Gå til innhold

Føde alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som ikke har hatt med seg noen andre enn helsepersonell på fødselen?

Altså ikke mor, barnefar, venn/venninne og lignende. Kun jordmor og annet sykehuspersonale.

Hvordan var det? Om du også har født med familie/venner til stede, hvordan opplevde du forskjellen på å føde "alene" og å føde med familie/venner?

Takk for svar :)

Anonym poster: 10cc9579c2de3fb581d5d5eac97626a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Selv om jeg under fødselsopplevelsen ikke hadde behov for noen tilstede, så hadde jeg veldig behov for det i etterkant. Jeg hadde ingen å snakke med om fødselen min, ikke noen som hadde delt det store øyeblikket. Det var faktisk ganske ensomt. Men sånn rent fødselsmessig kunne jeg født alene hele tiden, jeg bryr meg katten om folk tilstede og har intet behov for å snakke med noen og iallfall ikke å bli tatt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, naturlig nok, ikke gjort dette. Men kjenner ei som har. Var null stess i følge henne. Med tanke på omstendighetene rett og slett veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det, men må si meg enig med Silfen. Kunne godt født uten andre enn jordmor til stede, men etterpå hadde jeg stort behov for noen å dele gleder og sorger med, og ikke minst noen å snakke om fødselen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av forskjellige og tungtveiende grunner har min mann ikke kunnet være tilstede ved to av tre fødsler.

Den første gangen tvang min mor seg til å bli med (og venninner, søster og gud og hvermann tilbød seg), fordi det var så forferdelig trist å føde alene. Min mor er en grei dame, men noe så fælt som å dele en über-intim situasjon med noen annen enn en kjæreste gjør jeg aldri igjen. Hun ville bare godt, men det ble helt feil, og jeg klarte ikke føle meg komfortabel i det hele tatt.

Klok av skade (og jeg kunne unnskylde meg meg at jeg trengte barnevakt ;) ) ble det alenefødsel neste gang. Selvsagt hadde det vært bedre hvis mannen min var der, men det ble allikevel en veldig fin opplevelse. Jordmor tok også ekstra hensyn til at jeg var alene- kom innom oftere, og ble på skiftet sitt en halvtime ekstra fordi barnet var i ferd med å bli født, og hun ville ikke at jeg skulle måtte bytte jordmor akkurat i den fasen.

Jeg velger helt klart den siste varianten. Hvis du, TS, føler deg helt trygg og usjenert med personen eom er til stede, så er det hyggelig med selskap. Men hvis du er i tvil, så er det befriende å slippe og forholde seg til noen du ikke er helt komfortabel med. Og de tar ekstra hensyn så langt det lar seg gjøre.

Anonym poster: dc9a11e0049febc0d17e685ccf09f2db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare født en gang og da var mannen med. Men skal jeg være ærlig vet jeg ikke om det hadde vært så annerledes om han ikke var der. Jeg ville ikke snakkes til eller bli tatt på, og i løpet av fødselen ba jeg ham om å ha seg vekk, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare født en gang og da var mannen med. Men skal jeg være ærlig vet jeg ikke om det hadde vært så annerledes om han ikke var der. Jeg ville ikke snakkes til eller bli tatt på, og i løpet av fødselen ba jeg ham om å ha seg vekk, hehe!

VIlle du ikke savnet det å kunne snakke om fødselen i etterkant? Hadde ikke mannen din vært der hadde du ikke hatt noen å prate med som delte opplevelsen med deg.

Anonym poster: f22f5fd222e1f23af54554e9d3248829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er iallfall høy i lang tid i etterkant på fødslene mine. Så du hva jeg gjorde eller, så du, så du, weeeee, det var gøy! Og en som kan minne meg på små ting, tider, hva som ble sagt etc. Jeg er veldig fokusert innover, det går så kjapt og jeg må ha fokus, da er det greit å ha en som mentalt noterer rundetider, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke mannen din vært der hadde du ikke hatt noen å prate med som delte opplevelsen med deg. Anonym poster: f22f5fd222e1f23af54554e9d3248829

Jeg skal være ærlig enda en gang: Jeg vet ikke. Faktum er at mannen og jeg ikke hadde samme opplevelse av fødselen sist selv om vi var i samme rom. Jeg har faktisk måttet fortelle om min opplevelse mange ganger før han har forstått hvordan jeg hadde det.

Men du har sikkert rett i at jeg ville savnet å snakke med noen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne hadde med seg sin mor i begynnelsen, men underveis endte mor opp på gangen. Dette var hennes første fødsel, og det skal sies at hun opprinnelig hadde planer om å ha med oss venninnene inn også. Vi (venninnene) skjønte imidlertid at det ikke ville skje av erfaring.

Men hun hadde veldig nytte av å ha henne hos seg når fødselen var overstått.

Anonym poster: b0e2dc78b530f6c36e46cac7edb7b524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor det er aller best å ha en venninne med som er like opphengt i fødsel som deg selv. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være ærlig enda en gang: Jeg vet ikke. Faktum er at mannen og jeg ikke hadde samme opplevelse av fødselen sist selv om vi var i samme rom. Jeg har faktisk måttet fortelle om min opplevelse mange ganger før han har forstått hvordan jeg hadde det.

Men du har sikkert rett i at jeg ville savnet å snakke med noen likevel.

*Hoppe opp og ned og bite seg i leppa* Men takk for at noen sier akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde kun helsepersonell med. Mannen skulle vel egentlig vere med, men vart for sein.:P Guten hadde det travelt og kom i full fart.;) Men sakna ikkje å ha med andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøffel

Kunne godt ha født alene, da mannen min dessverre ikke ble den "advokaten" jeg hadde håpet på. Følte meg fryktelig alene under fødselen, og at ingen talte min sak. Men det var veldig hyggelig å ha ham tilstede etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare født med kjæresten til stede, men jeg tror ikke jeg hadde klart å gjøre det alene. Klarte ikke å ta kontroll over riene, ting gikk tregt og det var en mye mer intens og vanskelig fødsel enn ventet (hadde sett for meg å arve mamma sine fødsler, men neida..). Hvis jeg hadde måttet vært alene, så hadde jeg nok taklet det enda dårligere. I tillegg var kjæresten min veldig flink til å tvinge i meg drikke, og til å motivere meg til å finne krefter til å få ungen ut! :)

Bare for å komme med ett annet synspunkt også. Men jeg hadde heller født alene enn å ha med mamma. Hun hadde nok bare gjort det værre med å være bekymret og redd hun, ettersom fødselen ikke "gikk etter boka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...