Gå til innhold

Mistet førerkortet...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Tenk deg at du selv ligger å luser på veien, i 65-70 i en 80-sone. Så kommer det en bak deg og tydelig vil forbi. Han ligger bak deg i et par mil og hinter om at du må hjelpe han fram (normal folkskikk å slippe fram folk som vil holde fartsgrensen). Etter en sving peiser han på for å komme forbi, og du selv øker farten. På grunn av din fartsøkning frontkolliderer han med en familie som alle 5 blir drept i kollisjonen. Føler du ikke at det hele er litt din feil da, selv om det selvsagt var han som prøvde å kjøre forbi som kolliderte med motgående bil? Jeg sier ikke at det ikke var forbikjørende sin feil, men du fremprovoserte situasjonen. En slik tenkt kjørestil burde vært straffet hardt, likeledes hårreisende forbikjøring selvsagt

Men da burde man kanskje lagt seg tilbake i riktig fil igjen istedet for å trykke inn gassen og håpe at det går bra. At den andre sjåføren er litt dum gjør ikke din handling mindre dummere "two wrongs does not make one right".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nå var det ikke jeg, gjest som uttalte meg på generelt grunnlag, som startet denne tråden, men Kaos...

Selvsagt hadde ikke Kaos mistet førerkortet om han ikke hadde kjørt forbi, men likeledes hadde ikke en forbikjøring vært nødvendig dersom den andre bilisten holdt fartsgrensen (forutsetter selvsagt at det er forsvarlig å holde fartsgrensen da).

Tenk deg at du selv ligger å luser på veien, i 65-70 i en 80-sone. Så kommer det en bak deg og tydelig vil forbi. Han ligger bak deg i et par mil og hinter om at du må hjelpe han fram (normal folkskikk å slippe fram folk som vil holde fartsgrensen). Etter en sving peiser han på for å komme forbi, og du selv øker farten. På grunn av din fartsøkning frontkolliderer han med en familie som alle 5 blir drept i kollisjonen. Føler du ikke at det hele er litt din feil da, selv om det selvsagt var han som prøvde å kjøre forbi som kolliderte med motgående bil? Jeg sier ikke at det ikke var forbikjørende sin feil, men du fremprovoserte situasjonen. En slik tenkt kjørestil burde vært straffet hardt, likeledes hårreisende forbikjøring selvsagt!

Du sa akkurat at når forbikjøringen skjedde, så kjørte bilen forran deg i riktig fart. Greit at han tidlige hadde kjørt for sakte, men når du kjører forbi en bil som ligger i riktig fart, og du selv ikke klarer å holde fartsgrensen, så er det ene og alene din skyld. Fartsgrensen skal ikke overtredes uansett. Det at du legger skylden på den andre sjæføren viser at du ikke har lært noen ting som helst ut av hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mener at man bør straffes hard for å kjøre 70 i 80 sona? er det det du sier?

jeg skjønner ikke helt hva det er du mener bør straffes..

husk; fartsgrensen er en øvre grense. under og opptill denne grensen har man rom for å tilpasse farten etter forhold osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da burde man kanskje lagt seg tilbake i riktig fil igjen istedet for å trykke inn gassen og håpe at det går bra. At den andre sjåføren er litt dum gjør ikke din handling mindre dummere "two wrongs does not make one right".

Enig med Arkana, og forøvrig lærer man på kjøreskolen (og de obligatoriske forbikjøringstimene) at man ikke skal foreta 'rett-opp-i-baken-på-bil-foran' forbikjøringer. Du lar bilen foran få litt avstand, blinker til venstre, kjører til venstre for sjekke oversikten, og om den er klar kjører du forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt hadde ikke Kaos mistet førerkortet om han ikke hadde kjørt forbi, men likeledes hadde ikke en forbikjøring vært nødvendig dersom den andre bilisten holdt fartsgrensen (forutsetter selvsagt at det er forsvarlig å holde fartsgrensen da).

Det er vinter. Veiene skifter ofte med å ha gode vinterforhold, og is. Om den foran kjører rykkete, så kan det være et utslag av å tilpasse farten til skiftende forhold? Jeg tar iallefall ikke en som har hatt kortet i knappt ett års ord for at den foran gjorde feil, og tilpasset farten feil. Dessuten skal man være fleksibel på veien, og tolerant overfor andres kjørestil og valg av fart. Det er utrolig mange flere forbikjøringer enn hva som er nødvendig på veiene.. mange peiser forbi fordi de ikke gidder å ligge etter noen, driter i om de bryter farstgrensen (og den skal man bryte en del før kortet ryker) og sparer ca. 4 sek til sin destinasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss.....

