Gå til innhold

SkappelGenseren - samletråd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei... Synes genseren min klør litt.. Strikket den i det garnet som står på oppskriften.. Har noen en idé om hva jeg kan gjøre/vaske den på så den slutter å klø????

Anonym poster: db070e67de017f42db5e6710e0edb7c4

Det vil gi seg etterhvert :) helt vanlig at alpakka har en del løse hår som 'slipper' - ved bruk og vask vil de etterhvert falle av.

Har hørt tips om å legge i fryseren noen timer, og så riste plagget godt. Teorien er at disse løse hårene skal knekke lettere. Aldri prøvd det, så kan ikke stå inne for at det faktisk funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva syns dere om skappeljakka da? Selv syns jeg at den ser ut som noe som gamledamene på gamlehjemmene bruker... Skappelgenseren er fin, men ikke skappeljakka.

Liker denne (gamle) oppskrifta fra Drops bedre, for å si det sånn ;) Litt samme stilen med fluffy rillestrikk, men mye mer kroppsnær og med hette :) denne jakka står på må-strikke-engang lista mi -

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=80&d_id=18&lang=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei.. Strikker skappelgenseren i står 2-3år... Hvor lang skal ermene være når de er ferdigstrikket??

Anonym poster: db070e67de017f42db5e6710e0edb7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Cortina Soft, tror den er fra Sparkjøp eller Europris. Veldig mykt og fint, og vet av erfaring at den holder seg bra, så lenge du behandler ull som ull =)

Min teori er at du skal strikke med det du liker.

Finn et garn som passer pinnen (størrelsen du skal strikke med) og sett i gang =)

Skappelgenseren er en veldig enkel genser og krever verken ull av fineste kvalitet eller heftige pinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme her, så jeg må bruke en topp under genseren. :(

Kanskje noen også har tips om garn vi kan bruke som IKKE klør. Tenker å strikke en til, i størrelse "normal" denne gangen :P

For de fleste er merinoull kløfritt. De fleste garnprodusentene fører merinoull. Strukturen er annerledes enn strukturen til alpakka, den er mindre hårete og er ofte spunnet med flere tråder.

Man kan strikke Skappel-genseren i andre farger enn hvitt/grått/brunt. Det er ikke fargene som er avgjørende om det er den og den genseren. Marius-genseren strikkes tradisjonelt i marineblått, hvitt og rødt, men min grå og hvite Mariusgenser er likefullt en Mariusgenser selv om den ikke har de tradisjonelle fargene.

Når det kommer til toving er det ikke sentrifugeringen som er avgjørende, men kombinasjonen av temperaturen på vannet og bevegelse. Ull tover fra 40-45 grader og oppover, derfor er 30 graders ullvask "sikkert" (men dette er forskjellig fra maskin til maskin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er ferdig med genseren, er det noen som vil hjelpe med noen mål??? Skal strikke til min svigerinne, hun er 173 høy, og har litt hofter. Str 42 tenker jeg. Noen som er ca samme størrelse og som kan bidra til et mål av bredden??? Skal strikke i Drops alpakka og Vivaldi på pinne 5. Har prøvelapp, og det ble fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2013 bryllup

Noen som har strikket med 74 masker i stedet for 80? Hvordan ble det?

Har lagt opp og begynt på det nå, men klarer ikke å se om den er bred nok eller ikke.. Fikk tips om å legge opp ferre masker enn på mønsteret, da jeg er ganske liten, men kanskje å kutte ned 6 masker var litt mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har strikket med 74 masker i stedet for 80? Hvordan ble det?

Har lagt opp og begynt på det nå, men klarer ikke å se om den er bred nok eller ikke.. Fikk tips om å legge opp ferre masker enn på mønsteret, da jeg er ganske liten, men kanskje å kutte ned 6 masker var litt mye?

Det går nok fint :) Kommer litt an på hvor lang du vil ha den. Skal den gå til under rumpa? Da kan det være lurt å ta hensyn til evt bredere hofter.

Jeg er snart halvveis med en rød variant. Stoppet da bakstykket nådde meg halvveis ned på rumpa. Av erfaring vet jeg at den strekker seg noen cm etter bruk/vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2013 bryllup

Det går nok fint :) Kommer litt an på hvor lang du vil ha den. Skal den gå til under rumpa? Da kan det være lurt å ta hensyn til evt bredere hofter.

