Gå til innhold

samboer har fått store økonomiske problemer


Lykkerusen

Anbefalte innlegg

Har han kredittkortgjeld også?

Du har fått mange gode råd her, og jeg skjønner det er vanskelig å ta dette innover seg. Men varselbjellene kimer høyt, og her må du prøve å være objektiv, og se realiteten. Den er stygg, og ikke lett å se rekkevidden av heller.

Her MÅ du faktisk tenke på deg selv og din framtid. Det er fint at du vil hjelpe han, men det ser ut til at han ikke tar dette på alvor, ettersom han fortsatt tror han kan studere i året som kommer. Hvordan har han tenkt å få til det, er det store spørsmålet. Har han tenkt å leve på deg? Du sier jo at han ikke kan jobbe noe særlig.

Nei, han sier han ikke har kredittkortgjeld, men jeg vil konfiskere kortet sånn at han ikke kan bruke det om han "får lyst på noe".

Vet jeg må tenke på meg selv, det er bare så vanskelig når man elsker noen og bare vil se den personen lykkelig:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren din har bevist opptil flere ganger nå at han ikke vil løse dette problemet i nærmeste fremtid, og forventer å få leve på deg. Han har heller ingen tanker om jobb, og vil heller ikke få videre støtte da han har utestående gjeld, så dette kan henge over dere i flere år!

Din samboer må ha visst at dette muligens ville skje, da han ga usanne opplysninger med overlegg, og attpåtil valgte tresemester så han nesten ikke kan ha jobbet i sommer. På toppen av alt dette igjen har han brukt 50 000!!

Det er ikke spesielt vanskelig å komme inn på tresemester, (om han da ikke har sløvd seg gjennom hele videregående, noe han vel egentlig har bevist at han er enn god kanditat til...) så dette er en heller dårlig unnskyldning. Han kan gå deltid forkurs og jobbe ved siden av i år (dette er vel å merke for sent om han ikke tilfeldigvis har søkt), ellers så kan han ta realfagskurs til våren og jobbe iherdig nå i høst. Det at han ikke engang har sett på og tenkt på disse mulighetene er absolutt rød lampe!

Med dette er forholdet dømt til å kjøre i grøften.

Har selv foreslått deltidsutdanning, så håper at han går til en studieveileder imorgen for å ordne noe. 100% student går ikke om man skal tilbakebetale så mye penger.

Vet ikke om han har sett på mulighetene, men jeg har nevnt en del muligheter for han på hva han evt kan gjøre, men det virker som om han "soner" ut hver gang jeg begynner fordi han føler seg så dum oppi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig ved siden av 1 års ingeniørstudier:/

Det kan du banne på! TRES er ganske hardt det første året. Om han klarer jobb ved siden av vil han så si være KAKE.

Da skal han ikke studere.

Hva snakker du om? Herregud, han må fullføre. Det er tåpelig å avbryte studie for 150 lapper.

Ærlig talt så er ikke 150 så mye, det er ikke verdens undergang heller.

Han må for all skyld ikke ta opp kortsiktige lån fra f.eks santander, GE, etc for å dekke studielånet.

Forsøk å få tid med en saksbehandler fra lånekassen og ikke de nepene som sitter på kundeservice telefonene, mange av dem er økonomistudenter som er litt for høye på pæra (jeg har selv kranglet med de når det kom til mitt TRES stipend som skulle utbetales i sommer mnd kurset gikk i 2011).

Om det hjelper så kan jeg informere at jeg kjenner noen som har ca 600 000 i studielån pga utenlandsstudier.

Endret av SemperFi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du banne på! TRES er ganske hardt det første året. Om han klarer jobb ved siden av vil han så si være KAKE.

Hva snakker du om? Herregud, han må fullføre. Det er tåpelig å avbryte studie for 150 lapper.

Ærlig talt så er ikke 150 så mye, det er ikke verdens undergang heller.

Han må for all skyld ikke ta opp kortsiktige lån fra f.eks santander, GE, etc for å dekke studielånet.

Forsøk å få tid med en saksbehandler fra lånekassen og ikke de nepene som sitter på kundeservice telefonene, mange av dem er økonomistudenter som er litt for høye på pæra (jeg har selv kranglet med de når det kom til mitt TRES stipend som skulle utbetales i sommer mnd kurset gikk i 2011).

Om det hjelper så kan jeg informere at jeg kjenner noen som har ca 600 000 i studielån pga utenlandsstudier.

Han avbryter ikke noen studier han ikke har begynt på enda... Og husk at han ikke vil få studielån igjen før disse 150.000 kr er tilbakebetalt. Der er Lånekassen streng. Heldigvis. Så hva skal han da leve av årene som student, siden han ikke får studielån?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, SemperFi:

Avbryte? Hva snakker du om? Å utsette studier et år eller å ta et års permisjon er da virkelig ikke noe pes når man skylder penger og ikke har mulighet til å få hodet over vannet igjen uten å jobbe mye. Jeg kjenner da til hvor viktig studier er, men det må komme når man har tid og råd. Han har ikke tid og råd.

Endret av Glynis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Oppdatering;

Hans mor stilte som kausjonist slik at han fikk tatt opp lån i banken for å dekke det han måtte betale til Lånekasssen nå. spørsmålet er da om han får stipend eller ei i år nå som dette er tilbakebetalt, men det er veldig usikkert..

Uansett så har han fortalt meg at om han ikke får det skal han få seg en 100% stilling (eller i hvertfall en så høy stillingsprosent som han klarer å finne) og ta permisjon fra studiene frem til han har tjent opp nok penger til å finansiere resten av utdannelsen.

Er veldig lettet over at det virker som om han tar dette seriøst nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Sikkert mer her enn bare det der lånet fra lånekassen. Folk som holder på som ham bruker å ha gjeld til oppetter ørene. Håper du har sjekket ligningen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amazing

Det kan du banne på! TRES er ganske hardt det første året. Om han klarer jobb ved siden av vil han så si være KAKE.

Hva snakker du om? Herregud, han må fullføre. Det er tåpelig å avbryte studie for 150 lapper.

Ærlig talt så er ikke 150 så mye, det er ikke verdens undergang heller.

Han må for all skyld ikke ta opp kortsiktige lån fra f.eks santander, GE, etc for å dekke studielånet.

Forsøk å få tid med en saksbehandler fra lånekassen og ikke de nepene som sitter på kundeservice telefonene, mange av dem er økonomistudenter som er litt for høye på pæra (jeg har selv kranglet med de når det kom til mitt TRES stipend som skulle utbetales i sommer mnd kurset gikk i 2011).

Om det hjelper så kan jeg informere at jeg kjenner noen som har ca 600 000 i studielån pga utenlandsstudier.

Hvordan vet du at de er økonomistudenter? :P Er det offentlige opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...