Gå til innhold

samboer har fått store økonomiske problemer


Lykkerusen

Anbefalte innlegg

Akkurat dette sier jo temmelig mye om moralen hans også da. Får han støtte fra Lånekassen i år da?

nei, han får ikke mer støtte fra lånekassa før de 150tusen er betalt tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det slo han aldri at lånekassa kontrollerer utenlandsstudenter???

Skolen min må sende inn bekreftelse på betalte skolepenger og på studieprogresjon.

Anonym poster: f1e315871b402767f90a431dc81031ea

Det gjorde visst ikke det, så han fikk seg et stort sjokk da han ble bedt om å sende resultater fra forrige semester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han studerer i år, så er derfor uaktuelt å jobbe fulltid for å dekke avdragene og bokostnader. Off:/

Eh. Nei, det gjør han ikke. Han har ikke råd til å studere. Han skal jobbe i år. Det er ikke noe alternativ. Det er ingen menneskerett å studere mange år på rappen bare fordi man vil. Har man surret det til for seg må man ta permisjon et år for å jobbe. At han i det hele tatt kan finne på å studere i år sier litt om hans økonomiske moral og fornuft.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Høres ikke dette merkelig ut? Jeg har selv mottatt lånekassepenger uten å studere (fordi jeg droppet ut etter dag en). Men man får da ikke noe gigantsum å betale for det? Pengene man skylder lånekassen hoper seg jo opp, og når man avslutter studiene så betaler man ned på en nedbetalingsplan? Har aldri hørt at man må betale ett beløp på 150,000. Det er jo absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke dette merkelig ut? Jeg har selv mottatt lånekassepenger uten å studere (fordi jeg droppet ut etter dag en). Men man får da ikke noe gigantsum å betale for det? Pengene man skylder lånekassen hoper seg jo opp, og når man avslutter studiene så betaler man ned på en nedbetalingsplan? Har aldri hørt at man må betale ett beløp på 150,000. Det er jo absurd.

grunnen til at beløpet er 150 er at det er det han fikk i støtte for 2 semestre i utlandet. Han har studert tidligere, og fått støtte, men da han kan vise til faktiske resultater fra tidligere år krever de kun tilbakebetaling for det han har "lurt" til seg i fjor.

Den resterende gjelda vil han måtte betale den dagen han er ferdig med å studere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

grunnen til at beløpet er 150 er at det er det han fikk i støtte for 2 semestre i utlandet. Han har studert tidligere, og fått støtte, men da han kan vise til faktiske resultater fra tidligere år krever de kun tilbakebetaling for det han har "lurt" til seg i fjor.

Den resterende gjelda vil han måtte betale den dagen han er ferdig med å studere.

Aha. Det suger :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda... Om du ikke takler at han fikk dette økonomiske problemet og vurderer å gå ifra han allerede, så kan du vell egentlig bare gjøre det. Da er det HAN som fortjener bedre. Jeg får iallefall inntrykk av at du allerede vurderer det.

Selv har jeg en kjæreste som ikke eier økonomisk vett i det hele tatt. Når jeg ble sammen med han merket jeg at han ikke betalte regninger, og at han aldri hentet posten. Her en dag spurte jeg om dette, og da hentet han posten. Flere ti talls inkassokrav. I tillegg satt han med en gjeld på 100000 og en gjeld på 20000. Jeg fikk selvfølgelig hakeslepp. Noen måneder gikk og vi kom nærmere og forholdet vårt ble veldig seriøst, så jeg spurte om jeg kunne få gå gjennom kravene hans + regningene. Det var helt greit. Jeg sorterte alt, regnet ut summen på gjelden hans og prisen ble hårreisende. Det han gjorde var å jobbe sinnssykt mye. Vil ikke nevne hvilken jobb han har, men han greide å tjene seg opp pengene på noen måneder. Nå er all gjeld betalt, sett bort ifra lånene. Inkassokrav og regninger er borte, men så klart, det kommer flere.

