Gå til innhold

SkappelGenseren - samletråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett genseren Dorthe Skappel har designet på bloggen til datteren Maria, og synes den er så fin! Har veldig lyst til å strikke den, men synes garnet i oppskriften er i dyreste laget (tynn alpakka fra Du Store Alpakka + Iris Alpakka). Grovt regnet tror jeg garnet kommer på 600-700 hvis man skal kjøpe det som er oppgitt, og det blir litt mye for studentbudsjettet mitt..

Noen som har strikket den og/eller har forslag til garn som kan brukes? Tenkte å erstatte tynn alpakka med Drops Alpaca, men mer usikker på Irisen...

Genseren finner dere forresten her : http://www.mariaskappel.no/2012/06/05/mammas-hjemmestrikkede-genser/

Anonym poster: 44bf7c3d0b6e4e1f3fcf8e78c70012cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strikker den i Drops Alpaca og Drops Vivaldi.

Kjempe fin kombinasjon, og ikke altfor dyrt heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Belin - hvilken pinnetykkelse bruker du, og har du fulgt maskeantall i oppskriften?? Jeg har også tenkt å bruke de garnene du bruker, nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt drops alpaca og drops vivaldi, og det ser kjempebra ut :)

Jeg brukte samme maskeantall som i oppskriften, men gikk ned en pinnestørrelse siden vivaldi er litt tynnere garn enn orginalgarnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at man skal bruke pinne nr 7....men bruker dere parpinner eller rundpinne? Nybegynner serru!! Vet man skal strikke fram og tilbake,men det kan man jo på rundpinner også....! Isåfall.....40cm rundpinne nr7...skulle det duge??

Innspill ønskes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sjokoladebolle

Jeg synes det er lettere å strikke med rundpinner når jeg skal strikke litt store arbeid. Det er greit å slippe å håndtere to store pinner, også er det lettere å ta det med seg siden rundpinnene kan rulles sammen. Hvis du skal strikke genser så tror jeg at 40 cm blir litt for lite, jeg ville heller gått opp til 60, eller 80. Det kan se ut som det er greit med plass på pinnnene med det samme maskene er lagt opp, men så fort det blir litt lengde på arbeidet så vil man oppdage at det tar mer plass likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til å velge 80 cm rundpinne (som jeg hadde valgt da du kan bruke denne til andre gensere som skal strikkes rundt) er at det er lengre pinnedeler på disse enn det er på 40 cm. Det er lettere å strikke når pinnedelene er lengre.

Dersom vaieren på pinnen du velger er veldig krøllete så har jeg et tips for å få rettet den ut. Kok opp vann og dypp vaieren i vannet. Da retter den seg ut med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til billiggarn man kan bruke til denne genseren. Fra europris, sparkjøp, nille, rema etc.?

Gidder ikke bruke mange hundre kroner på garn til en genser som er så rask å strikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes massevis av billiggarn du kan bruke. Genseren strikkes på pinne 7, så så lenge garnet er såpass tykt at det passer til denne strikkefastheten kan du bruke det. Det står på papiret rundt garnet hvilken pinne som er anbefalt. Det går også an å kombinere to garn, det er det Maria Skappel gjør i oppskriften. Da kan du f.eks ha et garn som har anbefalt pinne 4 og et som har pinne 3. (Det er ikke så nøye om det blir akkurat 7, 6-8 går nok også bra.)

Det du imidlertid skal tenke på, er at du får det du betaler for. Min erfaring er at billiggarn ofte klør og ikke er så pent som mye av garnet du får i garnbutikken. En annen ting er at det gjerne er mindre garn på nøstene. Det høres kanskje billig ut med et nøste til en tier, men hvis det bare er 50 meter på det, er det jo faktisk billigere å kjøpe et nøste på 200m til 30 kr i garnbutikken. Billiggarn er også ofte tungt.

Min anbefaling er derfor ikke å kjøpe billiggarn, men at du tar deg en tur i garnbutikken og hører hva de anbefaler. Det finnes mye garn som slettes ikke blir så dyrt hvis man ser på totalprisen og ikke pris pr. nøste. Et godt eksempel er garnet fra Drops. Jeg strikker, som mange andre, en genser i Drops Alpaca og Drops Vivaldi. Hvis jeg husker riktig kommer den på rundt 350 kr. Kvaliteten er veldig lik den "originale".

Det kan hende at du hadde fått såkalt billiggarn noe billigere, men kvaliteten hadde da blitt deretter. Jeg mener det er bedre å bruke en femtilapp ekstra på et plagg du faktisk kommer til å bruke, enn å vende på krona og ende opp med en firekilos kløende sak som havner bakerst i skapet. (Jeg snakker av erfaring ,da jeg strikket mine første ting var det i billiggarn fra Europris, men de klør så mye at jeg sjelden eller aldri har brukt dem..)

Lykke til med strikkingen!

Anonym poster: b5474442a0e7d8aa6fb008c8e809c517

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring. Har strikket masse av billiggarn og har ikke merket at det har blitt rart i fasongen. (nå er jeg nøye med vask av ulltøy!) og det skal mye til at jeg synes noe klør. :) Hadde ikke tenkt tanken på å kombinere garn til pinne 3 og pinne 4 og ende opp på 7. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting man må tenke på er hvilken kvalitet garnet har. Klar man kan Bruke for eksempel to tråder Silja sokkegarn og få samme strikkefasthet som når man for eksempel kombinerer alpakka og mohair (jeg aner ikke om dette faktisk er tilfelle, det er bare for å illustrere forskjellen), men det ferdige resultatet vil bli to forskjellige gensere.

