Gjest Gjest_Trude_* Skrevet 26. mars 2009 #41 Skrevet 26. mars 2009 Jeg kjøpte steinene på www.impecta.se , og det kostet ikke mange kronene nei. Selve frøposen kostet ca 20 SEK. Problemet var bare at de ikke tillot bestillinger under 100 SEK. Så da ble det en del rare frøposer på meg. Jeg kan ikke tenke meg at det er særlig vanskelig å få til. Så lenge treet blir passet godt på så går det greit. Jeg vet at trærne tåler kulde, men skal ikke være ute når det er under 10 minusgrader. Så derfor planlegger jeg å ha det i en frostsikker krukke som jeg kan ta inn i kjelleren når det er vinter. Ellers er det jo bare å lese den infoen som følger med frøposen. Kom igjen folkens - la oss bringe litt middelhavsnatur hit til det kalde nord! Hei. oliventre er en eksotiksk plante å den tåler ikke kulde, det man bør gjøre om sen høsten, er å sette treet inn, det går helt greit i nordiske stuer, å slik overlerver den vintere. den kan miste pladene men vær urolig, dette kan skyldes litt endringer i klim pga at du har steldt treet i stuen.
MarilynM Skrevet 14. april 2009 #42 Skrevet 14. april 2009 Legger i mine innlegg og henter frem når jeg får hage!
Nausicaä Skrevet 15. april 2009 #43 Skrevet 15. april 2009 De har oliventrær på plantasjen for tiden, for de som ikke er såå tålmodige. *drømme om en liten, men koselig frukthage*
Gjest Tokidoki Skrevet 15. april 2009 #44 Skrevet 15. april 2009 Å, nå skal jeg plante avokadofrø. Bare synd alt dør når jeg tar i det
Gjest Gjest_Ragnhild_* Skrevet 26. april 2009 #45 Skrevet 26. april 2009 Hei! -hvordan går det med plantene deres? Jeg har akkurat sådd nektarin stener, går det an? - noen som har erfaring. Har også noen daddel stener je lurte på å prøve......?
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #46 Skrevet 27. april 2009 Jeg har ikke prøvd nektarin eller daddel, men jeg har sådd mandel, sitrus, pasjonsfrukt, physalis, chili og paradisfuglblomst. Her er status på prosjektene; Jeg sådde en vanlig mandel og fikk et lite tre. Mandeltreet mistet alle bladene sine i vinter og jeg ser ingen tegn til knopper nå, men det er liv i kvistene. Blir spennende å se om det kommer blader igjen. Sitrustreet (husker ikke helt hva det er) ser ut til å trives godt og vokser i høyden. Ingen tegn til blomster, men det skal jo uansett ta flere år før man i det hele tatt kan begynne å håpe. Pasjonsfrøene fra en frukt kjøpt på Bunnpris ble sådd for ca én måned siden. De har stått i fuktig jord tildekket av plastfolie i sørvendt vindu og nå ser det ut til at alle frøene spirer. Jippi! Håper jeg får skikkelig fine pasjonsblomster. Physalis ble sådd i fjor fra frø fra frukt kjøpt på Rema. Planten ble veldig høy (over 1 m) og fikk noen frukter, ca 5 stk om jeg ikke husker feil. Fruktene ble kjempegode, men jeg kommer ikke til å så physalis igjen før jeg får meg drivhus. Chili ble sådd fra krydder som spirte veldig bra. Plantene vokste fort og jeg endte opp med et par stykker som fikk en del frukter. Desverre er sesongen i midtnorge litt for kort til at alle ble modne. Paradisfuglblomstfrø kjøpte jeg på nett. ca 100 kr for 5 frø hvorav ett spirte. Det har blitt en liten og spinkel plante som ennå ikke er kommet i gang med vekstsesongen i sitt andre år. Håper den klarer seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå