Gå til innhold

samboer har fått store økonomiske problemer


Lykkerusen

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg skal begynne , men jeg trenger bare å få dette ut et sted; grunnet feilopplysninger til lånekassa i året som var har samboer nå fått store økonomiske problemer; han mottok en regning på rundt 150000 i går med beskjed om å betale disse til lånekassa snarest.

Han fikk ikke lån i banken til å få dekket det, og nå aner jeg ikke hvordan han skal fikse situasjonen.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre oppi dette; jeg elsker samboeren min, men hans mangel på økonomisk vett har nå ført til at vi ikke kan ta opp lån på leilighet iløpet av 6 mnd slik som var planen, og at vi må leve veldig trangt i år for å få ting til å gå rundt økonomisk.

Jeg syns valget han tok som gjorde at han nå har så store økonomiske problemer var utrolig egoistisk og lite smart, men samtidig vil jeg ikke at han skal være alene oppi dette...

Er ikke så mye dere kan svare på dette innlegget, men jeg trengte igrunn bare å få ut litt frustrasjon:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå fra han. Finn en som har økonomisk vett. Du fortjener bedre.

Anonym poster: fe2e03b65c15d074dd2171e64653ec38

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et tåplig og lite gjennomtenkt svar fra AB. Alle kan komme opp i økonomisk uføre. Man går ikke ifra noen man elsker som ligger nede. Men prøver å hjelpe han/henne.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags feilopplysninger i lånekassa?

Han var klar over at han fikk utbetalt feil beløp eller? For det er vel litt rart å få utbetalt 150 000kr for mye uten å merke det?<br /><br /> Anonym poster: 3227ced9672ab57cc573ff89e3f063a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Lånekassen har gitt han feil informasjon må de vel være villig til å gå med på en nedbetalingsordning? Har han ringt og snakket med de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvis Lånekassen har gitt han feil informasjon må de vel være villig til å gå med på en nedbetalingsordning? Har han ringt og snakket med de?

Jeg forstod TS' innlegg slik at det er hennes samboer som har gitt feil opplysninger til lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et tåplig og lite gjennomtenkt svar fra AB. Alle kan komme opp i økonomisk uføre. Man går ikke ifra noen man elsker som ligger nede. Men prøver å hjelpe han/henne.

Jo, det gjør man faktisk. "Alle" kan ikke komme opp i økonomisk uføre, i hvert fall ikke ved at man juger til Lånekassen, slik jeg tolker innlegget.

Jeg gikk fra eksmannen min etter årevis med økonomisk rot. Det begynte i det små og ble bare verre, og etter en stund orket jeg ikke mer. Nå sitter jeg igjen med noen tusen kroner på konto ved slutten av hver måned, til tross for trang økonomi, mens jeg nettopp måtte sende med eksmannen brød og middag fordi han ikke har penger til å handle inn til samvær.

Det finnes noen få hederlige unntak, og de fortjener all mulig ros og støtte, men de fleste som "kommer opp i økonomisk uføre" gjør det fordi de ikke klarer/gidder å tenke lenger enn her og nå, og blir aldri noensinne bedre. Sånne deler man ikke livet sitt med med mindre man vil ende opp i økonomisk helvete selv.

Anonym poster: 6a8f57d45fed7d91b3bc75798b42667b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke dette med feilopplysninger i året som gikk - og hvorfor han nå må betale 150.000 kr asap?

Er det slik at han har misligholdt lånet/ikke betalt tilbake på flere år - hva skjer egentlig?

Litt vanskelig å gi råd når det ikke kommer helt klart frem :)

Anonym poster: 58a2d59ece1aef2734efca5c8735633e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få han til å ringe lånekassen og ordne en nedbetalingsplan. Aldri har jeg hørt om at det ikke går an med mindre det har gått så langt at det er snakk om tvangsinnkreving, selv da har du en siste mulighet til å gjøre opp for deg.

Det er ingen grunn til panikk før han har snakket med lånekassen, men det må gjøres snarest!

Anonym poster: 7337807e1dcbfdbbeb9881cc6414fdb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker innlegget dithen at han ikke har gitt korrekte opplysninger til lånekassen.

Jeg kjenner en som med vilje ga gale opplysninger til lånekassen, og fikk samme problemer som samboeren til TS nå står oppe i.

Det mener jeg i såfall er selvforskyldt, for lånekassen er i stor grad basert på tillit på at folk gir riktige opplysninger, og lånekassen er en gode så veldig mange får tilgang på, men når det blir misbrukt, så har lånekassen to valg: enten ramme alle, eller ramme de som har misligholdt lånet eller gitt gale opplysninger.

Jeg mener lånekassen gjør det riktige her, ved å sende regningen til den det gjelder fremfor å ramme alle (slik forsikringsbransjen gjør ved misbruk av forsikringsordningene).

