miss behave Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Nå er det nummeret før jeg med tungt hjerte gir opp ammingen. Jenta mi har helt fra fødselen av hatt feil sugetak. Hun gaper ikke høyt nok over brystknoppen og blir liggende å sutte ytterst. Jeg fikk selvsagt svært såre knopper. Etterhvert fikk jeg påvist gule staffylokokker i sårene, og fikk antibiotika. Den første kuren hjalp ikke og jeg er nå på den andre kuren hvor jeg nå tar mer enn dobbel dose. Det har blitt noe bedre men jeg er fortsatt sår. Jeg har hele tiden pumpet meg, jenta får stort sett morsmelk, men vi sper på med mme, spesielt hvis hun uttrykker å være sulten og vi ikke helt vet hvor mye hun skal ha (for å unngå å kaste morsmelk hun ikke spiser). Jeg har prøvd å amme henne ca en gang per dag. Da bruker vi brystskjold. Skjoldet skåner meg noe, og det tvinger henne til å gape litt høyere, men sugetaket er fortsatt ikke helt riktig. Vi har vært på ammepoliklinikk 4 ganger. De sier at alt ligger til rette for at ammingen skal gå, jeg har nok melk, og brystene og brystknoppene er "perfekte". Likevel går det ikke når jenta ikke suger riktig, og jeg vet ikke min arme råd for hvordan jeg skal kunne lære henne å suge riktig. I starten fikk hun melk fra kopp, men vi gikk over til flaske etter en stund. Vi bruker da en flaske fra medela, som gjør at hun må skape vakum for å få i seg melken. Så det gjør at overgangen mellom flaske og pupp ikke er så stor. Vi har også vært hos kiropraktor for å utelukke at hun hadde låsninger som kunne være årsaken (hun ble tatt med sugekopp. Han fant en i nakke og en i rygg, dette er rettet opp ved to behandlinger og har ikke endret noe angående sugeteknikken hennes. Nå er det jo ikke så mye annet vi kan gjøre enn å trene, men jeg lurer på om noen har hatt lignende problemer, og hvor babyen har lært seg å suge etter så lang tid. Det virker ganske håpløst. Nå har hun jo sugd på samme måte i snart 6 uker så det har jo blitt en vane for henne. Og hvis noen har tips så mottas de med takk
Schadenfreude Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Jeg ville prøvd oftere enn en gang for dagen. Gjerne når babyen er rolig og ikke sulten. Prøv da å hekte riktig på og løsne babyen når hun får feil tak (putt finger inn i munnviken, sånn at puppen skånes for vakuumet). Her sleit babyen med taket på én pupp fordi brystknoppen var innovervendt. Brukte da fremgangsmåten ovenfor, og nå tar babyen puppen. Men det krevde at jeg virkelig var sta og gikk inn for det noen dager. 1
Katniss Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Har ikke barn og de frister ikke de nærmeste 10 årene heller, så ta rådet mitt med en klype salt. Barn klarer seg helt fint uten den puppen, derimot en mamma som er på sammebruddets rand er et problem. Ungen din trenger en mamma som er lykkelig og har overskudd, ikke en som følger de nazi amme jantelov reglene som råder her til lands. 4
MiniMjau Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Prøv flere ganger pr dag om du orker? Fortsett å pumpe for å opprettholde melkeproduksjon, slik at du kan prøve mer intensivt når sårene leges. Kil babyen på haken, kan få den til å gape mer. Klem brystet sammen når du legger babyen til, slik at mest mulig bryst kommer inn i.munnen, altså ikke bare dytt inn brystknoppen. Hvis det er for vanskelig og vondt så gi opp, og si til deg selv at det er greitt Om babyen får feil tak, løs henne av ved å stikke en finger inn i munnen, for å fjerne vakumet. Ikke napp brystet rett ut av munnen på babyen. Kjempeklem til deg. Jeg har slitt litt selv med amming, og kan ane hvordan du har det.
Gjest Marmot Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Har noen sett på tungebåndet hennes? Vi sleit med feil sugeteknikk, men det ble bedre etter at tungebåndet ble klippet. Jeg hadde også god hjelp av skjold, selv om det i harde kretser er fy-fy.
