Gå til innhold

Extremt sterk fødseslangst, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så ille at jeg angrer på at jeg ble graivd, jeg gråter hver dag av ren skrekk fordi jeg vet at jeg en dag skal føde dette barnet. Jeg kjenner jeg fysisk er redd, og tårene renner uansett om jeg vil eller ikke, jeg har aldri følt slik angst før.

Jeg klarer ikke tanken på at barnet skal fødes ut av meg, jeg er livredd, så redd som jeg aldri har vært før, for fødselen.

Keisersnitt frister heller ikke, med tanke på arr, helingsprosess som går tregere, og kanskje barnet trenger å bli født naturlig?

Jeg har ingen støtte i mannen, han sier bare "eksen min fødte helt fint, dette klarer du og". Jeg er drittlei av at han sammenligner meg og eksen hans, vi er ikke like, og hun gråt ikke hver dag pga dette heller.

Uff, hva har jeg rotet meg oppi... :cry:

Anonym poster: 1103fe1b3ed8b5f181ce7626a61e3414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor snakker forresten bare om at det blir bedre, og at jeg blir vant til tanken, og vil ikke la meg søke om keisersnitt enda, noe som skremmer meg enda mer.

Anonym poster: 1103fe1b3ed8b5f181ce7626a61e3414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis et behov for å få tankene på rett plass.Jordmor bør henvise deg til noen med kompetanse på mennesker med fødselsangst. Som du sier så er ikke snitt en løsning, det er best for deg og baby å føde vaginalt. Du trenger hjelp til å komme dette i møte fra profesjonelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan profesjonelle hjelpe med meg å endre syn på dette?

Jeg orker ærlig talt ikke denne angsten mer, det ødelegger dagene mine, jeg drømmer svært ofte at jeg føder, at jeg har enorme smerter, det har hendt at jeg har drømt at jeg har dødd under fødsel også.

Dette går bare ikke lengre.. Jordmor har ikke snakket om henvisning videre, det er min første gang, så jeg vet ikke hva jeg kan be om og ikke, men jeg skal be om samtaler.

Anonym poster: 1103fe1b3ed8b5f181ce7626a61e3414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan de det. Det er en angst og mennesker får hjelp for sine angster og fobier stadig vekk. Å ha fødselsangst er ikke noe som skiller seg ut.Man har metoder for å møte sine redsler. Jeg tenker som så at den eneste kuren for en fobi, er å møte skrekken sin i kontrollerte former. Det være at man er redd for edderkopper, sprøyter, tannlege eller fødsler. Alt kan overvinnes, men det må tas tak i.

Jeg hadde selv fødselsangst under mitt andre svangerskap, som førte til depresjon, mareritt, kunne ikke legge meg uten å grine i flere timer og det holdt hardt å holde fasaden oppe. Jeg tok relativt sent kontakt med KK, men etter møte med en idiot av en jordmor som bare blåste av meg, fikk jeg snakke med folk som tok meg på alvor. Vi gikk gjennom alt,satte fingen på hva som egentlig gjorde meg redd, gikk gjennom disse prosessene og laget en plan for hvordan det skulle håndteres. Det at jeg visste nøyaktig hva jeg kom til å forvente og at jeg hadde folk på mitt lag som ville MEG vel, gjorde at jeg slappet mye mer av og når alt kom til alt så fikk jeg en veldig ok opplevelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om samtale med fødselsleger på sykehuset du skal til.

Be de forkare hele prosessen, med alt av smertestillende som kan tilbys, hva rutinene er, og også prosessen med keisersnitt.

Jeg var litt der, jeg også. Gråt ikke hver dag, men et par ganger i uka de første 4-5mnd? Åhjadda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ro deg ned. Ungen kommer ut enten du vil det eller ei. "Fødselsangst" - nok et nymotens fenomen.

Anonym poster: b51ba3ba7d9a384364e3178d2ecf6624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehusene har de jordmødre som har ekstra erfaring i å snakke med de med fødselsangst. Be om en henvisning til jordmor på sykehuset på grunn av fødselsangst, og ikke gi deg før du får det!

Trenger du det får du flere samtaler også, og omvisning på fødestuen osv. Det du føler at du trenger for å være mer forberedt og kunne slappe av.

Hvis sykehuset vet at du har fødselsangst vil de også ta ekstra hensyn til det under fødselen. Så pass på å si i fra, og få snakket med noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS,

Kansje det bil hjelpe deg å begynne på gravid yoga? Det er mange som føler seg sterkere når de har pusteteknikker i orden. Jeg synes det har vært veldig lite fokus på hvordan man skal puste, sånn i forveien av fødekurs, men jeg har ikke deltatt på yoga-kurs.

