Gjest Kaos Skrevet 18. februar 2004 #1 Skrevet 18. februar 2004 Jeg mistet førerkortet i fartskontroll. Jeg har bare hatt førerkort i litt over ett år, og mistet lappen for fire måneder. Det står i papirene at jeg må kjøre opp igjen. Når man får lappen, har man visst en prøveperiode på to år. Må jeg ha glattkjøring, landeveiskjøring og alt på nytt, eller kan jeg bare ta selve oppkjøringen? Hvis jeg må ta alt på nytt, har jeg ikke råd til å få lappen tilbake.
Gjest Moonshadow Skrevet 18. februar 2004 #2 Skrevet 18. februar 2004 Hvis jeg må ta alt på nytt, har jeg ikke råd til å få lappen tilbake. Litt smart å tenke på det før du kjører så fort at du mister den :-? Men jeg tror det er bare oppkjøringa du må ta igjen.
VesleBråka Skrevet 18. februar 2004 #3 Skrevet 18. februar 2004 Oppkjøring er selve testen med biltilsynet, ikke øvelser du har gjort med kjøreskolen. Kanskje kjørelærerne burde være mer klar på at man har 2 års prøvetid? Så folk roet litt ned?
Gjest Kaos Skrevet 18. februar 2004 #4 Skrevet 18. februar 2004 Det skjedde på en lang slette, der UP hadde oversikt. Jeg kjørte forbi bilen foran, og farta ble målt før jeg hadde senket den igjen. Bilen foran meg holdt fartsgrensa, men hadde kjørt hakkete og i varierende fart i flere mil. Jeg ba ikke om moralpreken. Jeg stilte kun et spørsmål. Men noen sjåfører kjører som idioter, selv om de ikke blir tatt i fartskontroll. Der det går an å kjøre forbi setter de opp farta, og der det er mer uoversiktlig holder de 10-20 km under fartsgrensa. Som om de har veien alene. Hadde jeg kjørt som en nevrotisk sinke, hadde jeg svingt inn og latt biler komme forbi med jevne mellomrom. Hvor mange farlige situasjoner tror dere de skaper på veiene? Jeg ventet til forbikjøringen kunne foretas uten fare for andre og hadde flere hundre meters sikt, men jeg så ikke UP, og de gjorde bare jobben sin...
Gjest gjest1 Skrevet 18. februar 2004 #5 Skrevet 18. februar 2004 Det er ikke lov til å bryte fartsgrensen selv om man kjører forbi. Over til spørsmålet ditt. Det er bare oppkjøringen du må ta på nytt.
Arkana Skrevet 18. februar 2004 #6 Skrevet 18. februar 2004 Du trenger bare ta selve førerprøven, det koster deg vel litt over 2000 (uten en oppvarmingstime) og så må du i tillegg betale 175 for nytt førerkort.
VesleBråka Skrevet 18. februar 2004 #7 Skrevet 18. februar 2004 Merkelig. Du har blitt straffet med å miste førerkortet ditt fordi du gjorde en grov overtredelse. Men har tydeligvis ikke lært eller skjønt noe, bare kommer med en regle om at det du gjorde ikke var så farlig sammenlignet med andre. DU ble straffet fordi DU gjorde noe grovt. Man mister ikke kortet for å kjøre "litt" fort. Få det inn i knollen jo før jo heller, istedet for å unnskylde deg. Og gjerne lær av det.. Når du har hatt kortet i ett år, er du ikke verdensmester og trenger ikke å belære her. Reglene er ikke laget for å være slem til deg, men for alle trafikkanters sikkerhet. Hvorfor tror du UP satt akkurat der? Jo, fordi de har erfaring i at folk klemmer til der!
Midnattsol Skrevet 18. februar 2004 #8 Skrevet 18. februar 2004 Du trenger bare ta selve førerprøven' date= det koster deg vel litt over 2000 (uten en oppvarmingstime) og så må du i tillegg betale 175 for nytt førerkort. Liten sånn avsporing (sorry) men koster det 2000 kr for oppkjøring?
Arkana Skrevet 18. februar 2004 #9 Skrevet 18. februar 2004 Ja, 575 kroner i gebyr til Statens Veivesen og ca 1500 kroner til kjøreskolen for bilen (du kan selvsagt ikke ta førerprøve i egen bil), de aller fleste har også oppvarmingstime rett før som koster rundt 400 kroner.
Midnattsol Skrevet 18. februar 2004 #10 Skrevet 18. februar 2004 Det var myye, da BØR man klare det på første forsøk. Glad jeg kjørte opp for noen år siden. Nå skal jeg ikke spore av mer.
Arkana Skrevet 18. februar 2004 #11 Skrevet 18. februar 2004 Det var myye' date=' da BØR man klare det på første forsøk. [/quote'] Ja, hvis man er usikker vil det nok lønne seg økonomisk å ha et par ekstratimer istedet for å prøve flere ganger. Selv tok jeg lappen i Oslo i fjor og stod på første forsøk, noe jeg er veldig stolt av siden strykprosenten ligger godt over 60%.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 18. februar 2004 #13 Skrevet 18. februar 2004 Hvis bilen foran deg varierer tempoet i slik utstrekt grad, så bør du egentlig ikke følge på når han topper opp hastigheten så veldig. Slik kjører du både økonomisk, sikkert og mindre stressende. UP slår hardt ned på forbikjøring fordi ulykker her i landet er overrepresentert under nettopp forbikjøringer. Og akkurat det synes jeg de gjør veldig rett i.