Er det så sjokkerende? Burde ikke alle egentlig være "perfekte" sjåfører? Jeg synes ikke det er prektig å være en god sjåfør, jeg tror mange undervurdere hvor "farlig" en bil er og hvor sårbar man selv faktisk er i en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan nok være så. Men har du aldri tenkt over hvor mye mer oppmerksom du er når du kjører med høy hastigheten, enn når hastigheten den er lav....? Jeg er i alle fall det.

Uansett - jeg er veldig for at folk skal få kjøre så sakte de bare vil (dette har selvfølgelig med føre, erfaring og dyktighet å gjøre, og alle er slett ikke like), men da er de faktisk nødt til å ta hensyn til den delen av veitrafikkloven som sier at man har plikt til å slippe forbi de man ser vil kjøre fortere enn en selv. Veldig ofte er de du treffer 5-10 km/h under fartsgrensen de samme som klamrer seg til rattet og aldri tør løfte øynene fra veien for å kikke i speilet. Dermed aner de ikke at du er der, og det er i alle fall ikke snakk om å slippe deg forbi. Og jeg vil tro at de ikke helt skjønner problemet, siden de aldri vil oppleve den frustrasjonen det er å ligge bak der og ikke komme forbi - for de tar jo aldri igjen noen..... Og å slippe forbi gjelder like mye selv om du holder fartsgrensen, kanskje mer da, siden forbikjøringen jo blir farligere des fortere det går. Og det nytter ikke særlig å sitte i bilen foran å si til seg selv at "jammen jeg holdt fartsgrensen" når det smeller pga at bilen bak ville forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan nok være så. Men har du aldri tenkt over hvor mye mer oppmerksom du er når du kjører med høy hastigheten, enn når hastigheten den er lav....? Jeg er i alle fall det.

Nei, det har jeg ikke merket. Jeg kjører i Oslo, og når hastigheten er lav er det gjerne svært trafikkerte gater, mye folk (og barn!) som vandrer fram og tilbake, og da er jeg veldig oppmerksom. På høyhastighetsveiene hvor det ikke er fotgjengere eller trafikklys derimot blir jeg ikke like oppmerksom. Det er kanskje høflig å slippe andre forbi, men jeg synes ikke den foran skal ta ansvaret for at den bak tar en farlig forbikjøring. Når du velger å kjøre forbi, så er det ene og alene ditt ansvar. Skulle det skje en ulykke med den forbikjørende og møtende trafikk er det selvsagt ikke den som ble kjørt forbi sin skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det jo lov å gi tegn om man ville slippe folk forbi, men nå er det slik at om du gjør det blir det din skyld. Hver for seg selv i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sikkert dumt av meg ikke å presisere, men kommentarene mine var ment for "høyhastighetsveiene" - ikke tettbebygde strøk/byer o.l hvor sjansene for å måtte bråbremse er mye større enn på veier med 80 km/h. (Men det er vel sjelden der de største forbikjørings-problemene oppstår.) Poenget mitt var at på "høyhastighetveiene" er jeg mye mer oppmerksom når farten er høyere enn lav.

Og jeg har da aldri sagt at det ikke er den som kjører forbi som har ansvaret - selvfølgelig er det det! Men jeg vet at jeg ville hatt fryktelig dårlig samvittighet hvis jeg hadde ligget i flere mil uten å slippe forbi en bil bak meg som tydelig viste at han ville forbi, og dette resulterte i en forbikjøring som gikk galt..... Da ville jeg jo tross alt vært en indirekte årsak til ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liljedugg

Noen vil alltid kjøre forsiktig og holde litt eller mye lavere fart enn fartsgrensa. Ikke bare eldre. Noen fikk førerkort etter mange timer, men bare så vidt, fordi de er av den forsiktige typen som lett blir nervøs i trafikken. De vil synes lav fart er helt nødvendig, fordi de da føler de har kontroll. Hvis du er den typen, bør du kanskje tenke litt på de som blir liggende bak deg når det har gått par mil, og ikke legge deg i 80 straks det kommer en slette der det går an å kjøre forbi, for straks å senke farta til 50-60 der du ikke har like lang sikt... Kanskje du til og med bør senke farta, for å slippe bilene bak deg forbi, der det går ? (Istedet for å kjøre fortere selv, fordi du endelig tør, men bare i 78...)