Mitt råd er å ta kontakt med lånekassen, ordne nedbetalingsplan og jeg vil råde på det sterkeste: følg nedbetalingsplanen nøye, betal presis det beløpet det blir enige om hver eneste gang avdraget faller, ellers må skyldneren betale hele beløpet med en gang!

Anonym poster: 9ae965cfd70d9bfe691807676fe6e4f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her; han har gitt gale opplysninger til lånekassa og dermed fått støtte til utenlandsstudier for to år når han i realiteten kun var der 1. Pengene har han surret bort på dritt så de står ikke på en konto eller noe heller..

Merker jeg blir så frustrert!

Han studerer i år, så er derfor uaktuelt å jobbe fulltid for å dekke avdragene og bokostnader. Off:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvert fall ikke du bør hjelpe ham økonomisk når han har surret det til på denne måten. Å gå fra ham blir jo en helt annen diskusjon som det ikke er noe vits i å ta her. Den eneste hjelpen jeg ville gitt ham nå er vel å finne ut hvordan han kan løse problemene. Be Lånekassa om å betale i avdrag, vurdere å ikke studere og heller jobbe for å betale tilbake etc.

Anonym poster: a28653353e460d903a14b77df90d09b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo innlysende at han ikke kan betale de 150 000 tvert, så da havner saken hos Statens Innkrevingssentral som vil iverksette tvangstrekk av lønn eller andre ytelser. Og så får han betalingsanmerkning.

Anonym poster: 17b17c875843289e8b37615e848ea654

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her; han har gitt gale opplysninger til lånekassa og dermed fått støtte til utenlandsstudier for to år når han i realiteten kun var der 1. Pengene har han surret bort på dritt så de står ikke på en konto eller noe heller..

Merker jeg blir så frustrert!

Han studerer i år, så er derfor uaktuelt å jobbe fulltid for å dekke avdragene og bokostnader. Off:/

Akkurat dette sier jo temmelig mye om moralen hans også da. Får han støtte fra Lånekassen i år da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han studerer i år, så er derfor uaktuelt å jobbe fulltid for å dekke avdragene og bokostnader. Off:/

Han har faktisk ikke noen annet valg her enn å skaffe seg en jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det viktigste her er at du ikke "må" hjelpe ham med dette. Det er hans rot, han som har løyet til seg penger og han som må stå for det.

Skal du hjelpe han på noe vis med dette så synes jeg at du heller skal ta en litt større del av hverdagsutgiftene, sånn at han klarer å få betalt ned det han skylder. Hvis du gjør noe dumt som å ta opp lån for hjelpe ham, så trekker han deg med seg. Vet du ikke har skrevet noe om det, men ville bare si det likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her; han har gitt gale opplysninger til lånekassa og dermed fått støtte til utenlandsstudier for to år når han i realiteten kun var der 1. Pengene har han surret bort på dritt så de står ikke på en konto eller noe heller..

Merker jeg blir så frustrert!

Han studerer i år, så er derfor uaktuelt å jobbe fulltid for å dekke avdragene og bokostnader. Off:/

Ojsann......da skjønner jeg godt at du er veldig bekymret.

Dette er jo faktisk ganske alvorlig, han har jo gitt uriktige opplysninger med vilje - eventuelt sett i ettertid at han har fått for mye penger og sløst de bort.

Jeg skal ikke komme med noen "dump ham" råd - MEN; er du helt sikker på at du ønsker å kjøpe en bolig sammen med ham på en stund?

Hadde dette vært økonomiske problemer som følge av noe man ikke kunne forutse/plutselig endret situasjon etc så hadde jeg vært mer en villig til å hjelpe til/se stort på det(det kan skje alle) - men han har jo faktisk løyet om større beløp(det er jo svindel) , og så bare sløst pengene bort.......

Det er jo ganske alvorlig, og sier mye om hans forhold til penger og ansvar.

Hadde dette vært meg hadde jeg flyttet for meg selv først(for å slippe å havne i samme uføre selv) - og så gitt beskjed om at jeg ikke ville satse seriøst på forholdet(og da spesielt ikke ta opp millionlån sammen) før jeg så en drastisk endring over tid.

Han måtte virkelig han bevist for meg at han hadde endret sin håndtering av økonomi - ellers sitter man selv med et mislighold boliglån(og gjerne et par unger også å forsørge oppi alt).

Anonym poster: 58a2d59ece1aef2734efca5c8735633e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg er forøvrig enig i at han må sette studiene på pause og jobbe dette året for å betale alt tilbake.

Dette er jo en av måtene for deg å se at han faktisk nå tar dette på alvor, og klarer ta konsekvensen av egne handlinger(som faktisk er ganske graverende).

Anonym poster: 58a2d59ece1aef2734efca5c8735633e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo han aldri at lånekassa kontrollerer utenlandsstudenter???

Skolen min må sende inn bekreftelse på betalte skolepenger og på studieprogresjon.

Anonym poster: f1e315871b402767f90a431dc81031ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...