Gå til innhold

Hjelp meg å tolke babyen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en baby på 3 uker, som er vanskelig å få til å sove på dagen. Hun sover enten når hun ligger på meg, i vogna ved bevegelse eller i bæresele. Dette er greit nok, og jeg prøver å få henne til å sove vha en av disse metodene på dagtid, men etter ca kl 15 er det nesten umulig å få henne til å sove mer enn max 20 min om gangen. Deretter skriker hun voldsomt fra ca 19 tiden på kvelden, jeg ammer henne og hun slipper puppen etter 10 min kanskje og skriker, strever etter å få tak igjen, for så å slippe og skrike videre. Jeg er usikker på om hun er mer sulten eller overtrøtt. Hun får gjerne begge pupper, som deretter virker tomme, men hun skriker videre. I kveld ga vi henne litt mme, for å se om hun ville ha mer, hun drakk ca 30 ml når pappaen ga (når jeg ga bare skrek hun videre og ville ikke suge, kanskje fordi hun forbinder meg med pupp og ikke flaske?). Hun slapp flasken, ville ikke ta mer, men var ikke mett og fornøyd, bare skrek videre. Jeg antar dermed at hun er overtrøtt og tar henne i bæresele hvor hun sovner raskt. Nå sover hun gjerne en 5-6 timer før hun våkner igjen for mat. Tror dere erfarne mødre at jeg har tolket henne riktig? At hun var litt sulten, men mest overtrøtt? Jeg hører jo alltid om så små som legger seg så sent, men når hun er så lei seg så tidlig på kvelden og først sovner, så sover hun sin lengste økt på døgnet, så da lurer jeg jo på om det er noe jeg misser her eller om hun bare trenger mye søvn..

Her er søvn og matmønsteret vårt i dag:

Sover fra 20.30 dagen før til 2.00 - Får pupp

Sover fra 2.30 til 5.00 - Får pupp

Sover fra 5.30 til 8.00 - Får pupp og komme opp i min seng hvor vi slumrer sammen vha smokk og koseklut et par timer til

Sover fra 11.30 til 13.30 - Oppå meg i sofaen - Pupp

Sover fra 14.30 til 15.00 - I vogna, våkner på tur og sovner ikke igjen - Pupp

Sover fra 16.00 til 16.20 - I bæresele, våkner selv, Pupp

Sover fra 17.30 til 18.15 - I vogna på tur, Våkner selv

Får deretter pupp 18.30, og starter da prosessen med å slippe og skrike, ta tak og slippe og skrike igjen, holder på sånn til nærmere 20.00. Vil ikke trøstes ved bæring. Da får hun litt mme, drikker 30 ml, skriker fortsatt etterpå. Tas opp i bæresele og sovner, tydelig utslitt, sover fortsatt og regner med hun sover til 1.00 før hun våkner for mat.

Hva tolker dere skrikingen hennes på slutten av dagen som? Skulle jo gjerne at hun tok kvelden litt senere, for så å sove 5-6 timer (dette gjorde hun i starten), slik at jeg slapp å legge meg så tidlig for ikke å bli utslitt, men hvordan kan jeg skyve på dette tror dere? Jeg prøver å få henne til å sove mer på dagen/ettermiddagen, i den tro at hun er overtrøtt på kvelden og derfor skriker, men det er neimen ikke lett.

Anonym poster: 37ffe1221e5a805c1cf7fef0311a59d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de har en rotetid på kvelden hvor de bare skriker og er vanskelige å roe er ikke så uvanlig. Noen ganger skyldes det kolikk, andre ganger lettere luftsmerter og mageknip eller at de er overtrøtte eller har fått for mye inntrykk i løpet av dagen, andre ganger er det ikke noen spesifikk årsak.

Min eldste skrek fra kl 19-23 hver eneste kveld fra han var 2-6 uker. Klarte aldri å sette fingeren på hva det var som gjorde det. Noen ganger var det luftsmerter, men dette var ikke noe han virket veldig plaget av. Godt mulig han var overstimulert/full av inntrykk for han var veldig våken og oppvakt, nysgjerrig og skulle ha med seg det som skjedde.

At de er urolige ved brystet kan skyldes at man har litt mindre produksjon på kvelden(dette er helt vanlig) og må derfor bruke lenger tid på å bli mett.