Angående fødsel så tenker jeg at, det som skjer det skjer - du er i gode hender og du dør ikke av smerter. JA man får smerter når man føder, men dette er smerter vi SKAL ha, for å kunne vite når kroppen skal jobbe.

Kvinner har født i all tid og barn blir født hver dag. Hvorfor skulle ikke du klare det? Gjør gjerne knipeøvelser, for å styrke muskulaturen i underlivet.

Og sykehusene har så mange instrumenter nå for tiden, sammenlignet med ti år siden. Føderommene ser virkelig imponerende ut, og det er så mange måter man kan få lindring for smertene på!

Du kan godt skrive et brev til sykehuset hvor du forklarer at du har fødselangst, og at du ønsker å snakke med noen om hvordan du har det. Du kommer til å bli godt passet på, men ikke sitt alene med frykten. Ta kontakt med sykehuset! OG ikke les internett opp og ned etter historier. Man hører gjerne om alt annet enn de MANGE fine fødselene. ;)

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Herregud, ro deg ned. Ungen kommer ut enten du vil det eller ei. "Fødselsangst" - nok et nymotens fenomen.

Anonym poster: b51ba3ba7d9a384364e3178d2ecf6624

Tror nok ikke det er nymotens. jeg syns det er bra at slik frykt ikke er tabu og at det går an å snakke om. Bedre enn å være redd i stillhet.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er nymotens. jeg syns det er bra at slik frykt ikke er tabu og at det går an å snakke om. Bedre enn å være redd i stillhet.

Helt enig, Betty. Det verste er å tie sånne ting i hel, det skaper virkelig angst og psykiske problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsangst nymotens? For noe vås! Jeg er helt sikker på at kvinner har hatt fødselsangst og fødselstraumer til alle tider. Men den gangen skulle man vel ta seg sammen og ikke snakke for høyt om det. Takk og pris for at vi har kommet videre, at fødselsangst tas på alvor og at det finnes hjelp å få :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i de som sier at du bør bli henvist til føden for samtale. På de store sykehusene pleier de å ha jordmødre/personell som har kompetanse på fødselsangst.

Dette hjelper for mange! Du kan da få snakket om hva som plager deg, hva du er redd for og hva som kan gjøre at du takler situasjonen bedre. Kanskje kan dere også prøve å legge en plan for fødselen, f.eks ift smertestillende osv.

Det går nok bra :) Jeg har ikke hatt noe særlig fødselsangst, men har vært plaget med sterk araknofobi (edderkoppskrekk) tidligere. Til slutt var det så ille at det kontrollerte livet mitt - jeg kunne ikke gå inn i gamle bygninger, kunne ikke gå i skogen, kunne ikke være steder der det kunne være edderkopper, måtte sjekke alle klær, dyner madrasser osv. Så jeg en edderkopp fikk jeg totalt panikk og besvimte av skrekk. Jeg klarte å komme meg over det med eksponeringsterapi, og er ikke noe særlig redd for dem nå. Tenker ihvertfall ikke noe særlig på det lenger... All fobi er bygget opp på samme måten, og kan kureres med rett behandling.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) Fødselsangst er ikke noe å kimse av. Jeg hadde det med nummer to, og ble henvist til en psykolog for å hjelpe meg med det. Jeg hadde mye hjelp i det. Hvis ikke vil jeg sterkt anbefale en gestaltterapaut. Det koster endel, men du trenger ingen henvisning og har mye kortere ventetid. De jobber utfra helhetsbilde med kropp og følelser. Beste pengene jeg har brukt på lenge:-)

:kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

1. Ta kontakt med "Morgenrøden" ved sykehuset i Østfold i Fredrikstad:

"Morgenrøden ved sykehuset i Østfold, Fredrikstad er et samtaletilbud med jordmor for kvinner med fødselsangst. Studier viser at 20% av alle kvinner lider av fødselsangst og 5% har stor redsel for å føde, og kan ha behov for psykologisk støtte under svangerskapet. Angsten og redselen kan hindre tilknytning til barnet.

Hensikten med Morgenrøden er å gi gravide kvinner med fødselsangst en så god fødselsopplevelse som mulig. Ved å lytte til kvinnen og gi informasjon er det ønske om å gi henne økt selvtillit og hjelp til økt mestring gjennom svangerskap og fødsel."

2. Finn en doula som kan hjelpe deg underveis og delta på fødselen. Se: www.norskdoulaforening.no

Du trenger ikke være alene om dette!

Lykke til! :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...