Gå til innhold

Jeg vil lage mitt eget oliventre!


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd å plante en olivenstein, og fått opp et tre? Hvilke steiner brukte dere i tilfelle? Jeg vet ikke hvor man får kjøpt ferske oliven i Oslo, de fleste oliven ligger jo på glass. Kan man bruke steiner fra slike oliven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Det var tydeligvis ikke så mange som hadde prøvd ut dette. Men nå har jeg altså funnet litt info. Jeg kjøpte olivensteiner gjennom Impecta i Sverige, og er nå i gang med såing. Sorten heter Olea Europaea, og stammer fra Hellas. Treet kan bli opptil 6 m høyt. Steinen skal files litt med sandpapir, og deretter settes i såjord. Dette kan vel ikke være så vanskelig vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lyst til!

Kan du legge ut link til der du fikk frøene fra? Vet du noe om stell? Var det dyrt?

Tror du at du klarer å dyrke frem oliven? Det høres bare SÅ kult ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte steinene på www.impecta.se , og det kostet ikke mange kronene nei. Selve frøposen kostet ca 20 SEK. Problemet var bare at de ikke tillot bestillinger under 100 SEK. Så da ble det en del rare frøposer på meg. Jeg kan ikke tenke meg at det er særlig vanskelig å få til. Så lenge treet blir passet godt på så går det greit. Jeg vet at trærne tåler kulde, men skal ikke være ute når det er under 10 minusgrader. Så derfor planlegger jeg å ha det i en frostsikker krukke som jeg kan ta inn i kjelleren når det er vinter. Ellers er det jo bare å lese den infoen som følger med frøposen.

Kom igjen folkens - la oss bringe litt middelhavsnatur hit til det kalde nord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kom igjen folkens - la oss bringe litt middelhavsnatur hit til det kalde nord!

Jepp, nå har jeg også bestilt olivensten samt etpar andre artige, eksotiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så gøy!

Vi har avokado-tre, ingefær-busk, appelsin-plante og jobber for tiden med et mango-tre (som visstnok kan bli 40m høyt i det fri :o ).

Det er kjempegøy å plante ting fra frukt- og grøntavdelingen i butikken og se hvordan det blir!

Ingen som har prøvd å plante olivenstener fra olivener de har kjøpt i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De olivenstenene er kanskje for "behandlet"??

Hvor store er de foreløpige trærne/buskene dine, Elle Melle?

Hvor lenge har de levd?

Er det fine planter?

Jeg er ikke så opptatt av å dyrke frem frukter; egentlig mest opptatt av å ha noe utenom det vanlige, og å klare det! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullt mulig å ha treet innendørs. Jeg har et lite oliventre stående på stuebordet i en firkantet potte (har ikke dyrket dette frem selv). Utrolig stilig. Det er veldig lite, så det får litt sånn "bonsai-look". Treet bør imidlertid stå litt kaldt om vinteren, slik at det får en hvileperiode. Oliventrær vokser visstnok gruelig sakte, så det tar lang tid før det blir stort. Men det tar kun to år før det kommer oliven da, så det hjelper på motivasjonen. (Men fruktene kommer først på toårige skudd.)

De steinene jeg kjøpte lå i en frøpose, ca 10 stk. De må som tidligere nevnt slipes før de kan sås. Det har jeg nå akkurat gjort - og det var litt av en jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har avokado-tre, ingefær-busk, appelsin-plante og jobber for tiden med et mango-tre (som visstnok kan bli 40m høyt i det fri :o ).

Det er kjempegøy å plante ting fra frukt- og grøntavdelingen i butikken og se hvordan det blir!

Kjenner meg igjen her ja... Jeg holder for tiden på med avocado, klementiner, grape frukt og sitroner. For ikke å snakke om de 40 solsikkefrøene jeg puttet i jorda - hvor alle spirte :roll: . Det blir nok en trang hage i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Avokadotreet er vel sånn ca 70 cm høyt og kan vel mest treffende beskrives som en pinne med en paraply av store grønne blader som henger ned fra toppen.

Appelsinbusken ser litt ut som en ekstra grønn og blank bjerkefik (er det det de heter?).

Ingefærplanten ser ut som en liten bambus (min favoritt), og mangoen er på spirestadiet ennå så der vet jeg ikke.

Jo, og så har vi sitrongress, men det ser bare ut som en potte med ugress foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Avokadotreet er vel sånn ca 70 cm høyt og kan vel mest treffende beskrives som en pinne med en paraply av store grønne blader som henger ned fra toppen.

Ingefærplanten ser ut som en liten bambus (min favoritt), og mangoen er på spirestadiet ennå så der vet jeg ikke.

ang ingefær, satte du bare en bit av roten i gjorda?

Avocadoene mine har jeg plantet i gruppe, i en stor selvanningspotte. Klipper ned noen av og til. så ha nå en tett avocadoskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen her ja... Jeg holder for tiden på med avocado' date=' klementiner, grape frukt og sitroner. For ikke å snakke om de 40 solsikkefrøene jeg puttet i jorda - hvor alle spirte <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_rolleyes.gif' alt=':roll:'> . Det blir nok en trang hage i sommer.

Det spøker litt for solsikkene dine.....

Du må iallafall la de stå kaldt.

Står de i vanlig romtemeperatur nå kommer de til å være en meter lange med en stilkdiameter på ca. 5 mm når du kan plante de ut (om nesten tre måneder). De kommer med andre ord til å bli laaaange og tynne og klarer ikke å holde sin egen vekt oppe.

Solsikker bør man nok helst så rett i jorden, eller inne i april.

Men lykke til med oliven-prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en svær ingefærrot med mange "øyne". Hvert øye blir til èn stilk, så jo flere jo bedre.

Putt den i fuktig jord (gjerne dekket med plast over potten til den spirer), og smør deg med tålmodighet.

Det tar laaaang tid, men den blir veldig artig, litt bambusaktig.

Velg en stor potte, for den trenger god plass etter hvert og passer gjerne best på gulvet på grunn av høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...