Gå til innhold

Mistet førerkortet...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Utifra det jeg har lest i denne tråden, tør jeg påstå at de fleste av dere bør parkere bilen(for godt) og ta kollektivtransport.

Nervøse kjerringer i trafikken er direkte farlig!

Kjør aldri 1 km over fartsgrensa, for da kommer lovens lange arm og tar deg!

Mye bedre å ligge 10-20 km under kan dere skjønne og skape farlige forbikjøringer.

Da sier vi det sånn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fikk lappen i oktober og blir rimelig provosert av en del innlegg her. Kjører E6 til Gardermoen fra Majorstua hver dag, og vil si att selv om jeg ligger i 100 kjører ALLE forbi meg!Uansett om det snør, er isete, regner what ever kjører ALLE for fort. I sånne sitvasjoner ligger jeg ikke i 100. Hvis noe blir irritert på meg fordi jeg ligger i 80 når det er blank is, burde de åpne bøkene sine igjen! En annen ting er de idiotene som ligger bak og presser!Det er en grunn til att man ligger under fartsgrensen og det er fordi det er glatt!Hvor idiotiisk er det ikke da å ligge rett opp i rompa på bilen foran!!!Herregud. DET skaper farlige sitvasjoner det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til att man ligger under fartsgrensen og det er fordi det er glatt!Hvor idiotiisk er det ikke da å ligge rett opp i rompa på bilen foran!!!Herregud. DET skaper farlige sitvasjoner det....

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor flinke dere er! Som aldri gjør feil i trafikken og kjører så pent og holder begge henda på rattet.

Kikker i alle speil og ligger helst 10 km under fartsgrensen, bare for å være sikker liksom. Daukjørt bil men akk økonomisk! Og enten blinker 5 minutter før du faktisk skal svinge av eller bremser FØR man setter på blinklyset. Det er god skikk det...

Gjør ingenting å ligge bak en som kjører "rykk og napp" heller, for jeg har så god tid så..

Er du en av dem som aldri signaliserer til andre biler at rundt neste sving er det kontroll også? For slikt GJØR man ikke?

Da foreslår jeg bussen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor flinke dere er! Som aldri gjør feil i trafikken og kjører så pent og holder begge henda på rattet.

Kikker i alle speil og ligger helst 10 km under fartsgrensen, bare for å være sikker liksom. Daukjørt bil men akk økonomisk! Og enten blinker 5 minutter før du faktisk skal svinge av eller bremser FØR man setter på blinklyset. Det er god skikk det...

Feil gjør nok alle her, og jeg tror ikke det er det det dreier seg om. Man må lære av feilene sine. Å ligge 10 km under fartsgrensen gjør man om man føler at man ikke har kontroll på bilen på isbelagt vei i 80 km/t. Og resten av innlegget vet jeg ikke helt hva du mente med..

Gjør ingenting å ligge bak en som kjører "rykk og napp" heller, for jeg har så god tid så..

Er du en av dem som aldri signaliserer til andre biler at rundt neste sving er det kontroll også? For slikt GJØR man ikke?

Nei, men det hjelper lite om det er 60-sone og bilen du møter kjører i 90.. :roll:

Da foreslår jeg bussen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov til å bryte fartsgrensen selv om man kjører forbi.

..hvilket er helt idiotisk. Hvordan skal man foreta en trygg forbikjøring når man ikke kan bryte fartsgrensen. Det er jo helt høl i hue!

Tenk deg dette regnestykket.

Du kjører i 80-sone. Føreren foran deg kjører i 70 km/t. Da vil du bruke en strekning på ca 2,5 km for å kjøre forbi, dersom du i utgangspunktet holder deg 3 sek bak føreren foran deg. Så rette og overskiktlige veier finnes ikke i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ULOVLIG å kjøre for sakte også her i landet, hvis ikke forholdene tilsier lav fart (glatt føre, tåke osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er glad for at teori-kurs er obligatorisk for de som skal kjøre opp fom 2004.

Nå har vel teorikurs vært obligatorisk iallefall de siste 15 årene, så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel teorikurs vært obligatorisk iallefall de siste 15 årene, så vidt jeg vet...

Nei, det har det ikke.

Ble obligatorisk fom i år tror jeg, for jeg tok lappen ifjor og jeg hadde ikke teori-kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har det ikke.

Ble obligatorisk fom i år tror jeg, for jeg tok lappen ifjor og jeg hadde ikke teori-kurs.

Snodig. Jeg tok lappen i 1990 og måtte ha teorikurs og teorieksamen. De må ha kuttet det ut i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en jobb der jeg kjører hele dagen. Må nok innrømme at jeg ikke alltid bryr meg så mye om hva fartsgrensen er. Jeg kjører heller etter forholdene. Kan godt kjøre i 100-110 på motorveien sent en kveld med tørre veier og lite trafikk. Er det glatt eller tåkete kjører jeg ikke fortere enn jeg føler er forsvarlig.

En gang kjørte jeg langs sjøen langt sør på Jæren. Det blåste noe helt enormt og bilen min er 2,5 m høy så den blir fort tatt av vinden. På denne strekningen er 80 sone (de innfødte kjører i 90+++) men jeg kjørte ikke fortere enn 40-50! Hadde garantert mistet kontrollen hadde jeg kjørt fortere. Men jeg hadde ikke følt den minste skyld om en gærning hadde kjørt forbi meg og forårsaket en ulykke.