Etter at jeg hjalp han har han fått bedre økonomi og han skjønner konsekvensene. Vi kan ikke ta opp huslån på 5 år, noe som var planen å gjøre allerede om 1-2 år. Helt ok for meg, da blir det leie av en leilighet i stedet. Selvfølgelig måtte jeg ha punget ut med litt summer selv for å hjelpe han - men jeg elsker han og ønsker å hjelpe han, derfor gjør jeg det - dessuten har jeg en god jobb og tjener godt, og har ofte noen tusenlapper til overs. Disse pengene jeg har gått ut med har jeg nå fått igjen.

Med andre ord, så mener jeg at du bør hjelpe han. Hører stadig bort om folk som sier at de bryr seg ikke om økonomien til samboer/kjæreste, og at det er hans/hennes problem. Joda, hvem er egoistiske, da? I et forhold samarbeider man og får den ene problemer, prøver den andre så godt han/hun kan å hjelpe til. Elsker du kjæresten, hjelper du han. Vil du ikke hjelpe han og irriterer deg stadig over økonomien, vell, da stikker du. Enkelt og greit. Men hvordan kunne han vite at han plutselig fikk 150000 i gjeld? Det var jo ikke hans feil slik jeg forsto det i innlegget ditt.

Anonym poster: 95e43c2c8d935972ac339fdcf1da2ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 27# her. Så nå videre i tråden at det var hans egen feil, så stryk det siste.

Anonym poster: 95e43c2c8d935972ac339fdcf1da2ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... Om du ikke takler at han fikk dette økonomiske problemet og vurderer å gå ifra han allerede, så kan du vell egentlig bare gjøre det. Da er det HAN som fortjener bedre. Jeg får iallefall inntrykk av at du allerede vurderer det.

Selv har jeg en kjæreste som ikke eier økonomisk vett i det hele tatt. Når jeg ble sammen med han merket jeg at han ikke betalte regninger, og at han aldri hentet posten. Her en dag spurte jeg om dette, og da hentet han posten. Flere ti talls inkassokrav. I tillegg satt han med en gjeld på 100000 og en gjeld på 20000. Jeg fikk selvfølgelig hakeslepp. Noen måneder gikk og vi kom nærmere og forholdet vårt ble veldig seriøst, så jeg spurte om jeg kunne få gå gjennom kravene hans + regningene. Det var helt greit. Jeg sorterte alt, regnet ut summen på gjelden hans og prisen ble hårreisende. Det han gjorde var å jobbe sinnssykt mye. Vil ikke nevne hvilken jobb han har, men han greide å tjene seg opp pengene på noen måneder. Nå er all gjeld betalt, sett bort ifra lånene. Inkassokrav og regninger er borte, men så klart, det kommer flere.

Etter at jeg hjalp han har han fått bedre økonomi og han skjønner konsekvensene. Vi kan ikke ta opp huslån på 5 år, noe som var planen å gjøre allerede om 1-2 år. Helt ok for meg, da blir det leie av en leilighet i stedet. Selvfølgelig måtte jeg ha punget ut med litt summer selv for å hjelpe han - men jeg elsker han og ønsker å hjelpe han, derfor gjør jeg det - dessuten har jeg en god jobb og tjener godt, og har ofte noen tusenlapper til overs. Disse pengene jeg har gått ut med har jeg nå fått igjen.

Med andre ord, så mener jeg at du bør hjelpe han. Hører stadig bort om folk som sier at de bryr seg ikke om økonomien til samboer/kjæreste, og at det er hans/hennes problem. Joda, hvem er egoistiske, da? I et forhold samarbeider man og får den ene problemer, prøver den andre så godt han/hun kan å hjelpe til. Elsker du kjæresten, hjelper du han. Vil du ikke hjelpe han og irriterer deg stadig over økonomien, vell, da stikker du. Enkelt og greit. Men hvordan kunne han vite at han plutselig fikk 150000 i gjeld? Det var jo ikke hans feil slik jeg forsto det i innlegget ditt.

Anonym poster: 95e43c2c8d935972ac339fdcf1da2ae2

jeg har da aldri sagt at jeg har tenkt å dra fra han. Nå leser du ting i innlegget mitt som ikke står der.

At du og din kjære fikk ordnet opp er supert for dere, men alle situasjoner er forskjellige.

Har heller aldri sagt at jeg har god økonomi selv - er student - så det at jeg skal hjelpe han med å betale ned gjelden hans er faktisk helt uaktuelt. De pengene jeg har spart opp står på en bsukonto og er beregnet på kjøp av bolig. Problemene han har med lånekassa er hans skyld da det var han som valgte å oppgi feil opplysninger.