Rundt 3 ukers alder er det også vanlig med en økeperiode, så kan jo være det også som gjør at hun har vanskelig for å roe seg.

Med min yngste hadde jeg litt lite melk selv, så hun måtte ammes ganske ofte for å få nok mat(ga minst mulig mme for å opprettholde produksjonen best mulig.). Hvis hun ble for sulten var det veldig vanskelig å legge henne til brystet. Hun ble rasende og bare hylte. Da hjalp det å gi henne litt vann, slik at hun fikk slukket tørsten, dermed var det ingen problem å legge henne til igjen.

Syns din ser ut til å sove ganske bra på dagtid jeg. Noen sover bare korte intervaller og som oftest er det vanskelig å gjøre noe med. At hun helst vil sove på deg/dere skyldes nok behov for nærhet og det er jo også ganske vanlig når de er så små. Det beste dere kan gjøre da er å la henne få den nærheten hun trenger. Man føler seg litt låst ja, men man får tenke på at det er bare en kort periode det er slik. Den tiden da de ikke har tid til kos kommer tidsnok.

Anonym poster: f522f7fd1e59f38cfe267ec709f59b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun har vondt i magen. Små babyer kan ha vondt i magen uten at det nødvendigvis er kolikk. Noen babyer er kanskje ikke flinke nok til å rape, andre glupsker maten og får i seg mye luft av den grunn. Men du kan prøve noe så enkelt som sukkervann er å se om det fungerer. Det fungerer i hvertfall her i huset på magevondt. Men hvis hun skriker mer enn tre timer om dagen, tre dager i uken så vil de vel kalle detckolikk. Snakk med helsesøster hvis du er usikker, dessuten har de uansett noen råd/tips å komme med om det så "bare" er litt magevondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det her også på kvelden den første måneden, uten at vi fant noen grunn. Vi gjorde det sånn at når han slapp puppen så tok pappaen ham litt før vi la ham til igjen og lot ham spise det som var. Det roet seg da han var 5 uker sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på to uker som også styrer lyver urolig og umettelig på kvelden. Her starter det tidlig, tre-tiden og varer alt fra et par til 5 timer. Fryktelig, han suger puppene "tom" og skriker etter mer. Nekter å være av puppen, så de får jo aldri fylt seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert allergi? Kjenner ei lita som drakk av pupp i fem min, skreik som en gal i 20 min, drakk pupp i 1 min og skreik som en gal igjen. Prøvde og slapp ørten ganger uten å bli fornøyd. Etter noen uker med frem og tilbake viste det seg at hun har sterk melkeallergi. Etter endel prøving av forskjellige tillegg fikk hun en helt uten kumelk, og fra da var ho smørblid.

Du kan prøve å spise en diett helt uten noen melkeprodukter og se om det hjelper, men det er veldig slitsomt. Evt prøve et tillegg uten kumelk og se om hun vil ha fra flaske da...

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei på 3 uker og jeg har sluttet å amme siden hun ikke får nok melk til å bli mett.. Så eg pumper og gir mme. Hun spiser ca hver 3-4 time og da spiser hun 100 ml.. Så 40 er kanskje litt lite for henne til å gjøre henne ordentlig mett.. Når de ammer blir de fortere sliten i kjeven og slipper puppen, men betyr ikke alltid at de er mett.. De slipper å jobbe så hardt med flaska så da drikker de til de blir mett.. De har økoperiode når de er rundt 2-3 uker så babyen din trenger kanskje mer mat.

Men babyen din sover mange timer i strekk på natta da, så trenger kanskje ikke like nye søvn på dagen? Jenta mi våkner hver 3-4 time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar babyen din smokk forresten? Er ofte de bare har sugebehov.. Babyen min er veldig glad i smokken og den roer henne ned og hun sovner av seg selv i senga/sofaen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Hun spiser ca hver 3-4 time

Babyen min er veldig glad i smokken og den roer henne ned og hun sovner av seg selv i senga/sofaen..

Hvis babyen bare er tre uker gammel ville jeg tenkt at hun kanskje var sulten siden hun spiser så sjelden og har så stort sugebehov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis babyen bare er tre uker gammel ville jeg tenkt at hun kanskje var sulten siden hun spiser så sjelden og har så stort sugebehov.

Var det svaret til meg eller til TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...