Jeg er ikke flink og prektig, har kjørt som et svin et par ganger, men jeg har til dags dato ikke vært innblandet i noen ulykke.

Hvis alle hadde tatt litt mer hensyn til hverandre hadde alt vært så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Teorikurset er vel ikke obligatorisk på klasse B nei..

Det var i hvert fall obligatorisk på slutten av 80-tallet... og når man ser trafikken og kjøringen i dag - og holdninger vi har sett litt av i denne tåden - så er dte jo galemattias at det ikke er det.

Vi hadde et obligatorisk antall kjøretimer også, men det ble kuttet ut for takal de som skulle kjøre opp hadde ikke råd... :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte i hvert fall ta teorikurs da jeg tok førerkort på slutten av 80-tallet...

Jeg var utsatt for en ulykke i høst og sliter fremdeles litt på mørke, smale svingete veier (Det var på en slik vei ulykken skjedde). Jeg kjører altså forsiktig og overholder fartsgrensen. Det som skjer er imidlertid at det alltid kommer en eller annen tulling og legger seg "oppå" støtfangeren min ("De lokale" ligger som regel 20 - 30 km/t over fartsgrensen). På smal svingete vei er det direkte livsfarlig å kjøre forbi, men de gjør det uansett. Jeg vet at jeg er en nevrotisk idiot, så jeg stopper på bussholdeplasser o.l. for å slippe dem forbi før de gjør noe dumt, men som regel rekker jeg ikke det. I går var det f.eks. en tulling i en gammel Toyota som freste forbi rett før en bakketopp da jeg kjørte i 80 i en 70-sone. Over bakketoppen kom en trailer og hadde ikke jeg hatt gode bremser, kunne han i Toyotaen ha vinket farvel. Han lå bak meg igjen hadde heldigvis også gode bremser og holdt riktig avstand...

Synes det er helt greit at UP tar sånne idioter jeg... De er en mye større fare for andres liv og helse en nevrotiske tullinger som meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hva mener du at den forann skulle gjort?

bør man ta hensyn til folk som vil kjøre fortere enn fartsgrensen?

det å kjøre noe under fartsgrensen dersom man føler at forhold osv tilsier det er 100% lovlig.. det er faktisk det riktige i mange tilfeller

det å kjøre over fartsgrense er alltid ulovlig

likevel mener du at det er den som kjører lovlig som skal ta hensyn til den som kjører ulovlig???

beklager, men da henger jeg ikke med!! :evil:

jeg kjører ca fartsgrensen og det fører alltid til at andre vil kjøre forbi. jeg gremmes over alle de farlige forbikjøringssituasjonene som blir laget og er sint fordi disse også er svært farlige for meg

men hva skal jeg gjøre? jeg kjører jo lovlig og de som vil forbi kjører ulovlig! det er DE som skal skjerpe seg!!! :evil:

Huff, her har du misforstått mye!

Ingen behøver å ta hensyn til folk som vil kjøre ulovlig, men kjører du 10-15 km/t under fartsgrensa når forholdene fullt ut tillater å holde fartsgrensa, bør du slippe forbi de som tør å holde fartsgrensa, det er det det hele dreier seg om. Holder du fartsgrensa kan du ha god samvittihget selv om andre vil forbi og dermed kjøre ulovlig.

Og dersom forholdene er elendige kan du ha god samvittighet om du kjører for sakte i forhold til lovlig fart.

PS: i 1996 var det ikke obligatorisk med teorikurs for klasse B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som bestemmer om forholdene er bra nok til å holde fartsgrensa da? Jo, sjåføren. Min erfaring er at det er et relativt lite problem at folk kjører for sakte, sammenlignet med problemet for høy fart / unngår å tilpasse fart etter forholdene / farlige forbikjøringer.

Så slutt å gnage på at folk kjører for sakte.

I vinter var det jo en gigantisk kjedekollisjon sør for gardermoen? hvor alle samme kjørte i 100 km/t på holka. DET er galskap, og et godt eksempel på dårlige sjåfører. Mange menn later til å tro at en god sjåfør er en som er flink nok til å kjøre fort.

Mitt problem er at selv om jeg kjører i passende fart (som for meg betyr ca. 5-10 over på fine tørre veier (ikke 30- eller 50-sone), ikke 30 over fartsgrensen) så må jeg være så forbanna observant for alle idiotene som tar meget stygge forbikjøringer og setter andres liv og helse i fare. JEG må slakke ned og sørge for at det er plass så h*n kan smette inn igjen hvis det kommer bil imot over bakketoppen eller rundt svingen. For hvis jeg ikke tenker på slikt, havner jeg også i en ulykke :evil:

(TIPS for dem som plages av at bilen bak henger på støtfanger: Hvis du trykker på bremsepedalen veldig lett, vil ikke bilen bremses MEN de røde skarpe bremselysene bak går på. Det får de aller aller fleste bak til å reagere, og ha seg litt unna. Gjentas ved behov

:sjarmor: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...