Gjest Moonshadow Skrevet 18. februar 2004 #14 Skrevet 18. februar 2004 Ingen mister førerkortet uten grunn. Kjører du forsvarelig og etter reglene så beholder du det.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 #15 Skrevet 19. februar 2004 Ingen mister førerkortet uten grunn. Kjører du forsvarelig og etter reglene så beholder du det. Forsåvidt korrekt. Men hadde han foretatt en hårreisende forbikjøring i de svingete partiene hvor den andre bilen kjørte sakte, hadde han ikke blitt tatt. Selv ventet jeg til neste krabbefelt med forbikjøring en gang, og gjett hvem som sto der med laser! Istedet for å bøtelegge de som foretar gjennomtenkte og sikre forbikjøringer, burde man heller bøtelegge de som skaper forbikjøringssituasjoner.
blåveis Skrevet 19. februar 2004 #16 Skrevet 19. februar 2004 Istedet for å bøtelegge de som foretar gjennomtenkte og sikre forbikjøringer' date=' burde man heller bøtelegge de som skaper forbikjøringssituasjoner.[/quote'] hvem er det som skaper en forbikjøringssituasjon, da?? er det den som kjører saktest eller den som kjører fortest? hvem skal bestemme hvem som kjører i "riktigst" fart?
Dødspingvinen Skrevet 19. februar 2004 #17 Skrevet 19. februar 2004 Istedet for å bøtelegge de som foretar gjennomtenkte og sikre forbikjøringer, burde man heller bøtelegge de som skaper forbikjøringssituasjoner. Du sa akkurat at når forbikjøringen skjedde, så kjørte bilen forran deg i riktig fart. Greit at han tidlige hadde kjørt for sakte, men når du kjører forbi en bil som ligger i riktig fart, og du selv ikke klarer å holde fartsgrensen, så er det ene og alene din skyld. Fartsgrensen skal ikke overtredes uansett. Det at du legger skylden på den andre sjæføren viser at du ikke har lært noen ting som helst ut av hendelsen.
Gjest Kaos Skrevet 19. februar 2004 #18 Skrevet 19. februar 2004 Det er vel ikke den andre førerens skyld. Det sa jeg ikke. I cirka fire mil lå jeg bak denne bilen, som kjørte sakte og rykkete med ujevn fart. Mange kjører på den måten, eldre men også andre. Der sletta åpnet seg, ga han gass. (Det hadde forresten gjentatt seg ved hver minste anledning til forbikjøring.) Cirka fem kilometer før jeg ble stoppet av UP, kom en bil bak og foretok en farlig forbikjøring rett foran en bakketopp. Det kom ingen biler i møte, så det gikk bra. Den ble ikke stoppet. Sannsynligvis var det en lokal innfødt, som visste at UP pleier å stå lenger framme der det er mulig å kjøre forbi på en forsvarlig måte. UP gjorde bare jobben sin. Men de burde kanskje oppsøke steder der direkte farlige forbikjøringer foretas, og ikke stå der det er oversiktlig og fint og der de fleste kjører forbi? Er de interessert i penger til statskassa, slik det virker, eller er de interessert i å ta de som utsetter andre i livsfarlige situasjoner? Da burde de stå flere steder. Alle vet hvor de står, som bor der det skjedde (Det har jeg fått vite etterpå).
blåveis Skrevet 19. februar 2004 #19 Skrevet 19. februar 2004 politiet står vel på steder der de har erfaring med at det foretas forbikjøringer.. å gå litt opp i fart når man skal kjøre forbi er en ting, men å kjøre så fort at man mister lappen på det.. det er noe heeelt annet.. da må du faktisk selv ta ansvaret.. det nytter ikke å komme med "de burde heller" -selvfølgelig er det mange som gjør ting og ikke blir tatt.. men du gjorde også noe som er ulovlig og ble tatt..
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 #20 Skrevet 19. februar 2004 Nå var det ikke jeg, gjest som uttalte meg på generelt grunnlag, som startet denne tråden, men Kaos... Selvsagt hadde ikke Kaos mistet førerkortet om han ikke hadde kjørt forbi, men likeledes hadde ikke en forbikjøring vært nødvendig dersom den andre bilisten holdt fartsgrensen (forutsetter selvsagt at det er forsvarlig å holde fartsgrensen da). Tenk deg at du selv ligger å luser på veien, i 65-70 i en 80-sone. Så kommer det en bak deg og tydelig vil forbi. Han ligger bak deg i et par mil og hinter om at du må hjelpe han fram (normal folkskikk å slippe fram folk som vil holde fartsgrensen). Etter en sving peiser han på for å komme forbi, og du selv øker farten. På grunn av din fartsøkning frontkolliderer han med en familie som alle 5 blir drept i kollisjonen. Føler du ikke at det hele er litt din feil da, selv om det selvsagt var han som prøvde å kjøre forbi som kolliderte med motgående bil? Jeg sier ikke at det ikke var forbikjørende sin feil, men du fremprovoserte situasjonen. En slik tenkt kjørestil burde vært straffet hardt, likeledes hårreisende forbikjøring selvsagt! Du sa akkurat at når forbikjøringen skjedde, så kjørte bilen forran deg i riktig fart. Greit at han tidlige hadde kjørt for sakte, men når du kjører forbi en bil som ligger i riktig fart, og du selv ikke klarer å holde fartsgrensen, så er det ene og alene din skyld. Fartsgrensen skal ikke overtredes uansett. Det at du legger skylden på den andre sjæføren viser at du ikke har lært noen ting som helst ut av hendelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå