Gå til innhold

dumt å kjøpe leilighet sammen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg og kjæresten min har planer om å flytte inn sammen.. han sa jeg kunne flytte inn i hans leilighet, men jeg vil heller finne et nytt sted sammen, som ingen av oss eier fra før.

så vi tenkte på å kjøpe noe sammen..

er det noen som har erfaringer med dette? hvordan går man frem med avtaler, kontrakter osv?

er det dummt å kjøpe noe sammen? hvordan lever man SAMMEN? utgifter osv!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke dumt hvis dere er sikre på at forholdet er noe å satse på.

Kanskje dere kunne bo sammen hos ham en liten stund først for å se hvordan det fungerer.

Hvis bare en av dere har egenkapital til leilighet må dere fordele enten eierandel eller avdrag/renter dere imellom. Det er flere måter å gjøre dette på.

Husk å skrive en skikkelig samboeravtale, slik at det ikke blir krøll hvis det skjærer seg. En slik avtale finner du på http://www.dinside.no.

Det er ikke lett å si noe mer om hvordan dere skal fordele utgifter o.l. uten å vite mer om arbeidssituasjon, egenkapital osv.

Mye å ta hensyn til, men dere blir sikkert enige om det meste!1212[ Dette Innlegg er endret av: Lea den 2002-05-29 19:18 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

vil absolutt anbefale å bo sammen en stund før dere kjøper. mye i et forhold kan forandre seg når man bor sammen, og ting blir litt "hverdag". kjøp av leilighet er absolutt økonomisk å anbefale, men opplevde det selv som "ganske" skummelt i mitt forrige forhold, plutselig har man gjeld sammen. Å selge en leilighet kan også bli en dyr affære hvis det skulle gå galt før prisene har rukket å stige. meglere er nemlig ikke gratis. Selv opplevd jeg det som mye mer (praktisk) vanskelig å ordne leiligheten enn skilsmissen når det skjedde hjerter_rundt.gif , gleder meg veldig, men kommer ikke å kjøpe på en god stund.

ønsker deg lykke til!

klem fra tingeling12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå vet jo ikke jeg hvor lenge dere har vært sammen og hva slags forhold dere har men her er min erfaring:

Vi bodde i hver vår lille leilighet hvor det ikke var plass til to. Vi leide en større sammen hvos ingen hadde noe "eierforhold" Vi skaffet en felleskonto for husleie, mat, fellesutgifter etc. Vi fikk prøvd vår hverdag før vi forpliktet oss noe mer. Da ser du også ganske godt hvordan din samboer fungerer "økonomisk" dvs hva slags forhold han har til å betale regninger, overholde forpliktelser osv. Etter to år kjøpte vi en leilighet sammen. Hvis man da ikke er gift bør man sørge for å ordne den økonomiske siden gjennom en samboerkontrakt.

Dette fungerte bra for oss, og jeg vil sterkt anbefale å bo sammen litt før dere tar opp økonomiske forpliktelser sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten min kjøpte leilighet uten å ha bodd sammen først. Han har en sønn som bor hos oss, så jeg var selvfølgelig ekstra spent på hvordan det ville gå. Vi vurderte å leige leilighet, men ingen av oss hadde lyst til det.

Det har gått veldig fint med oss. Kan bare nevne at dersom forholdet skulle gå skeis og leiligheten må selges, trenger man ikke eigendomsmegler. Selg på egenhånd, og få en advokat til å ordne de nødvendige papirene. Det tror jeg koster ca.5000. MYE billigere enn eiendomsm.

Enig med deg om å finne en ny leilighet sammen. Tror det er mye lettere enn å flytte inn i hans leilighet.

Vi har enda ikke ordnet sambokontrakt, den ligger halvveis utfylt i skuffen.. Tror jeg anbefaler at den blir ordnet sammen med de andre papirene når leiligheten kjøpes, blir litt mer naturlig da. Det var jeg som hadde hele egenkapitalen, og derfor er den som er mest interessert i å få alt på papiret.

Vi har opprettet en felles rekningskonto, der den som tjener mest setter inn litt mer enn den andre. Mat betaler vi litt hver. Denne ordningen fungerer greit for oss

Lykke til med samoerforholdet og evt. leilighetskjøp. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...