Schadenfreude Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 Har ikke barn og de frister ikke de nærmeste 10 årene heller, så ta rådet mitt med en klype salt. Barn klarer seg helt fint uten den puppen, derimot en mamma som er på sammebruddets rand er et problem. Ungen din trenger en mamma som er lykkelig og har overskudd, ikke en som følger de nazi amme jantelov reglene som råder her til lands. Ammingen skal ikke gå ut over mors fysiske og psykiske helse, nei. Men noen av oss ønsker svært gjerne å amme og da er det trist å bli møtt med "du kan jo heller gi flaske ". Som om de ikke tror man kan få det til, i hvertfall føles det som om det er det som sies. Ammingen handler om så mye mer enn ernæring! Jeg har selv slitt i ukesvis for å få til ammingen, og var svært lei meg når jeg følte at det ikke funket. Men med en god dose pågangsmot og fantastisk hjelp fra ammehjelpen, fullammer jeg nå. Og det etter at leger og helsesøster hadde kommet med slike "det blir folk av de som får mme også "-utsagn. Ja, selvsagt gjør det det! Jeg har ingen innvendinger mot mme. Men jeg VILLE amme, og lot derfor ingen stein være usnudd. /rant 4
Nada Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 Helt enig med innlegget over her. Slik følte jeg det også. Det var steinhardt å få til ammingen og jeg hadde blødende brystvorter med store sår. Jeg passet på at jeg brukte riktig teknikk når jeg la henne til og måtte rett og slett bare bite i meg smertene. De første par ukene gikk jeg rundt med barnet i armene og gråt av smerte hver eneste gang. Innimellom ammingene så smurte jeg brystvortene med brulidin (?) og brystkrem (lanolin) og gikk med oppsamlingskopper slik at ikke BH-stoffet skulle feste seg i brystvortene. Om sårene ble for store og vonde så tok jeg pause og ammet / pumpet annen hver gang. Jeg ville selv ha anbefalt å legge henne til så ofte du bare makter. Det høres litt lite ut med bare en gang om dagen. Øvelse gjør jo mester. Det tok kanskje 1 mnd med beinhard amme-trening før vi fikk det til sann ca. Så begynte vi å trene på å amme liggende....fikk til det også etterhvert. Lykke til! 1
ofelia Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Mager trøst, men vi er mange som har slitt med amminga. Junior var ikke noe god til å gape, og jeg hadde sikkert "dårlige" brystvorter, men med skjold og prøving sikkert 10 ganger i døgnet den første måneden+++ så gikk det seg til. Prøv hvis du ønsker. Slutt hvis det er det beste for deg. Stor klem 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #9 Skrevet 21. august 2012 Jeg slet med det samme som deg, og føler virkelig med deg! Ammingen var noe jeg virkelig ville få til, og jeg slet veldig med at det ikke gikk. Etter å ha styrt på med pumping, brystbetennelser, smerter og morsmelkerstatning om en annen kastet jeg inn håndkleet. Og endelig kunne jeg nyte barseltiden! I starten føltes det som et nederlag, men etter kort tid kunne jeg klappe meg på skulderen og si godt jobbet. Jeg prøvde så godt jeg kunne å få til ammingen, men til slutt ble det bare en byrde, og jeg følte ikke at jeg kunne kose meg med barnet i det hele tatt. Alt dreide seg om amming. Anbefaler deg å tenke gjennom hva du vil. Det kan selvsagt hende at ammingen går seg til for dere, men detter faktisk ikke alle som klarer å amme. Noen klarer det med et av barna men ikke det andre osv. Selv har jeg hatt to barn der ammingen ikke har fungert bra noen av gangene. En venninne av meg ammet som bare det med de to første, men med tredje gikk det ikke. Ikke få dårlig samvittighet om du vil gi flaske i stedet for å amme; det er faktisk helt ok! Lykke til! <br /><br /> Anonym poster: e5ac3f98ca7e875d747ab34f0f717967 2
FrkRose Skrevet 21. august 2012 #10 Skrevet 21. august 2012 Gutten min vokste det av seg. Dvs han gapte ikke høyt nok i starten, men siden jeg merkelig nok ikke ble sår, så gikk det bra for det. Han har en søt liten munn, og jeg har digre brystknopper, så jeg tror han syns det var mer enn nok med bare knoppen. Nå tar han masse mere pupp i munnen, og det kjennes såå mye bedre. Klarer ikke helt å huske når det ble bedre, dessverre, tåka har tatt meg. Ellers regner jeg med du har fått alle triksene i boka fra ammepoliklinikken, at du har sett 'Bryst er best' og vært i kontakt med Ammehjelpen...? Masse lykke til! Klem. iPad...
