok litt tid før jeg får skaffet meg et, inntil videre blir det forhåpentligvis et par vekstlamper på et arbeidsrom om ikke så altfor lenge Har faktisk tenkt på dette med vekstlamper selv, om det kunne ha litt samme effekt - veldig artig å høre at du har den erfaringen! For meg så fungerer omega 3 som bare juling Ser flere nevner omega-3 her, jeg har prøvd dette før og aldri merket noe virkning av det på noe som helst. Hvor mye tar dere? Hvilken type?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå