Gå til innhold

hjelp. jeg blir gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg blir gal. leser å leser for å prøve å forstå. men forstår ingenting. jeg håper noen kan hjelpe meg her.

jeg har blitt gravid(2uker på veg.) dette var ikke planlagt. min samboer skal nå ta det siste åre av sin utdannelse. han skal levere bachelor i mai. jeg jobber som middlertidig ansatt for andre året på rad.

dette vil si at vi ikke rekker å flytte før baby kommer, min kjære rekker ikke å tjene penger først, å jeg rekker ikke å få fast ansettelse.

1. jeg vet jeg får foreldrepenger uansett. siden jeg jobber fullt, og vil ha denne jobben frem til jeg går ut i permisjon. men må jeg søke ny jobb når permisjonen nermer seg slutten? hva med ferien jeg har rett på i 2013.? får jeg ta den sammen med ferien i 2014?

2. hva med min kjære? som er ferdig utdannet, men vil ikke få mer stipend/lån når baby kommer.. han er låvet jobb, så er ikke redd for det. men han rekker jo ikke å tjene noe som helst før baby kommer. hva vil skje der?

3. noen med erfaring ang. lån her? vi har et lån til den lille leiligheten vår. det står på babypappen, jeg har en årsinntekt på 400 000kr. men ikke fast. dvs at det er umulig for meg å få lån? slik at vi kunne slå sammen lånene å kjøpe noe større før baby kommer?

hjeeelp!

Anonym poster: f4de03ea14da9696f28a2a38df1cd361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Ser ingen har svart deg, så jeg kan prøve å svare så godt jeg kan :)

1. Du kan overføre ferie ja, men ikke hele ferien du har krav på. Litt usikker, men mulig det er 10 dager eller no. Kanskje forskjell fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Sjekk om det står noe i abeidsmiljøloven :)

2. Det skjer nok ingenting. Men en baby trenger ikke være dyrt om ikke du er veldig sær på utstyret til den. Det er masse fint brukt å få kjøpt på finn.no :)

3. Dette med lån kommer litt ann på banken. Da vi søkte lån hadde vi ikke jobba lenge nok til at de kunne bruke ligninga vår for å sjekke kredit verdighet. Vi måtte vise arbeidskontrakt og forventa inntekt, hvis ikke jeg husker feil.

Men du skal i prinsipp kunne få 3 ganger årsinntekten i lån. Da må du stille med egenkapital eller kausjonist ;)

Håper du ble ørlittegrann klokere. Og at kanskje andre har bedre svar :)

Og grattis med bolle i ovnen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir gal. leser å leser for å prøve å forstå. men forstår ingenting. jeg håper noen kan hjelpe meg her.

jeg har blitt gravid(2uker på veg.) dette var ikke planlagt. min samboer skal nå ta det siste åre av sin utdannelse. han skal levere bachelor i mai. jeg jobber som middlertidig ansatt for andre året på rad.

dette vil si at vi ikke rekker å flytte før baby kommer, min kjære rekker ikke å tjene penger først, å jeg rekker ikke å få fast ansettelse.

1. jeg vet jeg får foreldrepenger uansett. siden jeg jobber fullt, og vil ha denne jobben frem til jeg går ut i permisjon. men må jeg søke ny jobb når permisjonen nermer seg slutten? hva med ferien jeg har rett på i 2013.? får jeg ta den sammen med ferien i 2014?

2. hva med min kjære? som er ferdig utdannet, men vil ikke få mer stipend/lån når baby kommer.. han er låvet jobb, så er ikke redd for det. men han rekker jo ikke å tjene noe som helst før baby kommer. hva vil skje der?

3. noen med erfaring ang. lån her? vi har et lån til den lille leiligheten vår. det står på babypappen, jeg har en årsinntekt på 400 000kr. men ikke fast. dvs at det er umulig for meg å få lån? slik at vi kunne slå sammen lånene å kjøpe noe større før baby kommer?

hjeeelp!

Anonym poster: f4de03ea14da9696f28a2a38df1cd361

Hei TS, jeg synes du skal stresse ned! Dette ordner seg! :)

På 1, så synes jeg du skal snakke med sjefen din. Han vet gjerne alt dette! Om du må søke ny jobb, kommet helt an på dem - og kontrakten du har. Kansje du har mulighet til å få fast stilling om du spør?

Om du er bekymret for jobbsøkingen, så kan du feks sette av litt penger hver mnd slik at du har en sum penger mens du søker jobb etter mammapermen.

På 2, Om du tenker på pappapermen, så kan du høre med nav. De har en facebook side du kan spørre på, som heter foreldrepenger (tror jeg) De har også en chat du kan logge inn på anonymt på websidene sine. Men ring dem. :)

På 3, så synes jeg ikke du skal stresse. Jeg kjenner folk som har fått baby, og bodd i en liten leilighet i en periode når babyen er liten, og har klart seg fint. Kansje det blir lettere for dere å få lån når mannen har fått seg jobb. :) Beklager at jeg ikke har bedre råd til deg her, men kansje du skal snakke med banken din. De vil jo gjerne fortelle dere hvilke muligheter dere har ang lån.

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen søker jo ikke permisjon før senest den siste dagen i fellesperioden. Da har han jo noen måneder å tjene opp seg grunnlag for foreldrepenger ETTER at babyen har kommet.

Forresten, du kan umulig være to uker på vei?!

Anonym poster: a0509e15e042b6c93a264cee835a9f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...