miss behave Skrevet 22. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 22. august 2012 Jeg ville prøvd oftere enn en gang for dagen. Gjerne når babyen er rolig og ikke sulten. Prøv da å hekte riktig på og løsne babyen når hun får feil tak (putt finger inn i munnviken, sånn at puppen skånes for vakuumet). Her sleit babyen med taket på én pupp fordi brystknoppen var innovervendt. Brukte da fremgangsmåten ovenfor, og nå tar babyen puppen. Men det krevde at jeg virkelig var sta og gikk inn for det noen dager. Takk for svar, hvor lenge om gangen prøvde du? Ble ikke babyen veldig frustrert når du hektet av hele tiden?
miss behave Skrevet 22. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 22. august 2012 Har noen sett på tungebåndet hennes? Vi sleit med feil sugeteknikk, men det ble bedre etter at tungebåndet ble klippet. Jeg hadde også god hjelp av skjold, selv om det i harde kretser er fy-fy. Ja de har sjekket tungebåndet, det er ikke noe i veien med det. Prøvde litt uten ammeskjold igår, det gjør jeg ikke igjen med det første:S
miss behave Skrevet 22. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 22. august 2012 Tusen takk for mange gode svar! Pågangsmotet varierer fra dag til dag, ønsker jo så gjerne å få det til, er jo så utrolig praktisk å dra frem puppen istedet for å styre med varming av vann, dosering av pulver, varme maten, sterilisering av flasker osv. Spesielt når man ikke er hjemme. Syns det er et ork å dra noen plass. Jeg har ikke vært i kontakt med ammehjelpen, men sendte dem en mail igår,prøver alt før jeg gir meg iallefall:)
Kahlan Amnell Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 Hvor gammel er hun? Jeg hadde det samme problemet med en av tvillingene. Hun åpnet ikke munnen skikkelig, og i tillegg var hun så ivrig og lagde sugebevegelser med munnen før jeg i det hele tatt hadde lagt henne til, så det gjorde veldig vondt hver eneste gang. Så vondt at jeg brølte høyt noen ganger ... De stakkars små ble litt forskrekket da ja. Men jeg fortsatte å amme ispedd litt mm på flaske hvis jeg fikk tid til å pumpe, noe som ikke var så ofte. Plutselig i forrige uke gikk det opp for meg at jeg er jo ikke sår lenger, og jenta mi har endelig fått til teknikken. Tid og tålmodighet var alt som skulle til.
Schadenfreude Skrevet 22. august 2012 #15 Skrevet 22. august 2012 Takk for svar, hvor lenge om gangen prøvde du? Ble ikke babyen veldig frustrert når du hektet av hele tiden? Babyen var seks uker før han tok den trøblete puppen, men da hadde jeg prøvd for alvor bare tre-fire dager. Frem til da hadde jeg pumpet og lagt ungen til nå og da (uten det helt store hellet). Men jeg passet på at babyen var rolig (døsig) og usulten, da ble det ikke så mye grining. Krysser fingrene for at du får like god hjelp fra ammehjelpen som jeg fikk. Jeg vet hvor frustrerende det er å føle seg helt fanget hjemme fordi ammingen stanser deg. Håper (og tror) at det ordner seg snart.