Jeg er snart halvveis med en rød variant. Stoppet da bakstykket nådde meg halvveis ned på rumpa. Av erfaring vet jeg at den strekker seg noen cm etter bruk/vask.

Ser nå jeg har komt litt lengre at den blir bra til med med 74 masker i bredden! Gøy å høre at du strikker rød. I et svakt øyeblikk valgte jeg nemlig en (rar) rosafarge. Klarer ikke å bestemme med for om jeg liker det eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå jeg har komt litt lengre at den blir bra til med med 74 masker i bredden! Gøy å høre at du strikker rød. I et svakt øyeblikk valgte jeg nemlig en (rar) rosafarge. Klarer ikke å bestemme med for om jeg liker det eller ikke. :)

Rosa er sikkert nydelig :)

Det var Tjorven på Majorstua som hadde en rød Skappel-genser i vinduet, og det var den peneste varianten jeg hadde sett! Så da var det avgjort, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har prøvd seg på jakken? har akkurat satt igang med genseren, har ikke strikket så mye tidligere, men ble veldig gira nå, og vil gjerne prøve meg på jakken når jeg er ferdig, men hvordan er vanskelighetsgraden på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har prøvd seg på jakken? har akkurat satt igang med genseren, har ikke strikket så mye tidligere, men ble veldig gira nå, og vil gjerne prøve meg på jakken når jeg er ferdig, men hvordan er vanskelighetsgraden på denne?

Jeg strikka en liknende jakke ved å se på bildene på bloggen til Maria Skappel. Jeg sydde på lommer til slutt, da. Aner ikke hvordan man får til slike integrerte lommer... :vetikke: Men jeg ble kjempefornøyd og den er flittig brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikka en liknende jakke ved å se på bildene på bloggen til Maria Skappel. Jeg sydde på lommer til slutt, da. Aner ikke hvordan man får til slike integrerte lommer... :vetikke: Men jeg ble kjempefornøyd og den er flittig brukt!

ahh... ja for jakken i seg selv er vel ikke så annerledes enn genseren bare med to stykker foran(?), men lommene som jeg synes virker umulige å få til selv utifra mine strikkekunnskaper. er det mulig å få se et bilde av din?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

foresten, når man skal felle masker til halsen på genseren, har jeg forstått det riktig at man skal strikke 32 masker så felle 16 og deretter strikke 32 masker til, og deretter strikke 32 på ene siden og felle av maske 32, helt til det er 28 på hver side? om man har 80 masker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet ut dette selv, men vil tro lommene kan strikkes på samme måte som man strikker tommel på votter. Altså man strikker over et visst antall masker med med en annen tråd (kontrastfarge). Ta maskene tilbake på forrige pinne og strikk dem på nytt med garnet man strikker jakken i. Strikk videre på jakken. Senere plukker man opp maskene, drar ut tråden i kontrastfarge og strikker rundt til lommen blir passe dyp. Fell av og sy sammen i bunnen av lommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet ut dette selv, men vil tro lommene kan strikkes på samme måte som man strikker tommel på votter. Altså man strikker over et visst antall masker med med en annen tråd (kontrastfarge). Ta maskene tilbake på forrige pinne og strikk dem på nytt med garnet man strikker jakken i. Strikk videre på jakken. Senere plukker man opp maskene, drar ut tråden i kontrastfarge og strikker rundt til lommen blir passe dyp. Fell av og sy sammen i bunnen av lommen.

Oi, det skjønte jeg ingenting av! Jeg må ha strikkingen inn med teskje...

Jeg kan se om jeg finner et bilde av jakka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det skjønte jeg ingenting av! Jeg må ha strikkingen inn med teskje...

Jeg kan se om jeg finner et bilde av jakka :)

fant en veldig grei video her! Ikke spesielt vanskelig tydeligvis:) skal absolutt prøve meg på jakka! Hva slags garn brukte du? likte veldig godt den melerte fargen som skappeljakken hadde, hvordan får man til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant en veldig grei video her! Ikke spesielt vanskelig tydeligvis:) skal absolutt prøve meg på jakka! Hva slags garn brukte du? likte veldig godt den melerte fargen som skappeljakken hadde, hvordan får man til dette?

¨

hehe, glemte link;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er str 36 og ble anbefalt å legge opp 70 masker i stedet for 80. Damene på garnbutikken sa også at jeg ikke burde lage ermene lenger enn 30 cm. Strikker i Drops alpakka og vivaldi, pinne 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...