Man skal ta hensyn i trafikken. Jeg ville sluppet biler forbi, hvis jeg kjørte sakte fordi jeg hadde en dårlig dag, eller fordi jeg ville nyte utsikta... Noen som er på veien skal kanskje ikke bare til butikken eller til svigermor, men er på vei et lengre stykke, både 100 og 200 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ta hensyn i trafikken. Jeg ville sluppet biler forbi, hvis jeg kjørte sakte fordi jeg hadde en dårlig dag, eller fordi jeg ville nyte utsikta... Noen som er på veien skal kanskje ikke bare til butikken eller til svigermor, men er på vei et lengre stykke, både 100 og 200 mil.

Er ganske farlig å legge seg ut i trafikken om man har en dårlig dag eller om man vil nyte utsikten. Har vært bak slike bilister mang en gang og sittet på også. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liljedugg i.i.

Er ganske farlig å legge seg ut i trafikken om man har en dårlig dag eller om man vil nyte utsikten. Har vært bak slike bilister mang en gang og sittet på også. :roll:

Hvis man har en dårlig dag, og er pendler. Skal man da bli hjemme og gi blaffen i jobben? Eller om man er sliten etter jobben, skal man ta inn på hotell da? Det er mange tilfeller hvor en sjåfør er sliten, men kjører likevel selv om han ikke er på topp. Ikke alle kan ta t-banen fra Stovner.

Skal man forby turister også? (en god ide)

Skal jeg gi blaffen dersom jeg ser noe som er interessant, og senker farta, fordi det passer deg? Kanskje noe jeg trenger i jobbsammenheng. Har du vært på landet? Annet enn i køen opp til Røros til påska?

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man har en dårlig dag, og er pendler. Skal man da bli hjemme og gi blaffen i jobben? Eller om man er sliten etter jobben, skal man ta inn på hotell da? Det er mange tilfeller hvor en sjåfør er sliten, men kjører likevel selv om han ikke er på topp. Ikke alle kan ta t-banen fra Stovner.

Skal man forby turister også? (en god ide)

Skal jeg gi blaffen dersom jeg ser noe som er interessant, og senker farta, fordi det passer deg? Kanskje noe jeg trenger i jobbsammenheng. Har du vært på landet? Annet enn i køen opp til Røros til påska?

:o

Jeg har ikke sagt at du skal gjøre noe av det du sier ovenfor. Jeg bare poengterer at det er farlig, og det er det. Om jeg kan unngå og sette meg bak rattet om jeg har en dårlig dag, da gjør jeg det. Om jeg må et sted prøver jeg å fokusere på noe annet enn min dårlige dag. Og ja, det har jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og det nytter ikke særlig å sitte i bilen foran å si til seg selv at "jammen jeg holdt fartsgrensen" når det smeller pga at bilen bak ville forbi.

hva mener du at den forann skulle gjort?

bør man ta hensyn til folk som vil kjøre fortere enn fartsgrensen?

det å kjøre noe under fartsgrensen dersom man føler at forhold osv tilsier det er 100% lovlig.. det er faktisk det riktige i mange tilfeller

det å kjøre over fartsgrense er alltid ulovlig

likevel mener du at det er den som kjører lovlig som skal ta hensyn til den som kjører ulovlig???

beklager, men da henger jeg ikke med!! :evil:

jeg kjører ca fartsgrensen og det fører alltid til at andre vil kjøre forbi. jeg gremmes over alle de farlige forbikjøringssituasjonene som blir laget og er sint fordi disse også er svært farlige for meg

men hva skal jeg gjøre? jeg kjører jo lovlig og de som vil forbi kjører ulovlig! det er DE som skal skjerpe seg!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva skal jeg gjøre? jeg kjører jo lovlig og de som vil forbi kjører ulovlig! det er DE som skal skjerpe seg!!!  :evil:

:Nikke:

Og forøvrig, de fleste som bruker uendelige timer og såvidt klarer lappen er ikke de som lusekjører, de er et fåtall i følge min kjøreskole. De aller fleste er råkjørere og hensynsløse i trafikken, hvor de overvurderer sine kjøreegenskaper totalt, og det er et mye mye større problem enn de som kjører sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Utifra det jeg har lest i denne tråden, tør jeg påstå at de fleste av dere bør parkere bilen(for godt) og ta kollektivtransport.

Nervøse kjerringer i trafikken er direkte farlig!

Kjør aldri 1 km over fartsgrensa, for da kommer lovens lange arm og tar deg!

Mye bedre å ligge 10-20 km under kan dere skjønne og skape farlige forbikjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...