miss behave Skrevet 22. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 22. august 2012 Hvor gammel er hun? Jeg hadde det samme problemet med en av tvillingene. Hun åpnet ikke munnen skikkelig, og i tillegg var hun så ivrig og lagde sugebevegelser med munnen før jeg i det hele tatt hadde lagt henne til, så det gjorde veldig vondt hver eneste gang. Så vondt at jeg brølte høyt noen ganger ... De stakkars små ble litt forskrekket da ja. Men jeg fortsatte å amme ispedd litt mm på flaske hvis jeg fikk tid til å pumpe, noe som ikke var så ofte. Plutselig i forrige uke gikk det opp for meg at jeg er jo ikke sår lenger, og jenta mi har endelig fått til teknikken. Tid og tålmodighet var alt som skulle til. Det glemte jeg visst å skrive, hun blir 6 uker på fredag. Så fint at det ordnet seg for dere, da er det nok fortsatt håp for meg også:-)
Kahlan Amnell Skrevet 22. august 2012 #17 Skrevet 22. august 2012 Det glemte jeg visst å skrive, hun blir 6 uker på fredag. Så fint at det ordnet seg for dere, da er det nok fortsatt håp for meg også:-) Det er alltid håp. Mine to fikk mme og mm på flaske i begynnelsen mens vi fortsatt var på sykehuset, og så ammet jeg litt innimellom når jeg orket. Var fryktelig sliten ... Jeg må innrømme at jeg var veldig deprimert og trodde all flaskematingen i begynnelsen hadde ødelagt helt, men det ordnet seg som sagt til slutt. Hun hadde rett jordmoren som sa at babyer foretrekker som regel puppen, Hvis du virkelig vil få det til er det nok lurt å amme så mye som mulig selvom det gjør vondt. Både du og babyen trenger trening. Men syns det blir for mye så er det jo ikke noe nederlag å gå over til mme. Det aller viktigste er jo at babyen får mat! Lykke til!
lillevill Skrevet 22. august 2012 #18 Skrevet 22. august 2012 Heisann TS, Har selv samme problemet. Barnet mitt er 3 dager gammelt, og jeg har sprukket på begge knoppene. Han suger fryktelig kraftig - og smerten når han suger seg på er nesten så vond at tårene spretter. Jeg synes det er vanskelig å få ham til å gape opp. Jeg kom over denne siden etter litt googling, og fant et par gode tips der - håper den kan hjelpe deg og http://www.babycenter.com/0_how-to-breastfeed-a-visual-guide_1439783.bc Får jeg spørre hvor lenge du gikk med smerter og sår før du startet med brystskjell,skjold og krem? Lot du melken tørke på knoppene ofte?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #19 Skrevet 22. august 2012 Nå har du fått mange bra råd i forhold til ammingen her, men tenkte jeg skulle gi et råd i forhold til behandling av såre brystknopper, nemlig kesam (ja, sånn vanlig meieri-kesam). Smøres på brystknoppene så ofte som mulig i tykt lag. Kjapp effekt på meg, fikk det anbefalt av en i barselgruppa som slet med åpne sår på brystknoppene veldig lenge før hun endelig testet dette ut.. Ps. det er litt grisete ja! Anonym poster: f6a5412714b45be91966533e736edac4
Go'jenten Skrevet 22. august 2012 #20 Skrevet 22. august 2012 Hei! Jeg slet med ammingen i 7 uker. Fikk gjentatte brystbetennelser (havnet på sykehus, osv), sopp og småtten gulpet opp blod. Hverken helsesøster eller lege kunne hjelpe meg. Da jeg endelig fikk bukt med problemet viste det seg at det var sugeteknikken hans som var feil. Det jeg gjorde da det endelig funket var; Baby skal ha magen inntil din mage, hold henne tett inntil deg. Brystknoppen skal være på linje med nesen hennes. Ta en tommel på oppsiden av brystet og pekefinger på undersiden av brystet slik at brystet "passer" til munnen hennes. Vipp brystet litt opp og trekk babyens hode mot brystet. IKKE dytt brystet mot babyen, da lukker hun munnen mer og vil kun få tak på brystvorten. Hun skal ha mest mulig av areola (det mørket området rundt brystvorten) i munnen. Om du merker at hun har feil tak, stikk en fing forsiktig inn i munnen hennes, slik at vakuumet slipper. Hvis du bare drar brystvorten ut er dette veldig vondt for brystvorten din som allerede er sår. IKKE vær redd for å prøve igjen og igjen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå