Gå til innhold

Bruke brukt madrass i senga?


Gjest Frk.Franzen

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Franzen

Har akkurat vært å kjøpt en sprinkelseng hvor det fulgte med en madrass. Madrassen virket veldig bra, og har kun vært brukt fra barnet var 1-3 år eller noe. Går det greit å bruke denne madrassen nå også? Eller burde vi kjøpe ny? Har hørt at det kan øke krybbedød sjansen dersom man bruker en brukt madrass, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Dere burde kjøpe ny.

Om du leser på lub.no sine sider, ser du at de anbefaller ny madrass, grunnet økt risiko for krybbedød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre det du kan for å forebygge krybbedød kjøper du ny uten å tvile!

Anonym poster: 760f41dfcc32fc19d2869f325b25a0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tvil om at du burde kjøpe ny madrass. Jeg har kjøpt seng som min nevø har brukt i 2 år, men har kjøpt ny madrass. Jeg ville aldri tilgitt meg selv om noe skjedde med gullet mitt bare for å spare noen hundrelapper...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan en brukt madrass forårsake krybbedød?? Hva med barnernerike familier som arver sengene etter hverandre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på besøk hos mamma lå sønnen min i en gammel seng med en sikkert 20 år gammel madrass i , nesten rart det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på besøk hos mamma lå sønnen min i en gammel seng med en sikkert 20 år gammel madrass i , nesten rart det gikk bra.

Det er vel ikke rart? Risiko for krybbedød i seg selv er svært liten. Å bruke en brukt madrass vil ikke si garantert krybbedød, men det er vist i studier at det gir en økning i risiko. Men hvis man da skulle være så uheldig å oppleve krybbedød og har brukt en brukt madrass, kan man risikere å klandre seg selv i all tid fordi det KAN ha vært en medvirkende faktor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Da jeg var på besøk hos mamma lå sønnen min i en gammel seng med en sikkert 20 år gammel madrass i , nesten rart det gikk bra.

Dette blir jo bare for dumt å si...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk.Franzen

Ok, da skal vi gå til innkjøp av nye madrasser. Har kun Name-It i nærheten som selger barneutstyr, er det noen som har noen madrasser der eller på nettet å anbefale? Noe det er lurt å tenke på ved kjøp av madrass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal vi gå til innkjøp av nye madrasser. Har kun Name-It i nærheten som selger barneutstyr, er det noen som har noen madrasser der eller på nettet å anbefale? Noe det er lurt å tenke på ved kjøp av madrass?

Kjenner ikke til at Name it selger babyutstyr, så det må være en ekstragesjeft for din lokale butikk.

Mulig de er med i en kjede for babyutstyr også kanskje? Babycare f eks? Vet at en del Babycarebutikker fører Name-it.

Det jeg ser etter når jeg kjøper madrass til baby er at den er enkel å gjøre ren. Da helst med vaskbart trekk.

Jeg har en Svane Baby madrass. Den har vaskbart trekk og vaskbare fiberinnlegg. Jeg kjøpte min hos Møbelringen

Anonym poster: 3eaaebedf69a91cf2d59ff8f70a5322e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke rart? Risiko for krybbedød i seg selv er svært liten. Å bruke en brukt madrass vil ikke si garantert krybbedød, men det er vist i studier at det gir en økning i risiko. Men hvis man da skulle være så uheldig å oppleve krybbedød og har brukt en brukt madrass, kan man risikere å klandre seg selv i all tid fordi det KAN ha vært en medvirkende faktor.

For 13 år var det ingen som hadde hørt om det. Noe må de vel finne på for å få solgt mer babyutstyr, og hva er vel bedre enn å spille på mødrenes redsel for krybbedød! Hva er det som gjør at krybbedøden skal øke egentlig, hvis madrassen er støvsuget, vasket og luftet og bare brukt i et par å ser jeg ikke helt årsaken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For 13 år var det ingen som hadde hørt om det. Noe må de vel finne på for å få solgt mer babyutstyr, og hva er vel bedre enn å spille på mødrenes redsel for krybbedød! Hva er det som gjør at krybbedøden skal øke egentlig, hvis madrassen er støvsuget, vasket og luftet og bare brukt i et par å ser jeg ikke helt årsaken.....

Men det er jo forsket utrolig mye på området de siste årene da.. Var vel kanskje på den tiden de anbefalte at babyene skulle ligge på magen og? Okey, jeg husker ikke akkurat når det var, men du skjønner hva jeg mener.

Tror ikke LUB tjener noe på at man kjøper ny madrass, og det er jo kun en anbefaling så man må ikke følge den heller hvis man ikke vil ;-)

Fra søsken til søsken så hadde jeg sett ann madrassen, men jeg ville ikke arvet madrass fra ukjente. Madrassen vi hadde til førstemann kasta vi etter 2 år fordi den var tissa på, bæsja på, spydd på, gulpa på osv, ikke mye delikat med andre ord og det gikk ikke akkurat ann å vaske hele madrassen. Kjøper ny madrass på IKEA og tenker at det er helt greit!

Anonym poster: d69c43c8e7b481a73e2f074a8a74ad46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Hun vi kjøpte den fra er tanta til ei venninne. De hadde kun brukt senga fra datteren var 1 år til hun var tre. Mener å huske at hun sa at det ikke hadde vært tisset i senga eller noe slikt. Men tror uansett vi kjøper ny madrass. Som noen andre her sa er det jo greit å være trygge siden. Dersom noe skulle skjedd hadde det ikke vært så greit å vite at man muligens kunne forhindret det. Såå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vi kjøpte den fra er tanta til ei venninne. De hadde kun brukt senga fra datteren var 1 år til hun var tre. Mener å huske at hun sa at det ikke hadde vært tisset i senga eller noe slikt. Men tror uansett vi kjøper ny madrass. Som noen andre her sa er det jo greit å være trygge siden. Dersom noe skulle skjedd hadde det ikke vært så greit å vite at man muligens kunne forhindret det. Såå.

Men dette barnet har garantert siklet, svettet osv. Madrass er ikke stedet å spare penger, det finnes mange andre ting man heller kan kjøpe brukt.

Anonym poster: 760f41dfcc32fc19d2869f325b25a0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 13 år var det ingen som hadde hørt om det. Noe må de vel finne på for å få solgt mer babyutstyr, og hva er vel bedre enn å spille på mødrenes redsel for krybbedød! Hva er det som gjør at krybbedøden skal øke egentlig, hvis madrassen er støvsuget, vasket og luftet og bare brukt i et par å ser jeg ikke helt årsaken.....

Nå høres du ut som "bestemor-generasjonen" som ikke vil innse at verden har gått videre siden du hadde småbarn ;)

Anonym poster: 760f41dfcc32fc19d2869f325b25a0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...