Når det kommer til billiggarn vs dyrt garn er det smak og behag for min del, og litt avhengig av hva jeg skal strikke. Samboern får nok aldri sokker i Malabrigo tosh sock yarn igjen, da vurderer jeg heller Silja eller Fabel, rett og slett fordi sokkenes levetid ikke er verdt prisen av Malabrigo. Skal jeg derimot strikke et sjal i julegave kan jeg spandere på noen et nøste Wollmeise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig nybegynner i strikkegamet, og lurer på om noen kan forklare veldig enkelt hva det menes med fell 16 masker midt på? Skal jeg strikke 16 masker sammen? Og når det står legg ut en maske, på armen, hvordan gjør jeg det?<br /><br /> Anonym poster: 9e0f38cfedd1144344eb4bbb564b990a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig nybegynner i strikkegamet, og lurer på om noen kan forklare veldig enkelt hva det menes med fell 16 masker midt på? Skal jeg strikke 16 masker sammen? Og når det står legg ut en maske, på armen, hvordan gjør jeg det?<br /><br /> Anonym poster: 9e0f38cfedd1144344eb4bbb564b990a

Du skal felle de 16 maskene for å starte på halslinningen, og da må du felle dem helt av. Når du kommer dit fellingen skal starte, strikker du to masker og tar den første (den lengst til høyre) over den andre og av pinnen. Så strikker du en maske til, og tar masken før over den og av pinnen. Da har du felt to. Sånn fortsetter du til du har felt 16 masker, og etter det strikker du bare som før. Det finnes masse videoguider på youtube som viser deg hvordan du feller av, hvis det er vanskelig å forstå.

Når du skal legge ut en maske er det mange måter å gjøre det på, men du kan strikke to ganger i samme maske (en gang som du pleier, og en gang ved å stikke pinnen inn bakfra og strikke vanlig) før du tar masken av pinnen. Det er en ganske standard måte å øke på. Alternativt kan du plukke opp tråden mellom to masker og strikke bakfra gjennom den. Søk på "kbf knitting" og "m1f knitting" på youtube, så kan du se videoer som viser hvordan det gjøres.

Anonym poster: 87d3b6c89780725067d07fc7912fd8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle Gunnes

Jeg står litt i stampe og lurer på om jeg skal bruke en kombi av billiggarn jeg har, sammen med en noe bedre alpakkaull. Jeg har nok - tror jeg. Eller om jeg skal gå rett på en Drops-pakke med garn?

Det jeg har, har en fin lys blåfarge men aner jo ikke hvordan denne kvaliteten lar seg kombinere. Er ull det andre og type litt kløete og grov. Kanskje jeg bare må strikke en prøvelapp?

Hvor mange nøster fra Drops bruker dere av hver? Jeg er en normal størrelse 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er billiggarnet ditt Mohair-lignende? For det er det du evnt. skal erstatte, dvs dette: http://www.garnstudi...hp?garn=Vivaldi

Alpaca: http://www.garnstudi...php?garn=Alpaca

Jeg ville investert i kvalitetsgarn, sjangsen for at det ikke blir bra er stor og forbruket er mye større per nøste enn med kvalitetsgarn. Nå er jeg nesten ferdig med en Sophiagenseren (skappelgenseren i barnestørrelse) str. ca ett år (dvs jeg holder på med det siste ermet) og jeg er fortsatt på det første nøstet med Vivaldi. Garnbutikken vil kunne hjelpe deg med hvor mye du trenger og der jeg kjøpte mitt garn fikk jeg beskjed om å ta vare på kvitteringen, så kunne jeg komme tilbake med de nøstene som ble til overs. Lykke til!

Anonym poster: 812a91e98f6c55afe490d83a0b2449e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Om jeg tar 300 gram Drops Alpaca og 150 gram Drops Vivaldi, bør det da holde? Om jeg strikker med to tråder alpaca og en tråd vivaldi på pinne nr 9?

Jeg har noe isblå alpakka fra "gamle dager" som er i en veldig god kvalitet. Men vet ikke om det er nok. Må grave frem de nøstene og se hvor mange gram jeg har igjen.

Endret av Belle Gunnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tar 300 gram Drops Alpaca og 150 gram Drops Vivaldi, bør det da holde? Om jeg strikker med to tråder alpaca og en tråd vivaldi på pinne nr 9?

Jeg har noe isblå alpakka fra "gamle dager" som er i en veldig god kvalitet. Men vet ikke om det er nok. Må grave frem de nøstene og se hvor mange gram jeg har igjen.

? En av hver på pinne nr 6, siden disse er litt tynnere enn det som er i orginaloppskriften. Når det gjelder forbruk, så høres det litt lite ut, mener jeg har hørt 7/8 nøster alpaca, men hør som sagt i butikken og om du kan komme tilbake med det du ikke bruker. Når det er sagt har jeg strikket masse småting i alpaca, fantastisk garn:)

Anonym poster: 812a91e98f6c55afe490d83a0b2449e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...