Gå til innhold

Jeg vil lage mitt eget oliventre!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åh...gleder meg masse til å lage meg en ingefærplante!

Du kjøpte bare ingefær i grønnsaksdisken altså?

Elsker bambusaktig!

Gjennomsiktig plast over potte?

Stå fremme?

Vinduet?

Eller kaldt?

(jeg mener før den vokser skikkelig...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Skal prøve ingefær.

Men vedr. avokado, jeg heiv en stein i en potte her forleden dag. Burde jeg gjort noe mer? Hvilken ende skal opp, den med spiss eller den med "navle"?

For en artig tråd, her lærer jeg mye. Klør i fingra etter å så alt mulig jeg nå.

Hva gjør jeg med sitronsteinene? Bare putter dem i potta?

Skrevet

Puttet ingefæren i jorden, ikke for langt ned, dekket den med tynn plast og satt den på kjøkkenet under lysstoffrør. Den hadde det ganske varmt tror jeg, men det var mer tilfeldig enn med vilje.

Det fine med ingefær er visstnok at den er lett å få til. Den trives best om vinteren når det er varmt i stuen, om sommeren er det ikke like mye futt i den.

Bare kjøp en skikkelig stor rot i en butikk (gjerne innvandrerbutikk, de har ofte store og fine til en billig penge).

Gjest Anonymous
Skrevet

Det ligger en olivenoljebutikk på Majorstua. Noen som vet om de har olivenfrø? Dette hørtes jo kjempemoro ut!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

En del Mester Grønn butikker har fått inn forskjellige trær i firkanta potter, deriblant oliventre og myrt. Dødskule! Verdt å ta en kikk.

Skrevet
Det ligger en olivenoljebutikk på Majorstua. Noen som vet om de har olivenfrø? Dette hørtes jo kjempemoro ut!

Den butikken er bare helt fantastisk!!!!

Forøvrig går det ann å plante chilifrø også. Min plante fikk 2 røde chili, før sambo drepte den da jeg var på ferie. :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Den butikken er bare helt fantastisk!!!!

Jeg vet! Den er superduper!

ALLE anbefales å ta turen innom...

:-D

Skrevet
...for de vokser jo sikkert ikke så fort?

Bestiller man bare ETT frø?? Eller er det pose med flere?

Det er ikke som i Donald at man planter ett frø, går å legger seg og neste morgen har røttene vokst opp trappa og stammen vokst gjennom taket :ler:

Skrevet
Men vedr. avokado' date=' jeg heiv en stein i en potte her forleden dag. Burde jeg gjort noe mer? Hvilken ende skal opp, den med spiss eller den med "navle"? [/quote']

Det tar laaaang tid før avokadoen kommer. Bare vær tålmodig. Hvis du akkurat har plantet den kan du kanskje ta den opp igjen og risse en lite hakk i skallet, slik at du hjelper den litt. Ellers tror jeg ikke det er noe opp og ned på steinen.

Etter hver kommer det en lang stilk med to blader. Det høres brutalt ut, men da skal du klippe over stilken under bladene. Da kommer det blader opp langs hele stilken. Hvis du ikke klipper, vil det bare forbli noen få blader øverst på stilken.

Gjest Anonymous
Skrevet
En del Mester Grønn butikker har fått inn forskjellige trær i firkanta potter' date=' deriblant oliventre og myrt. Dødskule! Verdt å ta en kikk.[/quote']

Hva koster de?

Gjest Anonymous
Skrevet
150 kr

:)

149,50 :roll:

De er ganske små, men lekre!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

50-øringen donerer du selvsagt til frelsesarmeen :)

Gjest Anonymous
Skrevet
50-øringen donerer du selvsagt til frelsesarmeen :)

... etter at du har kjøpt pose :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Femtiøringen du får igjen på 151,- da vel!!!

:sjarmor:

Skrevet

Mener at jeg så på et barnetvprogram når jeg var lita at advokadofrø skal ha litt spesiell behandling, en skal stikke tre tannpirkere i det, henge de på kanten av et glass med vann en cm eller noe sånt opp på frøet, med den spisse enden opp og la det stå sånn til det får røtter. Kanskje det er derfor det tar så lang tid før det spirer, om det ikke får lagd seg skikkelige røtter først. :)

Skrevet

Nå ble jeg skikkelig inspirert. Lenge siden jeg har dyrket noe selv.... siden kamerat av oss tok livet av grapefrukt, paprika, bonzai, tomat og solsikketre mens vi var på ferie i fjor sommer..... :(

Men nå er det bare å hive seg på`n igjen..... Hurra!!

Cappo løper til nærmeste blomstersjappe og kjøper nytt jord og potter...

Gjest Anonymous
Skrevet
Mener at jeg så på et barnetvprogram når jeg var lita at advokadofrø skal ha litt spesiell behandling' date=' en skal stikke tre tannpirkere i det, henge de på kanten av et glass med vann en cm eller noe sånt opp på frøet, med den spisse enden opp og la det stå sånn til det får røtter. Kanskje det er derfor det tar så lang tid før det spirer, om det ikke får lagd seg skikkelige røtter først. :)[/quote']

Står om forskjellige metoder her.

http://www.growinglifestyle.com/h/garden/a...cado/index.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...