Å leie koster ca 100 tusen i året - omtrent det samme man ville ha betalt ned på et lån dersom man kjøpte. Såklart syns jeg det er kjedelig at vi nå må "kaste ut" flere hundre tusen på å leie i noen år til pga en dum feil han gjorde, men det betyr ikke at jeg har tenkt å gå fra han. Det det betyr er at jeg ønsker at han skal prøve å ordne ting. Jeg har allerede gitt han noen råd, og ville nok ha stilt som kausjonist om han hadde spurt meg, men det tror jeg ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da aldri sagt at jeg har tenkt å dra fra han. Nå leser du ting i innlegget mitt som ikke står der.

At du og din kjære fikk ordnet opp er supert for dere, men alle situasjoner er forskjellige.

Har heller aldri sagt at jeg har god økonomi selv - er student - så det at jeg skal hjelpe han med å betale ned gjelden hans er faktisk helt uaktuelt. De pengene jeg har spart opp står på en bsukonto og er beregnet på kjøp av bolig. Problemene han har med lånekassa er hans skyld da det var han som valgte å oppgi feil opplysninger.

Å leie koster ca 100 tusen i året - omtrent det samme man ville ha betalt ned på et lån dersom man kjøpte. Såklart syns jeg det er kjedelig at vi nå må "kaste ut" flere hundre tusen på å leie i noen år til pga en dum feil han gjorde, men det betyr ikke at jeg har tenkt å gå fra han. Det det betyr er at jeg ønsker at han skal prøve å ordne ting. Jeg har allerede gitt han noen råd, og ville nok ha stilt som kausjonist om han hadde spurt meg, men det tror jeg ikke skjer.

Da må du egentlig bare hjelpe han med støtte. Han får skaffe seg en jobb og tjene opp penger, eventuelt sjekke med forskjellige banker om han får tatt opp lån til å betale gjelden. Eventuelt kan han ringe lånekassen og få en nedbetalingsprosess, altså at han betaler en viss sum i måneden. Deretter må han få seg en jobb og bruke pengene sine med omhu.

Det høres kanskje veldig lett ut, og det er ikke alltid så vanskelig som man tror det er. Kanskje han kan gå på NAV og få råd der? Eventuelt i banken og få råd?

Anonym poster: 95e43c2c8d935972ac339fdcf1da2ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke bare om manglende økonomisk vett, men desto mer om manglende moral, hvilket er langt mer alvorlig spør du meg. Han er en svindler som har vist seg villig til å skruppelløst snylte på fellesskapet. Du får gi han et ultimatum; gjøre opp for seg ved ærlig arbeid og nøktern livsstil, eller dump han!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ihvertfall se om han faktisk tar ansvar for økonomien sin nå som han har rotet det så kraftig til. Hvis han fortsetter å sløse og insistere på å studere dette året så tror jeg ikke det er mye håp for at dere noen gang skal få eid bolig. Håper han virkelig har lært av sine feil og jobber steinhardt for å rette oppigjen dette

Anonym poster: 89f6aadd6b928aa9ba6472e308661117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Du dumper ikke et menneske du elsker på bakgrunn av én økonomisk tabbe. Og du velger da søren ikke partner på bakgrunn av hvem som har råd til fin leilighet. Min mann og jeg har begge gammel gjeld og vi vet godt at å eie egen bopel har vi ikke sjans på. Men gjett hva, vi velger å fokusere på det fine vi to har sammen og glede oss over at vi får bo sammen, selv om leiligheten ikke er vår. Det går faktisk an, hvis man da ikke har lest ørten "dump han"- tråder på KG og ikke innbiller seg at det er fint hus og fin bil som gjør folk lykkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kokos19

Lånekassen går med på nedbetalingsplan / og evt utsettelse. Lån fra lånekassen har INGENTING å si for fremtiden, det blir ikke tatt i betraktning når dere skal feks ta lån til hus, bil osv.

