Gå til innhold

Dette veier graviditeten!


Sissa

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne som jeg vil dele! Vet ikke om den har blitt lagt ut her før, men jeg syns den var ille fin! :jepp:

Nå føler hvertfall ikke jeg at jeg har lagt på meg så aalt for mye lenger (bare litt for mye :fnise:), når jeg ser hvor mye selve graviditeten veier! :)

Uke 10:

- baby: 5 gram

- morkake: 20 gram

- fostervann: 30 gram

- livmor: 140 gram

- økning i brystvev: 45 gram

- økt blodvolum: 100 gram

- veskeansamling: 100 gram

- ekstra fettvev: 210 gram

Totalt: 650 gram

Uke 20:

- baby: 300 gram

- morkake: 170 gram

- fostervann: 350 gram

- livmor: 320 gram

- økning i brystvev: 180 gram

- økt blodvolum: 600 gram

- veskeansamling: 500 gram

- ekstra fettvev: 1580 gram

Totalt: 4000 gram

Uke 30:

- baby: 1500 gram

- morkake: 430 gram

- fostervann: 750 gram

- livmor: 600 gram

- økning i brystvev: 360 gram

- økt blodvolum: 1300 gram

- veskeansamling: 800 gram

- ekstra fettvev: 2760 gram

Totalt: 8500 gram

Uke 40:

- baby: 3500 gram

- morkake: 650 gram

- fostervann: 800 gram

- livmor: 970 gram

- økning i brystvev: 405 gram

- økt blodvolum: 1250 gram

- veskeansamling: 1300 gram

- ekstra fettvev: 3200 gram

Totalt: 12.075 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk!

Vet ikke helt om jeg tror på at tallene er så eksakte og gjelder for alle. Men det var godt å se en bekreftelse på at det ikke baaaaare er en kg baby og resten fett ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh. Hvorfor feilleste jeg overskriften som "dette veier gravitasjonen"?

Morsom informasjon i alle fall! :)

Anonym poster: 9cc04e51ec9ac2f8c3675793c24d74d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Men hva med de som bare går opp 3-5 kilo? Hvor blir alle de andre kiloene av? De må jo ha like mye i blod, brystvev, fostervann osv. Så hvorfor går de ikke opp like mye? Tar de fra fettet i stedetfor eller noe?

Anonym poster: 662dc8d75887942ad265d1311e807ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Vet ikke helt om jeg tror på at tallene er så eksakte og gjelder for alle. Men det var godt å se en bekreftelse på at det ikke baaaaare er en kg baby og resten fett ;)

Tallene er nok ca. tall, det varierer nok fra person til person, men morsom å ha en oversikt over hvor mye de forskjellige tingene ca veier ! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kult! Men hva med de som bare går opp 3-5 kilo? Hvor blir alle de andre kiloene av? De må jo ha like mye i blod, brystvev, fostervann osv. Så hvorfor går de ikke opp like mye? Tar de fra fettet i stedetfor eller noe?

Anonym poster: 662dc8d75887942ad265d1311e807ece

Jeg har venninne som kun la på seg 6 kg. Hun fødte et barn på 2800g til termin, hadde null ødem, og bortsett fra magen så hun heller bare tynnere ut. Så bare der kan man trekke fra rundt 5-6 kg på den oversikten ovenfor.

Kan også nevne at hun fikk kjempestore problemer med melken, og at det i følge jordmor var fordi kroppen hadde for lite fett å ta av etter fødselen, så det å legge på seg lite er ikke nødvendigvis noe å ønske seg heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Men hva med de som bare går opp 3-5 kilo? Hvor blir alle de andre kiloene av? De må jo ha like mye i blod, brystvev, fostervann osv. Så hvorfor går de ikke opp like mye? Tar de fra fettet i stedetfor eller noe?

Anonym poster: 662dc8d75887942ad265d1311e807ece

Jeg la på meg 6 kg. Kan jo trekke av fett og væske til 4,5 kg først, da er man på 7,5. Så gikk jeg ned en del i egenvekt, babyen spiste meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har lagt på meg 17kg så langt.. er i uke 33

Hvor mye gikk dere opp på slutten?:( Jeg begynner å bli ganske tung.

Anonymous poster hash: 4ff46...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt på meg 17kg så langt.. er i uke 33

Hvor mye gikk dere opp på slutten?:( Jeg begynner å bli ganske tung.

Anonymous poster hash: 4ff46...5ba

Jeg gikk opp 5kg fra startvekt, men jeg var myyye dårlig og gikk ned 10kg de første månedene.

Du kan trøste deg med at mange av kiloene forsvinner rett etter fødsel og at ammingen hjelper deg med å miste noen kilo også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 6 kg. Kan jo trekke av fett og væske til 4,5 kg først, da er man på 7,5. Så gikk jeg ned en del i egenvekt, babyen spiste meg opp.

Samme her, veide 6 kg mer enn før jeg ble gravid den dagen mini ble født. Jeg hadde noen kg for mye i utgangspunktet, så det gikk jo fint det, fikk ingen problemer med amming eller noe.

Anonymous poster hash: bac7a...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp myyye i vann, hadde masse ødemer. Ved termin hadde jeg gått opp 10 kg. Etter fødselen, da ødemene hadde forsvunnet veide jeg 10 kg mindre enn jeg gjorde før fødselen. Så jeg gikk ned 10 kg i svangerskapet. Ikke at det gjorde noe.



Anonymous poster hash: 79ea5...1d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta den med en klype salt - jeg gikk ned 20 kg på to dager, og 8 av dem var vann...

Anonymous poster hash: 1ef28...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt på meg 17kg så langt.. er i uke 33

Hvor mye gikk dere opp på slutten? :( Jeg begynner å bli ganske tung.

Anonymous poster hash: 4ff46...5ba

Jeg la på meg 26kg sist svangerskap. Det er aalt for mye, men sånn er det innimellom. Jeg la på meg 10kg i svangerskapet som fortsatt ikke er borte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke bare er dette veldig individuelt, men det har jo mye å si for anbefalt vektoopgang om en er under-eller overvektig i utgangspunktet. En med 20 kg ekstra behøver ikke 3400 gram med fettlager, mens en svært undervektig behøver litt mer.

Men, skjønner ikke hvorfor en skal henge seg sånn opp i vekten. Den øker, og en ser jo om en plutselig har lagt på seg faretruende mye for fort, eller har mye vann i kroppen. Noen legger på seg kjapt hvis de må være i ro, noe mange behøver etterhvert. Andre kan sitte i ro i 9 mnd og kun gå opp 10 kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp over 20 kg, veide meg ikke de siste ukene. Når jeg kom hjem fra sykehuset var minst 16 kg borte, innen en mnd var alt utenom 2 kg borte. De sitter godt ;)

Anonymous poster hash: 50d1f...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg la på meg 28 og 32 kilo i mine to svangerskap. Alt for mye, og det var tungt å bære på, men jeg gikk ned igjen alt ganske kjapt, faktisk.



Anonymous poster hash: 543d7...dac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er den oversikten ja. :) Den har jeg tenkt på å kikke litt på et par ganger i det siste, men har glemt det av hele tiden. :P Jeg hadde lagt på meg 6,4 kg ved 25 uker, så kan se ut som at jeg har lagt på meg sånn høvelig gjennomsnittlig hittil. Sist hadde jeg lagt på meg 10 kg på samme tid og endte opp med 24 kg opp, så da var det nok mer enn jeg trengte.. :P Artig oversikt. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...