Syntes ikke du skal bekymre deg så mye. De fleste studenter som er ferdigutannede sitter med 150-200 000 i lån fra lånekassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen går med på nedbetalingsplan / og evt utsettelse. Lån fra lånekassen har INGENTING å si for fremtiden, det blir ikke tatt i betraktning når dere skal feks ta lån til hus, bil osv.

Jo, det blir det selvsagt. Banken ser på total lånebelastning man kan håndtere, og da er selvsagt lån fra Lånekassen tatt med i beregningen.

Anonym poster: 6a8f57d45fed7d91b3bc75798b42667b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noe kjæresten din ikke forteller deg.

Lånekassa har de beste låneavtalene.

150 000 utgjør ca 3 års studielån og pleier å ha en nedbetalningsfrist på 20-25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lånekassen går med på nedbetalingsplan / og evt utsettelse. Lån fra lånekassen har INGENTING å si for fremtiden, det blir ikke tatt i betraktning når dere skal feks ta lån til hus, bil osv.

Morsomt. Utenlandsstudenter får lett en halv million i studielån, og jo, det blir selvsagt tatt med i betraktning når man søker om boliglån. 'INGENTING' er helt, totalt, komplett, fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at første skritt er å ta kontakt med kreditor å spørre om muligheter for betalingsordning.

Det går også an å tenke på og utsette videre studier et år eller to. Neste er å tenke seg om to ganger før en går for felleseie før sereie i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje kynisk og hard, men det er veldig viktig at du ikke syr puter under armene hans! La han selv finne en løsning på dette, se om han er ansvarlig nok til å finne en egen løsning. Om du ender med å ordne hele biffen må du nok innfinne deg med at det er du som må ordne alt til evig tid. Jeg ville selv ha prøvd å hjelpe han, men ikke ved å betale regningene hans. Jeg ville også ha kontraktfestet at jeg skulle ha tilbake alle mine ekstra utlegg om det ble slutt. Dette er penger du kunne ha spart.

Vil du høre et skrekkeksempel?

Min aller beste venninne hadde en samboer som var i 100% jobb, hadde ansvaret for å betale husleia og betalte inn så så mye til felles matkonto. De ventet barn og alt var strålende, alle vi venninnene synes han var sånn en bra kar. Hva hadde han holdt skjult? Han gikk bare på jobb 3 dager i uka, de andre to dagene hang han til en kompis. Hva gjorde han der? Han satte spilleavhengigheten til livs, spilte bort store summer. Hvilke regninger var det han egentlig betalte? Kun den på matkontoen. Venninna mi begynte å lukte lunta da strømmen med kuttet for andre gang, og utleier ringte til MORA HENNES for å si fra at de ikke hadde betalt husleie. Utleier var grei, og ville ikke kaste de ut, han ville gi de en ny sjanse. Hva gjorde han med den sjansen? Dreit i den. Det vi trodde var enden på visa var at han fikk hjelp for spilleavhengigheten, fikk ikke tilgang til sin egen bankkonto (fikk ukepenger av venninna mi) og hun ble ansvarlig for alle regninger. Men han nektet fortsatt å jobbe mer, for jobben han hadde var, and i quote, "så chill". Så det endte med at hun kasta han ut, og fortsatte å betale på regningene hans fordi hun ville at han skulle ha råd til samvær med ungen. Men nå har hun sluttet med det og. Det trekkes penger fra lønna hans hver måned, og han har fortsatt ingen ordentlig jobb. Hadde det ikke vært for at han fant seg et nytt kvinnfolk med full jobb hadde han kanskje vært i fengsel nå. Jeg tror IKKE venninna mi gjorde karen en tjeneste ved å betale noe som helst for han.

Anonym poster: 369c0251ba1117ada52963a2267399f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noe kjæresten din ikke forteller deg.

Lånekassa har de beste låneavtalene.

150 000 utgjør ca 3 års studielån og pleier å ha en nedbetalningsfrist på 20-25 år.

Husk at han ikke har fått omgjort noe til stipend det året, og siden han studerte i utlandet lånte han mest sannsynlig penger til å betale skolen med også. Og jeg innbiller meg i tillegg at lånekassen sin regler sier at du både mister retten til mer støtte, OG må betale tilbake hele lånet ditt umiddelbart om du lyver til deg penger?

Anonym poster: 369c0251ba1117ada52963a2267399f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...